برگزیده از بیانات امام خامنه‌ای (مدظله العالی)

۶ اولویت کاری دولت یازدهم در حوزه اجتماعی

از جمله‌ى چیزهایى که من خوب است اینجا در سیاستهاى کلّى یادآورى کنم، یکى سیاستهاى تحوّل نظام ادارى است که تصویب هم شده، ابلاغ هم شده. ما واقعاً در زمینه‌ى مسائل ادارى و نظام ادارى دچار مشکلات و آسیبهاى دیرپا و مزمن
پنجشنبه، 14 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
۶ اولویت کاری دولت یازدهم در حوزه اجتماعی
   ۶ اولویت کاری دولت یازدهم در حوزه اجتماعی

برگزیده از بیانات امام خامنه‌ای (مدظله العالی)





 


اصلاح نظام اداری

از جمله‌ى چیزهایى که من خوب است اینجا در سیاستهاى کلّى یادآورى کنم، یکى سیاستهاى تحوّل نظام ادارى است که تصویب هم شده، ابلاغ هم شده. ما واقعاً در زمینه‌ى مسائل ادارى و نظام ادارى دچار مشکلات و آسیبهاى دیرپا و مزمن هستیم. این سیاستها مطرح شده، در مجمع تشخیص مورد بررسى قرار گرفته و ابلاغ شده، به نظر من سیاستهاى بسیار خوبى است، باید براى اینها برنامه‌ى اجرایى گذاشت و عملیاتى کرد که از جمله‌ى چیزهاى بسیار مهم است که متأسّفانه مانده، تأخیر هم شده است و به جریان نیفتاده. (۱۳۹۲/۰۶/۰۶)
مخاطبان محترم این سیاستها (رؤسای محترم سه قوه، نیروهای مسلح، مسئولان نهادهای غیردولتی) موظفند زمان بندی مشخص برای عملیاتی شدن آن را تهیه و پیشرفت آن را در فواصل زمانی معین گزارش نمایند. (۱۳۸۹/۰۱/۳۱)
کار مهم دیگر - که مخاطب و مسئول آن، دولت است - اهتمام به رفع عوامل نارضائى و مشکل‌ساز براى مردم است: مسئله‌ى معیشت، مسئله‌ى اشتغال، مسئله‌ى سامانه‌هاى ادارى، مسئله‌ى منصوبان دستگاه‌ها - بخصوص در سطوح بالا - مسئله‌ى شهردارى‌ها، مسئله‌ى نیروى انتظامى، که مباشراً و مستقیماً با مردم روبه‌رو هستند و میتوانند بسیارى از مشکلات مردم را برطرف کنند یا خداى نکرده نارضائى‌هائى به وجود بیاید. بنابراین دستگاه‌ها در مسائل گوناگون، اهتمام و هماهنگى داشته باشند؛ هماهنگى و هم‌افزائى داشته باشند. (۱۳۸۹/۰۷/۲۷)
تحول نظام ادارى یک کار لازم است که باید انجام بگیرد. (۱۳۹۰/۰۱/۰۱)

