پرواز در حیران

کوه های بلند غرب دریای خزر که راه عبور رطوبت را به مناطق غربی تر بسته اند، اقلیمی را در حاشیه باریکی از این دریا در منطقه کوچکی از استان های گیلان و اردبیل شکل داده اند
يکشنبه، 28 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پرواز در حیران
پرواز در حیران

نویسنده: مریم سعید نژاد



 

گشت و گذار با تله کابین در گردنه حیران

کوه های بلند غرب دریای خزر که راه عبور رطوبت را به مناطق غربی تر بسته اند، اقلیمی را در حاشیه باریکی از این دریا در منطقه کوچکی از استان های گیلان و اردبیل شکل داده اند که یکی از زیباترین بخش های طبیعت ایران است. جاده آستاراتا اردبیل در هر گوشه اش آنقدر زیباست که می شود آن را در یک قاب تصویر ثبت کرد و روی دیوار گذاشت. یکی از این مناطق، گردنه ای بلند است به نام «حیران» که علاوه بر اقلیم سرسبزش به جاده و پیچ های خطرناکش معروف شده. وارد این جاده و بعد گردنه که بشوید، طبیعت سرسبز آذربایجان، کشور همسایه هم آن سوی خط مرزی اش قرار دارد. این جاده و گردنه زیبای حیران از تیرماه سال قبل صاحب یک تله کابین شد تا عابران این مسیر بتوانند در ارتفاعاتش اوج بگیرند و زیبایی و هیبت دره و کوهستان را از بلندای نیم کیلومتری ببینند. «شرکت دهکده گردشگری حیران» فعلاً منطقه ای 33 هکتاری از جنگل و مرتع در اختیار دارد و امکاناتی را برای لذت بردن از طبیعت فراهم کرده که یکی از آنها، تله کابین حیران است.
پرواز در حیران

نکته

هوای حیران

در گرمترین ماه های سال هم دمای هوای اینجا خنک است. قیمت بلیط کابین های معمولی برای هر نفر 10 هزار تومان و کابین ویژه 20 هزار تومان است. تله کابین هر روز از ساعت 10 صبح تا 7:30 بعد از ظهر و در روزهای تعطیل تا 9 شب باز است.
پرواز در حیران

چطور برسیم؟

در راه گردنه

قسمتی از مسیر تله کابین در استان گیلان و قسمتی دیگر در استان اردبیل قرار دارد و در انتها به جنگل «فندق لو»می رسد.
-خودروی شخصی:
برای رسیدن به محل تله کابین می توانید از مسیر شهرهای آستارا و اردبیل قرار دارد و از هر کدام حدود 35 کیلومتر فاصله دارد. اگر از سمت استان گیلان و آستارا بیایید، بعد از حدود 40 دقیقه و از اردبیل هم بعد از حدود 25 کیلومتر، تابلوها رسیدن به مجموعه را خبر می دهند. وقتی به تابلو رسیدید، نگران محل پارک نباشید؛ چرا که پارکینگ مجموعه به اندازه کافی جا دارد.
-وسایل نقلیه عمومی:
از آستارا یا اردبیل باید سوار تاکسی های زرد رنگی شوید که از هر کدام از این شهرها به مقصد دیگری راه می افتند. کرایه این تاکسی ها 3هزار تومان است و باید از راننده بخواهید شما را در ورودی مجموعه پیاده کند.
پرواز در حیران

کجا بگردیم؟

تفریح در گردنه

تله کابین حیران در منطقه سبز گیلان و اردبیل قرار گرفته و از ارتفاعات آن می توانید چشم انداز مناطق ییلاقی، دره ها و کوه های سرسبز و همین طور قلعه«شندان»یا گوربابک و مناطق جنگلی کشور جمهوری آذربایجان را تماشا کنید.
-تله کابین:
طول خط تله کابین حیران حدود 1/6 کیلومتر است و وقتی سوار آن می شوید، بسته به اینکه با چه سرعتی حرکت کند بین 11 یا 20 دقیقه در راه خواهید بود تا به ایستگاه آخر برسید؛ چون مدیریت مجموعه بر حسب شلوغی و خلوتی خط تله کابین سرعت آنرا کم و زیاد می کنند. از ایستگاه اول که سوار شوید، حدود 500 متر ارتفاع می گیرد و تا ارتفاع یک هزار و 650 متر بالا می روید. این تله کابین 30 کابین معمولی و 3 کابین ویژه 2 نفره دارد و در یک رفت و برگشت می تواند 168 نفر را در کابین عادی و 6 نفر را جمعاً در کابین ویژه جابجا کند. کابین ویژه امکاناتی مثل مبلمان، پخش موسیقی، یخچال و ... نیز دارد.
-رستوران:
از پرواز که فارغ شدید، می توانید دلی از عزا در بیاورید و به رستوران مجتمع در ایستگاه آخر بروید. رستوران به شکل دایره ای ساخته شده و علاوه بر غذاهای سرد و نوشیدنی، یک نوع غذای گرم هم دارد؛ البته تورهای مختلف می توانند پیش از برنامه ریزی برای سفر به آنجا سفارش تعداد و نوع مشخصی از غذا را هم بدهند. اگر هم هوس یک فنجان چای داغ داشتید، چایخانه سنتی با آلاچیق هایش در ایستگاه آخر منتظر شماست.
پرواز در حیران
-کارتینگ:
غیر تله کابین سواری، این مجموعه زمین کارتینگ هم دارد. می توانید با پرداخت حدود 7هزار تومان در مساحتی حدود 7کیلومتر سواری کنید. پیست کارتینگ، نزدیک ورودی مجموعه قرار دارد.
منبع: نشریه سرزمین من، ش 14.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما