پردازش ابري

در دهه اخير به جرات مي توان گفت "وب"(1)سريع ترين رشد را نسبت به ديگر ساخته هاي دست نوع بشر داشته است.اما آينده اين قطار سريع السير اطلاعاتي، که روز به روز تعداد واگن هاي آن بيشتر شده و به سوي مقصدي نامعلوم مي رود کجاست؟ آيا جست و جوي محتوا، وبلاگ نويسي، دانش نامه ها و ميکروخبرنامه ها تمام کاري است که انجام مي دهد؟ مسلما خير!در اين مقاله سعي بر اين است که آينده وب پيش بيني شده و به بررسي فناوري "پردازش ابري"(2)پرداخته شود.
يکشنبه، 7 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پردازش ابري

پردازش ابري
پردازش ابري


 

نويسنده:احمدرضا کرم الهي




 
در دهه اخير به جرات مي توان گفت "وب"(1)سريع ترين رشد را نسبت به ديگر ساخته هاي دست نوع بشر داشته است.اما آينده اين قطار سريع السير اطلاعاتي، که روز به روز تعداد واگن هاي آن بيشتر شده و به سوي مقصدي نامعلوم مي رود کجاست؟ آيا جست و جوي محتوا، وبلاگ نويسي، دانش نامه ها و ميکروخبرنامه ها تمام کاري است که انجام مي دهد؟ مسلما خير!در اين مقاله سعي بر اين است که آينده وب پيش بيني شده و به بررسي فناوري "پردازش ابري"(2)پرداخته شود.
درحقيقت پردازش ابري شامل ميليون ها دستگاه پردازشگر جدا از هم است که با پيوند ضعيف (3)با هم درارتباط هستند و حتي دستگاه هاي کوچکي مانند تلفن همراه نيز مي توانند در پردازش اطلاعات شريک باشند.اما اين نوع سيستم مشکلات بسياري داشته و از اين رو ناکارآمد است.پس بهتر است با تعريف جديدي از پردازش ابري مواجه شويم!
فرض کنيد درسال 2015 به سرمي بريد.روي صندلي پارک نشسته ايد.يک وسيله شامل صفحه نمايش پنج اينچي و يک رابط بي سيم سرعت بالا را در دست داريد.اين وسيله در ظاهر هيچ استفاده اي ندارد، اما با آن مي خواهيد عکس هاي دوران دبيرستان خود را مرور کنيد؛ با دوست خود که هم اکنون در اروپا به سر مي برد تماس تصويري برقرار کنيد؛ عدد پي را تا دو ميليون رقم اعشار محاسبه کنيد؛ نسخه جديد بازي مورد علاقه خود را که داراي گرافيک و جزيئات بسيار بالاست را امتحان کنيد؛ متوني را براي نوشتن آماده کرده ايد و مي خواهيد به زباني چيني ترجمه شده و براي سفارت چين بفرستيد؛ عکسي را که چند لحظه پيش گرفته بوديد روتوش کرده و به آلبوم عکس خود اضافه کنيد و هزاران کار ديگر!
شايد فکر کنيد اين يک داستان علمي-تخيلي است!اما خير، امکان پذير است!به وسيله فناوري پردازش ابري.
اما چگونه؟ شرکت هاي سرويس دهنده پردازش ابري، ميليون ها مرکز داده (4)و سرويس دهنده کاربردي (5)را در تمام شاهراه هاي ارتباطي و گلوگاه هاي شبکه اي بر پيکره گسترده وب نصب کرده اند که هر کدام قادر به انجام کار صدها کاربر در آن واحد و محاسبه ميليون ها پردازه (6)در کسري از ثانيه هستند.تنها کاري که شما انجام مي دهيد اين است که بر روي رابط (7)دست خود، سرويس مورد نظر را انتخاب کنيد.
برگرديم به زمان حال؛ در کجاي راه قرار داريم؟
امروز پردازش هاي ابري آن قدر پيشرفت نکرده، اما گام هايي هر چند کوچک براي پيشبرد آن صورت گرفته است.از جمله آنها مي توان به موتور پاسخ گوي "والفرام آلفا"مربوط به پردازش و حل مسئله، سرويس گوگل براي نوشتن متون و برخي سرورهاي کوچک درون شبکه اي اشاره کرد.ولي هيچ کدام همانند رايانه هاي شخصي و برنامه هاي آن (هرچند شامل هزينه بيشتري است)کارآمد نيستند.

مشکلات پيش روي پردازش ابري
 

مهم ترين مشکل پرازش ابري، نبود زير ساخت هاي لازم براي نصب و استفاده از اين سرويس است؛ از جمله:
1-پهناي باند محدود:درحدود هفتاد درصد از کره زمين، پهناي باند کافي براي استفاده از اين سرويس وجود ندارد.همچنين تاخيردرخواست و پاسخ مربوط به شبکه نيز از جمله مشکلات مربوط به سيستم هاي مخابراتي موجود است.
2-ضعف سرورها:راه اندازي، نگهداري، خطايابي، مصرف انرژي و قدرت کم پردازشگرها از جمله مشکلات مربوط به سرورها هستند.
3-عدم اطمينان کاربران:برخي از کاربران به اين نوع سرويس دهنده ها اطمينان ندارند چه بسا که اطلاعات آنان به سرقت برده شده و از آنها سوء استفاده نشود؟
4-مشکلات مالي:سخت افزار و نرم افزار اين گونه سرويس دهنده ها نيازمند نيروي انساني و هزينه هاي زيادي است و آيا تنها با تبليغات مي توان آن را جبران کرد و اگر برخي از هزينه ها توسط کاربر داده شود، آيا کاربر رغبت استفاده از آن را دارد؟ اين سوالات مي توانند معقول بودن پروژه را زير سال ببرند.
6-ناکارآمدي مرورگرها (8):مرورگرهاي وب هنوز به قدر کافي قدرتمند نيستند و نمي توانند برنامه هاي اجرايي سنگين را روي خود بارگذاري کنند.

نتيجه گيري
 

با تمام اين مشکلات، هم صنعت سخت افزار و هم نرم افزار در تلاش و تکاپو براي رفع اين مشکلات هستند و به طور حتم اين مشکلات حل خواهند شد؛ و اکثر کارشناسان رايانه بر اين باورند که محاسبات ابري آينده وب و صنعت رايانه است.شرکت هاي بزرگ و غول هاي نرم افزاري نيز به تلاش و رقابت با يکديگر در اين راه ادامه مي دهند، طوري که شرکت گوگل با طراحي سيستم جديد خود رايانه هاي قابل حملي را عرضه کرده که تنها شامل يک نرم افزار و آن هم مرورگر کروم است.هرچند اين کارممکن است به مزاج شرکت هايي نظيرمايکروسافت خوش نيايد، اما اگر آنها منتظر بنشينند قطعا بازار را از دست خواهند داد.

پي نوشت ها :
 

1- Web/2-Cloud computing/3- sick Connection/4-Data center/5-Application Server/6-process/7- User Interface/8-Web Browser
 

منبع:دانشمند شماره559



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.