تولید ملی، حمایت از کار و کالای ایرانی از منظر رهبری (4)

شما امروز هرجاى کشور را نگاه کنید، آثار سازندگى مشهود است. هم سازندگى ویرانیهاى جنگ و هم از آن بالاتر، سازندگى نسبت به کوتاهیها و ویرانیها و خراب‏کردن‏هاى دوران قبل از انقلاب؛ یعنى دوران حکومت طاغوت
دوشنبه، 7 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
تولید ملی، حمایت از کار و کالای ایرانی از منظر رهبری (4)

تولید ملی، حمایت از کار و کالای ایرانی از منظر مقام معظم رهبری(4)
 


 





 

قاچاق ظلم به مردم و شکست تولید داخلی

شما امروز هرجاى کشور را نگاه کنید، آثار سازندگى مشهود است. هم سازندگى ویرانیهاى جنگ و هم از آن بالاتر، سازندگى نسبت به کوتاهیها و ویرانیها و خراب‌کردن‌هاى دوران قبل از انقلاب؛ یعنى دوران حکومت طاغوت. سازندگى در این استان هم شروع شده و کارهاى زیادى انجام گرفته است. امّا باید مردم همّت کنند، مسئولین دولتى کمک کنند تا این استان آباد، این استان بااستعداد، این استانى که مردم کننده‌ى کار و بااستعدادى هم دارد، بتواند یک استان نمونه شود. بعد از انقلاب، انقلاب و معلم انقلاب که امام بزرگوار ما بود به ما ملت تفهیم کردند که ما مى‌توانیم خودمان کار کنیم؛ خودمان تلاش کنیم؛ خودمان بسازیم؛ خودمان قاعده‌ى سازندگى و تولید و مصرف را که همان فرهنگ ماست بنیان‌گذارى کنیم. ما باید این را در همین دوران سازندگى هم به کار بگیریم. ما هرگز به داشته‌هاى دیگران پشت نمى‌کنیم. هرکسى هرچه دارد؛ چه علم، چه امکانات، چه تکنولوژى و موجودى فنى او وقتى‌که ناگزیر باشیم اگر بتوانیم همه‌ى آن‌ها را در خدمت هدفهاى خودمان قرار بدهیم، لحظه‌یى دریغ نخواهیم کرد. من در گزارشهایى که داده شده است، نگاه کردم و آنچه که به نتیجه رسیدم، این است که در این استان، بیکارى، یک معضل است. رواج قاچاق، یک معضل بزرگ است. یک عدّه راه قاچاق را که راهِ بسیار ناسالمى است در پیش گرفته‌اند؛ هم به مردم و هم به استان ظلم مى‌کنند. تولید داخلى را به شکست مى‌کشانند. به جاى اینکه به تولید روى آورند و کشور و شهر و استان خودشان را آباد کنند، به کارهاى ناسالم و خلاف قانون مى‌پردازند که یقیناً جز فساد براى مردم، هیچ اثرى ندارد؛ اگرچه براى خود آن‌ها پولهاى باد آورده‌اى را به ارمغان مى‌آورد! این هم یک معضل بزرگ است. معضل فرهنگى هم در این استان، کم‌وبیش هست. (1)

تولید ثروت در داخل کشور

ما ثروت، منابع طبیعى و تولیدات داخلى زیاد داریم. امکانات تولید ثروت در داخل کشور، خیلى زیاد است. روزى به خاطر جنگ، این کارها عملى نبود، ولى بحمد اللّه امروز عملى است. باید هم انجام گیرد و انجام دهند. دولت هم این کار را مى‌کند، باید هم بکند. ما هم اخیراً اعلام و ابلاغ کرده‌ایم که این کار شروع شود و مقدّمات کار، در حال انجام است. ممکن است این طرح در مدت یک سال، دو سال، سه سال یا پنج سال نتیجه بدهد. اگر به فضل پروردگار، چنین شود، بسیارى از مشکلات این کشور کاهش پیدا خواهد کرد. البته به شرط اینکه همه‌ى ملت؛ همه‌ى کسانى که بازوى توانا، فکر و قلم فعّال، زبان گویا و دل بیدار دارند، پشت در پشت، با همین وحدتى که امروز در میان این ملت است، تلاش کنند و نگذارند مردم تقسیم شوند. (2)

تنوّع در تولید اقتصادى و صادرات و استفاده‌ى داخلى کشور

استعداد در داخل کشور ما برجسته و بیش از حدّ معمول و متوسّط است. مکرّر گفته‌ام که متوسط استعداد در ایران بالاتر از متوسّطِ استعداد در کلّ جهان است. پیشرفتهایى که در المپیادهاى ریاضى و فیزیک و شیمى و ... به دست آوردیم، نشان داد ما جوانانى داریم که از استعدادهاى بالایى برخوردارند. کسانى که در این مسابقات، مقامات بالا به دست آوردند، افراد استثنایى نبودند؛ بلکه فرزندان این مملکتند. یقیناً از قبیل این افراد هزارها و صدها هزار در این مملکت وجود دارند. این‌ها را به آموزش، پرورش، توسعه‌ى علم و تحقیق تربیت کنید. به کار فرهنگى به معناى واقعى کلمه اهتمام ورزید. وقتى‌که این‌ها رشد پیدا کردند، مى‌توانند کشور و بلکه دنیا را با دستهاى خودشان اداره کنند. تکیه بر توان و امکانات داخلى نیز از همین مقوله است. تا آنجا که بتوانیم باید کشور را از مسأله‌ى نفت جدا کنیم که البته این هم محسوس است. آن طور که من در آمارها دیدم، به نظرم رشد صادرات غیر نفتى ما در سال هفتاد و سه‌ از رشدى حدود بیست درصد برخوردار بوده است که رشد خیلى بالایى است. در همین جهت پیش بروید و کارى کنید که ما بتوانیم از تنوّع در تولید اقتصادى و صادرات و استفاده‌ى داخلى کشور برخوردار باشیم و إن شاء اللّه از همه‌ى ظرفیتهاى کشور استفاده کنیم. (3)

زنده کردن روحیه‌ى‌ «توانستن»

امروز در سطح دنیا که نگاه مى‌کنیم، مى‌بینیم بعضى از کشورها این راه را رفته‌اند و به نتیجه هم رسیده‌اند. کشورهایى که بعد از جنگ دوم جهانى- به تعبیر مبالغه‌آمیزى که معمولًا گفته مى‌شود- تقریباً با خاک یکسان شده بودند، کمر راست کردند و به خودشان پرداختند. در واقع از نیروهاى درون خودشان استفاده کردند و امروز در زمینه‌ى اداره‌ى امور دنیاى خود از کسانى که این‌ها را در جنگ به خاک سیاه نشانده بودند بالاتر رفته‌اند. پس به نتیجه مى‌رسیم که مى‌شود با چنین طرز فکرى به استقلال علمى و فنّى و غیره دست یافت. امام ما رضوان الله تعالى علیه همّتش این بود که به ملت بگوید: «اى ملت ایران! اى جوان ایرانى! اى کارگر ایرانى! اى مهندس و اى مدیر ایرانى! تو بدون اینکه به بیگانه تکیه کنى خودت مى‌توانى.» امام مى‌خواست روحیه‌ى‌ «توانستن» را در ما زنده کند. کسانى که داراى طرز فکر اوّل- که منجر به وابستگى مى‌شود- هستند، در طول دهها سال گذشته مدام به تمسخر ایرانى پرداختند و لطیفه ساختند که «مگر جنس داخلى هم جنس مى‌شود؟!» ظلمى از این بالاتر به یک ملت وجود ندارد.
امروز که شما نگاه کنید، مى‌بینید مصنوعات داخلى ما در موارد بسیارى، بهتر از مصنوعات خارجى است. البته آدم‌هاى اهل سود، یعنى کسانى که فقط به فکر جیب و سود خود هستند و هیچ به غیرت ملى و دینى و ارزش اجتماعىِ ملتِ ایران در دنیا توجّه نمى‌کنند، بر بعضى از مصنوعات داخلى ما مارک کارخانجات یا فروشگاههاى معروف دنیا را مى‌زنند و آن‌ها را در بازارهاى اروپایى به معرض فروش مى‌گذارند. آن‌ها از این کاسبى فقط به پولى که مى‌توانند به دست آورند فکر مى‌کنند. در حالى که این اجناس در کشور ما با سرانگشتان ظریف هنرمند ایرانى، چشم تیزبین ایرانى، مغز تیز ایرانى و استعداد والاى ایرانى به وجود آمده است. (4)

کاهش واردات اجناس مصرفى و غیر ضرور

3. گسترش تولید داخلى، به ویژه در زمینه‌ى کشاورزى و تأمین نیازهاى اساسى جامعه و کاهش واردات اجناس مصرفى و غیر ضرور، همراه با افزایش کیفیت فرآورده‌ها در کشور و توسعه‌ى صادرات غیر نفتى. (5)

