زايمان طبيعي، زايمان ايمن

يکي از مهمترين مراحل مهم زندگي هر زني، بارداري و زايمان است و درد آن نشانه ي خوشايندي براي ورود به مرحله ي جديد مادر شدن و تولد يک موجود زنده است و هر زني آن را با شدت هاي متفاوت احساس مي کند. زايمان يک روند طبيعي است و بدن زنان با اين فرآيند سازگار مي باشد.
شنبه، 23 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زايمان طبيعي، زايمان ايمن

 زايمان طبيعي، زايمان ايمن
زايمان طبيعي، زايمان ايمن


 

نويسنده: اشرف السادات سيد صالحي




 
يکي از مهمترين مراحل مهم زندگي هر زني، بارداري و زايمان است و درد آن نشانه ي خوشايندي براي ورود به مرحله ي جديد مادر شدن و تولد يک موجود زنده است و هر زني آن را با شدت هاي متفاوت احساس مي کند.
زايمان يک روند طبيعي است و بدن زنان با اين فرآيند سازگار مي باشد.
عوامل فيزيکي مانند سفتي عضلات، مداخلات پزشکي، ترس و اضطراب و آگاهي نداشتن از شرايط زايمان، تشنگي و گرسنگي از ديگر عللي است که بر ميزان اين درد تأثير مي گذارد. ترس از درد زايمان باعث روآوردن مادران به سزارين مي شود که انجام آن مانند هر جراحي ديگر داراي عوارض است. کارشناسان معتقدند بر اساس مطالعات انجام شده، سزارين تا چهار برابر، خطر مرگ مادران را افزايش مي دهد و نوزادان سزاريني تا چهار برابر بيشتر از ساير نوزادان در معرض خطر نارس بودن هستند. به گفته ي يک پزشک متخصص اطفال، 71 درصد زايمانها در کشور از طريق سزارين انجام مي شود در حالي که اين رقم در جهان 10 درصد کل تولدهاست. با استفاده از روش هاي جديد زايمان که در سه دهه ي اخير در جهان در حال انجام است، تا حدود زيادي مي توان يک زايمان بدون درد و عواقب پرخطر انجام داد.
بر اساس آمار ارائه شده 21 درصد از مادراني که نخستين حاملگي خود را تجربه مي کنند و پنج درصد از مادراني که زايمانهاي بعدي خود را طي مي کنند، از درد زايمان واهمه دارند. سلامت مادران در دوران حاملگي و زايمان تأثير فراواني در سلامت نوزاد دارد، بطوريکه 30 تا 40 درصد از مرگ هاي نوزادان در کشورهاي در حال توسعه در زمان زايمان و بارداري مادر اتفاق مي افتد.
در اين راستا ايران به سازمان جهاني بهداشت متعهد شده است تا سال 2015 آمار مرگ و مير مادران باردار را کاهش دهد.
اساسي ترين راه نيل به اين مهم، فرهنگسازي و آگاهي دادن به مادران و حمايت کامل همسران آنان در اين زمينه است.
پزشکان اعتقاد دارند وقتي شرايطي ايجاد شود که آگاهي مادر از زايمان طبيعي بيشتر و تصور ذهني او اصلاح شود، مي تواند دردهاي خود را کنترل کند و زايمان آسان و بدون عارضه اي را پشت سر گذارد.
براي جلوگيري از ترس و اضطراب مادران روشهاي زايمان فيزيولوژيک، زايمان در آب و زايمان بدون درد پيشنهاد مي شود که نوين بوده و در سه دهه ي اخير در جهان انجام مي شود.
در روند زايمان فيزيولوژيک همراه زن باردار کنار اوست و مادر اجازه راه رفتن، حرکت کردن، خوردن و نوشيدن را دارد و زايمان در فضا و اتاقي انجام مي شود که مادر احساس خوشايندي دارد و در تمام مراحل آزادي عمل دارد. در عين حال فضاي اتاق زايمان محيطي آرام شبيه منزل، در کنار استفاده از توپهاي مخصوص زايمان، دوش و وان با تخت هاي راحت در موقعيتهاي ايستاده، نشسته و به پهلو مي باشد.
زايمان در آب را يکي ديگر از روشهاي زايمان طبيعي و جزيي کوچک از زايمان فيزيولوژيک است و اين نوع زايمان در شرايط خاص و به تشخيص پزشک و ماما انجام مي شود.
در اين روش براي کاهش درد، زانو در هنگام زايمان يا قبل از آن براي شل شدن بافتهاي بدن در داخل آب گرم قرار مي گيرد.
در خصوص زايمان بدون درد مي توان گفت: در اين روش، زايمان يا از طريق تنفس ها و تکنيک هاي بيمارستاني بر روي مادر و يا به صورت دارويي صورت مي گيرد.
در انجام زايمان بدون درد بصورت دارويي از دو روش داروهاي تزريقي يا گاز استنشاقي براي تسکين درد زايمان استفاده مي شود.
منبع: نشريه پيام پزشک، شماره 58.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.