روش هاي عذرخواهي از همسر

وضعيت اين گونه است: سکوت، جواب هاي سر بالا، درب قفل شده اتاق خواب و پريشان خاطري. در اين شرايط مي خواهيد موي سر خود را بکنيد. رک بگوييم، ديگر فکري به نظرتان نمي رسد و نمي دانيد چه بکنيد. عذرخواهي از همسر ممکن است مشکل به نظر برسد به خصوص زماني که بر سر موضوعي با هم چندين بار مخالفت کرده باشيد. ممکن است در خود توان گفتن متأسفم را نبينيد و شايد هم هر کاري را که فکر مي کرديد به او مي فهماند از کرده خود پشيمان هستيد را انجام داده ايد.
پنجشنبه، 20 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش هاي عذرخواهي از همسر

روش هاي عذرخواهي از همسر
روش هاي عذرخواهي از همسر


 






 
وضعيت اين گونه است: سکوت، جواب هاي سر بالا، درب قفل شده اتاق خواب و پريشان خاطري. در اين شرايط مي خواهيد موي سر خود را بکنيد. رک بگوييم، ديگر فکري به نظرتان نمي رسد و نمي دانيد چه بکنيد. عذرخواهي از همسر ممکن است مشکل به نظر برسد به خصوص زماني که بر سر موضوعي با هم چندين بار مخالفت کرده باشيد. ممکن است در خود توان گفتن متأسفم را نبينيد و شايد هم هر کاري را که فکر مي کرديد به او مي فهماند از کرده خود پشيمان هستيد را انجام داده ايد.
در اين مقاله چندين روش جهت عذرخواهي مطرح شده است که توسط حل و فصل نمودن اختلافات و عبرت گرفتن از تجارب به قضيه خاتمه خواهد داد.
1-انتقاد را با گشاده رويي بپذيريد:
گوش دادن به حرف هاي همسرتان يک موضوع مهم براي پايان دادن به جر و بحث به شمار مي رود. مجادله هايي که هر دوي شما تصور مي کنيد، حق با شما است و مشکل مربوط به هر جفت تان است. اين به خصوص زماني صدق مي کند که قبلاً نيز مکرراً بر سر موضوع فعلي بحث کرده باشيد. وقتي وي از شما انتقاد مي کند، کمربندتان را از رو نبنديد. اين طور نشان دهيد که حرف او را مي فهميد، همان گونه که انتظار داريد هنگامي که شما صحبت مي کنيد، او نيز متوجه منظورتان شود. باز فکر کنيد، نظر خودتان را بدهيد، ايده او را لحاظ نموده و جلو رويد.
2- آنتراکت دهيد:
در اوج يک مجادله، فشار خون تان بالا مي رود. تپش قلب تان بيشتر مي شود و ممکن است چيزهايي بگوييد که لزوماً از بيان آنها منظوري نداريد. هميشه به مکاني خلوت نياز داريد که در آن از هم جدا شده، آرام گرفته و افکار خود را جمع نماييد. البته هنگامي که خيلي عصباني هستيد، از ماشين تان به عنوان يکي از آن مکان ها استفاده نکنيد. سعي نماييد کمي قدم زده يا بدويد يا به آشپزخانه رفته، کمي از ظروف نشسته را بشوييد. انرژي خود را معطوف فعاليت هاي مفيدتر وسودمندتر کنيد و در عين حال به همسر خود مقداري فرصت دهيد تا با خودش تنها باشد. برگشتن به بحث و مجادله بعد از يک استراحت کوتاه باعث مي شود در مورد موضوع با ديدي بازتر و فکري آزادتر نگريسته و اميد بيشتري براي رسيدن به يک نتيجه عملي و منطقي در شما ايجاد شود.
3- گذشته را يادآوري نکنيد:
اگر مي خواهيد به نيتي در آينده دست پيدا کنيد، با پيش کشيدن گذشته ها به هيچ کجا نخواهيد رسيد. مهم نيست که او بار آخر فلان چيز را گفته يا شما چه گفتيد. با هم عهد کنيد که گذشته ها گذشته. به چيزي که اکنون در حال روي دادن است، توجه کنيد. با آتش بيار معرکه شدن راه به جايي نخواهيد برد. با فراموش کردن گذشته، زودتر به توافق خواهيد رسيد.
4- دست او را بگيريد:
اگر به آرامي در مورد موضوعي بحث مي کنيد و همسرتان به يکباره صدايش را بالا برده و از کوره در رفت، کافي است به طرفش رفته و او را نوازش کنيد. دست خود را آرام در دستان او قرار دهيد.
بگذاريد بفهمد که اين فقط يک مجادله بي اهميت است و شما براي شنيدن صحبتهاي او در کنارش هستيد. به علاوه نوازش نشان دهنده اين است که شما به او اهميت داده و دشمن او نمي باشيد. توجه داشته باشيد که همسرتان را به گونه اي جنسي نوازش نکنيد که نتيجه معکوس دارد.
5- جوي رسانا جهت ارتباط ايجاد کنيد:
در حالي که او به حالت قهر به اتاق خواب مي رود، چند عدد شمع روشن کرده، يک نوشيدني حاضر نموده، چند بالش روي زمين انداخته و از همسرتان بخواهيد براي بحث و گفتگو نزد شما بيايد. او اتاقي که با سو سو زدن شعله هاي لطيف شمع روشن مي شود را محلي مناسب براي تبادل نظر و انديشه يافته و از حالت تدافعي اش کاسته خواهد شد. محيط اطراف تأثير مستقيمي روي احساسات ما دارد. عصبانيت يک احساس خشن است اما با مراقبت همراه با توجه محبت آميز، هميشه مي توان آن را کنترل نمود.
6- مشکل ترين کلمه را به زبان آوريد:
يک عذر خواهي واقعي مي تواند يکي از دشوارترين پيشنهاداتي باشد که ما ارائه مي کنيم. برخلاف تصور عموم، همه افراد قادر به زبان آوردن اين کلمه 6 حرفي بوده و تا به حال هيچ کسي بعد از گفتن آن غش نکرده است. مي توانيد پيش از اين که تسليم شده و بگوييد متأسفم، به بحث و جدل ادامه دهيد. اما بهتر است با بيان اين کلمه آب را روي آتش ريخته و خيلي سريع تر غائله را ختم دهيد.
تقصير را نبايد فقط به گردن آقايان انداخت. گاهي اوقات خانم ها نيز مي خواهند فقط حرف خودشان را به کرسي بنشانند. اما تا زماني که نتوانيد کوتاه آمده و عذرخواهي نماييد، به خصوص هنگامي که براي تان دشوار است نمي توان گفت که انساني اعتذاري مي باشيد.
7- جمله اي دلپذير به او بگوييد:
يک مجادله مي تواند بسيار خسته کننده بوده و اثرات احساسي سويي را به طور موقتي به همراه داشته باشد. با اين که بايد روشن و صادق بود، گاهي اوقات ابراز حقيقت باعث بروز صدمه مي گردد. بعد از مجادله و جر و بحثي طولاني، وقت کوتاهي را اختصاص دهيد به اين که به يکديگر ياد آوري کنيد که آن فقط يک اختلاف نظر معمولي بوده و اگر چه ممکن است برخي از عقايد همسرتان باعث اذيت و آزار شما شود، اما در عوض بسياري از محاسن ديگر وي را مانند خوش مشربي او، عشقش به فرزندان تان يا جديتش، دوست داريد. در اين صورت همسر شما نيز به احتمال زياد مقابله به مثل خواهد کرد. گاهي اوقات فراموش کردن حرفهاي آزار دهنده کسي که دوستش داريد، مشکل به نظر مي رسد. اما اگر چيزي قابل تعريف را با آن بياميزيد، رو به روشدن با مسأله بسيار آسان تر خواهد شد.
8- بگوييد که دوستش داريد:
بسيار تأکيد مي کنيم- هميشه، هميشه، هميشه - هنگامي که مي خواهيد به حالت آشتي و صلح برگرديد، به همسرتان بگوييد که دوستش داريد. اطمينان دادن اين که احساس شما نسبت به همسرتان هيچ گاه و تحت هيچ شرايطي تغيير نخواهد کرد، در دستيابي به يک نتيجه صلح آميز و ماندني، نقش بسيار با اهميتي خواهد داشت.
9- براي عصر برنامه ريزي کنيد:
بعد از اين که در خانه اوضاع آرام شد، براي آزاد شدن فکرتان از مجادله، براي انجام يک فعاليت تفريحي آماده شويد. اگر همسرتان قبلاً براي رزرو بليط سينما يا گرفتن تاکسي اقدام مي کرد، اين بار شما پيشدستي نموده و اين کار ها را انجام دهيد. او تحت تأثير اين اعمال نوظهور شما قرار خواهد گرفت و اين به شما فرصتي مي دهد تا بتوانيد از اين تغيير رفتاري لذت ببريد. ممکن است زماني توسط همسرتان آدمي تنبل و نامرتب مورد خطاب قرار گرفته و سريعاً نيز اين موضوع را فراموش نموده باشيد. اما در مورد زنان وضعيت متفاوت است. آنها سخت مي توانند سخني که براي شان گران تمام شده را از ذهن شان خارج نمايند. با پيشقدمي در پيشنهاد دادن يک فعاليت تفريحي، به خصوص بعد از جر و بحث، نه تنها ذهن خود را مشغول موضوعي ديگر مي کنيد، بلکه به همسرتان مي فهمانيد هنوز دوست داريد وقت تان را با او بگذرانيد.

ببخشاييد، اما هميشه فراموش نکنيد.
 

عذرخواهي تنها به اين معنا نيست که بگوييد متأسفيد و آن اتفاق را براي هميشه فراموش کنيد.درحقيقت، فراموشي باعث مي گردد که مسأله مورد نظر مستعد بازگشت و سرايت دوباره به رابطه تان شود. با وقت گذاشتن براي بحث و گفتگوي منطقي و آزادانه درمورد مشکلات، درعين حالي که مي دانيد طرف مقابل تان را دوست داريد، خواهيد توانست اختلاف نظرها را تبديل به وسيله اي براي پيشرفت و ابزاري آموزنده گردانيد. به ياد داشته باشيد که همسرتان بهترين دوست شما است. از خود بپرسيد: آيا طرز رفتار يا صحبت من با يک دوست اين گونه بايد باشد؟ آن گاه در آينده به اختلافات به گونه اي ديگر خواهيد نگريست.
منبع: نشريه راه موفقيت، ش 22.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.