چگونه در تور گير نکنيم؟

با قلاب يا تور، فرقي نمي کند، مهم اين است که «بسيار سفر بايد تا پخته شود خامي»! اشتباه نکنيد. اصلا قرار نيست با اين شروع، يک سبک زندگي در سفر به شما قالب کنيم! حتي پيشنهاد سفر هم در کار نيست، فرض ما بر اين است که شما تصميم قطعي براي سفر نوروزي را گرفته ايد. با همه اين حرف ها، هنوز يک چيزهايي هست براي گفتن، آنهم در باب آداب سفر با تورهاي مسافرتي که اين روزها پيام دعوتشان حتي به گوشي تلفن همراه ملت هم مي
شنبه، 3 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه در تور گير نکنيم؟

چگونه در تور گير نکنيم؟
چگونه در تور گير نکنيم؟


 

نويسنده: محبوبه شجاعي




 
اگر براي تعطيلات تان مشتري آژانس هاي مسافرتي شده ايد. اين نکته ها را گوشه بار سفر، همراه ببريد!
با قلاب يا تور، فرقي نمي کند، مهم اين است که «بسيار سفر بايد تا پخته شود خامي»! اشتباه نکنيد. اصلا قرار نيست با اين شروع، يک سبک زندگي در سفر به شما قالب کنيم! حتي پيشنهاد سفر هم در کار نيست، فرض ما بر اين است که شما تصميم قطعي براي سفر نوروزي را گرفته ايد. با همه اين حرف ها، هنوز يک چيزهايي هست براي گفتن، آنهم در باب آداب سفر با تورهاي مسافرتي که اين روزها پيام دعوتشان حتي به گوشي تلفن همراه ملت هم مي رسد! با اين حساب، در تور اين موسسه ها افتادن کار سختي نيست، اما از آنجايي که اغلب مان نمي دانيم با هيجان مفرط ناشي از برخورد با تور چه بايد بکنيم، در تور يک سفر احتمالا نادوست داشتني يا پردردسر گير مي کنيم و لذت سفر دسته جمعي را از دست مي دهيم.

آداب مسافرت گروهي
تک خوري ممنوع!
 

پيش فرض را بر اين گذاشته ايم که آژانس مسافرتي شما کارش درست است، يعني وعده هتل هتل، ستاره اش به هتل سه ستاره تقليل پيدانمي کند يا پروازتان را براي دو نيمه شب نمي گيرند.اما جداي از اين حرف ها، تورهاي مسافرتي يک خصوصيت بارز دارند که گروهي سفر کردن است. اولين چيزي هم که در مورد مسافرت با تورها به ذهن مي رسد اين است که ببينيم اصلا اهل مسافرت گروهي هستيم يا نه؟
خودسر نباشيد: در سفرهاي گروهي اختيارات فردي به طور چشمگيري کاهش پيدا مي کند. يعني در واقع وقتي شما پذيرفتيد که با يک گروه که بيشترشان غريبه هستند، به مسافرت برويد بايد پيه اين را هم به تنتا بماليد که ديگر نمي توانيد خودسر تصميم بگيريد و بايد ياد بگيريد که به نظام اجتماعي حاکم بر جمع پايبند باشيد.
پايبنده به برنامه باشيد: از آنجا که تورها برنامه زمان بندي شده و از پيش تعيين شده دارند، اين را بدانيد که شايد نتوانيد هر جا دلتان دستور داد بايستيد يا هر جا که کنجاويتان اراده کرد سرک بکشيد. بهتر است از قبل خودتان را براي اين نوع خودداري ها و رياضت هاي نفساني آماده کنيد!
قانونمند باشيد: از همان لحظه اول که پا به درون اتوبوس مي گذاريد در صندلي اي که به شما اختصاص داده شده بنشينيد. اگر جايتان کنار پنجره نبود خيلي ايراد نگيريد، چون چيزي را عوض نمي کند و با وجود همه غرغرها شما مجبوريد همانجا بنشينيد.
صبور باشيد: ناخوشايندتر از همه اين است که گاهي اوقات بايد شرايطي را بپذيريد که شايد به نظرتان تحميلي باشد. بدتر از آن هم اين است که اين تحميلات را در مقطعي از زمان احساس مي کنيد که جزو روزهاي خوش شما هستند و قرار است اين چند روز به شما حسابي خوش بگذرد! سعي کنيد ديرتر عصباني شويد و اگر برخوردي بر وفق مرادتان نبود زود داد و بيداد نکنيد.
مبادي آداب باشيد: اگر تا قبل از رفتن به اين سفر با خواهر، برادر، مادر يا پدرتان با فغان حرف مي زديد يا احيانا از کلمان نامانوس مثل هوي، آهاي و ... براي صدا کردن افراد استفاده مي کرديد، يادتان باشد که ديگر در اين جمع جاي اين کارها و اين جور حرف زدن ها نيست و شما مجبوريد محترمانه با ديگران حرف بزنيد. اگر خودتان «معاشر سرخوديد» که فبها، ولي در غير اين صورت، کتاب آموزش آداب معاشرت همراه داشته باشيد!
پيرو راهنما باشيد: حافظ منافع جمع است. يعني در هر حالتي بايد نظم گروه را برقرار کند و اين را بايد تک تک افراد گروه متوجه شوند که به اين جو احترام بگذارند. اينکه اگر بيشتر از آن زماني که توافق شده بخواهيد در جايي بمانيد حتما شما را جا مي گذارند و مي روند، چون نمي توانند وقت همه را فداي خودخواهي شما کنند!
چگونه در تور گير نکنيم؟

