چگونه رتبه برتر کنکور شويم؟

ويژگي هاي اصلي براي رسيدن به هر هدفي برنامه ريزي است. تمامي انسان ها اهداف کوچک و بزرگي را در سر مي پرورانند و بسياري از آنها ابزار و شرايط متناسب با هدف براي خويش تعيين کرده اند و براي رسيدن به آن هدف تلاش مي کنند. اما از اين خيل عظيم گروه اندکي امکان رسيدن به اهداف والا و برتر خويش را دارند. آنچه که اين تفاوت را ايجاد مي کند، برنامه ريزي است. بي ترديد آن گاه که اهداف به گونه يي واقع بينانه و متناسب با شرايط و امکانات تعيين مي شود با برنامه ريزي متناسب، تحقق آن اهداف امري قطعي است. در مطالعه نيز برنامه ريزي و تلاش براي اجراي برنامه مسأله يي بديهي است.
دوشنبه، 24 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه رتبه برتر کنکور شويم؟

چگونه رتبه برتر کنکور شويم؟
چگونه رتبه برتر کنکور شويم؟


 

نويسنده:استاد حسين احمدي




 

برنامه ريزي:
 

ويژگي هاي اصلي براي رسيدن به هر هدفي برنامه ريزي است. تمامي انسان ها اهداف کوچک و بزرگي را در سر مي پرورانند و بسياري از آنها ابزار و شرايط متناسب با هدف براي خويش تعيين کرده اند و براي رسيدن به آن هدف تلاش مي کنند. اما از اين خيل عظيم گروه اندکي امکان رسيدن به اهداف والا و برتر خويش را دارند. آنچه که اين تفاوت را ايجاد مي کند، برنامه ريزي است. بي ترديد آن گاه که اهداف به گونه يي واقع بينانه و متناسب با شرايط و امکانات تعيين مي شود با برنامه ريزي متناسب، تحقق آن اهداف امري قطعي است. در مطالعه نيز برنامه ريزي و تلاش براي اجراي برنامه مسأله يي بديهي است. برنامه ريزي در مطالعه در قالب برنامه هاي بلند مدت و برنامه هاي کوتاه مدت اجرا مي شود. برنامه هاي کوتاه مدت حکايت از خواندن منابعي مشخص در فاصله زماني طولاني براي آمادگي درگذر پيروزمندانه از آزمون هاي ورود به دانشگاه دارد. زمان برنامه هاي بلند مدت، فاصله ي زماني از حالا تا آزمون نهايي است. در قالب برنامه هاي بلند مدت، برنامه هاي ميان مدت و کوتاه مدت تدوين مي شود. تحقق برنامه ي بلند مدت در گروي اجراي برنامه هاي کوتاه مدت است. برنامه ريزي کوتاه مدت به صورت برنامه هاي روزانه يا هفتگي است که مهم ترين بخش برنامه ريزي محسوب مي شود. هم برنامه ريزي بلند مدت و هم تهيه فهرستي از منابعي که بايد در اين فاصله ي زماني مطالعه شود. براي يک بار صورت مي گيرد که مي تواند با تجديدنظرهايي در طول برنامه مواجه باشد. اما برنامه ريزي هاي کوتاه مدت به طور مستمر صورت مي گيرد و به ويژه برنامه ريزي روزانه از جايگاه شايسته يي در تحقق برنامه ريزي بلند مدت و رسيدن به هدف برخوردار است. اهميت برنامه ريزي روزانه در اين است که متناسب با شرايط و امکانات با رعايت اصل بهره گيري از تمامي اوقات و امکانات و جلوگيري از هدر رفتن منابع و زمان طراحي مي شود. مي توان در قالب برنامه ريزي هفتگي به برنامه ريزي براي هر روز پرداخت و در پايان هر روز آن را بررسي کرد و در صورت عدم اجراي بخشي از برنامه ي روزانه با بررسي دليل آن، اجراي آن را به زمان هاي ديگر موکول کرد. چنانچه برنامه ريزي به طور صحيح صورت گرفته باشد در پايان هر روز شاهد اجراي برنامه ي تعيين شده و تقويت روحيه ي خويش خواهيم بود که اين بر اعتماد به نفس و آرامش مي افزايد، بنابراين برنامه ريزي روزانه امکان تشويق و تجديد روحيه و اعتماد به نفس را در هر روز فراهم مي کند. با برنامه ريزي روزانه خود را مقيد و متعهد به اجراي دقيق برنامه مي کنيم.
از ديگر ويژگي هاي برنامه ريزي مطلوب آن است که برنامه ريزي توسط خود فرد صورت گيرد. چون هر فرد با شناخت دقيق امکانات و موقعيت خويش و اطلاع از نقاط ضعف خود در دروس و متون مختلف بهترين شرايط را براي برنامه ريزي داراست. از ديگر ويژگي هايي که همراه با برنامه ريزي به ذهن متبادر مي شود، نظم در اجراي برنامه هاست. نظم ضامن اجراي دقيق برنامه هاست همان گونه که بي نظمي دقيق ترين برنامه ريزي ها را مواجه با شکست مي سازد. به ياد داشته باشيد که يکي از رموز موفقيت انسان هاي پيروز نظم شايسته يي است که در تمامي مراحل زندگي، کار و تحصيل آنان حضور دارد.

