افسردگي مردان معمولاً تشخيص داده نمي شود

آيا فردي خشن، عصبي و انزواطلب هستيد؟ آيا هميشه مشغول کاريد؟ آيا داروهاي غيرمجاز استفاده مي کنيد و از طريق فعاليت هاي پرمخاطره به دنبال شور و شوق هستيد؟ اگرپاسخ شما مثبت است؛ به افسردگي دچار شده ايد که بعضي ها آن را «سگ سياه» مي نامند و سعي مي کنند که افسردگي خود را از طريق کار سخت
جمعه، 25 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افسردگي مردان معمولاً تشخيص داده نمي شود

افسردگي مردان معمولاً تشخيص داده نمي شود
افسردگي مردان معمولاً تشخيص داده نمي شود


 





 
آيا فردي خشن، عصبي و انزواطلب هستيد؟ آيا هميشه مشغول کاريد؟ آيا داروهاي غيرمجاز استفاده مي کنيد و از طريق فعاليت هاي پرمخاطره به دنبال شور و شوق هستيد؟ اگرپاسخ شما مثبت است؛ به افسردگي دچار شده ايد که بعضي ها آن را «سگ سياه» مي نامند و سعي مي کنند که افسردگي خود را از طريق کار سخت و بي اراده و نوشيدن فراوان الکل رفع کنند. استراتژي هاي غلبه آميز در هنگام افسردگي ممکن است بي احتياطي در رانندگي و رابطه جنسي پرخطر باشد، اما هيچ کدام از اين ها راه درمان صحيح و طولاني مدت براي افسردگي نيستند.

مسايل پشت پرده در افسردگي
 

بر اساس آمار مؤسسه ي ملي سلامت روان، افسردگي، ساليانه شش ميليون مرد و دوازده ميليون زن را در آمريکا تحت تأثير قرار مي دهد، اما تفاوت زياد اين ارقام گوياي همه ي داستان نيست. هر چند که تعداد مردان افسرده کمتر است، اما اين فرضيه به طور کامل صحيح نيست و مهم تفاوت چگونگي افسردگي زنان و مردان است. محققان در تلاش هستند تا علت و چگونگي تفاوت افسردگي زنان و مردان را بيابند و به دنبال آن راه درماني ارايه کنند. اگرچه اين مسايل جاي بحث و گفت و گو دارند، اما اين احتمال وجود دارد که افسردگي مردان مبهم باشد.
مردان و زنان علايم افسردگي متفاوتي را بروز مي دهند. تعداد مردان افسرده که دست به خودکشي مي زنند بيشتر از زنان است، پس بايد به مردان مهارت هاي لازم براي غلبه بر افسردگي را ياد بگيرند.
افسردگي مردان ممکن است تشخيص داده نشود و معمولاً افسردگي آنها نامشخص تر از افسردگي زنان است. علل اين مسأله عبارت است از:

بي ميلي براي بحث در مورد علايم افسردگي
 

به عنوان يک مرد، شايد براي صحبت کردن راجع به علايم خود با خانواده و دوستان تان روراست نباشيد و به ويژه ميان احساسات تان کاري دشوار به نظر برسد؛ بنابراين با متخصص در اين زمينه مشورت کنيد، وگرنه افسردگي شما به طور صحيحي درمان نخواهد شد.

فرد، افسردگي اش را تهديدي براي مردانگي خود بداند
 

مثل خيلي از مردان ديگر، شايد به استقلال، مناعت طبع و وارستگي خود تأکيد داشته باشيد. شايد بيان احساسات مربوط به افسردگي خود را جدا از حالات مردانه ي خود بدانيد و تمايلي براي بروز آنها نداشته باشيد؛ در صورتي که با بيان آنها مي توانيد افسردگي را سرکوب کنيد.

بروز ندادن علايم افسردگي
 

علايم افسردگي مردان وضوح کمتري دارد. شايد مردان براي نهان کردن علايم افسردگي از نوشيدني هاي الکلي استفاده کنند. همچنين امکان دارد که آنها بيشتر از علايم جسمي افسردگي بنالند تا از مشکلات رفتاري و احساسي آن و شايد علايم افسردگي آنها با علايم افسردگي معمول همخواني داشته باشد. همه ي اينها بررسي افسردگي مردان را سخت تر کرده و همچنان در پرده يي از ابهام باقي مانده است.

