بررسی 50 بازی برتر E3 2011 قسمت 7

چه خبر از Sonic 4؟ چه بلایی بر سر دنباله ی واقعی سونیک های کنسول کلاسیک سگا آمده؟ نخستین اپیزود این عنوان با هدف احیای راه و روش سه گانه اصلی و تحسین شده سری در سال گذشته معرفی گشت و با گیم پلی 2D توجهات زیادی
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی 50 بازی برتر E3 2011 قسمت 7
بررسی 50 بازی برتر E3 2011 قسمت 7

نویسندگان : ‌یاشار ذولفقاریان
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب


 

Sonic Generations
Sega (3DS-PS3-X360) 3D Platformer

17 19 17 14 18 15 18 15 16 17 16 16/5
چه خبر از Sonic 4؟ چه بلایی بر سر دنباله ی واقعی سونیک های کنسول کلاسیک سگا آمده؟ نخستین اپیزود این عنوان با هدف احیای راه و روش سه گانه اصلی و تحسین شده سری در سال گذشته معرفی گشت و با گیم پلی 2D توجهات زیادی را به خودش جلب کرد. نه تنها برنامه ی ظاهراً ایده آل عرضه 4 اپیزود دانلودی نخست بر روی یک دیسک محقق نگشت، بلکه ماه ها پس از عرضه ی اپیزود اول، هنوز خبری از Episode 2 نشده. سگا در عوض برای دوستداران سونیک یک بازی مستقل به صورت Retail و غیر دانلودی به نام(Sonic Generations (SG معرفی کرده است. از سخت گیری طرفداران قهرمان آبی به عنوان عامل اصلی سرنوشت شوم سونیک 4 یاد می شود. ایراد گرفتن از طراحی مراحل گاها غیر سرعتی در کنار فیزیکی متفاوت و متغایر با شتابگیری خاص سونیک های کنسول مگادرایو/ جنسیس، از دیدگاه غیر سونیک بازان کمی بیش از حد سخت گیرانه به نظر می رسد اما با قرار دادن آن بازی جدیدتر در کنار پیشینیان اصلی اش، کاستی های خارج از بحث سرعت و اینرسی نامناسب به ویژه در بخش Level Design خودشان را نشان می دهند.
احتمالاً به همین دلیل است که امسال سگا مستقیماً خواسته های اصلی طرفداران سختگیرتر خارپشت سرعتی را نشانه رفته. در نیمی از دنیای SG، ساختار و مراحل سه سونیک اولیه با گرافیک 3 بعدی اما کنترل کاملاً Retro و کلاسیک شبیه سازی شده اند. در نصفه ی دیگر Generations، عناصر گلچین شده از معدود عناوین محبوب و مدرن تر وی نظیر Sonic Adventure با گرفایک خاص نسل فعلی طراحی شده و حالتی شبیه بخش های روز Sonic Unleashed به خود گرفته اند. خوشبختانه به نظر می رسد که سگا در طراحی هر دو بعد ماجرای جدید این شخصیت نمادین از دوره ی اخیر عمر سونیک درس گرفته و می خواهد برای اولین بار جلوی ناامیدی مطلق سونیک بازها را بگیرد.
اولین نکته در این بازی، تأثیرپذیری شدید از Sonic Colors است، عنوانی که از دید حواشی و تبلیغات زیر سایه sONiC 4 پنهان شد اما در بعد کیفی به زیبایی آن اثر را تحت الشعاع خود قرار داد (آن هم بر روی کنسول های رقیب قدیمی سگا یعنی نینتندو!). یکی از ویژگی های جالب SG، بازسازی گلچین مراحل سونیک های 1 تا 3 برای گیم پلی سه بعدی و مدرن بازی است که می تواند ترکیب جالبی از نوستالژی و نوآوری خلق کند. اولین مرحله از اولین بازی سونیک یعنی Green Hill Zone چند هفته قبل از E3 به نمایش درآمد و بازیبازان چگونگی عبور سونیک های قدیمی و جدید را در آن مشاهده کردند. با فرا رسیدن E3، سگا به سراغ یکی دیگر از مراحل نمادین اما جدیدتر آرشیو خود یعنی City Escape از Sonic Adventure 2 رفت. محیط های قابل بازی این بخش به شکلی سرگرم کننده در هر دو حالت 2D و 3D به طراحی اصلی وفادار هستند. در حالت بازی با سونیک اصلی (2D)، بسیاری از گوشه های مرحله اصلی Green Hill به ویژه زیر ــ بخش اول آن عیناً با گرافیک جدید به فرم رایج، 5D.2 شبیه سازی گشته. به همین شکل، مدل جدیدتر و 3D خارپشت آبی در مرحله شهر، با عناصر کلی و صد البته بخش فرار از دست کامیون مرگبار مواجه است. خوشبختانه جذابیت واقعی SG، تازه در زمان ظاهر شدن سونیک های متضاد در مراحل یکدیگر نمایان می شود. تماشای دویدن مدل سونیک کلاسیک و اولیه در محیط های شهر بازی دریم کست به تنهای هر سونیک دوستی را ذوق زده می کند چه برسد به وقتی که کامیون عظیم و متخاصم به گیم پلی 2D اضافه می شود! در طول نمایش همین بخش یکی از بزرگترین ارزش های فراموش شده ی قسمت های قدیمی سونیک یعنی Level Design خلاقانه که نه سرعت را فراموش می کند و نه همه چیز را فدای آن، هر از گاهی سرک می کشد. مسیرهای چندگانه برای سونیک کلاسیک به سبک آن عناوین بازگشته اند و در این جا به لطف تخریب محیط شهر با کامیون، حالتی دینامیک پیدا کرده اند. در سوی دیگر، سونیک مدرن رفتار آشنای خود در بخش های فوق سرعتی را حفظ کرده است ولی بازیسازان تمهیدات بیشتری برای جلوگیری از مرگ های ناخواسته و مرسوم سال های اخیر (نظیر reboot فاجعه آمیز سال 2006) در نظر گرفته اند. بدین ترتیب و در بازه های آرام تر میان دویدن های موشکی، اقدامات امنیتی متفاوت خودنمایی می کنند. به عنوان اولین قدم، در بالای دره های غیرقابل دید که بازیباز ممکن است شک کند زیرشان چیزی مخفی شده یا نه، علائم هشدار قرمز قرار گرفته اند. به علاوه از کمک های کنترلی و Aim جابجایی در این بازه استفاده شده و فقط امیدواریم که این امر به معنی اتوماتیک و خودکار شدن این بخش های سه بعدی نباشد. حضور هر دو نوع سونیک،‌ یکی با ظاهر قدیمی و کلاسیک در کنار هم و در یک بازی فرصتیست برای آشتی دادن دو نوع روند ساختاری متفاوت این شخصیت سرعتی. به گفته ی عوامل سگا، در طراحی بخش های کلاسیک SG از Sonic 4 فاصله گرفته شده و خبری از حملات Homing و مدرن نیست. در صحبت از بخش های سونیک جدیدتر هم تا حد امکان از کار و طراحی مراحل سازندگان Sonic Colors برداشت شده و همه چیز برای خلق یک معجون شیرین آماده است. البته تمام این موارد تنها روی کاغذ جواب داده و پیاده سازی حرف اول و آخر را می زند. سگا قبلاً هم با نشان دادن فرمول های ظاهراً موفق و پر از پتانسیل بسیاری روی کاغذ، بازیبازان را ذوق زده کرده ولی همه می دانیم که 99 درصدشان تنها به ناامیدکنندگی بیشتر محصولات نهایی منجر شده اند. بعد از ده ها بار ذوق زده و سپس مأیوس شدن در فاصله نمایش های E3 و عرضه بازی های سونیک، بیشتر منتقدان و حاضران E3 محافظه کارانه تر از همیشه با عنوان جدید برخورد کرده و ظاهراً می خواهند از مفهوم جنون به روایت واس دوری کنند (برای Definition of Insanity، ‌شخصیت واس و توضیحات بیشتر به دموی زیبای FarCry3 در E3 مراجعه کنید). خوشبختانه کسانی که در طول نمایشگاه امسال از نزدیک Green Hill Zone جدید را مشاهده کرده و دقایقی را به کنترل سونیک های این تجربه ی دوگانه گذرانند، حرفی جز تعریف و واکنشی جز ابراز امیدواری نداشتند. خود سگا هم کمی قبل از شروع کامل E3 یک مهمانی پرهزینه و شلوغ به افتخار بازی جدید و تاریخچه پرفراز و نشیب قهرمان سرعتی برگذار کرد تا شاید با بزرگداشت اتحاد دو نسل از سونیک، این قهرمان قدیمی بتواند بالاخره به روزهای اوجش بازگردد.

کسری

باورم نمی شود بعد از مدت ها می توانم شاهد عرضه یک سونیک خوب باشم. نمایش این بازی به معنای واقعی کلمه نوستالوژیک و فوق العاده بود و امیدوارم تا هنگام عرضه چیزی عوض نشود و در 20 سالگی خارپشت شاهد پادشاهی بار دیگر او باشیم.

حمید

همان طور که می دانید در این بازی هم سونیک کلاسیک و هم سونیک مدرن حضور خواهد داشت که هر کدام نیز گیم پلی مخصوص به خود را خواهند داشت، سونیک کلاسیک درست مثل بازی های سونیک قدیمی دارای گیم پلی دو بعدی خواهد بود و حتی برخی از مراحل بازی های قدیمی برای آن بازسازی شده است مثل مرحله Green Hill Zone که اتفاقاً از لحاظ گرافیکی نیز بسیار زیبا بود. اما گیم پلی سونیک مدرن درست مثل بازی های جدید سونیک زیاد جالب به نظر نمی رسید. به نظرم این بازی مخلوطی از دو سبک گیم پلی خوب و بد است، باید دید در نهایت کدام یک بر دیگری می چربد.

Uncharted

Golden Abyss
Bend Studio-SCEA (PSVita) Action Adventure
کسری کریمی طار
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب
19 19 15 15 15 17 18 15 17 17 16 16/6
هر کنسولی برای موفق شدن نیازمند بازی های سطح بالا و خوب است تا مشتری دلیلی مشخصی برای خرید آن کنسول داشته باشد. کنسول دستی PSVita که قرار است به عنوان جایگزین PSP وارد بازار شود چندی پیش در طی مراسمی معرفی شد و یکی بازی هایی هم که در مراسم یاد شده معرفی شد قسمت جدیدی از سری Uncharted بود.
داستان این بازی پیش از اتفاقات قسمت اول به وقوع می پیوندد. البته سازندگان اظهار داشته اند که این قسمت سری Uncharted به عنوان یک Prequel به حساب نمی آید. در واقع این شماره ارتباطی به اتفاقات قسمت نخست نداشته و خود دارای داستانی مجزا است.
این بازی تا قبل از مراسم E3 با نام Uncharted NGP شناخته می شد اما با رسمی شدن نام Vita به جای کد رمز NGP نام این بازی هم به Uncharted: Golden Abyss تغییر یافت. طبق نمایش E3 بازی شباهت فوق العاده به سری Uncharted دارد. انیمیشن ها و حرکات دریک بسیار شبیه به Uncharted 2 می باشد و البته طراحی محیط آن هم شبیه به قسمت نخست کار شده است. نوع مکانیک و روند گیم پلی بازی تقریباً همان چیزی است که پیش از این در دو قسمت سری شاهد آن بودیم. البته فرق بزرگ GB با قسمت های پیشین قابلیت تاچ کنسول Vita می باشد. تمامی موانع پلتفرمر بازی به شکلی طراحی شده است که با استفاده از قابلیت تاچ بتوان آن ها را پشت سر گذاشت. مثلاً در کنفرانس سونی شاهد این بودیم که با برخورد دست سازندگان به مانع بعدی دریک به صورت خودکار به سمت آن مانع خود را پرتاب می کرد. البته این استفاده به صورت دل به خواه در بازی قرار داده شده و بازیبازها در صورت تمایل می توانند با همان کنترل معمولی Vita که حالا دارای دو آنالوگ است به بازی بپردازند. از دیگر نکات جالب می توان به گرافیک بی نظیر بازی اشاره کرد. به جرأت می توان گفت گرافیک این عنوان تنها اندکی از قسمت اول Uncharted پایین تر است که این برای یک کنسول دستی واقعاً فوق العاده است. البته استودیو Sony Bend که وظیفه ساخت این قسمت را بر عهده داشته اعلام کرده است که GB از اولین موتور گرافیکی آن ها برای Vita بهره می برد و با گذر زمان بازی های با گرافیک بسیار بالاتر برای این کنسول عرضه خواهد شد.
Uncharted: Golden Abyss با واکنش بسیار خوب رسانه ها و منتقدین روبرو شد و توانست از بیشتر سایت ها و رسانه ها به عنوان بهترین بازی PS Vita انتخاب گردد. البته GB توانست در کنار این جایزه از بسیاری سایت های دیگر جایزه بهترین بازی کنسول دستی را برای سازندگان خود به ارمغان آورد.

شهریار

واقعاً تصور این که این عنوان قرار است برای کنسول دستی منتشر شود سخت است با این که هرچه رو به جلو می رویم ضعف ها نیز هویدا می شود ولی باید دانست نمایش ها بسیار قوی و راضی کننده بود.

محمد

به کار گیری تمامی امکانات موجود بر روی Vita و به نمایش درآوردن جلوه های گرافیکی فوق العاده برای یک کنسول دستی باعث شده تا U: GA به اندازه نسخه های اصلی جذاب و جالب باشد.

یاشار

در زمان معرفی NGP یا Vita، استراتژی سونی در قرار دادن انواع روش های کنترلی متفاوت و پر کردن سیستم از این لحاظ را حرکتی اشتباه شمردم اما با دیدن Golden Abyss، یکی از مهمترین امتیازات تصمیم فوق برایم آشکار شد. بیشتر سیستم های کنترلی جدید مثل Wii بازیباز را مجبور می کنند که برای اجرای اعمال و حرکاتی که در گذشته با دقت و راحتی بیشتر توسط کلیدهای کنترل انجام میشد، از Waggle یا حرکات خاص و انحصاری دیگر استفاده کنند. عدم اعمال این اجبار و آزاد گذاشتن بازیباز می تواند باعث خلق تنوعی جالب و غیرمستقیمی در کنترل بازی شود: مثل یک پرش با کنترلر عادی، یکی دیگر با تاچ. به علاوه گرافیک خیره کننده Golden Abyss دست کمی از برادران کنسولی اش نداشته و تماشایش در یک Handheld، حسی معجزه آسا دارد.
بررسی 50 بازی برتر E3 2011 قسمت 7

Forza Motorsport 4

Turn 10-Microsoft (X360) Racing
محمد طالبیان
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب
19 17 18 16 16 16 16 15 20 17 15 16/8
بعد از عرضه GT5 به صورت انحصاری برای PS3 و ناکام بودن این عنوان در رسیدن به بالاترین سطح ممکن که طرفداران و بازیبازها در انتظار آن بودند بار دیگر نوبت به Forza Motorsport 4 عنوان انحصاری مایکروسافت رسیده است تا بتواند موفقیت خود در گذشته را برای بار دیگر تکرار کند. همچون رسم این چند ساله استدیو Turn10 و بعد از گذشت دو سال از عرضه FMS3 این استدیو در حال انجام کارهای پایانی بر روی بازی خود است تا بتواند آن را در ماه اکتبر امسال عرضه کند. یکی از نکات قوت GT5 که تا حدودی نیز برای آن مشکل ساز شد، تعداد زیاد ماشین های موجود در بازی بود که باعث شده بود تا تیم سازنده وقت لازم را برای طراحی تمام ماشین ها به بهترین شکل ممکن را نداشته باشد اما با این وجود بهره بردن از یک کلکسیون بسیار بزرگ و متنوع به تنهایی یک نکته مثبت محسوب می شود. اینبار و در چهارمین عنوان از سری بازیهای FMS تیم سازنده تعداد اتومبیل های موجود در بازی را به بیش از 500 عدد رسانده که عددی فوق العاده است. این در حالی است که به گفته کارگردان این عنوان، مدل تمامی ماشین های موجود در عناوین قبلی از ابتدا طراحی شده و تعداد ماشین هایی که به بازی افزوده شده اند نیز دارای طراحی بسیار خوبی خواهند بود که در نمایش بازی نیز به وضوح دیده می شوند. یکی از قابلیت های جدید و تکامل یافته FMS4 مربوط به نمایش اتومبیل های مختلف موجود در بازی می شود که Autovista نام داشته و به بازیباز اجازه می دهد که تمامی زوایای یک اتومبیل را مورد بررسی قرار داده و حتی با آن تعامل نیز برقرار کنند.
یکی از ویژگی های خاص بازی مربوط به همین بخش می شود. اگر بازیباز از Kinect استفاده کند، می تواند به راحتی در محیط Autovista حرکت کرده با تکان دادن دست های خود بخش های مختلف ماشین را مورد بررسی قرار داده و حتی به داخل اتومبیل رفته و اطلاعاتی از قسمت های جانبی آن به دست بیاورد. از سویی کاربرد Kinect در FMS4 به همین قسمت خلاصه نمی شود بلکه تیم سازنده با بهره گیری از آن توانسته تا قابلیت Head Tracking و حرکت در منوهای بازی را نیز به این عنوان بیافزاید. در طول مسابقه اگر بازیباز از نمای داخل کابین (Cockpit) بازی را دنبال کند این قابلیت وجود دارد که کینکت حرکت های سر بازیباز را بررسی کرده و با توجه به میزان چرخش و جهت حرکتی سر بازیباز دوربین بازی را حرکت دهد تا بازیباز دید مناسب تری نسبت به مسیر مسابقه داشته باشد. در کنار بهره گیری از قابلیت هایی همچون Head Tracking و Autovista تیم سازنده FMS4 را در زمینه های دیگر نیز پیشرفت داده. از جمله این زمینه ها می توان به بخش گرافیکی بازی اشاره کرد که به کمک موتور جدید نورپردازی و بهره گیری از Shader های جدید جلوه های نورپردازی و سایه زنی بازی به مراتب نسبت به گذشته دقیق تر و بهتر شده است. در نمای داخل کابین تمامی نورهای موجود در خارج ماشین بر روی اجزای داخل کابین تأثیر مستقیمی گذاشته و در کنار سایه زنی دقیق شاهد این هستیم که انعکاس نور با توجه به جنس بخش های مختلف داشبورد و دیگر اجزای داخلی متفاوت بوده و هر کدام به صورت مجزا یک انعکاس نور دارند. این در حالی است که برای نورپردازی بازی تیم سازنده از تکنیک های بهبودیافته ای استفاده کرده و سعی در این داشته تا نور را در بازی به نحوی طراحی کند که همچون واقعیت به وسیله انعکاس نه تنها بر روی تصویر ارائه شده از طریق دوربین بازی تأثیر بگذارد بلکه در ادامه به سطح دیگری رسیده و آن را نیز روشن کند. اما در بخش دیگری از نمایش بازی کارگردان FMS4 حالت چند نفره بازی را نشان می دهد که به نسبت گذشته پیشرفت کرده و قادر است تا 16 بازیباز را در هر مسابقه قرار داده و آن ها را برای رقابت با یکدیگر آماده کند. این نکته نیز قابل ذکر است که FMS4 در بخش آنلاین خود از حالت های مختلفی همچون Capture the Flag و Cat & Mouse نیز پشتیبانی می کند که با توجه به حضور 16 بازیباز مطمئناً جذاب خواهد بود. در انتها لازم به ذکر است که FMS4 توانسته تا در نمایشگاه E3 امسال جوایز متعددی را کسب کند که اکثراً مربوط به بخش بهترین عنوان مسابقه ای می شود. این نکته نیز لازم به ذکر است که علاوه بر انتخاب شدن FMS4 در این بخش بسیاری از سایت ها و مجلات نیز به عنوان یکی از بهترین عناوین X360 و یکی از بهترین گرافیک های به نمایش درآمده در E3 سال 2011 یاد کرده اند که خود دارای ارزش بالایی بوده و نشان از FMS3 تمام سعی و تلاش خود را کرده تا بتواند عنوانی بهتر از گذشته و کامل تر را برای مخاطبین سبک شبیه سازی مسابقات اتومبیل رانی فراهم کند.

شهریار

هنوز یادم نرفته زمانی که این بازی برای اولین بار تبلیغات خود را شروع کرد خودرویی درون کابین با کیفیت بالا نشان داده شد، پس از سال ها هنوز هم همان روند قدیمی و پوسیده ادامه دارد و هیچ گاه بازی به کیفیت گفته شده نرسید. اما باید دانست در زمینه شبیه سازی یکه تاز است.

محمد

هر چیزی که از یک عنوان شبیه ساز بر روی کنسول ها بخواهید آن هم به بهترین شکل ممکن در FMS4 موجود است. از سویی نقش پررنگ Top Gear یکی از عواملی است که Turn 10 به خوبی از آن در بازی بهره برده است.

حمید

Turn 10 در طول چند سال فعالیت خود بارها ثابت کرده که بازیساز بسیار قهار و بلندپروازی است، به نظر من همین که آن ها توانسته اند Gran Turismo را از تخت سلطنت بر سبک ریسینگ پایین بکشند به خوبی نشان می دهد که این استودیو چقدر کارش درست است. یکی از خصوصیات سری بازی Forza این است که هر قسمت نسبت به قسمت قبل پیشرفت بسیار زیاد و ملموسی دارد، چه از لحاظ گیم پلی، گرافیک، صداگذاری و چه از لحاظ کانتنت های جدید، مودهای متنوع تر، اتومبیل ها و پیست های بیشتر، Forza 4 هم دقیقاً همین روند را ادامه می دهد، با این که Forza 3 واقعاً‌ بازی کم عیب و نقصی بود و یک تجربه ریسینگ ناب و بسیار لذت بخش بود اما Forza 4 حجم زیادی از محتویات جدید و حتی پشتیبانی نوآورانه ای از Kinect را با خود به همراه خواهد داشت. نکته آخر این که سازندگان بازی علاوه بر این که بسیار مستعد هستند، فوق العاده سریع هم هستند، چرا که Forza 4 در واقع سومین بازی ریسینگ آن ها در این نسل است، بی شک Turn 10 سلطان بی چون و چرای ریسینگ در این نسل بوده.

بهزاد

Woohoo!!

