شش باور غلط درباره افزايش قد

اين روزها داشتن قد بلند يکي از معيارهاي زيبايي شده، شايد به همين دليل است که خيلي ها براي چند سانتي متر بلند تر شدن حاضرند کفش هايي با پاشنه ي ده سانتي بپوشند، از انواع ماساژورهاي کف پا استفاده کنند و حتي گاهي استخوان پاي شان را با جراحي بشکنند و چند ماه خانه نشين شوند.
يکشنبه، 7 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شش باور غلط درباره افزايش قد

 شش باور غلط درباره افزايش قد
شش باور غلط درباره افزايش قد


 

نويسنده: ناديا صالح ثابت




 
اين روزها داشتن قد بلند يکي از معيارهاي زيبايي شده، شايد به همين دليل است که خيلي ها براي چند سانتي متر بلند تر شدن حاضرند کفش هايي با پاشنه ي ده سانتي بپوشند، از انواع ماساژورهاي کف پا استفاده کنند و حتي گاهي استخوان پاي شان را با جراحي بشکنند و چند ماه خانه نشين شوند.
باورهاي نادرست زيادي درباره ي بلند شدن قد در بين مردم رواج دارد، شما در اين مقاله با شش مورد از اين باورهاي غلط آشنا مي شويد.

1- کوتاهي قد ارثي است
 

قد بلندي و قد کوتاهي بيشتر يک پديده ي ژنتيکي و ارثي است، اما اين دليل نمي شود هر کسي که والدين قد کوتاهي دارد محکوم به کوتاه ماندن شود. قد متوسط يک فرد به صورت ژنتيکي به قد متوسط پدر و مادر خودش مي رود و انتظار نمي رود پدر و مادري که قد150سانتي متري دارند، فرزندي با قد 170سانتي متر داشته باشند. اما با ورزش و تغذيه مناسب در سنين مناسب مي توان کودکان را تا ده سانتي متر بلندتر از آن چه هستند، افزايش داد. اگر در سنين قبل از بلوغ، قد کودک از استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني کوتاه تر باشد، بايد به بررسي علل کوتاهي قد پرداخت؛ يعني بايد بعضي از هورمون ها و بيماري ها را در آن فرد بررسي کرد.
اگر ميزان هورمون هاي غده ي تيروييد و هورمون هاي جنسي دچار اختلال است بايد درمان هاي لازم آغاز شده تا به کوتاهي قد فرد در بزرگسالي منجر نشود، ولي اگر قد فردي متناسب با قد متوسط والدين اش است و باز هم اصرار به قد بلند شدن دارد، ممکن است فرد دچار نوعي استرس و فشار روحي باشد.
 
در اين شرايط، بهتر است قبل از انجام جراحي افزايش قد با هر روش ديگر، يک مشاوره روانشناسي روي فرد انجام گيرد.

2- ورزش کردن فايده ندارد
 

اگر همه چيز از نظر هورموني و خانوادگي طبيعي باشد، با يک ورزش و رژيم غذايي مناسب قبل از بلوغ مي توان به نوجوان کمک کرد که حتي تا ده سانتي متر بلندتر شود. در اين روش بدون هيچ عارضه يي قد او بلند شده و به آرزويش هم مي رسد. بلوغ دختران در سنين چهارده، پانزده سالگي و در پسرها در شانزده تا هفده سالگي رخ مي دهد. ورزش در سنين ده تا شانزده سالگي مي تواند به نوجوانان کمک کند تا قبل از بلوغ، رشد قدي خودشان را انجام دهند. تغذيه ي مناسب سرشار از کلسيم، ورزش هاي بسکتبال، فوتبال و تنيس براي قد بلندتر شدن بسيار مناسب هستند. همچنين دويدن و پريدن به افزايش قد کمک مي کند.

3- هورمون درماني، قدبلندي را تضمين مي کند!
 

اين کار خطر دارد. ممکن است مصر ف داروهاي هورموني قبل از بلوغ فقط باعث قد بلندتر شدن او نشده و عوارض بسياري هم در پي داشته باشد. براي مثال، گاهي باعث اختلال هورمون هاي ديگر بدن مي شود که نتيجه اش کلفت شدن ساير اجزاي بدن مثل مچ دست، قاعده ي بيني و زشتي صورت است و کودک و نوجواني که دوست داشته قدش بلند شود به جاي آن قيافه خشن و زمخت پيدا کند. بنابراين توصيه مي شود اصلاً در سنين قبل از بلوغ، داروهاي هورموني مصرف نشود.

4- جراحي قد، يک راه مطمئن
 

نه! جراحي قد فقط به افرادي که دچار نقص عضو يا معلوليت هستند، توصيه مي شود (مانند مبتلايان به فلج اطفال و تومورها يا شکستگي هايي که باعث اختلال در رشد استخوان هاي فرد شده است و مثلاً يک پا از پاي ديگر کوتاه تر مي شود). در جراحي قد، استخوان سالم بايد شکسته شود و عصب، عضله و تاندون بايد خودشان را با آن استخوان بلند وفق دهند. گاهي در يک عمل جراحي ممکن است يک پا چند سانتي متر از پاي ديگر بلند تر شود يا عضله يا تاندون پا کشش لازم براي بلند شدن را نداشته باشند. در اين صورت دو پاي سالم به دو پاي معلول و نامتناسب تبديل مي شوند. مشکل ديگر اين که عضله بايد کشيده شود تا با استخوان درازتر خودش را تطابق دهد، بنابراين ديگر قدرت سابق را نخواهد داشت و با بلند کردن قد، قدرت عضلاني کاهش مي يابد. ضمن اين که گاهي در اين جراحي ها هماهنگي و تناسب بين بالاتنه و پايين تنه به هم مي خورد. اگر بالاتنه ي فرد کوتاه باشد، هر قدر پاها با اين جراحي ها بلندتر شود، نتيجه ي زيبايي به دست نمي آيد و شخص شکل شترمرغ پيدا مي کند! بالاتنه ي کوتاه و پاهاي دراز و ضعف عضلات، در ورزش و پياده روي خيلي خسته کننده خواهد شد.

5- بستکتباليست ها مجاز به جراحي هستند
 

اين طور نيست! با اين جراحي ها اگر چه ممکن است قد آن ورزشکار بلندتر شود و در بسکتبال به تور دسترسي بيشتري پيدا کند. ولي قدرت عضلاني پاهايش کاهش يافته و نمي تواند خوب و راحت جهش داشته باشد و قدرت ورزشي اش کافي نخواهد بود. فراموش نکنيد اين جراحي ها بي عارضه نيستند. گاهي اين جراحي ها باعث عفونت استخوان مي شوند که سال ها فرد را درگير مي کند؛ قدرت عضلات کاهش مي يابد و حتي بي هوشي هاي اين جراحي هاي چند باره خطرناک است. داروهاي بي هوشي نيز روي کبد اثر بدي دارند و ظاهر دستگاه هم روي پا خيلي زشت است. روزانه کشيدن استخوان، درد زيادي دارد که گاهي بعضي بيماران را از ادامه ي درمان منصرف مي کند. براي دوباره راه رفتن پس از عمل بايد حدود يک سال صبر کرد و در اين مدت بايد با چوب دستي راه رفت و تازه، فعاليت ورزشي را بايد از دو سال بعد از اين جراحي در پيش گرفت.

6- قد بلند با طب سوزني
 

دستگاه هاي لرزاننده ي کف پا و طب سوزني توانايي بلند کردن قد افراد را ندارند و هيچ کدام از اين روش ها در افزايش قامت مؤثر نيستند.
منبع: 7 روز زندگي 107




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.