اصلاح سیاست‌های جمعیتی

من پارسال ماه رمضان همین جا مطلبى را گفتم و خب، مختصرى دنبال شد؛ نه به صورت کامل. مسئله‌ى تحدید نسل براى کشور ما خطر است؛ من به شما عرض بکنم. محدود کردن نسل، براى کشور ما یک خطر بزرگى است. ما در منطقه‌ى خطر مبالغ زیادى پیش رفتیم، باید برگردیم؛ میتوانستیم جلوى این کار را بگیریم، نگرفتیم. آنچه که متخصصین و کارشناسان، با نگاه‌هاى علمى، با دقت علمى بررسى کرده‌اند، ما را به این نتیجه میرساند که با این روند کنونى، کشور در آینده دچار مشکل فراوان خواهد شد؛ کشور دچار پیرى عمومى خواهد شد. این تحدید نسل، چیز بدى است. البته شنیدم در مجلس طرحى در حال بررسى است؛ منتها آنطور که براى ما نقل کردند، آن طرح جواب نمیدهد؛ این مقدارى که در این طرح دیده شده، جوابگو نیست. مسئولین و علاقه‌مندان و آشنایان با مقتضیات این کار در مجلس، باید توجه کنند و درست انجام دهند. (۱۳۹۲/۰۴/۳۰)
ما باید در سیاست تحدید نسل تجدیدنظر کنیم. سیاست تحدید نسل در یک برهه‌اى از زمان درست بود؛ یک اهدافى هم برایش معین کردند. آنطورى که افراد متخصص و عالم و کارشناسان علمىِ این قسمت تحقیق و بررسى کردند و گزارش دادند، ما در سال ۷۱ به همان مقاصدى که از تحدید نسل وجود داشت، رسیدیم. از سال ۷۱ به این طرف، باید سیاست را تغییر میدادیم؛ خطا کردیم، تغییر ندادیم. امروز باید این خطا را جبران کنیم. کشور باید نگذارد که غلبه‌ى نسل جوان و نماى زیباى جوانى در کشور از بین برود؛ و از بین خواهد رفت اگر به همین ترتیب پیش برویم؛ آنطورى که کارشناسها بررسى علمى و دقیق کردند. اینها خطابیات نیست؛ اینها کارهاى علمى و دقیقِ کارشناسى‌شده است. اگر چنانچه با همین وضع پیش برویم، تا چند سال دیگر نسل جوان ما کم خواهد شد - که امروز قاعده‌ى جمعیتى ما جوان است - و بتدریج دچار پیرى خواهیم شد؛ بعد از گذشت چند سال، جمعیت کشور هم کاهش پیدا خواهد کرد؛ چون پیرى جمعیت با کاهش زاد و ولد همراه است. یک زمانى را مشخص کردند و به من نشان دادند، که در آن زمان، ما از جمعیت فعلى‌مان کمتر جمعیت خواهیم داشت. اینها چیزهاى خطرناکى است؛ اینها را بایستى مسئولین کشور بجد نگاه کنند و دنبال کنند. (۱۳۹۱/۰۵/۰۳)

پیشرفت در ورزش خصوصاً ورزش همگانی

ورزش همگانى یکى از ضروریات زندگى است؛ مثل غذا خوردن است، مثل تنفس کردن است؛ باید به آن توجه کرد... ما احتیاج داریم که تمام آحاد کشور ورزش کنند؛ این واقعاً نیاز کشور است. نیروى انسانىِ سالم، براى کشور اهمیت درجه‌ى یک دارد؛ چون پیشرفت یک کشور، با نیروى انسانى است. منابع و معادن و استعدادهاى زیرزمینى و ثروتهاى طبیعى، چیزهاى بسیار خوبى است؛ اما اگر نیروى انسانى نباشد، استعداد در آن کشور نباشد، همان چیزى خواهد شد که امروز در بعضى از کشورهاى داراى این منابع طبیعى مشاهده میکنید؛ دیگران مى‌آیند استفاده میکنند و اینها را بیشتر به تن‌پرورى سوق میدهند. استعداد انسانى باید پرورش پیدا کند تا استعدادهاى طبیعى حقیقتاً در خدمت جامعه قرار گیرد. پس نیروى انسانى شد مهمترین عامل.
نیروى انسانى باید عالم باشد، باهمت باشد، دیندار باشد و سالم باشد. سلامت جسمانى، شرط اصلى است. روى آوردن مردم به ورزش، بسیارى از مشکلات و معضلات اجتماعى و اخلاقى را حل میکند؛ مثل مسئله‌ى اعتیاد، مسئله‌ى تنازعات خانوادگى، داخلى، مشکلات کسبى، اعصاب، چه و چه. اگر ورزش به صورت همگانى در کشور حقیقتاً باب شود - که البته امروز از گذشته بهتر است، لیکن هنوز به این معنا احتیاج داریم - خیلى از مشکلات حل خواهد شد. شما در این زمینه میتوانید مؤثر باشید؛ یعنى مروج اخلاق و سنن ایرانى باشید. (۱۳۹۱/۱۲/۲۱)

