برخورد صحيح با فرزندان در سن بلوغ

زماني که کودک متولد مي شود پدران و مادران با مشکلات بسيار زيادي روبه رو مي شوند. در دوران نوزادي بايد نيمه هاي شب بيدار شوند وکارهاي مربوط به او را انجام دهند، روزهاي مدرسه رفتن هم چندان ساده نيست. گاهي اتفاق مي افتد که کودک دچار ناراحتي مي شود و اصلا دوست ندارد به مدرسه برود و اين والدين هستند که بايد از پس روزهايي که کودک دلش نمي خواهد به مدرسه برود بربيايند. با وجود همه ي اين مشکلات شايد برخي از افراد تصور کنند که چرا
يکشنبه، 20 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برخورد صحيح با فرزندان در سن بلوغ

 برخورد صحيح با فرزندان در سن بلوغ
برخورد صحيح با فرزندان در سن بلوغ


 






 
زماني که کودک متولد مي شود پدران و مادران با مشکلات بسيار زيادي روبه رو مي شوند. در دوران نوزادي بايد نيمه هاي شب بيدار شوند وکارهاي مربوط به او را انجام دهند، روزهاي مدرسه رفتن هم چندان ساده نيست. گاهي اتفاق مي افتد که کودک دچار ناراحتي مي شود و اصلا دوست ندارد به مدرسه برود و اين والدين هستند که بايد از پس روزهايي که کودک دلش نمي خواهد به مدرسه برود بربيايند. با وجود همه ي اين مشکلات شايد برخي از افراد تصور کنند که چرا دوران نوجواني و زماني که فرزند پا به سن بلوغ مي گذارد . سخت تر از ساير دوره هاي زندگي اوست؟
اين دوران از حساس ترين دوره هاي زندگي همه ي افراد به شمار مي رود. چون فرزند شما، هم از نظر فيزيکي و هم از نظر روحي و اخلاقي دچار تغييرات بي شمار مي شود. اين مرحله براي اکثر خانواده ها قدري گيج کننده و مشکل آفرين است

کله شق بودن
 

يکي از رايج ترين انوع درگيري هايي که در اين سن به وجود مي آيد، مخالفت مکرر با پدر و مادر است. نوجوانان در اين سن قدري سرکش مي شوند و در هر مورد با والدين خود مخالفت مي کنند. دليل اين امر تغييرات رواني و احساسي در وجود نوجوان ذکر شده است.
به هر حال نوجوانان هر کاري که انجام مي دهند. تنها يک هدف را دنبال مي کنند و آن هم رسيدن به استقلال است. به اين منظور آنها سعي مي کنند تا آنجايي که مي توانند خودشان را از خانواده دور کنند. به ويژه بچه هايي که بيش از اندازه به خانواده وابسته هستند. تلاش بيشتري در اين زمينه از خود نشان مي دهند. آنها اين امر را به واسطه ي نظرهايي مخالف با نظر والدين نشان مي دهند و آن چنان که قبلا با پدر و مادر ارتباط برقرار مي کردند، با آنها رابطه برقرار نمي کنند.
وظيفه ي پدر و مادر اين است که ببينند تا چه حد به فرزند خود فضا مي بخشند و به او اجازه مي دهند که احساس استقلال پيدا کند

درک صحيح دوران بلوغ
 

اما سن بلوغ دقيقاً چه زماني است؟ اين سن در هر فرد متفاوت است. برخي از افراد خيلي سريع بالغ مي شوند. عده يي ديرتر و بعضي ها هم بطور متعادل به اين سن مي رسند. به هر حال همه ي اين دوره ها جزو موردهاي طبيعي به شمار مي روند.
اما به هر حال خانواده ها بايد توان تشخيص تفاوت دوران کودکي و نوجواني را داشته باشند. بيشتر افراد اين تفاوت را از روي تغييرات فيزيکي متوجه مي شوند رشد سينه ها، شروع عادت ماهيانه، رشد موهاي شرمگاهي و صورت. از جمله مشهودترين علايم رسيدن به سن بلوغ قلمدا مي شوند؛ اما نوجوانان بين سن ده تا چهارده سالگي و شايد کمي کمتر، در دوره ي بلوغ قرار مي گيرند و تغييرات بي شمار ديگري را نيز تجربه مي کنند. به مجموعه ي کل تغييرات جسمي و روحي «بلوغ» اطلاق مي شود.
نکاتي براي تربيت بهتر فرزندان در دوران نوجواني
اگر دنبال يک طرح کامل براي هدايت صحيح فرزندان خود در اين دوران هستيد، شيوه هاي تربيتي زير را بکار بگيريد.

ـ آگاهي خود را افزايش دهيد
 

در مورد نوجوانان کتاب هاي مختلف بخوانيد، بايد بطور دقيق بدانيد که چگونه مي توانيد با غرور جواني برخورد کنيد. تغيير حالات نوجوان در اين سن امري کاملا طبيعي است. بايد آن قدر آگاهي داشته باشيد که بتوانيد حالت بعدي فرزند خود را پيش بيني کنيد.

ـ خيلي زود در مورد سن بلوغ با او صحبت کنيد
 

صحبت کردن در مورد عادت ماهيانه يا خواب هاي مرطوب کننده . زماني که نوجوان آنها را به خودي خود تجربه مي کند، به آن معناست که شما صحبت کردن در مورد اين مسايل را قدري دير شروع کرده ايد. سؤال هاي ابتدايي نظير تفاوت ميان بدن زن و مرد و اينکه بچه ها چگونه به وجود مي آيند را پاسخ دهيد. اما بايد دقت داشته باشيد که اطلاعات اضافي را که نمي تواند هيچ کمکي به او کند در اختيار ش نگذاريد فقط به سؤالات شان جواب دهيد

ـ خودتان را جاي او بگذاريد
 

با فرزند در حال رشد خود اظهار همدردي کنيد. به او بگوييدکه کاملاً طبيعي است که قدري مضطرب شود. به او بگوييد که کاملا طبيعي است که يکي از دوستانش امسال به سن بلوغ برسدو ديگري يکي دو سال ديگر
ـ موضع خود را معين کنيد
اگر نوجوان خواست موهايش را رنگ کند، ناخن هايش را لاک بزند يا لباس هاي مدل دار بپوشد، بيش از ممنوع کردن اين موارد يک بار ديگر در مورد تقاضاي او فکر کنيد. نوجوانان هيچ ابايي از شوکه کردن شما ندارند، به همين دليل براي جلوگيري از اين امر بهتر است هر چندوقت يک بار به آنها اجازه بدهيد تا يکي از کارهاي مورد علاقه ي خودشان را انجام دهند. اعتراض را براي کارهايي بگذاريد که واقعا مشکل آفرين هستند؛ مانند: مصرف تنباکو، مواد مخدر، الکل

ـ انتظارات خود را ثابت نگه داريد
 

نوجوانان معمولا از انتظاراتي که والدين از آنها دارند، دل خوشي ندارند؛ اما بايد بدانند که پدر و مادر آنها را دوست دارند و براي شان اهميت و ارز ش قايل هستند که يک چنين انتظاراتي از آنها دارند. زماني که نمره ي خوبي در مدرسه گرفتند، ؟آنها را تشويق کنيد . اگر به اصول خانه پايبند بوده اند و قوانين را رعايت کردند نيز از آنها تقدير و تشکر کنيد. اگر والدين انتظارات بجايي داشته باشند، نوجوانان هم آنها را رعايت خواهند کرد.

ـ با علايم خطر آشنا شويد
 

کمي تغيير و تحول در طي اين دوران کاملا طبيعي است، اما مشکلات حاد و تغييرات مکرر در رفتار نوجوان مي تواند حاکي از وجود يک مشکل بزرگ باشد. در صورت بروز علايم زير مي توانيد با پزشک متخصص تماس بگيريد:
افزايش بيش از اندازه ي وزن
مشکلاتي پيرامون خواب
تغييرات سريع و شگرف در اخلاق و روحيات
تغيير در انتخاب دوست
فرار از مدرسه بطور مکرر
افت تحصيلي
صحبت کردن درباره ي خودکشي
مشاهده ي علايم استفاده از تنباکو، الکل، يا مواد مخدر
شکستن قوانين حاکم برجامعه
هر گونه رفتار عجيب ديگري که براي مدت زماني بيش از شش ماه باقي بماند، جزو علايم مشکوک محسوب مي شود. کمي تغيير کاملاً طبيعي است، اما تبديل شاگرد اول به تنبل ترين شاگرد کلاس قدري مشکوک است.

ـ به تنهايي اواحترام بگذاريد
 

برخي از والدين با اين مورد به سختي کنار مي آيند. آنها تصور مي کنند هر کاري که فرزندشان انجام مي دهد، به هر نحوي که شده به خودشان ارتباط پيدا مي کند؛ اما براي اينکه به او کمک کنيد تا بتواند پا به عرصه ي بزرگسالي بگذارد بايد قدري به او تنهايي بدهيد.

ـ آيا اين دوران تمام شدني است؟
 

همچنان که کودک در طي دوران بلوغ رشد مي کند شما خودتان به راحتي متوجه افت و خيزهاي اين دوران خواهيد شد. به مرور زمان صاحب فرزندي مي شويدکه مستقل تر، منطقي تر و مسؤول تر است. بنابراين شعاري را که والدين موفق به فرزند خود مي گويند به ياد داشته باشيد: «با کمک هم وارد اين دوران مي شويم و با کمک هم از آن خارج مي شويم!»
منبع: مجله 7 روز زندگي شماره 101



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.