آمادگي معنوي براي يادگيري:
 

اهداف ما مي توانند با اعتقادات و مسايل معنوي پيوند بخورند. قوي ترين تقويت کننده هاي رفتار، تقويت کننده هاي معنوي هستند. خواندن دعاي مطالعه قبل از شروع مطالعه علاوه بر اين که فکر را مثبت مي کند، تمرکز را افزايش مي دهد و از همه مهم تر به رفتار مطالعه کردن معنا مي بخشد. اين دعا را قبل از مطالعه بخوانيد:« بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم اخرجني من ظلمات الوهم، و اکرمني بنور الفهم، اللهم فتح علينا ابواب رحمتک و انشر علينا خزائن علومک، برحمتک يا ارحم الراحمين »
« خدايا درآور مرا از تاريکي هاي وهم و گرامي ام دار به نور فهم. خدايا بگشا بر ما درهاي رحمتت را و بگستر بر ما منابع دانشت را. به رحمتت اي مهربان ترين مهربانان.»
براي تقويت حافظه ي خود هر روز اين دعا را بعد از هر نماز بخوانيد که پيامبر اکرم (ص)به اميرالمومنين (ع) تعليم دادند: « بسم الله الرحمن الرحيم. سبحان من لا يعتدي علي اهل مملکه سبحان من لا ياخذ اهل الارض بالوان العذاب. سبحان الرئوف الرحيم، اللهم الجعل لي في قلبي نوراً و بصراً و فهما و علما.انک علي کل شي قدير».
« منزه است کسي که تعدي به اهل مملکتش نشود. منزه است کسي که اهل زمين را به شکنجه هاي گوناگون نگيرد. منزه است آن بنده نواز مهربان، بار خدايا در دلم روشني، بينش، فهم و دانش قرار بده زيرا تو بر همه چيز توانايي».

هوش يادگيري:
 

مهارت هاي مطالعه باعث تسهيل يادگيري مي شود و موفقيت در يادگيري مستلزم تيزي و زرنگي فرد است. درست است که هوش شرط لازم براي موفقيت هاي سطح بالاست ولي شرط کافي نيست. دنيا پر است از آدم هاي موفقي که خيلي باهوش نبوده يا نمرات آن چناني به دست نمي آورند. خودباوري، باورهاي مربوط به خود و شرايط درست براي يادگيري از شرايط لازم براي موفقيت هستند.
هوش عبارت است از: « مجموعه يا کل قابليت يک فرد براي فعاليت هدف مند، تفکر منطقي و برخورد کارآمد با محيط ». هر چند برخورداري از هوش بالا شرط لازم براي موفقيت در دانشگاه يا هر کار ديگري است، ولي شرط کافي نيست. چه بسيارند افراد باهوشي که به دليل فقدان مديريت رفتاري صحيح نتوانسته اند اهداف جزيي خود را پوشش دهند، به همين دليل روانشناسان اخيراً از هوش کاربردي عقل و هوش هيجاني سخن مي گويند.
ماهيت يادگيري: يادگيري به طور کلي فعاليتي دگرگون ساز است که افراد را براي مقابله با رويدادها و سازش با محيط آماده مي سازد. يادگيري در واقع هم يک رشته فرآيند است و هم فرآورده ي تجربه، در حقيقت يادگيري مفهوم بسيار گسترده يي دارد که در قالب هاي دگرگوني، شکستن عادت ها، ايجاد علاقه، نگرش هاي نو، درک انديش، ذوق و سليقه و پيش داوري يا حب و بغض پديدار مي شود. هم چنين شيوه ي ترکيب و کاربرد معلومات در استدلال، تفکر، نظريه پردازي، حل مساله، احساس و عواطف عميق انساني، خودشناسي و دگرگوني هايي که در کل شخصيت به وجود مي آيند همه از يادگيري مايه مي گيرند.
منبع: نشريه 7 روز زندگي شماره 111



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.