مخالفت با درمان بيماري رواني
 

گاهي اوقات، با وجود اينکه افسردگي مردان مشخص مي شود، اما با درمان خود مخالفت مي کنند. شايد نگران خراب شدن وجهه ي خود در محل کار هستند يا فکر مي کنند ديگر خانواده و دوستان به آنها احترام نمي گذارند.

علايم افسردگي مردان
 

علت تفاوت افسردگي زنان و مردان مي تواند هورمون ها، مواد شيميايي مغز يا روش هاي غلبه بر آن باشد. علايم و نشانه هاي افسردگي مردان شامل موارد زير است. رفتار خشن و توأم با ناسزا، خشم نامناسب، رفتار گريزآميز، درگيري در ورزش و کار، رفتار مخاطره آميز از قبيل رانندگي بي ملاحظه، رابطه ي جنسي نامشروع، مصرف بيش از حد الکل و مواد مخدر و خطور افکار خودکشي به ذهن. تمام اينها مي توانند شناسايي افسردگي مردان را سخت تر کنند و حتي ممکن است منجر به تشخيص نادرست شوند.

افسردگي مردان و خودکشي
 

اگرچه زنان بيشتر اقدام به خودکشي مي کنند، اما مردان بيشتر خودکشي را به سرانجام مي رسانند. مردان سفيدپوست مسن تر، در بالاترين خطر خودکشي قرار دارند، مهم ترين علل بيشتر به سرانجام رساندن خودکشي توسط مردان شامل موارد زير است:
1-استفاده از روش هاي مهلک تر (استفاده از تفنگ)
2- تسريع در عمل خودکشي
3- بروز علايم اخطار کمتر، يعني صحبت نکردن درباره ي خودکشي
اگر زماني فکر خودکشي به ذهن شما رسيد، هر چه سريع تر از ديگران کمک بگيريد و با آنها صحبت کنيد. بهترين انتخاب و گزينه زنگ زدن به اورژانس است. اگر به هر دليلي از اين کار خودداري مي کنيد، خود را به يکي از اعضاي خانواده ي خود برسانيد، يا به يک دوست روانپزشک يا فرد حرفه يي زنگ بزنيد.

افسردگي مردان و مهارت هاي لازم
 

مثل خيلي از مردان ديگر، شايد فکر کنيد که افسردگي شما شديد نيست، شايد با خود فکر کنيد که مي توانيد بر آن غلبه کنيد يا شايد علايم آن را مخفي کنيد يا داروهاي غيرمجاز مصرف کنيد يا ساعات کاري خود را افزايش دهيد، اما همه ي اين ها را براي غلبه بر افسردگي بي فايده هستند و بيماري شما را مزمن تر مي کنند. با انجام اين کارهاي غلط بيچاره مي شويد و زندگي از کف تان خارج مي شود. بايد مهارت لازم براي درمان افسردگي بياموزيد، نه اينکه به طور خودکار به الکل و چيزهاي ديگر روي بياوريد. روانپزشکان براي آموزش اين مهارت ها به شما کمک خواهند کرد. اين مهارت ها شامل موارد زير هستند:

اهداف؛

اهداف واقعي خود را مرتب کرده و کارهاي خود را رتبه بندي کنيد.

پشتيباني؛

از حمايت احساسي خانواد، همسر يا دوستان خود بهره ي کافي بجوييد.

فعاليت ها؛

به فعاليت هاي مورد علاقه ي خود بپردازيد. فعاليت هايي از قبيل ورزش، رفتن به سينما، فوتبال يا ماهيگيري.

تصميم ها؛

تا بهبود افسردگي خود، تصميمات مهم زندگي تان را به تأخير بيندازيد (مثل تغيير شغل).
خيلي از درمان هاي مؤثر در جامعه در دسترس هستند؛ پس هر چه زودتر براي درمان افسردگي خود اقدام کنيد و گرنه عواقب مخربي در انتظار شماست.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 102.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.