Uncharted 3

Drake`s Deception
Naughty Dog-SCEA (PS3) Action Adventure
بهزاد میرمظفری
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب
19 19 19 17 15 17 19 16 16 16 17 17/2
فکر می کنم احتیاجی به معرفی "Uncharted" باشد. مجموعه ی فوق العاده موفقی که دنیای بازیها را با هر ورودی جدیش متحول می کند و برای سازندگانش "Naughty Dog" آن قدر مدال و جایزه تو تقدیرنامه به ارمغان آورده که اکثر شرکت های بازیسازی دیگر حتی در خوابشان هم نمی توانند تصورش کنند.
"Uncharted 2" آخرین ورودی سری، تجربه ای فراموش نشدنی بود و خاطرات کوههای پربرف و دردسرهای دردناک «ناتان» تا ابد در ذهن ما باقی خواهد ماند. حتی همین حالا نمی توان تصور کرد که بتوان این جواهر دنیای بازی های رایانه ای را عقب زد و کاری بهتر از آن انجام داد امّا ظاهراً ‌"Naughty Dog" موفق شده چنین معجزه ای را انجام دهد.
در E3 امسال، سوّمین بازی مجموعه به همراه نسخه ی دستی دیگر بازی سری برای "PSVita" نمایشی بسیار موفق و قدرتمند داشتند ولی «نیرنگ دریک» به معنای واقع کلمه کولاک کرد.
تریلر رسمی بازی نه تنها پایه های جدید داستان و شخصیت های نو را آشکار کرد بلکه نمایش قدرتمندترین گرافیک سال نیز بود.
واقعاً زمانی که چشم هر بیننده ای به این نمایش خارق العاده از فیزیک، ‌افکت های آب، انعکاس های نور،‌ بافت های محیطی، عمق تصویر و غیره می افتد، ناخودآگاه به بحث های داغی در مورد بهترین گرافیک ها برای برخی بازی های دیگر اتفاق می افتد خواهد خندید و چنین بحث هایی را در مقابل عمق باور نکردنی استعداد، خلاقیت و علم به کار رفته در ساخت "Uncharted 3" مسخره می داند.
همچنین در همان زمان صداگذاری بازی به وضوح مانند همیشه عالی و زیبا خودنمایی می کرد و موسیقی به کار رفته در این تریلر نیز فوق العاده زیبا بود.
در بخشی دیگری از نمایشگاه، مرحله ای از بازی به صورت زنده قابل تجربه و بازی بود. جدا از حیرت همه از گرافیک بازی، گیم پلی کار همچنان مخلوطی از مخفی کاری، پازل های محیطی و تیراندازی سریع است که ظاهراً عناصر مبارزات نزدیک جدیدی نیز به آن اضافه شده و مثلاً «ناتان» نارنجک یکی از دشمنان را در زمان درگیری با او، فعال می کند و او را به عقب هل می دهد تا حریف بخت برگشته با نارنجک خودش منفجر شود. این مرحله که در یک کشتی اتفاق می افتاد کاملاً حس و حال سینمایی کار را که با غرق شدن کشتی همراه بود به نمایش می گذاشت.
همچنین در بخش دیگر، حالت مولتی پلیر بازی نمایش داده شد که به نظر سریع و جالب و پر از نکات و ریزه کاری هایی است که امروزه در هر بازی تحت شبکه ای از آن انتظار داریم.
همان طور که انتظار می رفت نمایش "Uncharted 3" یکی از موفق ترین های امسال بود و شخصاً تنها گله ای که از آن دارم این است که به آزادی عمل در گشت و گذار در مراحلی که قبلها بدان اشاره شده بود در نمایشگاه هیچ اشاره ایی نشد. با این حال هیجان وصف ناپذیر ما برای تجربه ی این اثر را E3 دوچندان کرد!

حمید

دمویی که Naughty Dog برای این بازی به E3 آورده بود دموی جالبی بود هر چند به نظرم دموی E3 بازی Uncharted 2 به مراتب جذاب تر و حیرت انگیزتر بود. با این حال Uncharted 3 با گرافیک بسیار دیدنی و زیبای خود، تریلر داستانی جالب و شخصیت پردازی عالی بار دیگر توانست نظر همه را به خود جلب کند. شکی نیست که U3 یکی از بزرگترین بازی های 2011 است.

محمد

عاملی که باعث شد تا U2 به موفقیت چشم گیری دست پیدا کند، پیشرفت بسیار زیاد بازی به نسبت نسخه اول بود اما اکنون و با توجه به نمایش بازی آن پیشرفت در ساختار U3 دیده نمی شود و این تنها صحنه های سینمایی از پیش تعیین شده زیباتر و بعضی پیشرفت های بصری است که به خوبی در U3 دیده می شوند.

شهریار

اگرچه نسخه سوم بازی موفق آنچارتد آن چنان که باید و شاید نتوانست انقلابی دوباره در صنعت بازی های کامپیوتری ایجاد کند اما هنوز هم یکی از بهترین عناوین این نسل قلمداد می شود.

آرش

حالا دیگر همه Naughty Dog را بهتر از قبل می شناسیم. استودیویی که هنوز نام Crash Baudicoot با مزه و دوست داشتنی را برایمان زنده و تداعی می کند. استودیویی که با تلاش فراوان همانند عناوینش پله به پله بالا آمد تا جاییکه حالا در زمینه های مختلف جز یکی از برترین ها و بهترین ها محسوب می شود. به جرأت می گوییم هیچ یک از عناوین و IP های جدید در این نسل نتوانسته به اندازه ی این بازی برای من راضی کننده و تحسین برانگیز باشد. پیش از انتشار اولین اخبار بازی انتظار آن را داشتم که بعد از جنگل های انبوه آمازون و کوهستان های تبت نوبت به صحرای سوزان عربستان و یک لوکیشن داغ و گرمسیری برسد.
تریلر پخش شده در کنفرانس و لحظاتی کوتاه از گیم پلی بیش از پیش عطش من را برای انجام این بازی بالا برده است. گاهی از خودم می پرسم چطور یک استودیو و تیم سازنده بازی ظرف مدت کوتاهی (در مقایسه با سایر استودیوها و عناوین شان) یک چنین اثری را با این همه ریزه کاری در همه موارد آماده می کنند؟

شهاب

Uncharted بدون شک یکی از افتخارات سونی و PS3 در این نسل بوده و هست. عناوین اول و دوم از هر نظر عالی بودند و به شخصه در کیفیت بالای عنوان سوم هم شک ندارم.

یاشار

استفاده از درجه T در تمام بازی های شوتر محور یک اشتباه است اما تأثیر منفی آن با شدتی چند برابر در دموی E3 این بازی دیده می شود. یکی از حرکات فینیشر جدید Drake، فعال کردن نارنجک بسته شده به کمر یک حریف و سپس دور کردن او با لگد است. این مکانیزم در بازی های دیگری هم ظاهر شده اما برخلاف آن ها، استفاده از آن در U3 نمی تواند باعث منفجر شدن و پخش خون شود و بدتر از آن، بدن حریف دست نخورده و بدون ذره ای سوختگی سر جایش باقی می ماند. دیدن چنین اتفاقاتی حسابی از حس Immersion و درگیرکنندگی یک بازی برایم می کاهد. البته مشکلات دیگری هم مزید بر علت ضعف فوق می شوند. وقتی یک کشتی کج شده و همه اشیای سبک و سنگین در حال سرخوردن سریع هستند، یک شبه کپسول انفجاری نباید بی حرکت و مستقل از فیزیک اطراف سر جایش کنار دشمن ایستاده و منتظر شلیک کلیشه ای بازیباز برای منفجر کردنش باشد. خوشبختانه دور شدن از روند مطلقاً Set-piece محور بازی دوم و در کنار افکت بی نظیر آب به داد دموی E3 می رسد. وعده دیالوگ نویسی و شیمی عالی میان کارکترهای خلق شده به دست هنرمندان Naughty Dog هم بسیار وسوسه برانگیز است.

Battlefield 3

EA DICE-Electronic Arts (Pc-PS3-X360) Action FPS
شهریار ازهاریان فر
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب
18 19 17 16 15 20 19 17 18 16 17 17/4
شاید درک این موضوع سخت باشد که رقیبی جدی و قوی برای سری Call of Duty پیدا شده. حال اکتیویژن باید بداند دیگر به همین راحتی ها نمی تواند یکه تاز فروش باشد و باید درک کند تا رقیبان با قدرتی جدید وارد کارزار شدند و این بار موضوع جدی است. سری بازی های BF یکی از قدیمی ترین عناوینی است که توانست خیلی خوب سبک اکشن ــ نظامی را جلو ببرد و موفقیت های بزرگی کسب کند. باید اعتراف کرد هیچ گاه نسخه های قبلی این عنوان توان رقابت را با COD نداشته حتی زمان انتشار Bad Company نیز فاصله زیادی با فرنچایز IW داشت. اما حکایت نسخه سوم چیز دیگری است، این بار DICE نهایت توان خود را در خلق تصاویر با کیفیت بسیار بالا به کار برده و در اولین نگاه شاهد انقلابی در جلوه های گرافیکی هستید. اما این تمام ماجرا نیست چون داستان، گیم پلی، سلاح ها و کنش ها همه گی به موازات پیشرفت های خیره کننده گرافیکی به جلو پیش رفته اند. داستان بازی در سال 2014 اتفاق می افتد درست جایی که دنیا درگیر جنگی خانمان سوز شده است و این بار در نقش هنری بلک برن عضو نیروهای دریایی باید مزدورانی که قصد تخریب تمدن انسانی دارند را سر جایشان بنشانید و آرامش را دوباره برقرار کنید. علاوه بر بلک برن 5 نفر دیگر از زبده ترین نیروهای ارتش شما را همراهی می کنند که اتفاقات جالبی در خلال مأموریت ها خواهد افتاد. تاکنون سازندگان از فیلم هایی همچون سقوط شاهین سیاه برای خلق صحنه های دراماتیک تر بهره گرفته اند. در کنار آن ترکیبی از جلوه های گرافیکی یکتا توانسته تأثیر مثبت خود را بگذارد و بازیباز محو در زیبایی های عنوان شود. گیم پلی بازی تحولی اساسی نسبت به قبل یافته اولاً کاملاً خطی است و اهداف از قبل مشخص شده اند دوماً مأموریت ها با برنامه ریزی خاصی طراحی شده اند و در نهایت روند بازی فوق العاده سریع و نفس گیر است. برای رقابت با دیگر عناوین لازم بود تا آرایش خاصی به داستان داده شود که خوش بختانه داستان خوبی را خواهیم دید که شاخ و برگ های مناسبی به آن اضافه شده تا انعطاف پذیر باشد، همچنین وجود صحنه های نمایشی درست مثل MW نکته ی بارزی است که باید به آن توجه داشت. استفاده از تکنیک های سینمایی امروزه در بازی های کامپیوتری باب شده اما باید گفت BF3 حتی یک قدم پا را فراتر گذاشته و صحنه های بی بدیعی خلق کرده که صحبت درباره آن سخت و دشوار است. استفاده از تکنیک های روز و به حد کمال رسیده سینمایی از همان نمایش های ابتدایی مشخص بود.
اما نمایش E3 این عنوان جنجالی و پر سر و صدا بود زیرا تا قبل از این نمایش بسیاری اعتقاد داشتند باز هم در حربه تبلیغات EA گرفتار شده اند و به هیچ عنوان جهش بزرگی را در نمایش های بعدی شاهد نیستیم اما داستان شکل دیگری به خود گرفت. نمایش E3 این عنوان که نبرد تانک ها را در صحرایی سوزان به تصویر می کشید توانست به لطف جلوه های دیدنی نظرها را به خود جلب کند. حرکت هلیکوپترها از سویی و آرامش قبل از طوفان از سویی دیگر خیره کننده بود، صحبت های رد و بدل شده رادیویی به سبک و سیاق MW نکته ی جالبی بود که انتظار می رفت این حرکت مثبت را ببینیم تا حس و حال میدان نبرد را بیشتر درک کنیم. نکته جالب این سکانس کنترل تانک ها در سه حالت مختلف بود، در اولین گام می توانید کنترل آن را به عهده بگیرید در دومین قدم می توانید کنترل رگبار را داشته باشید و در نهایت با استفاده از اطلاعات موجود در هلیکوپتر در ارتفاع بالا عمل گرا دادن را شروع کنید. البته بخش گرا دادن را هم در نمایش دیدیم که با استفاده از علامت گذاری می توانستید بر روی زمین نشانه بگذارید تا جنگنده ها به سرعت محل مورد نظر را بمباران کنند. تمام این تصاویر مهیج با استفاده از موتور برجسته Frostbite 2 به وجود آمده بود. تخریب پذیری محیطی یکی از شاخص ترین نکات بازی است که آغازگر آن Bad Company بود و باید پذیرفت نسخه ی سوم چندین برابر پیشرفته تر و بهتر ظاهر شده و بدون اغراق عنوانی به یاد ماندنی به لحاظ معادلات فیزیکی خواهد شد. تکنولوژی های پیشرفته انیمیشنی هم دلیلی بر توجه ویژه بازیبازها به این عنوان است که با استفاده از تکنولوژی انیمیشن به کار رفته در بازی ورزشی EA نظیر فیفا با نام ANT.ANT سبب خلق انیمیشن هایی زیبا و روان در بازی شده است. با توجه به نمایش های اسن بازی از زمان معرفی تاکنون می توان گفت که BF3 جزو عنوان های برتر گرافیکی این نسل معرفی خواهد بود و به سرعت فاصله خود را نسبت به رقبا کم خواهد کرد. به اعتقاد کارشناسان آمدن BF3 به میدان مبارزه با رقیب کهنه کار یعنی MW بسیار جاه طلبانه بود که خوش بختانه باید اعلام کرد به لحاظ تکنیکی یک سر و گردن این عنوان از نمایش نه چندان موفق MW3 جلوتر و بالاتر است. باید منتظر ماند و دید آیا سازندگان توانای DICE باز هم ما را غافل گیر خواهند کرد یا به همین بمب های خبری بسنده می کنند؟

سهیل

برای رویارویی با بعضی از دوستان در این بازی لحظه شماری می کنم. البته نه در حالت چند نفره بلکه در حالت تک نفره!

بهزاد

ظاهراً بخش تک نفره یک "Boost" جانانه داشته که در این صورت من شخصاً دیگر هیچ آرزویی در دنیا ندارم!!!

شهریار

به قدری نمایش های اخیر عالی و شاهکار بودند که صحبت در مورد آن بسیار دشوار است. به حق نقطه ی عطف نمایشگاه امسال BF3 است.

محمد

مطمئناً کلمه خیره کننده تنها برای یک دقیقه BF3 کافی است! عنوانی که تجربه واقعی آن تنها بر روی PC میسر خواهد بود.

شهاب

باور کردن این که بازی نهایی در حد تریلرها باشد کمی مشکل است ولی اگر باشد می توان انتظار یکی از انقلابی ترین شوترهای نسل را داشت.

Tomb Raider

Crystal Dynamics-Square Enix (PC-PS3-X360) Action Adventure
یاشار ذولفقاریان
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب
19 20 19 16 20 13 17 17 19 17 16 17/5
امسال در جریان کنفرانس مایکروسافت برای E3، یک قهرمان قدیمی بازگشته و یک بازمانده متولد شد. بانوی محبوب صنعت بازی یعنی لارا کرافت از نقطه صفر سر درآورده و Crystal Dynamics بعد از سالها تکمیل و بهبود کار عوامل Core Design (خالقان اصلی شخصیت و بازی هایش)، آمده تا با فرمول و سلیقه خود تار و پود سری را از نو بتنند. استفاده از نام ساده Tomb Raider به سبک دیگر شروع های مجدد سالیان اخیر مثل MK صرفاً جنبه ی تبلیغاتی و مدرن گرایی نداشته و با توجه به دموی نمایش داده شده از اثر جدید تیم، واقعاً می خواهد پیام و هدف متفاوت آن ها برای آغاز افسانه لارا کرافت را اعلام کند. لارای حاضر، دختری 21 ساله و تازه فارغ التحصیل شده است که خود را برای نخستین ماجراجویی بزرگ زندگی اش آماده کرده اما همان طور که در تریلر CG خیره کننده مخصوص E3 روایت می کند، این ماجراجوییست که در شکار لارا پیش قدم می شود. کشتی حامل او در جستجوی گنجی گم شده، به آب های ژاپن سفر کرده اما قبل از رسیدن به مقصد با یک طوفان غیرعادی و مرگبار مواجه میشود.
مقدمه ی فوق و به هوش آمدن در جزیره ی جدید می تواند به راحتی به پیش زمینه ای برای هر کدام از ده ها دنباله ی قبلی سری تبدیل شود ولی این گونه تصورات غلط خیلی زود و در ثانیه های اول دموی E3 از بین می روند. لارا در حالی که سر و ته آویزان شده به هوش می آید و خود را زخمی و گرفتار می یابد. در اولین واکنش او و بازیباز، طناب نگه دارنده ی وی آتش گرفته و قهرمان ما در سکانسی اسلوموشن، سقوط می کند. در جریان این چند ثانیه صحنه آهسته، یک آخ از دهان عموم حاضران و کسانی که دمو را مشاهده کرده اند خارج می شود چرا که دوربین در کنار تیغه ای تیز در کمین لارا نشسته است. در لحظه بعد قهرمان سرگردان ما زخمی شده و در اقدامی دردناک باید عامل خونریزی را گوشه ی شکم خود بیرون بکشد. سازندگان TR اصلاً به قهرمان جوانشان رحم نکرده و به سبک یک بازی Survival Horror درست و حسابی،‌ با هر اشتباه و حرکتی وی را مجازات می کنند. همان طور که عوامل Dead Space در این نسل با دقت و وسواس غیرعادی، انواع روش ها و حالات متفاوت مرگ را برای قهرمانشان طراحی کرده اند، جلوه های نابودی دردناک زیادی هم در کمین لارا کرافت جدید هستند.
شدت عنصر جذاب و جنجالی فوق به حدیست که بخشی از دموی E3 آن در کنفرانس مایکورسافت حذف شده است. در نمایش کامل تر و پشت درهای (نیمه) بسته در جریان خود نمایشگاه لارا مجبور است با یک گرگ گرسنه مبارزه کند. از کلت های دوگانه معروف و نبرد مکانیکی سریع خبری نیست و بازیباز باید مثل انسان های اولیه با دست خالی از لارا دفاع کند. جالب اینجاست که هیچ کدام از این بخش های آغازین حالت تضمینی و شکست ناپذیر نداشته و همین دشمن اولیه به راحتی می تواند قهرمان بی دفاع ما را تکه تکه کند. از طرف دیگر با پیروزی و غلبه بازیباز بر رقیب وحشی اش، لارا کمی به خاطر کشتن حیوان زبان بسته عذاب وجدان می گیرد. او دیگر مثل نمونه های قدیمی نیست که دایناسورها و دیگر حیوان های کم یاب و تنها در مقبره های دورافتاده