توئیتر (Twitter) چیست؟

توئیتر ((Twitter)) یک سرویس به اصطلاح «میکرو بلاگنینگ» است که با شعار «چه کار می کنید؟ What are you doing » پا به عرصه اینترنت گذاشت و در نوامبر سال 2009 میلادی شعارش تغییر کرد؛ « چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟
شنبه، 5 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
توئیتر (Twitter) چیست؟

توئیتر چیست؟
 


 

نویسنده: محدثه علی جان زاده روشن
 

شناسنامه:
 

نام: توئیتر (Twitter)
معنا: جیک جیک کردن، جیرجیر کردن، موج زدن
نوع شرکت: به ظاهر خصوصی
محدوده فعالیت: سرتاسر جهان
بنیان گذاران: جک دورسی، اوان ویلیامز، بیزاستون، نواهربرت گلاسز
تاریخ بنیان گذاری: مارس 2006
شعبه ی مرکزی: سان فرانسیسکو، کالیفرنیا، ایالات متحده امریکا
مدیر عامل: جک دروسی
خدمات: میکرو بلاگنیگ شبکه اجتماعی
ترجمه: 16 زبانه
درآمد در آمریکا: 1400000 در سال 2010
شمار کارکنان: 600 نفر در سال 2011
شمار کاربران: بیش از 200 میلیون کاربر
 

توئیتر چیست؟
 

توئیتر (Twitter) یک سرویس به اصطلاح «میکرو بلاگنینگ» است که با شعار «چه کار می کنید؟ What are you doing » پا به عرصه اینترنت گذاشت و در نوامبر سال 2009 میلادی شعارش تغییر کرد؛ « چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ What's Happening»
از شاخصه های توئیتر، محدود بدون به تایپ، تنها چند کاراکتر است که حدوداً صد و چهل تایی می شود.
یکی از هدف های اصلی توئیتر این بود که در حال حاضر دارای جایگزین هایی هم شده است. این مشخصه های چشم گیر توئیتر به قدری نو و بدیع بود که به سرعت در بین کاربران اینترنت به محبوبیت رسید و افزون بر فرستادن نوشتار، کم کم امکان قرار دادن فیلم، عکس و فایل صوتی بر روی خروجی این سایت فراهم شد. در واقع می شود گفت یک جور دفتر خاطرات روزانه ی آنلاین است. اما این ها نیمه پر لیوان هستند. توئیتر در سال های گذشته، بیش از این که یک دفتر خاطرات آنلاین باشد، تبدیل به پایگاهی برای هماهنگی آشوبگرانی شد که به خیال خود سعی داشتند در داخل کشور آشوب به پا کنند.

جایگاه توئیتر در ایران
 

این شبکه به ظاهر اجتماعی، در ایران طرفداران زیادی پیدا کرد و اوج فعالیت آن در انتخابات ریاست جمهوری دور دهم ایران بود. البته بعد از وقایع فتنه سال 88، این سایت طعم فیلترینگ را چشید.
بعدها مشخص شد، سازمان سیا از شبکه های اجتماعی اینترنتی توئیتر و فیس بوک برای انتشار داستان هایی درباره ضرب و شتم های خونین، درگیری های مسلحانه، و کشتارهای گسترده در ایران که هیچ گاه تأیید نشد، استفاده کرده است. تأثیرگذاری این فضاسازی مجازی تا حدی بود که مشاور سابق امنیت ملی جرج بوش هم در مقاله ای که در روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» منتشر شده است خواستار تعلق جایزه صلح نوبل به بانیان سایت توئیتر به دلیل نقش این رسانه در رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران شد!
«مارک پفیفل» در این باره گفت: در اوج ناآرامی ها در ایران به طور میانگین در هر ساعت بیش از 220 هزار مطلب از سوی کاربران ایرانی در داخل و خارج این کشور روی این شبکه قرار می گرفت. اوج فعالیت توئیتر مربوط به انتخابات ایران و حوادث پس از آن بود. به گونه ای که توئیتر اعلام کرد؛ انتخابات ریاست جمهوری ایران، پر طرفدارترین عنوان سال 2009 در خدمات «میکرو بلاگینگ» بوده است. در واقع توئیتر با امکان گزارش لحظه به لحظه به شکل پیامک و مولتی مدیا، نقش اصلی را در سود دهی های خاص جنگ نرم بازی می کرد. توئیتر که نقش بی سیم و شبکه ارتباطی نیروهای اپوزیسیون را بازی می کرد، تحت فشار دستگاه حکومتی امریکا تعمیرات ماهیانه خود را انجام نمی داد تا مبادا ارتباط با آشوبگران لحظه ای قطع شود.
کلینتون وزیر امور خارجه امریکا در دیدار با لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل گفته بود: توئیتر ابزاری مهم است که به معترضان ایرانی به ویژه جوانان اجازه می دهد در جریان حوادث اخیر انتخابات ریاست جمهوری با یکدیگر درتماس باشند. این اظهارات کلینتون پس از آن عنوان شد که روزنامه نیویورک تامیز گزارش داد؛ وزارت خارجه آمریکا با ارسال ایمیلی به شبکه اجتماعی توئیتر درخواست کرده که به خاطر کاربران ایرانی، تعمیرات شبکه خود را به تعویق بیندازد.
کلینتون در صحبت های خود گفته بود: «ظاهراً توئیتر بسیار مهم است و در زمانی که منابع اطلاعاتی دیگری وجود ندارد، این شبکه نقش مهمی در حفظ خطوط ارتباطی بر عهده دارد و به افراد امکان را می دهد اطلاعات را مبادله کنند.»
منبع: نشریه دیدار آشنا، شماره 133



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما