دختر رحمت است، پسر نعمت

قدیم ترها که هیچ محدودیتی برای بچه دار شدن نبود. بعضی برای اینکه جنس شان جور شود آنقدر بچه می آورند تا خدا یک پسر یا دختر به آنها بدهد اما حالا که تعداد بچه های خانواده به یک یا دو رسیده، بسیاری از پدر و مادرها
چهارشنبه، 13 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دختر رحمت است، پسر نعمت
دختر رحمت است، پسر نعمت






 

چند نکته دینی برای کسانی که دلشان دختر یا پسر می خواهد

قدیم ترها که هیچ محدودیتی برای بچه دار شدن نبود. بعضی برای اینکه جنس شان جور شود آنقدر بچه می آورند تا خدا یک پسر یا دختر به آنها بدهد اما حالا که تعداد بچه های خانواده به یک یا دو رسیده، بسیاری از پدر و مادرها دوست دارند بچه شان همان چیزی شود که خودشان دوست دارند. گاهی اوقات هم آنقدر روی جنس فرزندشان تعصب به خرج می دهند که باعث سردی روابط خانوادگی می شوند. عده ای هم برای رسیدن به آرزویشان دست به هر کاری می زنند؛ از خوردن خوارکی های مخصوص گرفته تا نذر و نیاز برای اینکه خدا دختر یا پسری به آنان عطا کند. اما بپذیرید که هیچکدام از این راهکارها نتیجه صد در صدی نمی دهند و در نهایت در روحیه مادر و اطرافیان تأثیر منفی می گذارند. در این دو صفحه سعی شده است نکاتی درباره داشتن فرزند دختر و پسر مطرح شود که نباید دانستن آن برای کسانی که فرزندی در راه دارند یا می خواهند بچه دار شوند جالب باشد.

1- دعا برای داشتن فرزند

یکی از بهترین و بزرگ ترین الطاف و نعماتی که خداوند به بندگانش عطا می کند فرزند یا فرزندانی است که به آنها می دهد. بنابراین فرزند انسان چه دختر باشد و چه پسر، لطف و نعمتی است از سوی خدا که باید قدر آن را بدانیم و آن طور که او خواسته تربیتش کنیم. اهمیت داشتن فرزند تا آنجاست که بعضی از پیامبران و اولیاء الهی وقتی به سن پیری می رسیدند و از داشتن فرزند محروم بودند، از خدا می خواستند این نعمت الهی را به آنان عطا کند. به عنوان مثال، حضرت ابراهیم (ع) که تا پیری از نعمت فرزند بی نصیب بود به درگاه الهی دعا می کرد تا اینکه خداوند، حضرت اسماعیل و اسحاق (ع) را به وی بخشید و او در مقابل این نعمت بزرگ الهی، این طور از خداوند سپاسگزاری کرد که «اَلحَمدُلله الَّذی وَهَبَ لی عَلَی الکِبَرِ اسماعیلَ وَ اِسحاقَ اِنَّ رَبّی لَسَمیعُ الدُّعاء/ خدای را سپاس که اسماعیل و اسحاق را در زمان یپری به من بخشید. همانا پروردگار من شنوای دعای بندگان است». (سوره ابراهیم، آیه 32)
این ماجرا برای حضرت زکریا(ع) هم اتفاق افتاده که در پیری و در شرایطی که همسرش از لحاظ جسمی پیر و فرتوت شده بود، مورد لطف خداوند قرار گرفت و از حضرت یحیی (ع) برخوردار شد.

2- هر چه خدا خواست همان می شود

درست است که بعضی از مردم دلشان می خواهد فرزندشان دختر باشد. و بعضی پسر دوست دارند اما باید توجه داشته باشیم که دختر یا پسر بودن فرزند، به حکم و اراده الهی است و ما باید همیشه تسلیم و مطیع امر خداوند باشیم چون هر چه را برای انسان رقم بزند به مصلحت دنیا و آخرت اوست؛ آن هم مصلحتی که چه بسا در آینده بسیار دوری برای فرد مشخص شود. کسی که از نعمت داشتن فرزند بی بهره است باید بداند حتماً حکمتی در کار است که اراده خداوند بر این قرار گرفته و گرنه خداوند بی دلیل نعمت و رحمتش را از هیچ بنده ای دریغ نمی کند. همان طور که می فرماید: «لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ إِنَاثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ الذُّکُورَ، أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَاناً وَ إِنَاثاً وَ یَجْعَلُ مَنْ یَشَاءُ عَقِیماً إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ / پادشاهی و ملک آسمان ها و زمین تنها و تنها برای خداست. هر چه بخواهد می آفریند. به هر که بخواهد دختر و به هر که بخواهد پسر می بخشد، یا در یک رحم دو فرزند؛ یکی پسر و یکی دختر قرار می دهد و هر که را بخواهد عقیم و نازا می گذارد. همانا خداوند دانا و تواناست». (سوره شوری، آیات 49 و 50)
در مورد مرگ جنین یا نوزاد، از امام صادق (ع) روایت است که می فرمایند: « اگر طفل بمیرد، در عالم برزخ به حضرت ابراهیم و ساره سپرده می شود تا در دامن آنان تربیت شده و برای آخرت پدر و مادر ذخیره شود». بر اساس این روایت، حتی مرگ نوزاد هم خالی از حکمت و رحمت برای پدر و مادر او نیست. در روایات آمده است امام حسین (ع) کودک شش ماهه خود را در حالی که شهید شده بود، به خیمه ها برگرداند و خودش روی خاک نشست و دعا کرد؛ «خدایا! این کودک شش ماهه را ذخیره روز آخرت من قرار بده». بنابراین وقتی یک کودک مرده تا این اندازه برای انسان اهمیت دارد، مشخص است که فرزند به جا مانده از انسان اگر با تربیت و ایمان اسلامی برزگ شود، در زندگی دنیا و آخرت والدینش بسیار اثرگذار خواهد بود. پس فرقی نمی کند که فرزند انسان دختر باشد یا پسر.
دختر رحمت است، پسر نعمت