را بدون کمترین ترحمی شکار کرده و نسلشان را منقرض کند. در ادامه بازیباز یک مشعل برداشته و به دنبال یافتن راه فرار از مخفی گاه عجیب و غار مانند شکارچی ناشناخته خود (کسی که قابلیت طناب بستن و آویزان کردن وی را داشته)، به پیش می رود. خاموش شدن مشعل با عبور از زیر جریان های آب و گذر از مسیرهای بسیار تنگ و نفس گیر گوشه ای از گرایش واقعی گرایانه تر در خلق سختی ها و موانع ماجرای حاضر هستند. در قدم بعدی، یک پازل ساده و فیزیکی به استقبال لارا می آید که به انفجارهای پیاپی درون غار و فروریختن سریع آن منجر می شود. در جریان فرار از دست آوار، لارا اولین ملاقات ترسناک خود با یک آدمیزاد بومی جزیره ی طلسم شده را تجربه می کند.
در پایان تعقیب و گریز دمو، قهرمان فراری از نزدیکی ساحل جزیره اسرارآمیز سر درآورده و با قبرستانی از کشتی های شکسته و به دام افتاده در سراسر محیط مواجه می شود. از این جا به بعد تجربه ای Open-World و باز در سرزمینی غریبه انتظار بازیباز و لارا را می کشد که دیگر به عبور از پلتفرم ها و حل پازل های خطی محدود نشده و در اینجا ترکیبیست از Survival Horror و نوعی آزادی بی سابقه برای سری، در دموی های تکمیلی،‌ لارا با یکی دیگر از بازماندگان کشتی ملاقات کرده و باید با سرنشینان متخاصم و ظاهراً ماورایی جزیره دور افتاده دست پنجه نرم کند. تماشای ظاهر کتک خورده،‌ شکسته و زخمی کرافت زیر نور خورشید برای هر TR بازی یک شوک نیست اما این ماهیت نیمه باز و نیمه Set-piece محور دموی E3 است که دل بیشتر بازدیدکنندگان را بدست آورده و اثر جدید Crystal Dynamics را به یکی محبوب ترین سورپرایزهای E3 تبدیل کرده است. انصافاً تا 2 سال پیش چه کسی فکرش را می کرد که روزی تمام تمرکز غرفه ی Square Enix در E3 بجای قهرمانان JRPG و شرقی، به شخصیت غیر ژاپنی و متفاوتی چون لارا کرافت اختصاص پیدا کند؟ البته همین تهیه کنندگان سال گذشته با عنوان دانلودی Lara Croft & The Guardian of the Light توجهات بسیاری را به بانوی قدیمی دنیای بازی جلب کرده و یکی از بهترین قسمت های سری را برای طرفداران آن به ارمغان آوردند. خبر ادامه نیافتن آن ماجرا، صدای خیلی از طرفداران کرافت ماجراجو را درآورد اما بعد از نمایش فوق العاده علت آن یعنی Tomb Raider حاضر، بعید است که کسی از آن ها همچنان ناراضی باشد.

یاشار

به این می گویند بازگشت با ابهت. وجود روش های پرتعداد و متنوع برای کشتن شخصیت اصلی به عنوان مجازات بازیباز، از یک طرف عناصر به یادماندنی شاهکاری چون Heart of Darkness را یادآور گشته و از سوی دیگر با تمرکز بر زخمی شدن و نیاز به درمان های دردناک در سرزمینی اسرارآمیز و متخاصم موفق میشود خاطرات Call of Cthulhu: Dark Corners of th Earth را زنده کند. طراحی فوق العاده لارای جدید با هیبتی خاک گرفته، کثیف و زخمی حسی از بی دفاعی خالص در برابر محیط به وجود آورده و به کمک عنصر تازه وارد همیشه دوست داشتنی درجه M به سری، نوید ترکیبی عجیب از آزادی محیط باز به حرکات آکروباتیک طبیعی تر را می دهد. به نظرم تاریکی دنیا و اتمسفر خاص دموی بازی در E3 نه تنها توانستند آن را به بهترین بخش یک کنفرانس در میان تمام نمونه های امسال تبدیل کنند، بلکه به عنوان نقطه عطف کل نمایشگاه 2011، بازگشت لارا به مقامی یک سر و گردن بالاتر از تمام رقبا و آثار مشابه رساندند.

بهزاد

بالاخره «لارا کرافت» فهمید «ناتان دریک» چه می کشد! جدا از زخم ها و خون ها و دردها و رنج ها... فوق العاده است.

محمد

در ابتدای معرفی بازی نسبت به تاریک شدن تم بازی نظر مثبتی نداشتم، اما اکنون و بعد از نمایش بازی نظرم به کلی تغییر کرده.

شهریار

در نگاهی ساده نسخه جدید دارای ویژگی های برجسته است، اما اگر دقیق شویم شاهد ایرادات بزرگی هستیم. اگر خاطرتان باشد آنچارتد عنوانی بود که به شک از TR الگوبرداری کرد و حالا در کمال تعجب TR از آنچارتد تقلید کرده و این یعنی افتضاح.
منبع: بازی رایانه، شماره 43.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.