ذرت و اين همه خاصيت!

شواهد بسياري حاكي از آن است كه كشت ذرت از حدود 9 هزار سال پيش در مكزيك مركزي آغاز شد. امروزه، ايالات متحده، چين، برزيل، و مكزيك به عنوان بزرگ ترين توليدكنندگان ذرت محسوب مي شوند. اين ماده غذايي معروف حاوي فيبر فراوان است. شايان ذكر است كه ذرت به سختي هضم ميشود. اما فيبر غيرقابل حل موجود در آن با جذب آب و افزايش حجم مدفوع در روده ها، حركت آن را تسريع مي كند. ذرت حاوي مقدار قابل
پنجشنبه، 7 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ذرت و اين همه خاصيت!

ذرت و اين همه خاصيت!
ذرت و اين همه خاصيت!


 

ترجمه: گلناز ميكائيليان




 
شواهد بسياري حاكي از آن است كه كشت ذرت از حدود 9 هزار سال پيش در مكزيك مركزي آغاز شد. امروزه، ايالات متحده، چين، برزيل، و مكزيك به عنوان بزرگ ترين توليدكنندگان ذرت محسوب مي شوند.
اين ماده غذايي معروف حاوي فيبر فراوان است. شايان ذكر است كه ذرت به سختي هضم ميشود. اما فيبر غيرقابل حل موجود در آن با جذب آب و افزايش حجم مدفوع در روده ها، حركت آن را تسريع مي كند. ذرت حاوي مقدار قابل ملاحظه اي ويتامين است. يك فنجان ذرت، 18/4 درصد از فيبر توصيه شده روزانه را تأمين مي كند. يكي از بزرگ ترين مزاياي اين ماده غذايي موجود فيبر در آن است. فيبر، ميزان كلسترول و خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد. ضمناً، ميزان قند خون افراد متبلا به ديابت را نيز كمتر مي كند. اين ويتامين ها شامل اسيد فوليك، نياسين و ويتامين ث است. وجود فوليك اسيد موجود در ذرت از "نارسايي لوله عصبي بدو تولد" مي كاهد. ضمناً، از آنجا كه اسيد فوليك از تشكيل هموسيستئين (نوعي اسيد آمينه) در بدن جلوگيري مي كند، براي جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي بسيار مفيد است.
ذرت حاوي ماده اي به نام "اگزالات" است. بنابراين افراد متبلا به "سنگ كليه اگزالاتي" بايد از مصرف ذرت و محصولات حاوي آن خودداري كنند.
شربت هاي توليد شده از ذرت و حاوي قند فراوان كه در سودا، انواع نوشابه هاي فراوري شده و انواع غذاها وجود دارد، براي افراد متبلا به ديابت خطرناك بوده و بايد از مصرف آنها خودداري كرد.
اين ماده خوراكي، حاوي كربوهيدرات است و همين امر باعث شده تا بسياري از افراد در مصرف آن دقت كنند. ضمناً، اگر آن را به صورت پخته مصرف كنيد، آنتي اكسيدان آن افزايش يافته و ويتامين ث آن كاهش مي يابد.

مزاياي ذرت
 

مواد مغذي موجود در ذرت: ذرت منشأ فوق العاده ويتامين ب1 (تيامين) است. ضمناً، سرشار از ويتامين ب5 (اسيد پنتوتنيك)، ويتامين ث، ويتامين ئي، اسيد فوليك، فيبر، اسيدهاي چرب ضروري و مواد معدني چون منيزيم و فسفر است.
شاخص گليسميك (جي آي): با توجه به مطالعات انجام شده، شاخص "گليسمي" موجود در ذرت شيرين 60 است (متوسط).
سلامت بينايي: بسياري از تحقيقات انجام شده در رابطه با "بيماري هاي چشمي وابسته به سن"، حاكي از آن است كه آنتي اكسيدان ها از ابتلا به "زوال ماكولار وابسته به سن" جلوگيري مي كند. ذرت شيرين سرشار از ماده اي به نام "كاروتنوئيد لوتئين" است. اين ماده نوعي فيتوكميكال است كه خاصيت آنتي اكسيداني داشته و از بسياري از بيماري هاي ضعف بينايي مربوط به سن جلوگيري مي كند.
آلزايمر: با توجه به تحقيقات انجام شده، افراد متبلا به آلزايمر شديد با ميزان كمتري از پلاسماي "لوتئين" و "بتاكاروتن" مواجه هستند. اين ميزان در افرادي كه با شدت كمتري از بيماري روبه رو بودند، بيشتر بود. بنابراين افراد مي توانند با مصرف زياد مواد غذايي حاوي بتاكاروتن و لوتئين، به طور چشمگيري با اين بيماري مقابله كنند.
سرطان: ذرت حاوي ماده اي به نام "بتا - كريپتوكسانتين" است. اين ماده به عنوان نوعي كاروتنوئيد حاوي آنتي آكسيدان تلقي مي شود. يكي از تحقيقات انجام شده در سنگاپور، حاكي از آن است كه برنامه غذايي حاوي بتا- كرپتوكسانتين، با كاهش ابتلا به سرطان ريه ارتباط مستقيم دارد.

مزاياي روغن ذرت
 

- روغن ذرت حاوي مقدار كمي (13 درصد) روغن اشباع شده، مقدار زيادي چربي هاي غيراشباع، 28 درصد چربي هاي تك قطبي و 58 درصد چربي هاي اشباع نشده است. ضمناً، فاقد كلسترول است. - كلسترول بد يعني "ال دي ال" و كلسترول كلي را كاهش داده و ميزان كلسترول خوب يا "اچ دي ال" را افزايش مي دهد. كلسترول "اچ دي ال" خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و سرطان را كمتر مي كند.
- اسيدهاي چرب ضروري مانند "اسيد لينولئيك" (امگا6) و "اسيد آلفا- لينولئيك" (امگا 3) به وفور در آن يافت مي شوند. اين دو اسيد چرب پيش نياز "پروتساگلنديس" در بدن هستند. "پروتساگلنديس" عنصر هورمون مانندي است كه وظايف بسياري را در بدن انجام مي دهد؛ مثلاً انقباض و انبساط عضلات صاف، انقباض و انبساط رگ هاي خوني، كنترل فشار خون، كاهش درد و تورم و... را برعهده دارد.
- امگا 3 موجود در روغن ذرت باعث سلامت قلب شده، فشار خون را كاهش داده، خطر ابتلا به بيماري هاي خود ايمن و سرطان را كمتر كرده، به عنوان رقيق كننده خون عمل كرده و به موجب آن از تشكيل لخته هاي خوني جلوگيري كرده و افسردگي را بهبود مي بخشد.
- ويتامين ئي موجود در آن حدوداً 70 درصد است. اين ويتامين به عنوان آنتي اكسيداني است كه با راديكال هاي آزاد در بدن مقابله كرده و استحكام بافت سلولي را حفظ مي كند.
- سرشار از "فيتوس ترول" است. اين ماده هم مانند ويتامين ئي، راديكال هاي آزاد بدن را دفع مي كند.
- حاوي مقدار اندكي اسيدهاي چرب ترانس است (حدود 0/3 درصد). اين ماده براي سلامت قلب مضر است و مقدار كلسترول كلي و كلسترول بد را در بدن افزايش مي دهد.

هشدار
 

به افرادي كه بايد ميزان كمي از مواد "گلسيمي" را مصرف كنند توصيه مي شود قبل از مصرف ذرت با پزشك خود مشورت كنند. همچنين به دليل ميزان قند بالاي موجود دراين ماده غذايي، افراد مبتلا به ديابت بايد در مقدار مصرف آن بسيار با احتياط عمل كنند.
منبع: ماهنامه دانشمند شماره 577



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.