علم چهره خواني

چهره خواني به اين معناست که شما با نگاه کردن به صورت اشخاص به خصوصيات اخلاقي و شخصيتي آنها پي ببريد. چهره خواني توسط مردم در اعصار مختلف انجام شده است. شناختن افراد تنها از روي خصوصيات ظاهري آنها مسأله ي بسيار جالبي است. نکات ظريف و دقيق و پيچيدگي هاي بسياري در علم چهره خواني وجود دارد، ولي ما در اينجا به بيان نکات اصلي و مهم تر آن بسنده مي کنيم.
يکشنبه، 14 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علم چهره خواني

علم چهره خواني
علم چهره خواني


 

نويسنده: مريم بابايي




 
چهره خواني به اين معناست که شما با نگاه کردن به صورت اشخاص به خصوصيات اخلاقي و شخصيتي آنها پي ببريد. چهره خواني توسط مردم در اعصار مختلف انجام شده است. شناختن افراد تنها از روي خصوصيات ظاهري آنها مسأله ي بسيار جالبي است. نکات ظريف و دقيق و پيچيدگي هاي بسياري در علم چهره خواني وجود دارد، ولي ما در اينجا به بيان نکات اصلي و مهم تر آن بسنده مي کنيم.

شاخه هاي علم چهره خواني
 

بشر در طول قرون متمادي سعي کرده تا با پيوند زدن خصيصه هاي صورت افراد به ويژگي هاي شخصيتي، متوجه افکار و درون ديگران شود. با گذشت سال ها علم چهره شناسي نيز گسترش يافته و به شاخه هاي مختلف تقسيم شده است. براي مثال «متوپوسکپي» علم پي بردن به سيرت و درون آدمي از روي خطوط روي پيشاني است.
«فرنولوژي» علم جمجمه خواني و مطالعه ي طرز تشکيل جمجمه است که به بنا نهادن شخصيت و اميال ذاتي و رواني افراد کمک مي کند.
«فيزيوگنومي» يا علم چهره شناسي هم به ما مي آموزد که چگونه از روي چهره ي افراد پي به شخصيت آنها ببريم. اين رشته موضوعي است که ما به آن خواهيم پرداخت.
امروزه دانشمندان به چنين علومي، «شبه علوم» اطلاق مي کنند و بهاي زيادي به آن نمي دهند و همانند علومي چون «طالع بيني» به آنها مي نگرند:«اثبات نشده، ولي بي ضرر.» با اين وجود هنوز بسياري از مردم چهره خواني را راهي مطمئن براي قضاوت در مورد افراد مي دانند. چيزي که اهميت دارد اين است که چهره را به صورت کامل و دقيق مورد تجزيه و تحليل قرار داد و تا رسيدن به همه ي حقايق از قضاوت هاي شتابزده اجتناب کرد. اکنون بر نکات بنيادين چهره خواني و چگونگي تشکيل شخصيت افراد نگاهي مي اندازيم.

ابرو
 

-صاف: صافي و مستقيمي ابروها نشانگر متفکر بودن و ايده گرايي فرد است.
- کماني: افرادي که داراي ابروهاي خميده و کماني هستند، از حکايت ها و داستان هاي واقعي لذت مي برند.
- باريک: اين گونه افراد معمولاً داراي اعتماد به نفس اندکي هستند، بخصوص اگر ابروي آنها به جز باريکي، بالا و گرد نيز باشد.
- پيوسته: پيوستگي ابروها نشانگر اين است که فرد دائماً در حال تفکر و انديشه است و ايده هاي جالبي در سر دارد.

پلک
 

- کوچک: اگر فاصله ي بين پلک و مژه کم باشد بيانگر استقلال فرد است و اين که آن فرد حتي ممکن است به صورت ارادي خودش را به ديگران نزديک نکند.
- بزرگ: بزرگ بودن پلک دلالت بر وابستگي شديد فرد به ديگران دارد.

بيني
 

- کوچک: گفته مي شود اشخاصي که بيني کوچکي دارند ذاتاً افرادي ضعيف و اغلب غيرقابل اتکا هستند و در تصميم هاي شان استوار و ثابت قدم نيستند.
- بزرگ: بزرگي بيني نشانه ي ابتکار و عزم و اراده است؛ يک شخصيت قوي که اثرش را بر جاي خواهد گذاشت.

فرم پيشاني
 

- صاف: کساني که خطوطي در پيشاني دارند، افرادي انديشمند و هميشه در حال تفکر هستند و در تصميم گيري ها سريع و منطقي عمل مي کنند.
- چروکيده: وجود خطوط در سطح پيشاني نشان مي دهد که اين گونه افراد به سرعت هيجان زده و احساساتي و سريع آشفته و پريشان حال مي شوند.

مدل چشم ها
 

رمان ها، داستان ها و اشعار بسيار زيادي در مورد چشم و ارتباط آن با خصوصيات روحي و رواني انسان نوشته شده است. چشم ها هيچ گاه دروغ نمي گويند؛ آنها بيانگر احساس دروني و واقعي ما هستند.
- اضطراب: اگر ما بين عنبيه و پلک پاييني هر دو چشم مقداري سفيدي وجود داشته باشد، آن شخص انساني مضطرب و نگران است.
- تندخويي: اگر بالاي عنبيه بخشي سفيدرنگ وجود داشته باشد، علاوه بر استرس نشانگر تندخويي و پرخاشگري فرد است.
- روان پريشي: چنانچه دور تا دور عنبيه را سفيدي فرا گرفته باشد، نشانگر عدم تعادل و پايداري روح و روان فرد خواهد بود.
- شادي: وجود خطوط کوچک در خارج از چشم ها حاکي از خنده رويي و شاد بودن فرد است.

شکل صورت
 

- دراز و کشيده: افرادي که داراي چنين صورتي هستند عموماً صبر و تحمل زيادي دارند و توانايي حل مشکلات در آنها بيشتر است. جذابيت و خوش ترکيب بودن افراد با چنين صورتي نشانگر اين است که آنها معمولاً کارهاي خود را نيمه تمام رها نمي کنند و عادت به انجام امور به طور تمام و کمال دارند.
- گرد: اين شکل دلالت بر اميدواري، زنده دلي و انرژي دارد. اين گونه افراد مي توانند اتاقي دلگير و ساکت را به بمبي از خنده و شادي تبديل کنند.
- پهن: اين گونه اشخاص بردبار و مهربان و معمولاً افراد روشنفکري هستند.
- مربعي:اين گونه افراد طرفدار استقلال فردي و فردگرايي هستند. سخت کوشي براي دستيابي به آرزوها، زيرکي و فعال بودن از ويژگي هاي اين افراد محسوب مي شود.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 102.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.