با انواع حافظه‌هاي گرافيکي آشنا شويد

معمولا آگاهي از برخي از خصوصيات کلي کارت گرافيک براي يک کاربر معمولي کافي است چرا که سازندگان، اجزاء مختلف کارت گرافيک را متناسب با يکديگر طراحي مي‌کنند و در صورتي که يکي از اجزاي کارت گرافيک براي شما کاملا مناسب باشد، بقيه اجزاء نيز باب ميل شما خواهند بود اما آگاهي از ويژگي‌هاي حافظه گرافيک يکي از الزامي‌ترين آگاهي‌ها براي خريد يک کارت گرافيک است
يکشنبه، 24 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با انواع حافظه‌هاي گرافيکي آشنا شويد

با انواع حافظه‌هاي گرافيکي آشنا شويد
با انواع حافظه‌هاي گرافيکي آشنا شويد


 





 
تفاوت‌هاي ميان حافظه‌هاي GDDR3 و GDDR5 چيست؟
معمولا آگاهي از برخي از خصوصيات کلي کارت گرافيک براي يک کاربر معمولي کافي است چرا که سازندگان، اجزاء مختلف کارت گرافيک را متناسب با يکديگر طراحي مي‌کنند و در صورتي که يکي از اجزاي کارت گرافيک براي شما کاملا مناسب باشد، بقيه اجزاء نيز باب ميل شما خواهند بود اما آگاهي از ويژگي‌هاي حافظه گرافيک يکي از الزامي‌ترين آگاهي‌ها براي خريد يک کارت گرافيک است.
در کشور ما بسياري از کاربران معمولي، کارت‌هاي گرافيک را با توجه به ميزان حجم حافظه گرافيکي مقايسه مي‌کنند. به عنوان مثال شخصي مي‌گويد که کارت گرافيک من 1 گيگابايتي است و شخص ديگري مي‌گويد که کارت گرافيک من 512 مگابايتي است و اين تفاضل حافظه، دليل کافي براي بهتر بودن کارت گرافيکي اول است. در صورتي که اين استدلال به هيچ وجه کليت ندارد و ممکن است يک کارت گرافيک با حجم حافظه کم‌تر قوي‌تر عمل کند.
در حال حاضر دو نسل از حافظه‌هاي کارت گرافيک در بازار موجود هستند که با حجم‌هاي مختلف روي کارت‌هاي گرافيک به کار گرفته مي‌شوند.
نسل رايج حافظه‌هاي گرافيک به GDDR3ها معروف هستند. GDDR3ها نسبت به نسل قبلي چند مزيت عمده دارند. در نگاه اول GDDR3 از دو فرکانس مختلف براي خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده مي‌کند و به همين دليل کارآيي سريع‌تري را نسبت به DDR2 از خود نشان مي‌دهد. اين حافظه‌هاي گرافيک مي‌توانند به طريق سخت‌افزاري کاملا خالي شوند و فعاليت خود را مجدد از نو آغاز کنند. اين امکان مقاومت کارت گرافيک را در برابر خطاهاي احتمالي نرم‌افزاري افزايش مي‌دهد. علاوه بر اين ثبات طولاني مدت حافظه در حين اجراي يک نرم‌افزار حاکي از بروز خطا است و اين امکان مانع آسيب‌هاي سخت‌افزاري مي‌شود. حافظه‌هاي گرافيکي جديد با ولتاژهاي کمتري کار مي‌کنند و در نتيجه به توان کمتري براي کل رايانه نيازمند خواهند بود. جالب توجه اين است که کم‌ترين فرکانس اين حافظه‌ها، از بيشترين فرکانس در حافظه‌هاي نسل قبلي بيشتر است. خوب است بدانيد که هر يک از پايه‌هاي اين حافظه‌ها در هر 2 کلاک، 4 بيت را به وسيله يک پين منتقل مي‌کنند. يعني سرعت اين حافظه‌ها در بدترين حالت، دو برابر از حافظه‌هاي قبلي بيشتر خواهد بود.
حافظه‌هاي GDDR5، حافظه‌هاي نسل بعدي هستند که جانشين GDDR4ها شده‌اند. خوب است بدانيد که GDDR4، بدون اين که وارد بازار شود، توسط فناوري GDDR5 کنار گذاشته شد. حافظه‌هاي GDDR5، از پهناي باند، کلاک حافظه، سرعت دستيابي بسيار بالاتري نسبت به GDDR3 برخوردار است.
حال براي انتخاب يک کارت گرافيک چه نوع حافظه‌اي را براي چه کاري انتخاب کنيم؟ اگر بخواهيمShader کارت گرافيک تنها براي کاربري ويندوز مناسب باشد، در نتيجه کارت گرافيک به سرعت حافظه زيادي نياز ندارد.
در صورتي که فرکانس Shader افزايش يابد، با افزايش سرعت حافظه مي‌توانيد فعاليت‌هاي سنگين‌تري را نيز در محيط ويندوز به سادگي اجرا کنيد. حال اگر توانايي Shader به خوبي افزايش يابد، يک حافظه گرافيکي GDDR3 تقريبا براي اجراي هر نوع بازي مناسب خواهد بود. دقت داشته باشيد که سازندگان اين نکات را به خوبي مد نظر مي‌گيرند و هماهنگي ميان اجزاي يک کارت گرافيک، کاملا رعايت مي‌شود. از همين رو به ندرت مشاهده خواهيد کرد که يک کارت گرافيک با کاربري ويندوز، به حافظه‌اي با سرعت بالا مجهز باشد. حافظه‌هاي GDDR5 در کنار پردازنده‌هاي گرافيک بسيار جديد قرار مي‌گيرند و تنها براي بازي‌خورها مناسب هستند چرا که اين افراد معمولا هزينه زيادي را براي اين قطعه کنار مي‌گذارند.
منبع:روزنامه خراسان
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.