ابتکار در محیط کار و تلاش اقتصادى کشور

شرط دیگر این است که در محیط کار و تلاش اقتصادى کشور، ابتکار وجود داشته باشد. من عرض مى‌کنم چه خوب است کارخانه‌هایى که در کشور ما وجود دارد؛ چه آن‌هایى که در اختیار دولت است و چه آن‌هایى که در اختیار مردم است امروز تعداد زیادى از واحدهاى تولیدى در اختیار مردم و مال خود مردم است یک مقدار از درآمدشان را براى تحقیق، براى پیشبرد کار و براى کیفیّت بخشیدن به کالاى تولیدیشان صرف کنند. چرا ما باید بنشینیم که دیگرى در اروپا، یا در یک گوشه‌ى دیگر دنیا تحقیقى بکند و ما از او یاد بگیریم؟! مگر ما کمتر از آن‌ها هستیم؟! مگر ما کمتر مى‌فهمیم؟! پس باید تحقیقات کنند، ابتکار کنند، تولید را جلو ببرند، صنعت را جلو ببرند، تولید را از لحاظ کیفیّت و کمیّت بالا ببرند. این هم یک شرط؛ ابتکار داشتن و نوآورى. (6)

ممنوعیت استفاده از مصنوعات خارجى

مردم ایران نمى‌دانند که مرحوم شیخ‌الشریعه‌ى اصفهانى- مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف - فتوا داد که استعمال اجناس مصنوعه‌ى در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجى اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند. همه مى‌دانند که در ژاپن، حدود صد سال پیش از این گفتند که مردم حق ندارند از مصنوعات خارجى استفاده کنند، تا در داخل آن کشور چرخ اقتصاد به کار بیفتد؛ اما نمى‌دانند که در همان زمان، بلکه زودتر از آن، عین همین پیشنهاد و همین فتوا، از طرف مراجع و علماى شیعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل کشور، هیچ کس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سیاست و روشنفکران کمکشان نکرد! فتواى میرزاى شیرازى دوم - مرحوم میرزا محمّدتقى شیرازى - در مقابله‌ى با انگلیسیها، و فتواى تحریم انتخابات قلابى انگلیسیها در عراق، نمونه‌یى دیگر از حضور علما در صحنه‌ى سیاست است. آن روز مرحوم شریعت اصفهانى فتوا داد که شرکت در انتخابات قلابى انگلیسیها حرام است؛ کار سیاسى از این روشن‌تر، از این قوى‌تر، از این روشن‌بینانه‌تر؟ امروز مسأله‌ى آن انتخابات یواش یواش دارد از لابلاى کتابها خارج مى‌شود! آن علما و مراجع، سلف صالح شما هستند. این است معناى آن مطلبى که امام بزرگوار ما مکرر مى‌فرمودند که علما پیشوایان نهضت مردم علیه ظلم و استبداد در طول سالیان متمادى بوده‌اند؛ و اینهاست که به شخصیتهایى مثل مرحوم سیّدحسن مدرس و مرحوم آیةاللَّه کاشانى منتهى شد؛ اینها طلبه‌هاى همان مدرسه و شاگردان همان اساتید بودند که این‌طور در ایران درخشیدند. (7)

تولید داخلی مبارک‌تر از مشابه خارجى

بعد از انقلاب، انقلاب و معلم انقلاب که امام بزرگوار ما بود به ما ملت تفهیم کردند که ما مى‌توانیم خودمان کار کنیم؛ خودمان تلاش کنیم؛ خودمان بسازیم؛ خودمان قاعده‌ى سازندگى و تولید و مصرف را که همان فرهنگ ماست بنیان‌گذارى کنیم. ما باید این را در همین دوران سازندگى هم به کار بگیریم. ما هرگز به داشته‌هاى دیگران پشت نمى‌کنیم. هرکسى هرچه دارد؛ چه علم، چه امکانات، چه تکنولوژى و موجودى فنى او وقتى‌که ناگزیر باشیم اگر بتوانیم همه‌ى آن‌ها را در خدمت هدفهاى خودمان قرار بدهیم، لحظه‌یى دریغ نخواهیم کرد. ما همه‌ى این‌ها را بایستى وسیله و پلى براى جوشیدن استعداد سازندگى از درون کشور قرار بدهیم. هرجا که مى‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم، بایستى این را بر استفاده‌ى از مصنوعات خارجى ترجیح بدهیم. هر چیزى که در داخل کشور تولید مى‌شود، براى ما مبارک‌تر از مشابه خارجى آن است؛ حتّى اندکى بهتر از آنکه از دست دیگرى و دروازه‌اى از دروازه‌هاى کشور وارد بشود. (8)

خلع سلاح کردن دشمنان با افزایش تولید داخلى

دومین نقطه‌یى که دشمن به آن چشم دوخته، این است که ایران اسلامى نتواند به‌طور شایسته، سازندگى کشور را انجام بدهد. این هم مایه‌ى امید دشمنان است. آن‌ها مایلند که دولت جمهورى اسلامى نتواند در داخل کشور سازندگى را پیش ببرد، وضع زندگى مردم را سروسامان بدهد، تولید داخلى را افزایش بدهد، اتکاى به خارج از کشور را کم کند و مردمان پابرهنه و مستضعف و فقیر را به سروسامان زندگىِ لازم اسلامى برساند. آن‌ها مى‌خواهند دولت اسلامى، توفیق این وظایف بزرگ را به دست نیاورد و نتواند این کارها را انجام بدهد. به این آرزو، چشم دوخته‌اند. اگر کشور اسلامى، با همت شما مردم و با پیوند مستحکمى که بحمد اللّه بین شما و دولت هست، به وضع درخشانى نایل بیاید، استعمار، امریکا، دشمنان دل‌باخته‌ى ساده‌لوحى که چشم به دهان آن‌ها دوخته‌اند و بعضى از گروهکها و جریانهاى داخلى، خلع سلاح خواهند شد. (9)

