با تغيير نگرش، رفتارمان را عوض کنيم

روان شناسان براي دستيابي به شادکامي، توصيه هاي ويژه اي دارند. شيوه فکر کردن شما تمام ابعاد زندگي تان را تحت الشعاع قرار مي دهد. اگر سعي کنيد به حس دروني خود توجه کنيد، مي توانيد با الگوي فکري خود آشنا شويد و پي ببريد چگونه روي برخورد شما با موقعيت هاي دشوار زندگي تأثير مي گذارد. بسياري از انسان ها پي برده اند وقتي که به واژه هاي دروني خود توجه مي کنند، اغلب با افکاري منفي مواجه مي شوند. افکاري مانند « من نمي توانم»
چهارشنبه، 20 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با تغيير نگرش، رفتارمان را عوض کنيم

با تغيير نگرش، رفتارمان را عوض کنيم
با تغيير نگرش، رفتارمان را عوض کنيم


 

نويسنده: آنوشا محمدپور




 
روان شناسان براي دستيابي به شادکامي، توصيه هاي ويژه اي دارند. شيوه فکر کردن شما تمام ابعاد زندگي تان را تحت الشعاع قرار مي دهد. اگر سعي کنيد به حس دروني خود توجه کنيد، مي توانيد با الگوي فکري خود آشنا شويد و پي ببريد چگونه روي برخورد شما با موقعيت هاي دشوار زندگي تأثير مي گذارد. بسياري از انسان ها پي برده اند وقتي که به واژه هاي دروني خود توجه مي کنند، اغلب با افکاري منفي مواجه مي شوند. افکاري مانند « من نمي توانم» و « اگه نتوانم چي؟» مي توانند آثار منفي بر رفتار شما به جاي بگذارند. اين به نوبه خود، تمامي نقاط زندگي شما را تحت تأثير قرار مي دهد. وقتي که تحت فشار هستيم، هورمون هاي به خصوصي در بدن ما توليد مي شوند. اگر به ندرت توليد شوند ضرري ندارند اما چنانچه به طور دايم در بدن جريان داشته باشند، ضررهاي زيانباري به بار خواهند آورد. بيماري قلبي در نتيجه توليد مداوم هورمون هاي استرس به وجود مي آيد. رمز زندگي کردن بدون افکار منفي و بدون در نظر گرفتن احساسات لحظه اي، شناختن خود است. براي بيشتر افراد گام نهادن به سوي آگاهي مثبت مستلزم برداشتن قدم هاي کوتاه در مسيري است که انتخاب کرده اند. نکات زير مي توانند ابزار مؤثري در رسيدن به زندگي رضايت بخش باشند.
خواب راحت براي تقويت و حفظ سطح انرژي بدن، سيستم ايمني، شفافيت ذهني و احساسي و به طور کلي کيفيت زندگي ما حياتي است. وقتي حال تان خوب است، عملکردتان نيز بهتر مي شود.
اگر دوست داريد بهتر بخوابيد، نکات زير به شما کمک مي کنند:
*فعاليت هاي ذهني را در شب کم کنيد.
*براي روز بعدتان برنامه ريزي کنيد.
*رايحه هاي آرامش بخش، نور و موسيقي مي توانند بسيار مؤثر باشند.
*اگر مشکل خواب داريد، مکان ديگري را در منزل براي خوابيدن انتخاب کنيد.
*به صداي طبيعت گوش دهيد( امواج، باد، آبشار، رودخانه و غيره)
*داروهاي طبيعي مانند هوميوپاتي، گياهان دارويي و برخي از ويتامين ها مي توانند تأثير مثبت داشته باشند( کلسيم، ملاتونين، گل ساعتي يا سنبل الطيب قبل از خواب).
*تمام چراغ ها را خاموش کنيد.
*نکته آخر بسيار حايز اهميت است چون هنگام خوابيدن با چراغ روشن، توليد ملاتونين ( هورمون اصلي خواب و ترميم سلول ها) کاهش مي يابد.

نگرش خود را مثبت کنيد
 

به واژه هاي دروني توجه کنيد. يک يا چند ورق کاغذ را به دو ستون تقسيم کرده و به مدت چند روز پياپي در ستون سمت راست، تمامي افکار منفي را که به ذهن تان خطور مي کنند يادداشت کنيد. هريک از فکرها را به صورت مثبت در ستون دوم بازنويسي کنيد و اين کار را در ذهن خود نيز تمرين کنيد تا به صورت عادت درآيد. براي مثال:« من نمي توانم اين کار را امروز تمام کنم» به اين صورت نوشته شود:« من احتمالاً تا امشب بيشتر اين کار را تمام مي کنم.» ارتباط برقرار کردن را بياموزيد و از به زبان آوردن چيزهايي که احساس مي کنيد ممکن است به احساس آزردگي، انزجار، عصبانيت و دلهره ختم شوند، پرهيز کنيد.

تصميم بگيريد روز مثبتي داشته باشيد
 

منتقد دروني ما همان صداي واژه هاي دروني است که ما با خود مي گوييم و از خود ايراد مي گيريم؛ حس آزاردهنده يا صداي دروني که موجب مي شود از خود و ديگران انتقاد کنيم. وقتي که مي آموزيم با طبل خواسته ها و نيازهاي ديگران رژه برويم، به انتقاد کردن از خودمان عادت مي کنيم و نيز ياد مي گيريم زماني که آنها طبق خواسته هاي ما عمل نکنند و نيازهاي ما را برطرف نسازند، از آنها انتقاد کنيم. منتقد دروني هنگام قضاوت خودمان و ديگران صدايش را بلند مي کند، صدايي که آماده انتقاد و سرزنش است؛ صداي اسارت ما در نفس هاي مان و در نيازهاي ديگران. گاه منتقد دروني به ما احساس خودناباوري مي دهد و گاه به ما اجازه مي دهد تا درباره ديگران احساسات منفي و قضاوت کننده اي داشته باشيم.
زماني که به منتقد دروني گوش مي دهيم، درواقع به جنبه هاي منفي که ما را از خود برتر و نيز از ديگران دور مي سازد گوش مي دهيم.

جاده زندگي
 

خودبرتر ما از آنجايي مي آيد که در آن خودباوري و عشق به خود وجود داشته باشد. زماني که بتوانيم خودمان را از صميم قلب دوست داشته باشيم و بپذيريم، قادر خواهيم بود آنهايي را که در دنياي ما نقش دارند، به عنوان شريکان راه خودسازي مان ببينيم. عشق جاده اي است که ما را به بذر خلاقيت و مکاني که بتوانيم در آن رشد کرده و بياموزيم تا ديگران را در شادي خود سهيم کنيم، نزديک تر مي کند. ما همگي در سفر انسانيت همسفر هستيم و بزرگ ترين چالش ما در مسير راه موفقيت شخصي و نيز شغلي اين است که نسبت به انسانيت خود، عشق ورزي کرده و آن را با ديگران که ما را در مسير زندگي با يکديگر خواهر و برادر مي کند، تقسيم کنيم. يک روز هفته را براي خاموش کردن صداي منتقد دروني خود اختصاص دهيد تا خود را از صفات منفي و قضاوت هاي خود آفريده رها سازيد. 24 ساعت تمام، قضاوت ها و نگرش هاي منفي را از وجودتان حذف کنيد و تنها روي جنبه هاي خوب زندگي خود و افرادي که به طور روزانه با آنها در ارتباط هستيد، تمرکز کنيد. به منتقد دروني تان يک روز مرخصي دهيد و با اين کار يک روز کامل را با خود برتر، ارزشمندتر و کامل ترتان صرف کنيد.

رمز خودکاوي
 

دست کسي را بگيريد. کمک کردن به ديگران حس خوبي به ما مي دهد. بعد معنوي خودتان را پيدا کنيد. تحقيقات نشان داده است افرادي که از طريق تماس داشتن با افراد روشن بين، با اعتقادات شخصي و به خصوص بعد معنوي خود آشنا شده اند، عمر طولاني تر و زندگي بهتري دارند. به ديگران فرصت دهيد تا دوست تان بدارند. توانايي عشق ورزيدن دو طرفه والاترين خصلت انساني به شمار مي آيد. ارتباط ما انسان ها به طور کلي با اين نياز بسيار حياتي قطع شده است و علايم اين خلاء نيز احساسات حاکي از ترس( افسردگي، تنهايي، عذاب وجدان و خشم) است. بخنديد و در مسايل روزمره نيز نکته اي خنده دار پيدا کنيد. خنديدن عامل مؤثري در تقويت حالات رواني است. اگر غمگين هستيد کتاب هاي طنز بخوانيد، فيلم کمدي ببينيد يا هرچند وقت يک بار از خودتان مسخره بازي درآوريد! گاهي اوقات به خودتان فرصت دهيد تا بتوانيد دنيا را از ديد يک کودک ببينيد. توجه داشته باشيد که رسانه هاي خبري اغلب اطلاعاتي را منتشر مي کنند که به احساس ترس، افکار و احساسات منفي ختم مي شود. وقت گرانبهاي تان را صرف انجام کارهاي مثبتي مانند مطالعه يک کتاب مثبت، قدم زدن در طبيعت يا انجام کارهاي خير کنيد. خودتان را از « بار احساسي» که شما را از روشن بيني واقعي جدا مي سازد، آزاد کنيد. هر آنچه لازم داريد در اعماق وجودتان، همين حالا نيز وجود دارد. پس قدرت خودتان را با پيروي کردن کورکورانه از ديگران، از دست ندهيد. در عوض به خوبي هايي که هم اکنون نيز در قلب تان لانه کرده اند، اعتماد کنيد. تنها با رجوع کردن به قلب تان مي توانيد به صورت شفاف ببينيد.
منبع: کوچه ما، شماره 10.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.