جنگ نرم و رويارويي انقلاب اسلامي با رويکردهاي ستيزه جويانه غرب عليه ايران(3)

طي 30 سال پس از انقلاب اسلامي ايران به دليل ماهيت جديدي که در منطقه خاورميانه تحت تأثير ايران شکل گرفته بود، جنگ نرم با روند سريع تري دنبال شد. استعمارگران غربي به صراحت و وضوح، ميزان تأثير گذاري ايران را بر افکار داخلي خود و به ويژه بر ديگر ساکنان منطقه مهم و استراتژيک خاورميانه که به گفته بسياري از کارشناسان سياسي، ژئوپليتيک ترين منطقه در کل جهان براي تمامي اهداف استعماري به شمار مي رود، لمس مي کردند و با توجه به دوراني که موسوم
يکشنبه، 27 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جنگ نرم و رويارويي انقلاب اسلامي با رويکردهاي ستيزه جويانه غرب عليه ايران(3)

جنگ نرم و رويارويي انقلاب اسلامي با رويکردهاي ستيزه جويانه غرب عليه ايران(3)
جنگ نرم و رويارويي انقلاب اسلامي با رويکردهاي ستيزه جويانه غرب عليه ايران(3)


 






 

الزامات اجتماعي در مواجهه با جنگ نرم
 

طي 30 سال پس از انقلاب اسلامي ايران به دليل ماهيت جديدي که در منطقه خاورميانه تحت تأثير ايران شکل گرفته بود، جنگ نرم با روند سريع تري دنبال شد. استعمارگران غربي به صراحت و وضوح، ميزان تأثير گذاري ايران را بر افکار داخلي خود و به ويژه بر ديگر ساکنان منطقه مهم و استراتژيک خاورميانه که به گفته بسياري از کارشناسان سياسي، ژئوپليتيک ترين منطقه در کل جهان براي تمامي اهداف استعماري به شمار مي رود، لمس مي کردند و با توجه به دوراني که موسوم به جنگ سرد بود و با توجه به راه انداختن جنگ هاي وسيع نظامي در منطقه نيز نتوانسته بودند از ميزان اين اثر گذاري بکاهند، اندک اندک به اين نتيجه رسيدند که براي از دست نرفتن بيش از پيش اهداف استعماري شان در منطقه از طريق ايران، به عنوان مهم ترين کشور فارسي زبان، ابزارهاي جنگ نرم را بيش از قبل براي مقابله با اين روند رو به رشد به کار بگيرند.
اين رويکردهاي غرب، براي ما در داخل کشور الزاماتي را به همراه خواهد داشت. مناسب است در ابتداي اين بخش به رهنمودهاي رهبر انقلاب در اين زمينه توجهي دوباره داشته باشيم.
رهنمودهاي مقام معظم رهبري در ديدار با رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان رهبري:
نظام اسلامي تجربه سي ساله مقابله با چالش هاي مختلف را دارد اما با توجه به پيشرفت هاي نظام و پيچيده تر شدن دستاوردهاي آن، توطئه ها و طراحي هاي مخالفان نيز پيچيده تر شده است که بايد ابعاد و جوانب مختلف آن شناخته شود تا بتوان بر آنها غلبه کرد.
در مقطع فعلي دشمن با يک جنگ رواني که جنگ نرم ناميده مي شود به مقابله با نظام اسلامي آمده و در اين جنگ هدف اصلي دشمن تبديل نقاط قوت نظام به تهديد مي باشد. مخالفان نظام در جنگ نرم با استفاده از ابزارهاي فراوان تبليغاتي و ارتباطاتي، ايمان ها، معرفت ها، عزم ها و پايه ها و ارکان يک نظام و کشور را مورد تهاجم قرار مي دهد که مقابله با آن نيازمند حضور هوشيارانه، آگاهانه و همراه با تدبير در وسط ميدان است که البته چنين حضوري، کمک الهي را به همراه خواهد داشت.
زير ساخت هاي مستحکم و آمادگي کشور براي يک حرکت جهش وار، پيشرفت هاي چشمگير علمي، تجربه سي ساله نظام، نسل جوان پر انرژي، تحصيل کرده و داراي اعتماد به نفس و سند چشم اندازي که حرکت پيشرفت کشور را تا سال 1404 مشخص کرده، همه قله هاي برجسته اي هستند که معارضان جمهوري اسلامي مي خواهند با القاي سياه نمايي و بن بست، آنها را به نقاط ضعف و يأس تبديل کنند. (1)
رهنمودهاي مقام معظم رهبري در ديدار با فرهيختگان و شعراي جوان:
حوادث اخير قبل و بعد از انتخابات در کشور مانند يک رزمايش، موجب آشکار شدن نقاط ضعف و قوت و در مجموع يک نعمت بزرگ بود. يک انسان هنري و فرهنگي وظيفه سنگين و خطير بازگويي حقيقت و «تبيين و تبليغ» را بر عهده دارد و بايد براي درک حقيقت، تلاش و مجاهدت کند چرا که در حوادث فتنه گون، شناخت عرصه و اطراف آن و تشخيص «مهاجم و مدافع» و «دوست و دشمن» دشوار است.
بصيرت، لازمه تشخيص و شناخت عرصه و ميدان بوده و اهل فرهنگ و ادب گوشه اي از حرکت عظيم و مستمر انقلاب اسلامي هستند که بايد آنچه را به عنوان حقيقت مي فهمند با فصاحت و بلاغت، بيان کنند چرا که با شيوه سياستمداران نمي توان در عالم فرهنگ حرکت کرد بلکه بايد با تبيين و رساندن حقايق، گره گشايي کرد.
وقتي انسان، تجهيز، صف آرايي، دهان هاي با حقد و غضب گشوده شده و دندان هاي با غيظ فشرده شده عليه انقلاب، امام خميني و آرمان هاي نظام اسلامي را مي بيند وجود اين جنگ نرم را باور مي کند هرچند ممکن است عده اي اينها را نبينند.
در اين جنگ نرم وظيفه مجموعه فرهنگي اين است که هنر را تمام عيار و با قالبي مناسب به ميدان آورد تا اثر گذار شود. (2)
چنانچه دولتمردان بخواهند در راستاي تحقق فرمايشات رهبري به عنوان يک ايراني دغدغه مند و سرباز ولايي، گامي مؤثر بردارند بايستي مراحل زير را به صورتي هدفمند طي نمايند:
1. داشتن کانال هاي چند گانه ارتباطي داخلي و خارجي؛
2. حرکتي آرام، پراکنده و مداوم در جهت تسخير افکار عمومي توسط رسانه هاي همراه و همگام با مردم (نه رسانه اي که قصد مديريت افکار را داشته باشد)؛
3. ايجاد گفتمان هاي خبري- رسانه اي در خارج و داخل به زبان هاي مختلف؛
4. توجه به طراحي و انعکاس برنامه هايي که تفکر جهاني شدن از محلي شدن را منعکس کند (جهاني شدن برنامه ها؛ بايد از پنجره خارج به داخل نگريست نه از پنجره داخل به خارج)؛
5. اعلام برنامه ها و اصول کلي اجرايي و تشريح ديدگاه ها در مورد مسائل حساس جهاني و منطقه اي و معرفي تيم اجرايي سياست خارجي مشخص جهت تبيين آنها.
قرآن کريم مي فرمايد: «فمن اعتدي عليکم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدي عليکم» (3) يعني وقتي دشمنان با شما وارد جنگ شدند، شما هم با آنها مقابله به مثل کنيد. اگر جنگ، جنگ نظامي است بايد از طريق نظامي وارد شد؛ «و أعدوا لهم ما استطعتم من قوه». (4) اگر جنگ، جنگ اقتصادي است، به همان شيوه و اگر جنگ فرهنگي و فکري است بايد مقابل به مثل ما هم به همان صورت شکل بگيرد. بنابراين در کنار موارد پيش گفته و شايد به عنوان يک محور اساسي، بايد براي مقابله به مثل هم با همان شيوه هاي فکري- فرهنگي و تقويت افکار سالم در ضمير جامعه اقدام کرد. تلاش براي تقويت روز به روز باورهاي سالم، هجمه هاي فرهنگي و نرم را نيز خنثي خواهد کرد.
بايد اين نکته را در نظر داشته باشيم که چون قشر دانشگاهي بيشتر با مقوله فکر و فرهنگ ارتباط دارد، در جنگ نرم دشمن نيز اين قشر در اولويت هاي بالاي آنها قرار مي گيرد. حال اگر در قشر تجار، بازرگانان و... وارد شويم، مباحث اقتصادي و جنگ اقتصادي همچون تحريم و... بيشتر مدنظر است و مباحث ايدئولوژيک و فکري چندان موضوعيت پيدا نمي کند. بنابراين دانشگاهيان که بيشتر با دانش، کتاب، ايدئولوژي، فرهنگ و... سر و کار دارند، مخاطب و هدف اصلي دشمن در جنگ نرم هستند.
نقش روشنگر اساتيد دانشگاه در مقابله با جنگ نرم براي دانشجويان بسيار اساسي است. استادان دانشگاه مي توانند ادراک مناسب از وضعيت موجود را به دانشجويان خود منتقل کنند. بدون شک اگر دشمنان ما از جمله آمريکا و اسراييل، حرف هاي جذابي مي زنند، دلشان براي اين کشور نسوخته يا به دنبال منافع ملي ما نيستند. نتيجه توجه آنها به کشورهاي خاورميانه را مي توان در عراق و افغانستان مشاهده کرد؛ بنابراين جذابيت هاي ظاهري که در قالب القائات دشمن ايجاد مي شود، بايد توسط اساتيد براي دانشجويان کالبد شکافي شود.

نتيجه گيري
 

هر چند انقلاب اسلامي در نيل به آرمان هاي خود مسير پرفراز و نشيبي را پشت سر نهاده است، اما امروزه نحوه آرايش پيچيده نظام سلطه سرمايه داري اقتضا مي کند نظام جمهوري اسلامي ايران واکنش هوشمندانه تري را اتخاذ نمايد. با توجه به راهبرد جنگ نرمي که ابعاد و مؤلفه هاي آن در اين تحقيق، بازشناسي و تعريف شد، به طور مقتضي بايد نقاط آسيب احتمالي در حوزه جنگ نرم در زمينه هاي مديريتي و اقتصادي و هنري به طور جدي بررسي و تدابير و تمهيدات لازم تدوين شود.
از ديگر سو، ضمن احصاي فرصت هاي داخلي، نقاط آسيب جبهه دشمن نيز شناسايي و زمينه تدارک اقدامات آفندي در خصوص جنگ نرم مهيا شود. فتنه حوادث پس از انتخابات نشان داد آنچه بايد مورد توجه نخبگان سياسي جامعه قرار گيرد مسئله بصيرت است که بارها در کلام رهبري متبلور شده، چرا که گاهي در جنگ نرم با همه نخبگي و فراستي که افراد از خود نشان مي دهند، فريب پيچيدگي طرح دشمن را مي خورند و وارد گردونه اي مي شوند که زيان جبران ناپذيري به بدنه نظام اسلامي وارد مي کند.
امروزه استفاده از قدرت نرم براي تأمين منافع ملي و تماميت ارضي کشور، ضروري و مراقبت از کشور در برابر تهديد نرم، حياتي است. استفاده از قدرت نرم عليه تماميت ارضي، استقلال و هويت ملي کشور تنها در شرايط ضعف نظام اتفاق نمي افتد بلکه در «پيروزي هاي خيره کننده» نيز ديده مي شود؛ از اين رو رهبر معظم انقلاب اسلامي براي خنثي کردن تهديدهاي دشمن، دانشجويان، اساتيد دانشگاه ها و هنرمندان را به ميدان فراخوانده اند. در جنگ نرم دشمن از ادبيات خاص يعني «تاريک نشان دادن آينده» استفاده مي کند و با ايجاد شک و ترديد در اصول و دستاوردها تلاش مي کند مردم را دچار ترس و اضطراب کند و نيروهاي اصلي را خسته نمايد. رهبر معظم انقلاب اسلامي، براي خنثي شدن اين ترفند به اساتيد دانشگاه ها فرمودند: «لازم نيست شما از افراد نام ببريد ولي لازم است که به دانشجويان اميد بدهيد تا دستاوردهاي بزرگ کشورشان را کوچک نبينند». در جنگ نرم، از «احساسات» و «مظلوم گرايي» به عنوان چاشني اقدامات خطرناک استفاده مي شود. در اين ميدان آن دسته از نيروهاي جوان که به دليل برخورداري از هوشياري سياسي، دست فتنه گران را مي خوانند وظيفه اي مهم بر عهده دارند. رهبر معظم انقلاب با تأکيد بر رسالت دانشجويان به عنوان «افسران جوان» و اساتيد دانشگاه به عنوان «فرماندهان خودي جبهه نرم» مسئوليت آنان را يادآور شدند.
جنگ نرم، صحنه رويارويي دروغ هاي بزرگ با واقعيت هاي ترديد ناپذير است. در اين جنگ کافي است که هواداران جبهه حق بيدار باشند و بيکار ننشينند چرا که زبان حق هميشه مؤلف مؤثرتر از زبان باطل است.

پي نوشت ها :
 

1- براي مطالعه بيشتر در مورد جزييات اين ديدار رک:
8947 http://www.farsi.khamenei.ir/news-content?id =
2- براي مطالعه بيشتر رک:
Htm#other302 .3/880616 http://www.kayhannews.ir//
3- قرآن کريم، 194/2
4- قرآن کريم، 60/8
 

منبع:کتاب 15 خرداد 24 - 25



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.