10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

با توجه به مجموعه مقالاتي که به تازگي در سايت، (در مبحث شبکه هاي LAN بي سيم)، ارائه نموديم و شما قدم به قدم با مفاهيم پايه و نيز کاربردهاي اين نوع شبکه آشنا شديد، اکنون وقت آن است که به معرفي بهترين روترهاي بي سيم بپردازيم. ما در انتخاب خود به روترهاي بي سيم بالارتبه اکتفا نموديم چرا که اولاً از آنجائيکه روترهاي بالارتبه، همه ي امکانات و آخرين فناوري ها را در خود دارند، آشنايي با آن ها، بنيان لازم براي قضاوت در مورد ساير روترها را در شما ايجاد
دوشنبه، 4 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم
10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم


 






 
با توجه به مجموعه مقالاتي که به تازگي در سايت، (در مبحث شبکه هاي LAN بي سيم)، ارائه نموديم و شما قدم به قدم با مفاهيم پايه و نيز کاربردهاي اين نوع شبکه آشنا شديد، اکنون وقت آن است که به معرفي بهترين روترهاي بي سيم بپردازيم. ما در انتخاب خود به روترهاي بي سيم بالارتبه اکتفا نموديم چرا که اولاً از آنجائيکه روترهاي بالارتبه، همه ي امکانات و آخرين فناوري ها را در خود دارند، آشنايي با آن ها، بنيان لازم براي قضاوت در مورد ساير روترها را در شما ايجاد خواهد نمود. ثانياً تنوع محصول در اين حوزه بسيار زياد است و پرداختن به روترهاي ارزان قيمت، در فضاي يک مجله ي کاغذي نمي گنجد. روترهاي رده هاي پائين تر، مثلاً از قابليت هايي مثل پورت گيگابيتي، پشتيباني از باند 5 GHz، پورت USB براي NAS، پشتيباني از VPN و موارد ديگري از اين دست، برخوردار نيستند که با توجه به آشنايي کامل شما با اين فناوري ها، مطالبق با نياز خود به سمت آن ها خواهيد رفت؛ چرا که مسلماً داشتن اين امکانات، مستلزم صرف هزينه است و اگر يک قابليت خاص در يک روتر، مورد استفاده ي شما نباشد، پول خود را به هدر داده ايد. البته عکس اين مطلب هم درست است.
برخي از روترهاي مطرح در اين مقاله، مثل Linksys E2000 و E3000 Linksys و نيز Netgear WNDR 3700 هنوز وارد بازار ايران نشده اند. اما اولاً بزودي اين اتفاق رخ خواهد داد و ثانياً بواسطه ي اهميت آن ها، نمي توانستيم از ذکر آن ها خودداري کنيم.
نکته ي آخر آنکه در نمودارهاي عملکرد روترها، براي هر روتر، سه نوار عددي ارائه شده است. از بالا به پايين، براي هر روتر نوار اول مربوط به Mixed-Mode، نوار دوم مبين Range (محدوده ي برد روتر) و نوار سوم بيانگر Throughput (توان ارسال بيت روتر) مي باشد. در روترهايي که از هر دو باند فرکانسي پشتيباني نمي کنند، نوار اول يعني Mixed-Mode وجود ندارد.

روتر Linksys E2000
 

روتر Cisco Linksys E2000، سريع ترين روتري است که در اين مقاله به بررسي آن مي پردازيم. روتري عالي براي مديران شبکه هاي خانگي کم تجربه که به دنبال سادگي و سرعت نصب بالا هستند. اگر قصد استفاده از اين در باند 5 گيگاهرتز را داريد، اين روتر فوق سريع است؛ البته تا زماني که از آن براي فاصله هاي زياد استفاده نکنيد. افت نرخ ارسال، در اين روتر با افزايش فاصله زياد است.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

نصب آني
 

نصب روتر E2000، فوق العاده ساده است. اين روتر (که داراي چهار پورت گيگابيت اترنت و سه آنتن داخلي است) با يک ديسک نصب و دستورالعمل هاي ساده نصب ارائه مي شود. دستورالعمل هاي نصب به شما مي گويند چگونه به لحاظ فيزيکي روتر را متصل کنيد. در واقع زمان نصب اين روتر با امري همچون ايجاد SSIDها (براي هر دو ارتباط pimary و guest)، کلمات عبور، کانال و امنيت، در کمتر از سه دقيقه قابل انجام است. بطور پيش فرض، روتر خود را براي کار در باند 2.4GHz پيکربندي مي کند.

نصب روتر
 

اگر چه نرم افزار Cisco Connect کار نصب را راحت مي کند، اما با اين وجود دو مشکل وجود دارد. براي مثال به طور پيش فرض، روتر طوري تنظيم شده که اتصال اينترنت را بعنوان "Automatic Configuration-DHCP" تشخيص مي دهد. اگر مودم کابلي باشد اين گزينه خوب است؛ اما براي کاربران DSL، خوب نيست. مودم هاي DSL نوعاً از PPOE استفاده مي کنند. بنابراين، اگر اين تنظيم را خودتان تغيير ندهيد، قادر به دسترسي به اينترنت نيستيد. شما همچنين نياز داريد بدانيد آداپتورهاي روي شبکه ي شما کدام استانداردهاي بي سيم 802.11 را پشتيباني مي کنند. نرم افزار Cisco Connect، قادر به اتصال يک لپ تاپ با آداپتور b/g به روتر (در صورتي که روتر، روي استاندارد N تنظيم شده باشد)، نيست. نرم افزار E2000 در صورت قطع ارتباط با اينترنت، غير از پيشنهاد به نزديک تر شدن به روتر يا reboot آن، کمک بيشتري نمي کند.

نتايج عملکرد
 

هنگام تست در باند 2.4GHz، امنيت روتر را در بالاترين سطح (WPA/WPA2 Mixed Mode)، عرض باند کانال به "Auto" و مود شبکه را به "Mixed" تنظيم نموديم. در باند 5GHz، امنيت روتر در "WPA2 Personal"، مود شبکه در "N-only" و عرض کانال را روي "Auto" تنظيم نموديم. نرخ ارسال بيت E2000 در باند 2.4GHz با Valet Plus که يک روتر تک باند است، مشابه بود. حداکثر توان خروجي E2000 در اين باند، 37Mbps بود. با دور شدن از روتر به ميزان 10 متر، نرخ ارسال بيت به 21Mbps رسيد. نتايج تست در 5GHz خيلي خوب بود. با فاصله ي 3 متر از روتر، توان خروجي، 84Mbps حاصل گرديد. جدول ذيل نتايج را دقيق تر نشان مي دهد.اگرچه عملکرد اين روتر در باند 5GHz خوب است، اما روي هر دو باند فرکانسي چندان دلچسب نيست. در آزمودني ديگر با شرايط متفاوت، نتايج ذيل حاصل شده است.

ويژگي ها
 

روتر E2000 براي کاربر خانگي و شرکت هاي کوچک، کافي است چرا که اين روتر يک guest SSID را ارائه نموده و داراي يک فايروال SPI بوده و از ترافيک VPN پشتيباني مي کند. اگر شما مايل به کنترل کامل روي شبکه ي بي سيم خود هستيد، يا اگر از دستگاه هاي NAS يا پرينت سرور روي LAN خانگي خود استفاده مي نماييد، لازم است از روتر پيشرفته تري استفاده کنيد. E2000 براي مثال، فاقد ويژگي هاي پيشرفته تري مثل قابليت تغيير روتر به کار به عنوان يک bridge يا access point، قابليت مديريت چندين SSID و قابليت ايجاد VLANها مي باشد. خوب اين طبيعي است چرا که سيسکو اين روتر را به عنوان يک روتر خانگي (و نه در کلاس تجاري) عرضه نموده است.

باند فرنکاسی

فاصله از روتر (بر حسب متر)

حداکثر توان ارسال (Mbps )

2.4

1.5

73

5

1.5

82

2.4

3

34

5

3

84

2.4

5

31

5

5

82

2.4

10

21

5

10

51

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

گزينه هاي پيشرفته ي اينترفيس روتر
 

در اينترفيس مديريت اين روتر، گزينه هاي پيشرفته اي مثل Dynamic DNS، قابليت تنظيم static Routing, NAT و Dynamic Routing وجود دارد. همچنين پشتيباني از forwarding single port forwarding, Port-range و DMZ و QOS نيز تعبيه شده است.
منوي Parental Controls فهرستي از دستگاه هاي متصل به شبکه را نمايش داده و از شما براي ست آپ يک يک آن ها (به عنوان يک لايه ي اضافي امنيتي) سوال مي کند. شما مي توانيد دسترسي به اينترنت را در يک زمان خاص (اين نرم افزار داراي محدوده ي زماني "School Nights" يعني 9 شب تا 7 صبح، بصورت پيش فرض مي باشد) بلوکه نماييد. امکان فيلتر نمودن آدرس هاي وب خاص يا ورود به آن از طريق کلمه ي عبور، وجود دارد.
روتر سري N بي سيم Cisco Linksys E2000، در باند 5GHz عملکرد بسيار خوبي را ارائه مي کند. اگرچه با افزايش فاصله، افت قابل ملاحظه اي در آن رخ مي دهد. البته در فواصل کم آپارتماني، شما با مشکلي مواجه نيستيد. موضوع اصلي، افت توان ارسال پس از چند ساعت استفاده است که البته با يک reboot ساده به ميزان زيادي بهبود مي يابد. به هر حال از نظر ما Cisco Valet Plus گزينه ي بهتري است.

کلام آخر
 

اين روتر داراي نصب آسان و سريع، توان خروجي بسيار بالا (در 5GHz) و خروجي عالي در 2.4GHz است. اما پس از چند ساعت استفاده، افت عملکرد در آن مشاهده مي گردد و با افزايش فاصله نيز دچار افت در سرعت ارسال بيت مي گردد. در مجموع اين روتر براي فضاهاي کوچک توصيه مي گردد. همچنين E2000، در هردو باند 2.4 و 5GHz بطور همزمان نمي تواند کار کند و پورت USB براي ميزباني دستگاه هاي ذخيره سازي و پرينتر ندارد.

D-Link DIR-825 Xtreme N Dual Band Gigabit Router
 

DIR-825، در واقع يکي از بهترين روترهاي بي سيمي است که در اين مقاله به آن ها خواهيم پرداخت. اين روتر بالارتبه و ارزشمند، از هر دو باند 2.4 و 5GHz، بطور همزمان پشتيباني مي کند. DIR-825 داراي طيفي از امکانات مفيد و پيشرفته براي کاربران حرفه اي است. از جمله اينکه مثل اکثر روترهاي بالارتبه، داراي چهار پورت LAN و يک پورت WAN گيگابيتي و نيز يک پورت USB2.0 است.
اين روتر، داراي يک کيس سفيد و براق با ظاهري زيبا و شيک بوده که در اطراف و جلو، با يک باند يا نوار پلاستيکي مشکي، احاطه شده است. روي اين باند مشکي، LEDهاي آبي رنگ، وضعيت روتر (شامل يک LED براي نمايش اتصال اينترنت، چهار LED براي چهار لينک LAN، دو LED براي دو باند فرکانسي 2.4 و 5GHz روتر، يک LED براي نمايش وضعيت درايو USB، و يک LED مبين اتصال برق روتر) را براي کاربر تشريح مي کنند. در پشت روتر، دو آنتن اکسترنال قابل تنظيم در چپ و راست آن قرار دارند. در بين اين دو آنتن، چهار پورت LAN گيگابيتي و يک پورت WAN و يک کانکتور USB، يک دکمه ي ري ست و کانکتور برق روتر قرار گرفته اند.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

نصب اين روتر نيز بسيار ساده است. با استفاده از نرم افزار موجود روي CD همراه، فقط با چند کليک ساده و پيروي از اعلان هاي خود برنامه ي نصب، کار تمام است. در صورتيکه مايل به تغيير برخي از تنظيمات در آينده باشيد، با مراجعه به اينترفيس وب روتر (که سريع و کار با آن آسان است)، مي توانيد تنظيمات دلخواه خود را اعمال نماييد.
اگر سيستم هاي شما (يا حداقل برخي از آن ها) از ست آپ حفاظت شده ي بي سيم (WPS) پشتيباني مي کنند، ورود آن ها به شبکه ي شما، بدون نياز به وارد نمودن دستي کلمه ي عبور امنيتي، بسيار آسان مي گردد.
همانطور در ابتداي بررسي خود گفتيم، ويژگي کليدي اين روتر، پشتيباني همزمان از دو باند فرکانسي 2.4 و 5GHz است. اين قابليت بويژه در محيط هاي با تراکم ترافيک بالا که در آنجا مقدار زيادي ترافيک 2.4GHz از ساير روترها و نيز تلفن هاي بي سيم وجود دارد، بسيار ارزشمند است. مي توانيد از يک باند براي انتقال فايل ها و از ديگري براي media streaming استفاده کنيد.
همچنين مي توانيد يک شبکه ي مهمان (guest) با دسترسي محدود به منابع داخلي شبکه را روي آن ايجاد کرد. شما مي توانيد يک دستگاه ذخيره سازي اکسترنال (مثل يک ديسک سخت يا حافظه ي فلش) يا يک پرينتر را به پورت USB اين روتر متصل کنيد و آن را بين کامپيوترهاي شبکه به اشتراک گذاريد.
براي دسترسي به اين حافظه ي اشتراکي، نرم افزار Shareport شرکتک D-Link را بايد روي همه ي کامپيوترهاي شبکه نصب کنيد؛ اما جالب است بدانيد که دسترسي مستقيم نيز به اين حافظه ي اشتراکي، امکان پذير است. فايروال روتر، داراي فيلترينگ NAT، و antispoofing براي کنترل ترافيک وب مي باشد. فايروال روتر، به منظور حفاظت شبکه ي LAN شما، بسته هاي IP ناشناخته را فيلتر مي نمايد؛ بطوريکه همه ي کامپيوترهاي شبکه (تحت مديريت DIR-825)، از چشم ساير کاربران اينترنت، پنهان هستند. اگر مايل باشيد مي توانيد با فعال کردن قابليت virtual server اين روتر، برخي از کامپيوترهاي شبکه ي داخلي خود را از بيرون، قابل دسترس سازيد. DIR-825 مي تواند به عنوان يک سرور مجازي (Virtual Serer) پيکربندي گردد؛ بطوريکه کاربران دور (که مايل به استفاده از سرويس هاي وب و FTP هستند)، بتوانند با استفاده از يک آدرس IP معمولي (Public)، بطور اتوماتيک به سرورهاي محلي روي شبکه ي LAN شرکت، هدايت شوند. اين روتر داراي قابليت Port-Redirection نيز مي باشد. بدان معنا که ترافيک ورودي به يک پورت خاص را مي توان به يک پورت ديگر روي کامپيوتر سرور منتقل نمود. در ضمن اين روتر قابليت Port Forwarding نيز دارد.
شما مي توانيد در ست آپ، يک يا چندين پورت را باز نموده و براي سرور مجازي، ruleهاي لازم را تعريف کنيد. مي توانيد از منو، يک نرم افزار از قبل تعريف شده را انتخاب نموده يا يک نام معين را وارد نماييد. در ضمن اين روتر از قابليت VPN Pass-through روي پروتکل هاي PPTP L2TP و IPSec برخوردار است.
با استفاده از موتور QOS اين روتر، امکان اولويت بندي ترافيک حساس به تأخير (مثل بازي هاي شبکه اي و تلفن IP) وجود دارد. از ديگر قابليت هاي اين روتر، فيلترينگ بر اساس آدرس سخت افزاري دستگاه هاي شبکه (MAC Filtering)، کنترل دسترسي به سايت ها از طريق ويژگي کنترل والدين و ... مي باشد.

قدرت عملکرد روتر
 

نتايج عملکرد اين روتر در سطحي عالي است. در يک آزمون بررسي توان خروجي، روتر به يک PC مبتني بر ويندوز XP SP3 و سي پي يو Intel Core 2 Quad و 2GB حافظه ي RAM متصل شده و آزمون گر، يک نوت بوک HP Pacilion DV2000 (1.83GHz) با 3GB رم بود.
در باند 2.4GHz و به فاصله ي 1 متري از روتر، سرعت ارسال بيت 80 مگابيت بر ثانيه و در فاصله ي 6،5 متري، خروجي روتر 70Mbps و در نهايت در فاصله ي 16،5 متري، سرعت ارسال بيت روتر، 56Mbps بود. در کل نتايج مذکور، از WRT320N بهتر است.
در باند 5GHz نتايج خيلي بهتر است. در فاصله ي 1 متري، سرعت 149Mbps، در 6،5 متري خروجي 99Mbps و در 16،5 متري، سرعت ارسال 68Mbps حاصل گرديد. اين نتايج عالي براي فواصل کوتاه، بواسطه ي استفاده از پيکربندي آنتن 2x2 MIMO است.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

البته تنها در حالت mixed-mode (کار همزمان در دو فرکانس 2.4 و 5GHz)، توان خروجي روتر تا فاصله ي 16،5 متري، در حد متوسط و فواصلي فراتر از آن، در حد پايداري WRT320N (در وضعيت mixed-mode) نبود. البته در کل نتايج در حد مطلوب است.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

بنابراين به عنوان نتيجه، برد اين روتر (15 متر) در فواصل متوسط (متعارف)، در حد يک ساختمان دو طبقه، خيلي مطلوب است. و شما از هر گوشه ي اين ساختمان فرضي دو طبقه، سيگنالي با قدرت خوب (good) تا عالي (Excellent) را دريافت خواهيد کرد.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

نتايج يک آزمون ديگر براي تست عملکرد روتر در تصاوير ذيل ارائه شده است.
به لحاظ توان انتقال فايل نيز، نتايج بسيار خوب است. سرعت ارسال فايل از طريق اين روتر در باند 5GHz، برابر 8.12Mbps مي باشد. در باند 2.4GHz سرعت انتقال 6.01Mbps مي باشد.

D-Link Xtreame N Storage Router DIR-685
 

اولين نکته ي قابل ذکر و جالب در مورد اين روتر آن است که علاوه بر وظيفه ي اصلي خود، اين روتر مي تواند به عنوان يک NAS و نيز يک قاب عکس ديجيتالي عمل نمايد. البته با وجوديکه توان ارسال اين روتر تک باند (2.4GHz)، در حد کاملاً مطلوب است، اما قابليت NAS اين روتر (مثل ساير روترهاي بي سيم که اين نقش را به عهده دارند)، چنگي به دل نمي زند. ال-سي-دي 3،2 اينچي آن نيز به عنوان يک قاب عکس ديجيتال، کوچک به نظر مي رسد.

طراحي روتر
 

اين روتر داراي آنتن هاي داخلي است. در پشت روتر، چهار پورت LAN و يک پورت WAN گيگابيتي قرار دارد. همچنين دو پورت USB نيز براي اتصال پرينتر يا هارد اکسترنال وجود دارد. جالب است بدانيد که DIR-685، در قسمت جانبي چپ خود، داراي محفظه اي براي پذيرش يک ديسک سخت 2،5 اينچي SATA (با هر ظرفيتي) است. از اين ديسک سخت، براي استفاده در NAS روتر و نيز ذخيره سازي عکس (به منظور نمايش روي قاب عکس ديجيتال 3،2 اينچي روتر) استفاده مي شود. البته احتمالاً شما هم مثل من فکر مي کنيد که LCD اين روتر، به عنوان قاب عکس ديجيتال، خيلي کوچک است. به نظر من بهتر است از عکس هاي کلوزآپ، براي نمايش روي آن استفاده گردد. جداي از نمايش عکس، روتر از اين LCD براي اطلاعات و آمار خود روتر استفاده مي کند. دکمه هاي لمسي در سمت راست روتر، امکان کار با منوهاي روي LCD را فراهم مي کنند. روي يک نوار باريک از اين LCD، اطلاعات وضعيت روتر، سطح عملکرد آن، تنظيمات پايه، عکس ها و محتواي سرويس FrameChannel، نمايش داده مي شود. با فعال نمودن اين سرويس رايگان، صفحاتي از سايت هايي مثل نيويورک تايمز، BBC News و People.com نمايش داده مي شود. حتي زمان نمايش اين صفحات، قابل پيکربندي است. همچنين امکان نمايش تصاوير از سايت هايي مثل Flicker, MobileMe, Facebook و Picasa وجود دارد. قابليت هاي پيشرفته ي NAS مثل پشتيباني از iTunes و UPnP media streaming هم در آن وجود دارد.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

نصب روتر با استفاده از نرم افزار روي CD، بسيار راحت است و با طي چند مرحله ي ساده به پايان مي رسد. همچنين روي CD، يوتيليتي SharePort قرار دارد که به محض نصب روي کامپيوتر، امکان دسترسي به درايو متصل به پورت USB را فراهم مي کند. برخلاف بسياري از روترهاي مجهز به پورت USB که تنها از پرينترها و ديسک سخت پشتيباني مي کنند، Shareport امکان مي دهد تا اين روتر بطور مجازي، با هر دستگاه USB (مثل وب کم) کار کند.
اما يک نکته ي غير قابل انکار اين است که در آن واحد، امکان اتصال فقط يک سيستم به دستگاه متصل به پورت USB وجود دارد. براي اتصال يک دستگاه ديگر مجبوريد ابتدا با استفاده از نرم افزار SharePort، روتر را از سيستم اول جدا نموده و سپس سيستم دوم را به آن متصل نماييد. اما با پشتيباني از استاندارد SMB، امکان مرور اين هارد مشترک، با ويندوز اکسپلورر وجود دارد.
قابليت Guest Zone اين روتر، امکان ايجاد شبکه هاي مهمان يا عمومي را فراهم مي کند. در اين فضا، امکان دسترسي به اينترنت براي کاربر مهمان وجود دارد؛ ضمن آنکه منابع محلي شبکه ي شما از دسترس اين افراد به دور مي ماند. اين ويژگي به نظر من، يک قابليت ارزشمند و ستودني است. از ديگر امکانات اين روتر، Port Forwarding است که امکان نگاشت (mapping) اطلاعات وارد شده به يک پورت معين، به کامپيوتري ديگر روي شبکه را مي دهد که در نرم افزارهايي مثل messengerها و تلفن IP و سرورهاي مجازي و غيره بسيار کاربرد دارد. همچنين مجموعه ي کاملي از ابزارهاي کنترل والدين شامل فيلتر شبکه، کنترل دسترسي و فيلتر سايت وب را در بردارد.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

تمام استاندارد هاي رمزنگاري شامل (WEP و WPA2) WPA و نيز ويژگي WPS (که شما را از وارد کردن دستي کليد رمزگذاري روي هر سيستم فارغ مي کند)، پشتيباني مي شود. با نصب اوليه ي روتر، شما به اينترفيس وب روتر (در آدرس 192،168،0،1) دسترسي خواهد داشت. تنظيمات پيشرفته ي روتر، روي اين اينترفيس قابل پيکربندي است. برخلاف مدل 825-DIR که يک روتر دو بانده مي باشد، اين روتر تک باند است. يعني از باند 5GHz پشتيباني نمي کند.

قدرت عملکرد روتر
 

توان خروجي اين روتر قابل تحسين است اما قدرت NAS آن چندان ترغيب کننده نيست. براي مشاهده توان خروجي اين روتر و قابليت NAS آن، به تصاوير ذيل مراجعه نماييد. لازم به ذکر است که اين روتر قادر است يک اتصال اينترنتي پايدار را از فاصله 90 متري حفظ نمايد. همچنين تست استرس 48 ساعته روي اين روتر موفقيت آميز بوده است.

D-Link DIR-655 Xtreame N Gigabit Router
 

اين روتر مربع شکل سفيد رنگ، داراي سه آنتن قابل جدا شدن و قابل ارتقاء در قسمت پشت روتر، چهار پورت LAN گيگابيتي و يک پورت WAN، و نيز يک پورت USB است. پورت USB مذکور، به منظور ميزباني از يک دستگاه USB، مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين اين روتر نيز داراي دکمه ي معروف WPS است. با زدن اين دکمه، يک فرجه ي 2 دقيقه اي براي ساير دستگاه هاي مجهز به WPS فراهم مي شود، تا بدون اجبار به ورود دستي کليد رمز، به شبکه وارد شوند. همانند اغلب روترهاي D-Link اين روتر قابل نصب روي ديواره بوده و يک پايه ي قابل جدا شدن، امکان استقرار عمودي روتر نيز وجود دارد.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

نصب روتر با نرم افزار روي CD بسيار راحت است و با طي چند مرحله ي ساده به پايان مي رسد. همچنين روي CD، يوتيليتي SharePort قرار دارد که به محض نصب روي کامپيوتر، امکان دسترسي به درايو متصل به پورت USB را فراهم مي کند. برخلاف بسياري از روترهاي مجهز به پورت USB، که تنها از پرينترها و ديسک سخت پشتيباني مي کنند، Shareport امکان مي دهد تا اين روتر بطور مجازي با هر دستگاه USB (مثل وب کم) کار کند. اما يک نکته ي غير قابل انکار اين است که در آن واحد، امکان اتصال فقط يک سيستم به دستگاه متصل به پورت USB وجود دارد. براي اتصال يک دستگاه ديگر، مجبوريد ابتدا با استفاده از نرم افزار Shareport، روتر را از سيستم اول جدا نموده و سپس سيستم دوم را به آن متصل نماييد. اما با پشتيباني از استاندارد SMB، امکان مرور اين هارد مشترک، با ويندوز اکسپلورر وجود دارد.
از ديگر امکانات اين روتر، Port Forwarding است که امکان نگاشت (mapping) اطلاعات وارد شده به يک پورت معين، به کامپيوتر ديگري روي شبکه را مي دهد که در نرم افزارهايي مثل messengerها و تلفن IP و سرورهاي مجازي و غيره وجود دارد. همچنين مجموعه ي کاملي از ابزارهاي کنترل والدين شامل فيلتر شبکه، کنترل دسترسي، فيلتر سايت وب را در بردارد.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

تمام استانداردهاي رمزنگاري شامل (WEP و WPA2) WPA و نيز ويژگي WPS (که شما را از وارد کردن دستي کليد رمزگذاري روي هر سيستم فارغ مي کند)، پشتيباني مي شود.
قابليت Guest Zone اين روتر امکان ايجاد شبکه هاي مهمان يا عمومي را فراهم مي کند. در اين فضا، امکان دسترسي به اينترنت براي کاربر مهمان وجود دارد؛ ضمن آنکه منابع محلي شبکه ي شما از دسترس اين افراد به دور مي ماند. اين ويژگي به نظر من، يک قابليت ارزشمند و ستودني است. همچنين تست استرس 48 ساعته روي اين روتر، کاملاً موفقيت آميز بوده است.

قدرت عملکرد روتر
 

اين روتر نيز از توان خروجي بالايي برخوردار است که نتايج بررسي در اين مورد، در تصوير 12 ارائه شده است.

Wireless-N Gigabit R
 

در واقع اين روتر، مدل ارزانتر WRT610N محسوب مي شود که نسبت به آن از ويژگي هاي کمتري برخوردار است. WRT320N، مشکي رنگ با حاشيه هاي خاکستري و به شکل يک بشقاب پرنده است. اين روتر بصورت افقي و هم قابل نصب روي ديوار مي باشد. WRT320N از هر دو باند معروف 2.4 و 5GHz (اما نه بطور همزمان) و VPN (قابل توجه کارمندان علاقه مند به دور کاري) پشتيباني مي کند. در پشت روتر، 4 پورت گيگابيتي LAN و يک پورت WAN و نيز دکمه ي WPS وجود دارد. اما فاقد پورت USB است. بدان معنا که امکان اتصال ديسک سخت يا پرينتر به آن، وجود ندارد. آنتن هاي اين روتر پنهان هستند.
همانند همه ي روترهاي Linksys، اينترفيس وب اين روتر عالي است و پيکربندي آن راحت و از انعطاف پذيري بالايي برخوردار است. اين روتر داراي يک سيستم فيلترينگ محتواي ارتقاء يافته به نام "Access Restrictions" است، که به شما اجازه مي دهد تا دسترسي به اينترنت را براي برخي از کامپيوترهاي شبکه ي خود محدود نماييد.
ويژگي "Application & Gaming" امکان ست آپ Port Forwarding را براي تنظيم پورت ها جهت استفاده ي نرم افزارهاي کاربردي خاص مثل بازي ها، remote desktop و سرورهاي FTP يا HTTP را مي دهد. امکان رزرو آدرس IP استاتيکي به کامپيوترهاي خاص در شبکه وجود دارد که اين امر فرآيند اجراي Port Forwarding را بهتر و ساده تر مي نمايد. در صورتيکه بخواهيد يک اتصال VPN، يا FTP را به يک کامپيوتر معين در شبکه تخصيص دهيد، به سادگي توسط اين روتر امکان پذير است. اين روتر با استفاده از يک Wireless Card Access list براي MAC Filtering به شما اطمينان مي دهد که فقط کلاينت هاي بي سيم مورد تاييد شما (که آنها را از قبل به اين access list وارد کرده ايد)، مي توانند به شبکه متصل شوند.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

تمام استانداردهاي رمزنگاري شامل (WEP و WPA2) WPA پشتيباني مي شود. روتر امکان برقراري VPN pass-through را براي پروتکل هاي IPSec, L2TP, PPTP فراهم نموده است. اگر شما از اين روتر در خانه استفاده مي کنيد، مي توانيد با استفاده از يک برنامه ي کلاينت VPN و از طريق يک VPN که ترافيک آن از اين روتر عبور مي کند، به دفتر کار خود متصل شويد. قدرت عملکرد اين روتر نيز بسيار خوب است. در باند 5GHz و فاصله ي يک متري از روتر، سرعت 90 مگابيت بر ثانيه، در فاصله ي 10متري، 60.6Mbps و در فاصله ي 20 متري، سرعت ارسال بيت اين روتر، 29.6Mbps بود.
نتايج يک آزمون مقايسه اي ديگر را در تصاوير ذيل مشاهده نماييد:

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

کلام آخر اينکه يک روتر با توجه به عملکرد بسيار عالي و عدم بروز قطعي هنگام سوئيچ بين باندها، پشتيباني از VPN و QOS براي کساني که شبکه ي خود را در باند 5GHz طراحي مي کنند، ايده آل است.

