راههاي پيشگيري از ابتلاء به سرطان سينه در بانوان

سرطان سينه يکي از سرطان هاي شايع و خطرناک بانوان مي باشد که از شايع ترين علل مرگ و مير زنان مي باشد. ولي خوشبختانه مرگ و مير ناشي از سرطان پستان به دليل افزايش استفاده از غربالگري ماموگرافيک و تشخيص زودهنگام رو به کاهش است.
چهارشنبه، 27 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راههاي پيشگيري از ابتلاء به سرطان سينه در بانوان

 راههاي پيشگيري از ابتلاء به سرطان سينه در بانوان
راههاي پيشگيري از ابتلاء به سرطان سينه در بانوان


 

نويسنده: اعظم دادخواه




 
سرطان سينه يکي از سرطان هاي شايع و خطرناک بانوان مي باشد که از شايع ترين علل مرگ و مير زنان مي باشد. ولي خوشبختانه مرگ و مير ناشي از سرطان پستان به دليل افزايش استفاده از غربالگري ماموگرافيک و تشخيص زودهنگام رو به کاهش است.
چه بسا با رعايت نکاتي ساده در زندگيمان و تغيير روشهاي زندگي بتوان از بروز اين بيماري پيشگيري کرد.
علت اصلي افزايش بروز سرطان سينه در ايران بيشتر به " تغذيه نامناسب و چرب، استفاده از غذاهاي آماده، عدم تحرک و ناراحتي روحي بر مي گردد.
طبق تحقيقات، استفاده از رژيم هاي غذايي کم چرب خطر بروز و بازگشت سرطان سينه در 5 سال بعد از جراحي را تا 24 درصد کاهش مي دهد. نکته بسيار مهم اين است که بدانيم بدنمان به چه مقدار چربي نياز دارد و چه ميزان چربي بايد خورده شود. البته لازم به ذکر است که همه انواع چربي ها يکسان نيستند و اثرات متفاوتي دارند. بطور مثال چربي هاي امگا 3 در گردو، ماهي و بذر کتان از ابتلاء به سرطان سينه جلوگيري و از بدن محافظت مي کند و توصيه مي شود که در رژيم غذايي گنجانده شوند.
افرادي که از رژيم غذايي کرم چربي و از ميوه، سبزيجات و غلات بسيار استفاده مي کنند، اين نوع غذاها به دليل داشتن فيبر محافظ بدن در برابر سرطان هستند و از سوي ديگر اين نوع رژيم سبب کاهش وزن نيز مي شود. البته سعي کنيد حتماً با يک رژيم غذايي مناسب و کم چربي انرژي مورد نياز روزانه خود را تأمين کنيد تا کاهش آن باعث آسيب رساندن به بدنتان نشود.

نقش مصرف سويا در پيشگيري از سرطان سينه:
 

محققان علوم پزشکي اعلام کردند که مصرف سويا مانع ابتلاء زنان به سرطان سينه و پوکي استخوان مي شود. مطالعات دانشمندان در فلوريداي آمريکا نشان مي دهد زناني که در برنامه غذايي خود سويا را گنجانده اند از شادابي، نشاط و سلامت بيشتري در مقايسه با ديگران بهره مندند.
علاوه بر اين سويا نقش مهمي در کاهش تراکم چربي در شکم دارد و به کاهش وزن در افراد چاق طي مدت کوتاه کمک مي کند.
در چين و ژاپن که غذاهاي سويادار تقريباً جزء غذاهاي روزانه شان محسوب مي شود ميزان مرگ و مير در اثر سرطان سينه و پروستات خيلي پايين است.
قدرت سويا عليه کلسترول و اين نظريه قوي که دانه هاي سويا مي تواند خطر بروز سرطان را کاهش دهد کافي است تا سويا مرتباً مهمان ميز غذاي شما باشد!
بررسي پژوهشگران کانون ملي سرطان حاکي از آن است که محصولات ساخته شده از دانه سويا براي پيشگيري از سرطان سينه و نيز بهبود گرگرفتگي و عرق ريزي شبانه دوران يائسگي مفيد است و علت آن وجود هورمون گياهي ايسوفلاون در دانه سويا مي باشد.
از عوامل خطرساز ديگر در بروز سرطان سينه مصرف سيگار مي باشد. برخلاف تصور همگان سيگار بيش از آنکه سلامت مردان را به خطر اندازد زنان را دچار آسيبهاي متعدد جسمي و رواني مي کند.
سه مشخصه زندگي مدرن و امروزي زنها ميل به تجردگرائي، تغيير رژيم غذايي و استعمال سيگار است که سهم بسزائي در به خطر انداختن سلامت آنها خواهد داشت. از جمله ابتلاء به سرطان سينه که پس از سرطان ريه مقام دوم را در زنان سيگاري دارد.
از ديگر تأثيرات سيگار مي توان به کاهش ترشح هورمون زنانه استروژن و ابتلاء به استئوپروز زودرس اشاره کرد. زنان سيگاري به دليل يائسگي زودرس خيلي بيشتر از همسالان غير سيگاري خود در معرض ابتلاء به پوکي استخوان و شکستگي ناشي از آن قرار دارند.
از عوارض مصرف سيگار در دوران بارداري نيز مي توان به بارداري غير رحمي، مرگ ناگهاني جنين، تولد نوزاد با هوش پائين، وزن کم و ناهنجاري هاي مادرزادي اشاره کرد.
همچنين کاهش ميل جنسي که در اغلب موارد باعث طلاق و از هم پاشيدگي خانواده مي شود و مهمترين عامل رواني ناشي از استعمال سيگار است.
گرچه صحبت از ترک سيگار به مراتب ساده تر از اجرا کردن آن است ولي خوشبختانه همانطور که با هر سيگاري که دود مي شود خطر بيماريهاي فوق افزايش مي يابد، با هر نخ سيگاري که در پاکت بماند اين خطر فروکش مي کند و برخلاف برخي خانم ها که اعتقاد دارند: قطع سيگار باعث افزايش وزن مي شود بايد گفت که برخورداري از يک رژيم غذايي سالم و کارآمد نه تنها باعث چاقي نمي شود بلکه تأثيرات منفي سيگار را در بدن از بين مي برد.
اميد که با انجام معاينات صحيح و منظم پستان، تغيير رژيم غذايي، کاهش بي تحرکي، ترک سيگار و ... به پيشگيري، تشخيص سريع و درمان قطعي سرطان سينه کمک کنيم.
منبع: نشريه پيام پزشک، شماره 46.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.