ملاحظات مسافرت هاي گروهي
 

هوايي مي رويد، هوا نرويد!
 

اينکه تور، هوايي باشد يا زميني فرق زيادي در اصل ماجرا نمي کند. اما درمورد همه شان رعايت چند نکته خيلي لازم است تا هم خودتان از سفر لذت ببريد و هم اجازه دهيد ديگران لذت کافي ببرند.
زميني: تورهاي زميني بيشتر با اتوبوس هاي اسکانيا و ولوو انجام مي شود. اين اتوبوس ها امکانات رفاهي خوبي دارند که تقريبا مي توان گفت براي سفر مناسبند. تازه در طول مسير براي شما فيلم هم پخش مي کنند تا طولاني بودن راه برايتان راحت تر شود، البته بايد سطح توقعتان را پايين بياوريد و به همين فيلم هاي دکه اي قناعت کنيد! يادتان باشد يکي از خوبي هاي سفرهاي زميني اين است که با سرعت کمتري کل راه را تجربه مي کنيد و از نزديک تغييرات جغرافيايي و فرهنگي مناطق مختلف را مي بينيد. البته اين هنر راهنماي تور است که با توضيح دادن اين جاذبه ها و نقل ويژگي هاي تاريخي و فرهنگي طبيعي هر نقطه، اين سفر را براي مسافران لذت بخش مي کند.
*شماره راهنماي تور و راننده اتوبوس را بگيريد تا در مواقع اضطرار بتوانيد با آنها در ارتباط باشيد.
-تاريخ و روز رفت و برگشت، نوع خودرو و در صورت امکان شماره صندلي تان را حتما بپرسيد.
*مشخصات هتل محل اقامت را از قبل بايد به شما بگويند با اين نکته که اين هتل چند ستاره دارد.
*اينکه گروه در کجا جمع مي شوند، در کجا سوار مي شوند و همه اين ماجراها در چه ساعاتي اتفاق مي افتد.
*حواستان به ساعات غذايي، محل غذاخوري و نوع غذاها باشد. اگر از روي حواس پرتي به ناهار نرسيد، سرتان حسابي کلاه رفته!
*قبل از پرداختن به برنامه هاي بازديد و تفريح حتما فهرست برنامه ريزي را از راهنماي تور بخواهيد و اينکه قرار است چقدر هزينه شود را هم بپرسيد تا از قبل، برنامه ريزي براي خرج کردن وقت و پول داشته باشيد.
*سعي کنيد سختي اين مسافرت را براي خودتان راحت کنيد. مي توانيد با ديگران آشنا شويد، بازي هاي گروهي راه بيندازيد، هدفون ها را خانه تان جا بگذاريد و دسته جمعي به موسيقي گوش کنيد، براي هم جوک تعريف کنيد.
هوايي: در سفرهاي هوايي داخلي در طولاني ترين زمان ممکن تقريبا دو ساعت در راه هستيد. اين فاصله زماني، مسير بين اردبيل-چابهار است! پس نيازي نيست خيلي براي سرگرمي خودتان تلاش کنيد. ولي در مورد تورهاي خارجي اين زمان چند برابر مي شود.
*بعد از خريد بليت در پروازهاي بين المللي بهتر است سه ساعت قبل از پرواز به فرودگاه مراجعه کنيد و در پروازهاي داخلي حداقل يک ساعت.
*معمولا راهنماي تور با شما در فرودگاه قرار مي گذارد تا همه گروه را دور هم جمع کند تا احيانا بعدا مشکلي در سوار شدن به هواپيما پيش نيايد.
*وسايل ضروري و دم دستي تان را در يک ساک دستي قرار بدهيد و با خود به داخل هواپيما ببريد. وزن اين ساک نبايد بيش از هفت کيلو باشد! فقط يادتان باشد اسپري، سوزن (اجسام نوک تيز)، چاقو (اجسام برنده) همراهتان نباشد که به دردسر مي افتيد!
*بارتان را خيلي سنگين نکنيد. يادتان باشد علاوه بر تجربه، قرار است با خودتان سوغاتي هم بياوريد. معمولا وزن بار تحويل شده به قسمت بار هواپيما طبق بار مجازي است که خط هوايي اعلام کرده که بين (20 تا 30)کيلو است و از بيشترين جريمه مي گيرد.
*وزن چمدانتان از (30)کيلو تجاوز نکند. به فکر آن باربرهاي بخت برگشته هم باشيد که قرار است بارتان را حمل کنند. در اين شرايط خط هوايي از مسافر مي خواهد که وزن بسته را کم کند و آن را تقسيم به دو بسته کوچکتر و زير (30)کيلو کند.
چگونه در تور گير نکنيم؟

