طبيعت شگفت انگيز ايران

وجود پديده هوجود پديده هاي عجيب و بي نظير طبيعي در فيلم ها و افسانه ها هميشه براي انسان جذاب و جالب است ولي اگر اين آثار شگفت انگيز در دنياي واقعي وجود داشته باشند و اين که از نظر علمي هم منحصر به فرد باشند، به طور حتم جالب تر و جذاب تر از فيلم ها و افسانه ها براي انسان خواهد بود. آن چه که بيشتر از همه باعث تعجب مي شود، وجود آثار بي نظير و عجيب طبيعي در نزديکي خودمان است. شايد باور اين موضوع سخت باشد که در ايران ده
سه‌شنبه، 19 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طبيعت شگفت انگيز ايران

طبيعت شگفت انگيز ايران
طبيعت شگفت انگيز ايران


 

نويسنده: مرتضي جوهري




 
وجود پديده هوجود پديده هاي عجيب و بي نظير طبيعي در فيلم ها و افسانه ها هميشه براي انسان جذاب و جالب است ولي اگر اين آثار شگفت انگيز در دنياي واقعي وجود داشته باشند و اين که از نظر علمي هم منحصر به فرد باشند، به طور حتم جالب تر و جذاب تر از فيلم ها و افسانه ها براي انسان خواهد بود. آن چه که بيشتر از همه باعث تعجب مي شود، وجود آثار بي نظير و عجيب طبيعي در نزديکي خودمان است. شايد باور اين موضوع سخت باشد که در ايران ده ها يا شايد صدها پديده منحصر به فرد طبيعي وجود دارد که بيشتر آن ها همچنان ناشناخته هستند. نه اين که کشورهاي ديگر از اين آثار طبيعي محروم هستند بلکه هر سرزميني آثار طبيعي مخصوص به خود دارد و نمي توان گفت که چه کشوري يا چه شهري يا چه استاني زيباتر و جالب تر است، زيرا هر سرزميني زيبايي و جذابيت خاص خود را دارد. در ادامه به معرفي چند اثر طبيعي و شگفت انگيز ايران مي پردازيم که کمتر شناخته شده اند. البته بايد توجه داشت که خيلي بيشتر از اين آثار در ايران وجود دارند که با کمي تحقيق مي توان به وجود آنها پي برد.

طبيعت شگفت انگيز ايران
 

گنبد نمکي جاشک
 

گنبدهاي نمکي نتيجه بالا آمدن رسوبات نمکي از زير طبقات سطحي زمين است. در ايران گنبدهاي نمکي فراوان وجود دارد که گنبد نمکي جاشک يکي از زيباترين و بزرگترين آنها بشمار مي رود. اين کوه نمکي بزرگ در نزديکي روستاي جاشک و در فاصله 60 کيلومتري شهر خورموج است: اين روستا تقريباً در 150 کيلومتري جنوب شرقي بندر بوشهر قرار دارد. گنبد نمکي جاشک با ارتفاع 1350 متر نسبت به دشت اطراف خود و 12 کيلومتر طول و 4/5 کيلومتر از عرض رسوبات تبخيري مانند نمک طعام، نمک صنعتي و گچ تشکيل شده است و در حال حاضر به فعاليت خود ادامه مي دهد.
در اين گنبد به پديده هاي زيبايي برمي خوريم که از نظر زمين شناسي بسيار جالب هستند که مي توان از اين پديده ها به آبشارهاي نمکي، غارهاي نمکي، بلورهاي زيباي نمک و ... اشاره کرد. در اين ميان در برخي از قسمت هاي گنبد نمکي يکي از جالب ترين و شگفت انگيزترين پديده ها ديده مي شود و ان تنوع رنگي نمک هاي گنبد است. اين نمک ها به رنگ هاي قرمز، قهوه اي، سفيد، سياه و نارنجي هستند. گنبد نمکي، جاشک از دوردست همچون کوه پوشيده از برف به نظر مي رسد.

چشمه هاي باداب سورت
 

شامل دو چشمه با کيفيت آب متفاوت است که چشمه بزرگ و پرآب آن بسيار شور و عمق زياد دارد و چشمه ديگر در شمال غربي چشمه اولي قرار دارد، بار آبي ترش مزه و به رنگ قرمز و نارنجي است که در اطراف آن رسوب آهن ديده مي شود.
اين چشمه ها در مسير جريان خود در شيب دامنه کوهستان موجب پديد آوردن صدها طبقه و حوضچه زيبا به رنگ هاي نارنجي، زرد و قرمز شده اند به طوري که چشم انداز بسيار زيبا و منحصر به فردي را بوجود آورده است، در اطراف اين حوضچه درختچه هاي زرشک وحشي ديده مي شود.
چشمه هاي باداب سورت در ارتفع 1840 متري در روستاي سورت در شهرستان ساري واقع شده است.
اين چشمه در دنيا فقط يک مشابه دارد و آن هم در ترکيه و به نام چشم پاموکاله است.

طبيعت شگفت انگيز ايران

پوشش گياهي
 

 

-

دلفارد
 

يکي از زيباترين مناطق استان کرمان محسوب مي شود که در 18 کيلومتري جيرفت قرار دارد. شرايط آب و هوايي ويژه اي که در اين منطقه حکمفرماست، باعث شده است که گونه هاي مختلفي از درختان گرمسيري و سردسيري در کنار هم قرار بگيرند و منظره اي جالب و کم نظير را به وجود آورند.

طبيعت شگفت انگيز ايران

چاه آب شگفت انگيز
 

چاه آرتزين چمن يکي از چاه هاي منحصر به فرد است که بدون هيچ موتور يا پمپ يا وسيله موتوري ديگري به طور مواج آب را با فشار به ارتفاع زيادي فوران مي دهد. فوران آب از اين چاه به حدي قوي است که با وجود مسدود کردن چاه نيز نتوانسته اند فشار آن را کنترل کنند. اين چاه در روستايي به نام چمن در 15 کيلومتري جنوب جيرفت واقع شده است.

غار نمکدان 3
 

طويل ترين غار نمکي جهان است که در جزيره قشم قرار داد. اين غار در کوه نمکدان واقع شده است و يکي از 12 غار نمکي موجود در اين کوه بشمار مي رود.
غار نمکدان 3 بيش از 6 هزار و 500 متر طول دارد و پديده و مناظر زيبا و بي نظير در آن ديده مي شود. در اين غار چشمه هاي نمکي و قنديل هاي زيبايي ديده مي شوند.

طبيعت شگفت انگيز ايران
 

چغار بلع زار
 

اين غار از غارهاي غير آهکي به شمار مي رود. در اثر فرسايش بوجود آمده است. اين غار حدود 1/5 کيلومتر طول دارد و در روستاي بلغ زار، بخش ارژن، در شهرستان شيراز واقع شده است. علت نامگذاري اين غار به واسطه رويش گياهي به نام بلع در داخل غار است.

آبشار يخي دماوند
 

دره بزرگي روي يال جنوبي قله دماوند به نام کافر دره وجود دارد که در شمال آن و در ارتفاع تقريبا 4800 متري، آبشار يخي دماوند واقع شده است. اين آبشار در تمامي طول سال يخ زده است و از فاصله بسيار دور هم مي توان آن را مشاهده کرد. ارتفاع اين آبشار حدود 20 متر است.

طبيعت شگفت انگيز ايران

آبشار شوي
 

اين آبشار با ارتفاع 85 متر و عرض 70 متر يکي از بلندترين و کم نظيرترين آبشارهاي ايران است که در نزديکي ايستگاه تله زنگ قرار دارد. اين ايستگاه در امتداد راه آهن درود- انديمشک واقع شده است.

تونل برفي
 

اين تونل به طور طبيعي در داخل يخ ها و برف هاي دامنه اشترانکوه بوجود آمده است.هاي معيني پرآب يا خشک مي شود به طوري که در دوره هاي زماني مشخص فعاليت مي کند. به اين صورت که حدود 40 دقيقه آب آن قطع مي شود و به مدت 10 دقيقه آب مي جوشد و جريان پيدا مي کند. دوباره 45 دقيقه آب قطع مي شود به مدت 10 دقيقه آب جريان پيدا مي کند و اين روند همچنان ادامه دارد. اين چشمه درون غاري در دامنه کوه پريز، در روستاي عمارت و در شهرستان دورود واقع شده است.

طبيعت شگفت انگيز ايران
 

تالاب شادگان
 

بزرگترين تالاب ايران و يکي از 18 تالاب ثبت شده بين المللي يونسکو است که وسعتي حدود 537 هزار هکتار دارد. اين 5 تالاب در 52 کيلومتري آبادان واقع شده است و تنوعي جالب از گياهان، پرندگان و آبزيان در آن ديده مي شود.

دشت لاله هاي واژگون
 

اين دشت در نزديکي روستاي بنواتسکي در 12 کيلومتري چلگرد از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است که در ماه هاي فروردين و ارديبهشت، از لاله هايبزرگترين تالاب ايران و يکي از 18 تالاب ثبت شده بين المللي يونسکو است که وسعتي حدود 537 هزار هکتار دارد. اين 5 تالاب در 52 کيلومتري آبادان واقع شده است و تنوعي جالب از گياهان، پرندگان و آبزيان در آن ديده مي شود.
دشت لاله هاي واژگون قديمي خود راهي تاين دشت در نزديکي روستاي بنواتسکي در 12 کيلومتري چلگرد از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است که در ماه هاي فروردين و ارديبهشت، از لاله هاي واژگون سرخ و زرد پوشيده مي شود. دشت لاله هاي واژگون وسعتي حدود 3400 هکتار دارد.

طبيعت شگفت انگيز ايران

تخت سليمان دنابه اين خاطر که آب به طور ناگهاني در محل ورود به تخته سنگ غيب مي شود. افسانه هاي مختلفي در بين مردم محلي رايج است.
فوران آب در اين محل به آب ملخ شهرت دارد که در نزديکي روستايي به همين نام در دامنه شمالي کوه دنا و در مسير راه سميرم به ياسوج واقع شده است.
منبع:نشريه اطلاعات علمي - شماره367



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.