Netgear WNDR3700 RangeMax Dual Band
 

Wireless-N Ghgabit Router
 

اين روتر با ظاهري زيبا، در دو حالت افقي و عمودي قابل نصب بوده و براي نصب در حالت عمودي، داراي يک پايه ي اتصال و همچنين قابل اتصال به ديوار نيز مي باشد. اين روتر داراي يک آرايه از LEDها در جلوي خود بوده که اطلاعاتي همچون اتصال اينترنت، شبکه ي بي سيم و پورت هاي موجود در پشت روتر را منعکس مي نمايند. چهار پورت LAN و يک پورت WAN که همگي گيگابيت اترنت هستند، در اين روتر تعبيه شده است. همچنين يک پورت USB در پشت روتر براي پشتيباني از يک ديسک سخت USB وجود دارد که اين روتر را به يک NAS تبديل مي نمايد. همانند همه ي روترهاي RangeMax، اين روتر داراي طراحي آنتن داخلي بوده که آن را نسبت به روترهاي با آنتن اکسترنال، جمع و جورتر مي نمايد. اگرچه اين روتر يکي از بزرگترين روترهاي خانواده ي RangeMax بوده و به لحاظ ابعاد، دو برابر روتر WNR2000 مي باشد.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

RangeMax قادر به پخش همزمان سيگنال در دو فرکانس 2.4 و 5GHz بوده و به اين ترتيب بطور مجازي از همه ي کاربران اينترنت پشتيباني مي کند. شما مي توانيد هر يک از اين دو شبکه را بطور جداگانه يا همزمان فعال يا غيرفعال نماييد. دستورالعمل هاي نصب اين روتر در نرم افزار ست آپ، آنقدر واضح هستند که نصب اين روتر فقط پنج دقيقه زمان مي برد.

ويژگي ها
 

همانطور که گفتيم اين روتر، قادر به پشتيباني همزمان از دو باند بي سيم مي باشد. باند 2.4GHz، توسط ساير دستگاه ها مثل تلفن بي سيم، هدست هاي بلوتوث و اجاق هاي مايکروويو نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. اما باند 5GHz خلوت تر بوده و در نتيجه امکان تداخل و تضعيف سيگنال در آن کمتر است. در نتيجه اين روتر از همه کاربران در دو باند متفاوت بي سيم پشتيباني مي نمايد. هر يک از اين دو باند فرکانسي بطور جداگانه قابل قطع و وصل هستند. همچنين اين روتر روي هر يک از دو باند مذکور، امکان فعال سازي يک شبکه ي مهمان (در صورت تمايل) را فراهم مي نمايد که بطور جداگانه قابل فعال سازي (يا عدم فعال سازي) هستند.
شبکه هاي مهمان در صورتي مفيد هستند که مايل باشيد دسترسي به اينترنت را به کاربران مهمان (ضمن حفظ امنيت شبکه ي داخلي خود)، فراهم نماييد. اين قابليت در محيط هايي مثل رستوران ها، بسيار مفيد مي باشد. برخي روترهاي ديگر از قبيل D-Link DIR-825, D-Link DIR-855 و WRT610N Linksys، داراي اين قابليت هستند. همچنين اين روتر داراي قابليت NAS بوده که براي انجام اين وظيفه، به يک هارد ديسک اکسترنال با پورت USB نياز دارد. هر دو فرمت سيستم فايل NTFS و FAT32 پشتيباني مي شود. بنابراين شما مي توانيد هارد اکسترنال قبلي خود را که از قبل حاوي اطلاعات مي باشد را به اين روتر متصل نموده و اطلاعات آن را با بقيه ي شبکه به اشتراک بگذاريد. در مورد اشتراک گذاري فايل، WNDR3700 از پروتکل SMB ويندوز پشتيباني مي کند. اين پروتکل به هر کامپيوتر در شبکه امکان مي دهد تا با استفاده از يک مرورگر شبکه (مثل اينترنت اکسپلورر)، بدون نياز به هيچ نرم افزار اضافي به فضاي ذخيره سازي خود دسترسي داشته باشد. تنها روش روتر براي محدودسازي دسترسي، از طريق کلمه ي عبور مي باشد. براي مثال شما مي توانيد يک کلمه ي عبور براي دسترسي read-only و کلمه ي عبور ديگري براي دسترسي read-write به يک فولدر خاص روي يک ديسک سخت اکسترنال ايجاد نماييد. همينکه اين کلمه ي عبور اعمال گردد، دسترسي براي همه ي افراد، بر اساس داشتن اين کلمه ي عبور خواهد بود. اگرچه اين رويکرد، ابتدائي است، اما روشي موثر براي مديريت فضاي ذخيره سازي شبکه به حساب مي آيد. اغلب سرورهاي NAS از پروتکل هاي دسترسي پيشرفته تر مبتني بر اکانت هاي کاربري (user accounts)، بهره گيري مي نمايند. البته نبايد فراموش کنيم WNDR3700، اساساً يک روتر است و قابليت NAS آن در همين سطح، قابل تحسين مي باشد.
سيستم network storage اين روتر محتواي چند رسانه اي دستگاه هايي مثل Xbox360 و Playstation 3 را نيز تامين مي کند. روتر بطور اتوماتيک، محتواي ديجيتالي ديسک هاي سخت متصل را اسکن نموده و در صورت وجود، آن را در اختيار دستگاه هاي متصل به شبکه قرار مي دهد. قابليت NAS اين روتر، ساير وظايف يک NAS مثل FTP Server و HTTP Server را نيز مي توان به عهده گيرد. براي انجام اين کار البته به يک سرويس ديناميکي DNS نياز داريد، مگر آنکه يک آدرس استاتيکي در اختيار داشته باشيد.
يک نکته ي قابل ذکر اينکه تنها پورت USB اين روتر، از امکان به اشتراک گذاري چاپ گر، پشتيباني نمي کند.
نرم افزار داخلي D-Link DIR-855 از قابليت انعطاف و سفارشي سازي بيشتري برخوردار است اما WNDR3700 داراي چندين ويژگي مهم است که DIR-855 از آن برخوردار نيست؛ از جمله قابليت پيکربندي به عنوان يک bridge/repeater بي سيم، ايفاي نقش مديا سرور براي دستگاه هاي سازگار با DLNA، و نيز اينکه قابليت NAS آن، به يک يوتيليتي در سمت کلاينت، نياز ندارد.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

• توضيح: (Digital Living Network Alliance) DLNA، يک سازمان تجاري تشريک مساعي غير انتفاعي است که بيش از 250 شرکت عضو آن هستند. اين ائتلاف حوزه هاي موبايل، صوت و تصوير، PC و ... را دربر مي گيرد. اعضاي اين ائتلاف متعهد به پايبندي بر فناوري هاي مبتني بر استانداردي هستند که امکان به اشتراک گذاري، و استفاده از محتواي ديجيتالي مثل عکس، موسيقي و ويدئو را براي مصرف کننده آسان مي نمايد. در ماه مي 2010، بيش از 8000 دستگاه الکترونيکي مختلف، تائيديه ي DLNA را به صورت لوگو (که قابليت سازگاري با ساير دستگاه ها را تأييد مي نمايد) دريافت نمودند.
نتايج تست مقايسه اي عملکرد اين روتر در هر دو باند 2.4 و 5GHz و نيز عملکرد NAS آن در تصاوير ذيل، ارائه شده اند.