در سفر خارجه بدانيد!
 

در مورد تورهاي خارجي، چون خروج از مرز را داريم ملاحظاتي وجود دارد که توجه کردن به آنها شما را از گير افتادن در دردسرهاي احتمالي حفظ مي کند.
*قبل از هر چيزي چند کپي از مدارکتان بگيريد و در چند جا بگذاريد. شايد بعداً به دردتان بخورد.
*بهتر است قبل از سفر حتما در مورد کشوري که مي خواهيد به آن برويد مطالعه کنيد. مثلا اينکه با مسؤولان امنيتي آنها چطور برخورد کنيد. در مواجهه با مردمانش چه برخوردي داشته باشيد و ...
*ورد به کشوري ديگر به منزله ورود به امپراطوري ديگري با آداب و رسوم و فرهنگي متفاوت است.پس تا حد امکان مراقب رفتارتان باشيد که به کسي بر نخورد.شايد برخي کارها براي ما هنجار باشد وبراي آنها نا هنجار.
*هم در مورد رابطه ايران با آن کشور و هم در مورد مقرراتشان تحقيق کنيد. اطلاعات سفارت ايران در آن کشور را به دست بياوريد تا در مواقع اضطرار به آنجا مراجعه کنيد.
*پول هايتان را در جاي امني قرار دهيد و اين جاي امن قاعدتاً کيف دستي تان نيست! چون احتمال به سرقت رفتنش زياد است. تا آنجايي هم که مي توانيد کارت هاي ويزا يا مسترکارت تهيه کنيد. در ايران، بانک ملي و توسعه صادرات و چند بانک خصوصي اين کارت ها را مي دهند.
*زبان کشور مقصد را حتي مختصر، ياد بگيريد يا در حد نياز کلمات کليدي شان را حفظ کنيد. اگر کلمات کليدي را بلد باشيد حداقل کسي نمي تواند از شما سوء استفاده کند.
*در سفرهاي اروپايي استفاده از تاکسي يک اتفاق غيرمعمول است. هزينه هاي تاکسي در آنجا خيلي بالاست براي همين خيلي از تاکسي استفاده نمي کنند. ولي در جايي مثل مالزي استفاده از تاکسي خيلي هم خوب است! سعي کنيد در هر کشور، بيشتر از وسايل نقليه عمومي استفاده کنيد تا هم بيشتر در ميان مردم باشيد و بتوانيد با فرهنگشان آشنا شويد و هم در هزينه هايتان صرفه جويي کرده باشيد.
*اگر به امارات و اکثر کشورهاي عربي سفر مي کنيد، يادتان باشد که داروهاي کدئين دار با خودتان نبريد که به جرم حمل مواد مخدر دستگير مي شويد!
منبع:همشهري جوان شماره 302



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.