بیشتر بخوانید: فرهنگ مصرف کالای داخلی

 

تعادل بخشی با نیازهای مردم با تولید داخلی

امروز که آتش جنگ فرونشسته و برنامه‌ى سازندگى به وسیله‌ى دولت و مجلس تنظیم شده و نیروهاى مخلص، آستین همت بالا زده‌اند، بر همگان واجب است که سازندگى کشور را بسیار جدى بدانند و موانع را از سر راه آن بردارند. امروز، آبروى اسلام در گرو آن است که ایران اسلامى به کشورى آباد تبدیل شود، کار و ابتکار در آن همه‌گیر شود، زندگى مردم سروسامان یابد، فقر و محرومیت ریشه‌کن شود، تولید داخلى با نیازهاى مردم متعادل گردد، کشور در صنعت و کشاورزى به خودکفایى برسد، دشمن از طریق احتیاجات زندگى مردم، راهى به اعمال فشار نداشته باشد و خلاصه دین در کنار معنویت، زندگى مادّى مردم را نیز سامان بخشد. (10)

تولید کالاهای مورد نیاز کشور در داخل

ما باید از لحاظ اقتصادى هم خودمان را به‌طور کامل از زیر نفوذ قدرتها خارج کنیم. یعنى ملت ما باید بتواند بنا بر تشخیص و مصلحت خود، آن صنعت و کالا و متاعى را که احتیاج دارد، در داخل کشور و با استفاده از منابع و امکاناتِ موجود تولید کند. البته، امروز ما هنوز براى این کار مشکلاتى داریم و ملت به آن حد نرسیده است که بتواند تمام نیازهاى خود را در داخل برآورده کند؛ زیرا در گذشته همه چیز این ملت به گونه‌یى بنا شده بود که به همان قدرتها وابسته باشد. صنعت دقیق ما که جاى خود دارد، حتّى کشاورزى ما را وابسته کردند و بیگانگان و قدرتهاى حاکم و رژیم منحط پهلوى و قبلیها، کارى کردند که کشاورزى ما با پیشرفتهاى علمى دنیا ناآشنا باشد. (11)

بالابردن کیفیت محصولات داخلی برای ایجاد علاقه بین مصرف کنندگان

کارگران و عناصر فنى، کیفیت صنعتى را تا آن‌جا که به دقت و دلسوزى در کار مربوط است، بالابرده، با روح ابتکار و اعتماد به نفس، نیاز کشور به محصولات و دانش فنى بیگانگان را کاهش دهند و پایه‌هاى صنعت اصیل و ملى را استوار سازند و موجب شوند که مصرف کنندگان به محصولات داخلى اطمینان و علاقه پیدا کنند. همچنین راه به سمت صنعت پیشرفته و پیچیده را باز کنند و نشان دهند که استعداد و ابتکار ایرانى قادر است کشور را - حتّى در صنایع پیشرفته - از دیگران بى‌نیاز سازد. (12)

نمایش پی نوشت ها:
1) بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم ارومیه در استادیوم تختى‌، در تاریخ 1375/06/27
2) بیانات مقام معظم رهبری در حرم امام رضا (علیه السلام)، در تاریخ 1375/01/04
3) بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و هیأت وزیران ‌، در تاریخ 1374/06/08
4) بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران و معلمان، در «روز کارگر» و «هفته معلم»، در تاریخ 1373/02/13
5) ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه‌ى دوم‌ توسعه، در تاریخ 1372/08/18
6) بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران و فرهنگیان کشور، در تاریخ 1372/02/15
7) بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعى از روحانیون، ائمه‌ى جماعات و وعاظ نقاط مختلف کشور‌، در تاریخ 1370/12/14
8) بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با وزیر و جمعى از مسؤولان وزارت نفت‌، در تاریخ 1370/09/12
9 و10) بیانات مقام معظم رهبری در مراسم اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى(ره)، در تاریخ 1369/03/14
11) بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ائمه‌ى جمعه و مسئولان و اقشار مختلف مردم، در تاریخ 1368/09/01
12) پیام مقام معظم رهبری به ملت شریف ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینى(ره)، در تاریخ 1368/04/23

منبع مقاله : khamenei.ir
 




 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.