مهارت های کلامی را بیاموزید

آیا تاکنون به چگونگی شیوه ی صحبت کردن خود با دیگران فکر کرده اید؟
دوشنبه، 9 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهارت های کلامی را بیاموزید
 مهارت های کلامی را بیاموزید
 

نویسنده: داود هراتیان



 
آیا تاکنون به چگونگی شیوه ی صحبت کردن خود با دیگران فکر کرده اید؟
همه ی ما توانایی صحبت کردن داریم، اما گاهی لازم است برای ایجاد ارتباط یا استمرار یک رابطه مهارت های کلامی خود را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهیم. بعضی افراد از صحبت کردن با دیگران طفره می روند و نمی توانند به راحتی سر صحبت را باز کنند یا روابط موثری با آنها داشته باشند. در مورد چگونه صحبت کردن با افراد گوناگون و دارای ویژگی های متفاوت، ‌ابتدا باید در نظر داشته باشید که طرف مقابل جزو کدام یک از گروه های زیر است و بعد با استفاده از راهکارهای ارائه شده با آن ها صحبت کنید.

تحلیل گرها

معمولاً تحلیل گرها تمایل به کمال گرایی دارند، به عبارت دیگر آن ها دوست دارند همه چیز را درباره ی یک موضوع بدانند. اطلاعات و تصمیمات آن ها معمولاً دقیق و عاقلانه است و شاید به همین دلیل در تصمیم گیری کند هستند. آن ها هم چنین احساسات و عواطف خود را برای دیگران آشکار نمی کنند، بنابراین:
* قبل از شروع صحبت دقیقا بدانید، ‌می خواهید درباره چه و چگونه صحبت کنید.
* فقط درباره ی اصل موضوع صحبت کنید، چرا که آن ها از وقت تلف کردن بیزارند.
* هنگام صحبت با آنها دقیق و واقع بین باشید و به آنها فرصت بدهید تا بدانند شما قابل اعتماد هستید.
* رسمی باشید و با صدای بلند حرف نزنید.
* سعی نکنید با چرب زبانی از آنها سوء استفاده کنید.

بیانگرها

این افراد دوست دارند اوقات خوشی داشته باشند. پر حرارت و مبتکر هستند و به سختی می توانند افرادی را که مثل خودشان نیستند، تحمل کنند. در هنگام گفت و گو و تبادل نظر با بیانگرها:
* به آنها اجازه بدهید بخشی از زمان گفت و گو را به مسایل دوستانه و آشنایی اختصاص دهند.
* در مورد اهداف آنها و آنچه خوشحال شان می کند صحبت کنید.
* در حین صحبت سرد و بی احساس نباشید و برای شان قانون وضع نکنید.
* از آنها بخواهید نظریات و عقاید خود را بیان کنند.

صمیمی ها

افراد صمیمی به مردم و دوستی با آن ها خیلی اهمیت می دهند. احساسات افراد را در نظر می گیرند و سعی می کنند هر طور شده دیگران را ناراحت نکنند، پس در هنگام صحبت با آنها:
* گفت و گوی خود را با تعریف از آنان شروع کنید و فوراً ‌سر اصل مطلب نروید.
* زیاد درباره ی آمار و اطلاعات صحبت نکنید، ‌چرا که خیلی زود از شنیدن این مسایل خسته می شوند و بحث را قطع می کنند.
* اگر با آن ها مخالف هستید، مواظب باشید احساسات شان را جریحه دار نکنید.
* در حین صحبت با آنها خودمانی و غیر رسمی باشید.

سلطه جوها

سلطه جوها افرادی قوی،‌ قاطع و نتیجه گرا هستند که گاهی اوقات نسبت به خودشان و دیگران جدی و سختگیر هستند. این افراد معمولاً‌ احساس خود را برای دیگران آشکار نمی کنند و از کسانی که وقت خود را با صحبت هایی بی فایده تلف می کنند اصلاً ‌خوش شان نمی آید. در هنگام صحبت کردن با این افراد:
* فقط به اصل موضوع توجه کنید و درباره ی موضوعات متفرقه صحبت نکنید.
* به طور واضح و منطقی با آنان صحبت کنید.
* هنگام صحبت با آن ها بی نظم و بی برنامه نباشید.
* سعی نکنید به آن ها دستور دهید، چون مخالفت خواهند کرد.
* بعد از صحبت درباره ی موضوع اصلی آن ها را تنها بگذارید.
در هنگام صحبت با افراد مختلف نکات زیرا را رعایت کنید:
* به آهستگی و با ملایمت صحبت کنید، ‌به طوری که شنونده به تمامی گفته های تان گوش دهد و معنای صحبت های تان را نیز متوجه شود. ملایم کردن صدا در بیان احساسات، ‌هیجانات و حتی ترس نیز موثر واقع می شود و اگر همیشه با نرمی و ملایمت صحبت کنید، ‌بهتر می توانید دیگران را متقاعد سازید.
* هرگز آن طور که خودتان می پسندید صحبت نکنید، ‌شاید شما با صدای بلند صحبت کنید، اما شنونده از صدای بلند شما بیزار باشد. باید بدانید در چه محیطی با مخاطب صحبت می کنید و با توجه به این مساله تن صدای خود را تنظیم کنید.
* هیچ گاه به صورت یکنواخت و پی در پی صحبت نکنید، ‌زیرا تن صدای شما در این حالت برای شنونده کسل کننده می شود. سعی کنید با لبخند، حالت تعجب، شوخی و ... به آنچه بر زبان می آورید شکل دهید.
* نحوه ی صحبت کردن شما بیانگر میزان احساسات شما است و دیگران با شنیدن صحبت ها و عقاید شما نسبت به آن مساله، به احوال درونی تان پی می برند. سعی کنید همیشه از کلماتی استفاده کنید که می دانید در نگرش و روحیه ی طرف مقابل اثر مثبت می گذارد و او را متقاعد می سازد.
* تعیین حد و حدود شخصی بسیار ضروری است. بعضی افراد در حین این که روابط خوبی با دیگران دارند و با آنان گرم و صمیمی هستند، ‌اجازه نمی دهند دیگران در زندگی خصوصی شان مداخله کنند. با توجه به این مساله سعی کنید هنگام گفت و گو با دیگران از مسایل خصوصی آن ها که ارتباطی به شما ندارد صحبت نکنید. اگر گوینده و شنونده، ‌هر دو به این قانون ساده احترام بگذارند همیشه از بودن در کنار هم و هم صحبتی با یکدیگر لذت خواهند برد.
* هنگام صحبت کردن استفاده از بعضی کلمات برای افردی که سطح سواد پایین یا متوسطی دارند صحیح نیست. تصور نکنید با استفاده از این گونه کلمات می توانید هوش و استعداد خود را نشان دهید. استفاده از کلمات تزیینی و مبهم مختص افراد پرگوست که به تدریج زمان و مکان صحبت را از دست می دهند و مخاطب را خسته و خود نیز اصل مطلب را فراموش می کنند. سعی کنید تا جایی که می توانید از جملات کوتاه،‌ مختصر و مفید استفاده کنید تا هم ارزش صحبت تان را بالا ببرید و هم رابطه ی خود با دیگران را گسترش دهید.
منبع: 7 روز زندگی شماره 142




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما