مزار حضرت شَمعون (علیه السلام)

حضرت شمعون (علیه السلام) از پیامبران الهی است. نام آن حضرت در قرآن کریم نیامده، اما انجیل لوقا 2 بار از او نام برده (1) و درباره اش گفته است: «در اورشلیم (بیت المقدس) کسی بود مُسمّی به شِمعون که مرد عادل و متقی بود و
سه‌شنبه، 12 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزار حضرت شَمعون (علیه السلام)
مزار حضرت شَمعون (علیه السلام)

نویسنده: رامین رامین نژاد



 
حضرت شمعون (علیه السلام) از پیامبران الهی است. نام آن حضرت در قرآن کریم نیامده، اما انجیل لوقا 2 بار از او نام برده (1) و درباره اش گفته است: «در اورشلیم (بیت المقدس) کسی بود مُسمّی به شِمعون که مرد عادل و متقی بود و منتظر تَسلّی [دهنده ی بنی] اسرائیل بود و روحُ القُدُس بر او بود. [او] از روح القدُس [چنین] الهام یافته بود [که تا] پیش از آن که مسح کرده ی خداوند (مسیح (علیه السلام)) را نبیند، مرگ را نخواهد دید. پس به راهنمایی روح در هیکل (معبد سلیمان) آمده در هنگامی که والدین عیسی (مریم و ناپدریش یوسف نجّار) طفل را به اندرون می آوردند تا کرده شود او را آنچه موافق رسم و آیین است. [شمعون (علیه السلام)] او را به روی دست خود گذاشت و خدا را حمد گفت که خداوندا، حال تو بنده ی خود را بر وفق سخن خود به سلامت رخصت می دهی، زیرا که چشمان من دیده است [پیامبر] نجات [دهنده ی] تو را که در پیش روی همه قبایل نوری مهیا کرده ای برای روشنی قبایل و جلال قوم خود [بنی] اسرائیل. و یوسفِ [نجّار] و مادرش (مریم) از سخنانی که درباره او گفته می شد، مُتحیّر می بودند و شِمعون ایشان را دعای خیر کرده به مادرش مریم گفت که اینک این [کودک] کسی است که برای افتادن و برخاستن بسیاری در [بنی] اسرائیل... گذاشته می شود».(2) درباره ی زندگی حضرت شَمعون درستکار اطلاعاتی بیش از آنچه که در فقرات انجیل لوقا آمده وجود ندارد، اما دو مقبره در فلسطین به آن حضرت منسوب است.
در سال 1381 ش / 2003 م اعضای یک گروه باستان شناس از دانشگاه اورشلیم و دانشگاه فلوریدای جنوبی به نام های «جو زِیاس» و «جیم اِسترونگ» در کوه زیتون در شرق بیت المقدس کتیبه ای را کشف کردند که شرح آن در مبحث مزار حضرت زکریای سوم (علیه السلام) گذشت. این کتیبه ی سنگی 6 سطری که متعلق به قرن چهارم میلادی است و توسط مسیحیان بیزانسی بر سر درب بنای آرامگاه آبسالوم حک شده، نشان می دهد که مزار حضرت شَمعون (علیه السلام) در آن محدوده قرار دارد. متن این کتیبه لاتینی بدین گونه به انگلیسی برگردانده شده است:
simeon who was a very just man and a very devoted old person and waiting for the consolation of the people
این یافته اگرچه چشمگیر و با اهمیت است، اما در عین حال، محل دقیق مقبره را مشخص نمی کند؛ به علاوه کتیبه ی مذکور حدود 300 سال پس از وفات آن حضرت نوشته شده است.
اما مزار دیگری نیز در فلسطین به حضرت شمعون درستکار (علیه السلام) منسوب گردیده است. این مقبره در نزدیکی کلیسای لاتینی «جُرجِ مقدس» بر سر راه رَمْلَه به لیدا قرار گرفته و مسجدی نیز در همان نزدیکی ساخته شده است. برای رسیدن به این منطقه می بایست از بیت المقدس به سمت غرب رفت و پس از شهر رَمله به سمت شمال شرقی در جاده ی لیدا حرکت کرد.(3)

پی نوشت ها :

1ــ انجیل لوقا، 25/2، 34.
2ــ همان، 25/2ــ34.
3ــ Tabula Imperii Romani. Iudaea- palaestina, Jerusalem 1994 s.v. "Load, Lydda Diospolis, Georgiopolis", 171.

منبع: رامین نژاد؛ رامین، (1387)، مزار پیامبران، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی، چاپ اول.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.