3- به هر که بخواهد دختر می دهد

روایات است کسی که دختر ندارد، مستحب است برای داشتن فرزند دختر دعا کند در این خصوص در جلد بیست و یکم کتاب «وسائل الشیعه» در روایتی از امام صادق (ع) نقل است که حضرت ابراهیم (ع) با وجودی که فرزندان فرهیخته و بزرگواری چون حضرت اسماعیل و اسحاق (ع) داشت، برای داشتن فرزند دختر هم دعا می کرد. نکته جالب توجه در روایت این است که یکی از پیامبران بزرگ الهی که از داشتن فرزند دختر محروم بود، برای انسان لطف و رحمتی محسوب می شود که باعث افتخار اوست. در کتاب «وسائل الشیعه» از امام صادق(ع) روایت است که می فرمایند: «پیامبر بزرگوار خدا پدر دختران بود.» همچنین از آن حضرت در خصوص داشتن سه دختر یا سه خواهر نقل است که می فرمایند: «مَن عالَ ثَلاثَ بَنات اَو ثَلاثَ اَخَوات وَ جَبَت لَهُ الجَنَّه / کسی که سه دختر یا سه خواهر داشته باشد، بهشت بر او واجب می شود.» در واقع داشته سه دختر یا سه خواهر نعمت بزرگی است که باعث باز شدن درب رحمت پروردگار به سوی انسان است.
در روایتی دیگر نقل است مردی در محضر پیامبر اسلام (ص) بود و به او خبر دادند همسرت دختری به دنیا آورده. از شنیدن این خبر رنگ چهره مرد تغییر کرد. پیامبر اسلام (ص) از او پرسیدند چه اتفاقی افتاده؟ آن مرد جواب داد وقتی از خانه بیرون می آمدم، همسرم درد زایمان داشت. الان به من خبر دادند فرزندم متولد شده و دختر است. پیامبر اسلام (ص) فرمودند زمین حمل کننده او، آسمان سایه سرش و خداوند روزی دهنده اوست. دختر، دسته گیاه خوشبویی است که آن را می بویی.

4- قدر پسران را هم بدانید

در جلد ششم کتاب «اصول کافی» از امام صادق (ع) روایت است که می فرمایند: « اَلبَنونَ نَعیمٌ وَ البَناتُ حَسَناتٌ وَ الله یَسألُ عَنِ النَّعیمِ وَ یُثیبُ عَلَی الحَسَنات/ پسران نعمتند و دختران خوبی هستند. خداوند از نعمت ها سوال می کند و به خوبی ها پاداش می دهد.» بنابراین روایت مشخص می شود که داشتن فرزند پسر نعمتی از جانب خداوند متعال است پس انسان باید قدر و ارزش فرزند پسر را هم مانند فرزند دختر بداند و او را خوب و درست تربیت کند. در واقع پسر داشتن نیز نعمت بزرگی است از سوی خداوند متعال.
روایت است که امیرالمومنین علی (ع) بعد از شهادت حضرت فاطمه (س) به برادرش عقیل که از علم انساب مطلع بود، فرمودند برای من زنی انتخاب کن که از پدران شجاع عرب به دنیا آمده باشد. عقیل بعد از مدتی سراغ حضرت آمد و حضرت فاطمه کلابیه(س) را معرفی کرد و گفت با فاطمه کلابیه ازدواج کن که در عرب شجاع تر از پدران او وجود ندارد. پس از این ازدواج، خداوند چهار پسر رشید و شجاع و مومن از جمله حضرت اباالفضل العباس(ع) را به او حضرت عطا کرد.

5- فرق گذاشتن ممنوع!

بنابر روایت، پدر و مادر نباید بین فرزندان خود تفاوتی قائل شوند بلکه باید به همه فرزندانشان به یک اندازه محبت کنند. آن طور که در کتاب «وسائل الشیعه» آمده است شخصی به امام رضا (ع) عرض کرد مردی را می شناسم که دخترش را بیشتر از پسرش دوست دارد و به او محبت می کند حضرت فرمودند دختر و پسر با هم مساوی اند. بنابراین پدر و مادر نباید در میزان محبت به یکی از فرزندان خود چه دختر باشد و چه پسر زیاده روی کنند و بدین صورت اسباب ناراحتی و دلگیری فرزند دیگر را فراهم کنند. زیرا نزد خداوند دختر و پسر هیچ تفاوتی با هم ندارند و اگر دختر باعث افزایش رحمت خدا به است. پسر هم نعمتی از جانب خداوند متعال محسوب می شود. علامه حر عاملی در کتاب «وسائل الشیعه » روایت دیگری را درباره ی یکسان بودن فرزندان نقل کرده است؛ « مردی همراه دو فرزندش خدمت پیامبر اسلام (ص) رفت. بعد از چند لحظه آن مرد یکی از فرزندانش را بوسید و به او محبت کرد اما به فرزند دیگرش توجهی نکرد. پیامبر (ص) وقتی این رفتار مرد را دیدند به او فرمودند چرا با فرزندانت به طور یکسان و مساوی رفتار نمی کنی؟!
منبع: ماهنامه دین و زندگی همشهری آیه شماره 5

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.