چگونه استخوان هاي قوي داشته باشيم

ورزش براي ساختن و نگهداري استخوان هاي نيرومند در زندگي ضروري است و در اين راه ورزش با وزنه يکي از مفيدترين روش هاي تقويت استخوان ها مي باشد.بر اين اساس به منظور جلوگيري از عارضه پوکي استخوان بهتر است ورزش را هر چه زودتر آغاز کنيد ، زيرا که ورزش براي ساختن و نگهداري استخوان هاي نيرومند در زندگي ضروري است.اگر چه براي استحکام استخوان ها ، تمام ورزش ها تاثير يکساني ندارند . بهترين نوع ورزش براي تحريک رشد استخوان ، فعاليتي است که بر تمام استخوان ها اثر گذار باشد ، اين فقط به معناي راه رفتن يا وارد کردن سنگيني به استخوان ها نيست.
يکشنبه، 10 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه استخوان هاي قوي داشته باشيم

 چگونه استخوان هاي قوي داشته باشيم
چگونه استخوان هاي قوي داشته باشيم


 






 
ورزش براي ساختن و نگهداري استخوان هاي نيرومند در زندگي ضروري است و در اين راه ورزش با وزنه يکي از مفيدترين روش هاي تقويت استخوان ها مي باشد .
بر اين اساس به منظور جلوگيري از عارضه پوکي استخوان بهتر است ورزش را هر چه زودتر آغاز کنيد ، زيرا که ورزش براي ساختن و نگهداري استخوان هاي نيرومند در زندگي ضروري است .
اگر چه براي استحکام استخوان ها ، تمام ورزش ها تاثير يکساني ندارند . بهترين نوع ورزش براي تحريک رشد استخوان ، فعاليتي است که بر تمام استخوان ها اثر گذار باشد ، اين فقط به معناي راه رفتن يا وارد کردن سنگيني به استخوان ها نيست ، بلکه هر نوع فعاليتي است که به اسکلت بدن (بيشتر از فعاليت هاي بي تحرک هر روزه که به آن عادت داريم ) يا ماهيچه هايي که استخوان ها را احاطه کرده اند فشار وارد مي آورد.
تمامي استخوان ها به هر فشاري که به آن وارد مي شود واکنش نشان مي دهند ، به هنگامي که استخوان احساس فشار مي کند يا از يک فعاليت برانگيخته شود ، تمايل بيشتري به محکم تر شدن پيدا مي کند و بدن را مجبور به ساختن استخوان هاي بيشتري مي کند ، که به اين امر قانون ولف گفته مي شود .
اين مکانيزم بسيار خاصي است و فقط استخوان هايي که به آنها فشار آمده محکم تر مي شوند . براي مثال برگزاري دوي آرام موجب تقويت استخوان هاي مچ و ساق پا و حتي مفاصل رانها مي شود اما هيچ گونه تاثيري بر استخوانهاي مچ دست و يا نواحي بازوها نخواهد داشت .
همچنين تجربه نشان داده است که بازيکنان حرفه اي تنيس داراي استخوان هاي بسيار محکم تر و ضخيم تري در بازويي که توسط آن راکت را مي گيرند هستند تا بازوي ديگر بدنشان .
بر اساس قانون ولف عکس اين موضوع هم صادق است ، استخوان هايي که در طول زندگي از آنها استفاده نشود و فشاري بر آنها وارد نشود بتدريج ضعيف تر مي شوند .
به طور مثال هنگامي که بازو يا پاي بيماران را گچ مي گيرند و آنان بي حرکت مي شوند ، استخوان هاي آن نواحي به تدريج ضعيف مي شوند و پس از بهبود شروع به فعاليت و بتدريج دوباره قوي مي شوند . زيرا هنگامي که گچ باز مي شود ، از عضو گچ گرفته شده به طور طبيعي استفاده مي شود .

براي بالا بردن قدرت استخوان ها بايد ورزش کرد
 

بهترين ورزش براي ساختن استخوان هاي کل بدن وزنه برداري مي باشد . يک برنامه خوب وزنه برداري که شامل قسمت فوقاني ، پاييني و مرکز بدن (شامل نواحي شکم ، لگن و ستون فقرات ) باشد تمام استخوان هاي بدن شما را محکم مي سازد .
بر خلاف ظاهر اين ورزش ، وزنه برداري به خصوص براي زنان بسيار مهم است ، زيرا ورزشي که به استخوان ها فشار نمي آورد باعث استحکام يا رشد آنها نمي شود . نکته خلاف انتظار ديگري ورزش شناست . اين ورزش براي قلب، ناحيه تحتاني کمر و داشتن اندامي مناسب – با ماهيچه هاي قوي – بسيار مفيد است اما چون در آب دچار بي وزني مي شويم سهم چنداني در ايجاد تراکم استخوان ها ندارد .
حالت ورزش شنا دقيقاً شبيه به مشکل فضانوردان در فضاست . زيرا آنان در فضا حالت بي وزني دارند و مقدار فاحشي از تراکم استخوانها و کلسيم خود را حتي با بهترين ورزش هاي طراحي شده در پرواز از دست مي دهند .

هشدار به افرادي که داراي پوکي استخوان هستند
 

استخوان هاي شما از حد طبيعي خود ضعيف ترند و در شروع کردن هر نوع ورزشي بايد دقت کنيد. بايد از ورزش هايي که سبب زمين خوردگي يا فشار و کشش زياد بر استخوان ها ، که مي تواند موجب شکستگي آنها شود پرهيز کنيد .
بهتر است درباره انتخاب نوع ورزش با پزشک خود مشورت کرده و برنامه ورزشي خود را تحت مراقبت او صورت دهيد تا از ضعيف تر کردن استخوان ها پيشگيري شود . زيرا ، برنامه هاي ورزشي متنوعي براي افزايش تعادل و جلوگيري از زمين خوردگي و شکستگي استخوانها وجود دارند . شما با راهنمايي پزشک معالج مي توانيد از برنامه هاي سلامت استخوان استفاده کنيد و با ورزش کردن آنان را قوي کنيد و اينکه هيچگاه براي ساختن استخوان ها دير نيست .
منبع: مجله خانواده شماره 210.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.