ASUS RT-N16
 

روترهاي بي سيم و مودم ها جزو آن دسته محصولاتي هستند که بلافاصله پس از نصب و راه اندازي، آن ها را تا زمانيکه خراب نشدند، به فراموشي مي سپاريم. البته خوشبختانه اين دستگاه ها خيلي دير خراب مي شوند. جنبه ي بد اين قضيه اين است که وقتي پس از مدت ها مجبور به مراجعه به روتر براي عيب يابي يا انجام تغييرات روي آن مي شويم، ديگر حضور ذهن قبلي را روي ساختار نرم افزاري و پيکربندي آن نداريم. و اين يک مقدار، کار ما را سخت مي کند.
اين مقدمه را براي اين گفتم که بگويم، ASUS RT-N16 يکي از سهل الاستفاده ترين روترهاي بي سيم موجود در بازار است. اين روتر مربع شکل نسبتاً بزرگ، مجهز به يک پردازنده ي قابل اورکلاک 480 مگاهرتزي و 128MB حافظه ي RAM مي باشد. اين روتر داراي سه آنتن قابل جدا شدن، چهار پورت LAN گيگابيت اترنت، يک پورت WAN، دو دکمه ي کوچک، به ترتيب براي ري ست روتر و دکمه ي WPS (که امکان مي دهد تا ساير کامپيوترهاي سازگار با WPS بطور اتوماتيک وارد شبکه ي بي سيم شوند)، مي باشد.
با Log-in به اينترفيس وب روتر، شما با يک دياگرام ساده از توپوگرافي شبکه ي خانگي خود مواجه مي شويد. با کليک روي يک آيتم، جزئيات و تنظيمات مرتبط، در يک پانل روي سمت راست صفحه ظاهر مي گردند. ضمن اينکه با استفاده از چند دکمه در سمت چپ، مي توانيد جنبه هايي مهم مثل AiDisk و EzQoS را مديريت کنيد.
EzQoS امکان مي دهد تا شما مقدار عرض باند اختصاص يافته به انواع مختلف ترافيک (بازي هاي شبکه اي، تلفن IP، نرم افزارهاي اينترنت و media streaming) را بطور بصري تنظيم نماييد. مثلاً با کليک روي آيکن Gaming، ترافيک بازي، در اولويت قرار مي گيرد.
AiDisk، نامي است که اسوس به قابليت Dynamic DNS مي دهد. با DDNS، کاربراني که يک آدرس IP استاتيکي ندارند، به NAS و PCهاي شبکه دسترسي پيدا کنند. با اين روتر شما مي توانيد بدون مراجعه به يک وب سايت اکسترنال، هر چيزي را ست آپ نماييد.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

يک قابليت ارزشمند ديگر اين روتر، دارا بودن دو پورت USB است که امکان اتصال دو ديسک سخت اکسترنال (FAT32/NTFS)، تبديل RT-N16 به يک دستگاه NAS و يا به اشتراک گذاشتن يک پرينتر روي شبکه ي خانگي را فراهم مي کند. در مورد ديسک هاي سخت بايد بگوييم که اين روتر از ديسک هاي سختي پشتيباني مي کند که داراي آداپتور برق بوده و از پورت USB روتر، برق نمي کشند. همينکه ديسک سخت را به روتر متصل کرديد، مي توانيد کل محتواي هارد را بصورت Public در اختيار همه ي کاربران قرار دهيد يا آن را با تعريف چند اکانت، به اشتراک گذاريد. در اين روش، شما با تعريف اکانت هاي متعدد و تعريف سطوح دسترسي متفاوت براي هريک از آن ها (read only, read/write و no access)، فولدرهاي ديسک را بين کاربران به اشتراک مي گذاريد.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

جالب اينجاست که لازم نيست براي دسترسي به ديسک، روي هر کامپيوتر موجود در شبکه، نرم افزاري را نصب کنيد؛ شما به راحتي با استفاده از ويندوز اکسپلورر، به محتواي ديسک دسترسي خواهيد داشت.
يک نکته ي قابل ذکر ديگر، وجود چهار پورت گيگابيت اترنت است. اين روتر با وجود سه آنتن قابل تنظيم، محدوده اي به شعاع 50 متري را به خوبي پوشش مي دهد. اين روتر، قابل نصب روي ديوار نيز مي باشد. RT-N16 از آخرين استانداردهاي امنيتي (WPA2) و نيز (Wi-Fi Protected Setup) WPS پشتيباني مي کند. توان خروجي يا سرعت ارسال بيت اين روتر، در حد مطلوبي است. همچنين مقدار زياد حافظه ي onboard اين روتر، امکان ارتقاء راحت نرم افزار firmware روتر را فراهم مي کند. تنها يک نکته ي قابل ذکر ديگر اينکه، اين روتر تک بانده (2.4GHz) است و از باند 5GHz پشتيباني نمي کند.

قدرت عملکرد روتر
 

قدرت عملکرد اين روتر در حد متوسط است. در مجموع بايد شرايط اين روتر را (با توجه به امکانات زياد آن) در حد راضي کننده دانست. در تست هاي انجام شده روي اين روتر، (با توجه به امکانات زياد آن) در حد راضي کننده دانست. در تست هاي انجام شده روي اين روتر، سرعت ارسال بيت در فاصله ي 5 متري از آن، 43.8Mbps بود. در اين سرعت، اين روتر قادر است داده هايي به حجم 500MB را در 90 ثانيه انتقال دهد. در تست محدوده ي برد روتر، در فاصله ي 33 متري از روتر، نرخ ارسال بيت آن 36.8Mbp بود که اين نتيجه بسيار خوب است.
در آزمايش Mixed-mode، که روتر به کلاينت هايي با استانداردهاي قديمي تر از N نيز سرويس مي دهد، سرعت ارسال بيت، 31.5Mbps بود. در کل امتيازات بدست آمده توسط اين روتر راضي کننده است. اگرچه، RT-N16 در آزمون فشار (stress test) 48 ساعته که روتر مجبور به ارسال و دريافت حجم عظيمي از داده ها بين چندين کلاينت مي باشد، موفق نبود. روتر پس از دو ساعت سيگنال خود را ري ست مي کرد. به عنوان يک سرور NAS در حد متوسط است. توجه داشته باشيد که اگر شما نياز جدي به قابليت NAS داريد حتماً از يک سرور NAS مستقل استفاده کنيد. قابليت NAS در روترهاي بي سيم، براي کارهاي سبک مناسب است.
در يک کلام performance اين روتر تقريباً در حد و اندازه ي WRT320N مي باشد.

Cisco Linksys E3000
 

روتر E2000 اغلب قابليت هايي را که از يک روتر بالا رتبه انتظار داريد، از قبيل باند دوگانه، گيگابيت اترنت، نرخ ارسال بيت بالا، برد عملياتي بالا، قابليت NAS، مجموعه اي از ويژگي هاي شبکه سازي و يک اينترفيس خوب را ارائه مي دهد. نرخ ارسال اطلاعات يا توان عملياتي اين دستگاه، بالا است. E3000 همچنين داراي بعضي قابليت هاي NAS (با تعبيه ي يک پورت USB و قابليت کار به عنوان يک UPnP Media Server) مي باشد.
خبر بد اينکه قابليت NAS اين دستگاه در حد متوسط است. همچنين از پرينترهاي USB پشتيباني نمي کند.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

طراحي و ويژگي ها
 

مدل E3000، قابليت E2000 را (با شش آنتن داخلي 3x2) تا دو برابر افزايش مي دهد. E3000 به لحاظ طراحي، تفاوت زيادي با E2000 ندارد به جز اينکه لبه هاي مدور بالايي در اين مدل آبي تيره هستند. E3000 داراي يک پورت USB و يک LED اضافي (براي نشان دادن اينکه يک دستگاه به پورت USB متصل است) مي باشد. اين روتر تنها از دستگاه هاي ذخيره سازي USB پشتيباني مي نمايد. E3000 از ويزارد نصب آسان (easy connect setup) موجود در مدل E2000 و Cisco Valet Plus استفاده مي نمايد. فرآيند نصب با اين نرم افزار فقط چند دقيقه طول مي کشد.
تنها تفاوت در مدل E3000، در قسمت تنظيمات پيشرفته ي آن مي باشد. يک مقوله ي setup اضافي با نام storage وجود دارد؛ از storage براي مديريت درايوهاي با اتصال USB استفاده مي گردد. بخش storage داراي چهار بخش فرعي است: Disk, Media Server, FTP Server و Administration.
مديريت دستگاه هاي ذخيره سازي داده، با کليک بر روي قسمت disk (که اطلاعات موجود روي درايو متصل از طريق پورت USB را نشان مي دهد)، آغاز مي گردد. ما چندين ديسک سخت و درايو فلش متفاوت (برخي در فرمت FAT و بعضي NTFS) را به آن متصل نموديم و E3000 همه را تشخيص داد. اطلاعات پارتيشن بندي و سيستم فايل، ظرفيت کل و مقدار فضاي آزاد نمايش داده شد. به طور پيش فرض هنگاميکه شما يک درايو اکسترنال را به روتر متصل مي کنيد، يک فولدر عمومي (Public) براي اشتراک ايجاد مي گردد و به کاربران متصل به روتر، امکان داشتن اشتراک روي يک فولدر مرکزي را مي دهد.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

شما مي توانيد فولدرهاي مشترک ديگري ايجاد نموده، ويژگي هاي اشتراک را اديت نموده و به کاربران و گروه هاي کاربري، مجوزهاي دسترسي متفاوت بدهيد. موارد اشتراکي از طريق ويندوز اکسپلورر نيز قابل دسترسي هستند. بخش هاي Administration و Disk جايي هستند که کاربران در آنجا مي توانند درايوها را فرمت نموده، مجوزهاي دسترسي را تنظيم و کاربران و گروه هاي جديد را ايجاد نمايند.
Media Server محيطي از کنسول است که در آنجا کاربران مي توانند قابليت UPnP Media Server را فعال نمايند؛ همچنين کاربران براي پيکربندي بانک اطلاعاتي مديا سرور روتر، به اين بخش مراجعه مي کنند. متاسفانه اسکرين ه اي مديا سرور به صورت بدي طراحي شده و نه تنها الهام بخش نيستند بلکه ايجاد يک مديا فولدر با آن ها، به طي مراحل و عبور از اسکرين هاي متعدد نياز دارد و اغلب پس از اعمال تغييرات، اسکرين، time out مي نمايد.
تنظيم FTP ساده تر است، اما هنوز در حد سادگي و راحتي NASهاي مشهور نمي باشد.

قابليت ها و عملکرد NAS
 

E3000 قابليت به جريان انداختن روي شبکه ي عکس ها، موسيقي و ويدئو، به دستگاه هاي مجهز به UPnP را دارد. اين دستگاه براي کارهاي سبک، قابليت کنترل دستگاه هاي ذخيره سازي را به عنوان يک مدياسرور داشته؛ اما براي فايل هاي ويديوئي high-definition، شما به يک دستگاه اختصاصي NAS يا مديا سروري مثل HP Media Smart Server EX487 نياز داريد.
براي شبکه هاي خانگي کوچک، که در آن ها يک يا دو دستگاه بطور همزمان جريان ويدئويي را از روتر دريافت مي نمايند، E3000 به خوبي از پس اين کار بر مي آيد. اما همچنانکه کاربران و دستگاه هاي بيشتري به شبکه اضافي مي شوند، يا اگر از ويدئوي با کيفيت بالا (hi-def) استفاده مي کنيد، سپس احتمال بروز تأخير افزايش يافته و در اينجا استفاده از يک NAS متعارف ضرورت پيدا مي کند.
روش ديگر تست قابليت هاي NAS دستگاه، کپي فايل هاي حجيم مي باشد. ما يک فايل ويدئويي بزرگ را از يک سيستم متصل به شبکه به هارد وسترن ديجيتال متصل به E3000 منتقل کرديم. انتقال يک فايل 1،5 گيگابايتي به صورت بي سيم به اين هارد، حدود نيم ساعت طول کشيد. همان فايل با لپ تاپ متصل به پورت LAN روتر E3000 (با سيم)، 4 دقيقه زمان برد. براي انتقال فايل هاي بزرگتر، از پورت گيگابيت اترنت روتر استفاده کنيد (مشروط بر اينکه لپ تاپ يا دسک تاپ نيز داراي پورت گيگابيت اترنت باشند).

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

متاسفانه پشتيباني از eSATA درE3000 مد نظر قرار نگرفته است چرا که تعبيه ي يک اسلات براي ديسک هاي 2،5 اينچ SATA، قدرت عملکرد اين روتر را بطور چشمگيري افزايش مي داد.

عملکرد Wi-Fi
 

نتايج تست نرخ ارسال بيت E3000 بسيار خوب است. اين روتر جزو سريع ترين روترهاي دنيا است. در فرکانس 2،4 گيگاهرتز در mixed-mode، نرخ ارسال بيت اين روتر، 117Mbps و در 5 GHz (mixed-mode 118 Mbps) بود. (البته در فاصله ي خيلي کم)

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

روتر E2000 داراي حداکثر نرخ ارسال 82Mbps بود. در واقع 6 آنتن E3000 تاثير قابل توجهي در اين نتيجه ي حيرت انگيز دارد.

نتيجه گيري
 

روتر E3000 علاوه بر وظيفه ي روتر، داراي قابليت NAS نيز مي باشد و همين امر باعث مشکل در امتيازدهي به اين روتر شده است. امتياز اين روتر از جنبه ي روتر بي سيم، پنج ستاره است اما نقش آن به عنوان يک NAS، در کاربردهاي خانگي متوسط ذخيره سازي قابل تحسين است و در نتيجه امتياز روتر از اين جنبه 3 ستاره است. مشکل اين است افزودن قابليت NAS، به قيمت اين روتر افزوده است.
سخن آخر اينکه اگر شما به دنيال يک روتر قدرتمند براي کاربردهاي خانگي يا شرکتي متوسط هستيد، E3000 يک گزينه ي عالي است. در ضمن نصب آن فقط چند دقيقه زمان مي برد. نرخ ارسال بيت خيلي بالايي دارد. اما اگر به دنبال NAS سطح بالا هستيد بايد بگوييم، به اين لحاظ در سطح متوسط قرار دارد.
در ضمن نتايج تست عملکرد در آزموني ديگر با فواصلي متفاوت با آزمون بالا، نتايج ذيل حاصل شده است:

WRT610N
 

خوب واقعاً در حوزه ي روترهاي بالارتبه اين روتر زيبا و براق، يکي از بهترين هاست. تنها تعداد کمي روتر با دو باند فرکانسي همزمان در بازار وجود دارد و Linksys WRT610N يکي از آن هاست. در آزمون هاي صورت گرفته روي اين روتر، به آساني به هر دو گروه کاربران در دو باند فرکانسي 2.4 و 5GHz سرويس داده است.
در طرح اين روتر، در قسمت جلو تعدادي LED که وضعيت روتر را نشان مي دهند، وجود دارد. در پشت روتر، چهار پورت LAN گيگابيتي و يک پورت WAN و دکمه ي WPS را ملاحظه مي کنيد. همچنين يک پورت USB در پشت روتر وجود دارد که يک ديسک سخت اکسترنال را مي توانيد به آن متصل کنيد. قابليت NAS اين روتر خيلي خوب کار مي کند، تنها عيب آن، فقدان پشتيباني از پرينتر است. البته با هر نوع حافظه ي مبتني بر USB مثل حافظه ي فلش و انواع ديسک سخت کار مي کند. حتي ديسک هاي سخت اکسترنالي که از خود USB برق مي کشند نيز به خوبي روي اين روتر کار مي کنند. امکان جستجو در هارد اشتراکي، به سادگي و با استفاده از ويندوز اکسپلورر ميسر مي باشد. اين روتر داراي شش آنتن داخلي است و روي ديوار نيز قابل نصب مي باشد.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

قابليت (Linksys EasyLink Advisor) LELA امکان نظارت بر شبکه ي محلي را براي شما فراهم مي کند.
همانند همه ي روترهاي Linksys، اينترفيس وب اين روتر عالي است و پيکربندي آن راحت و از انعطاف پذيري بالايي برخوردار است. اين روتر داراي يک سيستم فيلترينگ محتواي ارتقاء يافته به نام "Access Restritions" است، که به شما اجازه مي دهد تا دسترسي به اينترنت را براي برخي از کامپيوترهاي شبکه ي خود محدود نمايند.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

ويژگي "Application & Gaming" امکان ست آپ Port Forwarding را براي تنظيم پورت ها جهت استفاده نرم افزارهاي کاربردي خاص مثل بازي ها، remote desktop و سرورهاي FTP يا HTTP را مي دهد. امکان رزرو آدرس IP استاتيکي به کامپيوترهاي خاص در شبکه وجود دارد که اين امر فرايند اجراي Port Forwading را بهتر و ساده تر مي نمايد. در صورتيکه بخواهيد يک اتصال VPN، يا FTP را به يک کامپيوتر معين در شبکه تخصيص دهيد، به سادگي توسط اين روتر امکان پذير است.
اين روتر با استفاده از يک Wireless CardAccesslist براي MAC Filtering به شما اطمينان مي دهد که فقط کلاينت هاي بي سيم مورد تاييد شما (که آنها را از قبل به اين access list وارد کرده ايد)، مي توانند به شبکه متصل شوند.
تمام استانداردهاي رمزنگاري شامل WEP و WPA WPA2 پشتيباني مي شود.
روتر امکان برقراري VPN pass-throgh را براي پروتکل هاي IPSec, L2TP, PPTP فراهم نموده است. اگر شما از اين روتر در خانه استفاده مي کنيد، مي توانيد با استفاده از يک برنامه ي کلاينت VPN و از طريق يک VPN که ترافيک آن از اين روتر عبور مي کند، به دفتر کار خود متصل شويد.
اين روتر داراي قابليتي است که به شما امکان مي دهد تا دسترسي به سايت هاي وب معيني را براي کامپيوترهاي LAN خود، مسدود کنيد. همچنين خبر خوب براي علاقه مندان به بازي هاي کامپيوتر اين است که اين روتر امکان port forwarding را براي شما فراهم مي نمايد. در ضمن WRT610N، همانطور که گفتيم، از همه ي استانداردهاي رمزگذاري مثل WEP و WPA در هر دو سطح Personal و Enterprise پشتيباني مي نمايد.
نتايج تست عملکرد روتر در تصوير ذيل ارائه گرديده است.

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

10 روتر بي سيم بالارتبه که خريد آن ها را به شما پيشنهاد مي کنيم

از قابليت هاي ديگر اين روتر بايد به فايروال خوب، فيلترينگ بر مبناي آدرس سخت افزاري (DMZ, Dynamic DNS، (MAC address، سرور DHCP, MAC spoofing و QOS عالي اشاره کرد.
در منوي پيکربندي اين روتر، يک گزينه ي Storage وجود دارد که از طريق آن امکان انجام تنظيمات بيشتر روي NAS روتر وجود دارد.

Zyxel's NBG460N
 

اين روتر سفيد رنگ و با بدنه ي مدور و زيبا، داراي سه آنتن قابل ارتقاء مي باشد. اين روتر داراي يک CD، حاوي نرم افزار نصب روتر نيست؛ اما اينترفيس وب اين روتر، کاملاً گويا و قابل فهم است. اين روتر داراي يک سيستم QOS خاص است که در مورد مديريت عرض باند ترافيک بطور اتوماتيک، شما را آگاه مي کند. تنظيمات بيشتر در اين مورد، در قسمت پيکربندي پيشرفته ي روتر قرار دارد.
اينترفيس وب روتر، طيف کاملاً جامعي از ويژگي ها را براي کاربران خانگي و تجاري شرکت، مثل فيلترينگ آدرس وب (مبتني بر کليد واژه) و بلوکه کردن ترافيک JAVA يا ActiveX فراهم مي کند. امکان زمانبندي اعمال اين فيلترها و مستثني نمودن آدرس IP يکي از کامپيوترهاي شبکه وجود دارد.
تنظيمات مديريت عرض باند، امکان اولويت بندي دستگاه هاي خاص يا انواع ترافيک را فراهم مي کند. چندين حالت پيش فرض براي مثلاً ترافيک VOIP، بازي هاي آنلاين روي Xbox 360 وجود دارد.
ابزارهاي مانيتورينگ عرض باند نيز در دسترس هستند. بعضي گزينه ها مثل VPN tunneling از طريق IPSec وجود دارد که مورد استفاده ي کاربران تجاري و شرکتي مي باشد.
توان خروجي اين روتر نيز در حد مطلوب است. نتايج اين آزمون عملکرد روي اين روتر با يک لپ تاپ Centrino2، نتايج خوبي را حاصل نمود. در فاصله ي 1 متري از روتر، سرعت ارسال 38.7Mbps، در فاصله ي 10 متري، 40Mbps و در فاصله ي 20 متري، سرعت 15.3Mbps بدست آمد.
منبع: ماهنامه ي کامپيوتري بزرگراه رايانه، شماره ي 136.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.