تقویت نهاد خانواده

مسئله‌ى زن و خانواده براى کشور، جزو مسائل درجه‌ى یک است... مسئله‌ى خانواده، مسئله‌ى بسیار مهمى است؛ پایه‌ى اصلى در جامعه است، سلول اصلى در جامعه است. نه اینکه اگر این سلول سالم شد، سلامت به دیگرها سرایت میکند؛ یا اگر ناسالم شد، عدم سلامت به دیگرها سرایت میکند؛ بلکه به این معناست که اگر سالم شد، یعنى بدن سالم است. بدن که غیر از سلولها چیز دیگرى نیست. هر جهازى، مجموعه‌ى سلولهاست. اگر ما توانستیم سلولها را سالم کنیم، پس سلامت آن جهاز را داریم. مسئله اینقدر اهمیت دارد.
جامعه‌ى اسلامى، بدون بهره‌مندى کشور از نهاد خانواده‌ى سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند. بالخصوص در زمینه‌هاى فرهنگى و البته در زمینه‌هاى غیر فرهنگى، بدون خانواده‌هاى خوب، امکان پیشرفت نیست. پس خانواده لازم است. حالا نقض نشود که شما میگوئید در غرب خانواده نیست، پیشرفت هم هست. آنچه که امروز در ویرانى بنیاد خانواده در غرب روزبه‌روز بیشتر دارد نمودارهایش ظاهر میشود، اینها اثرش را خواهد بخشید؛ هیچ عجله‌اى نباید داشت. حوادث جهانى و حوادث تاریخى اینجور نیست که زودبازده و زوداثر باشد؛ اینها بتدریج اثر خواهد گذاشت؛ کمااینکه تا حالا هم اثر گذاشته. آن روزى که غرب به این پیشرفتها دست پیدا کرد، در آنجا هنوز خانواده سر جاى خودش بود. (۱۳۹۰/۱۰/۱۴)

صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی

من گلایه‌اى که باید بکنم از مجموع مسئولینِ مسئله‌ى درخت و درختکارى و جنگل و این چیزها، این است که ما اینجا دانه دانه درخت میکاریم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهائى که نباید قطع شود، بى‌جهت قطع میشود؛ این خیلى اشکال بزرگى است که وجود دارد. علاوه بر اینکه آبادى‌ها و سبزى‌هاى اطراف شهرهاى بزرگ به غلط و به غصب در اختیار افرادى قرار گرفت که میخواستند از زمین سوء استفاده کنند و هنوز هم دارند میکنند، و سبزى تبدیل شد به سیمان و آهن و اینها - که این یک مصیبتى براى شهرهاست - مجموعه‌ى جنگلى کشور هم مورد تهدید جدى قرار داشت و قرار دارد؛ که باید جداً از آن جلوگیرى شود. این، هم وظیفه‌ى دولت است، هم وظیفه‌ى مجلس است، هم وظیفه‌ى شهردارى‌هاست، هم وظیفه‌ى قوه‌ى قضائیه است؛ هر کدام به نحوى باید جلوى پیشرفت این حرکت غلطى را که امروز متأسفانه در کشور ما وجود دارد، بگیرند. (۱۳۹۱/۱۲/۱۵)
متأسفانه در طول سالهاى متمادى، به مسئله‌ى درخت بى‌اعتنائى شده. البته حالا خوشبختانه مردم و مسئولین به درخت و به محیط زیست توجه نشان میدهند، لیکن به نظر میرسد که هرچه بیشتر بایستى در این زمینه کار کرد. به نظر من خود مردم هم مؤثرترین و مهمترین بخش از این کار را بر عهده دارند: حفظ جنگلها، حفظ مرتعها، حفظ زمینهاى حاصلخیز و حفظ باغات. حالا ما مثلاً یکى دو تا درخت میکاریم، مردم هم در سطح شهر و در سطح کشور مبالغ زیادى درخت میکارند؛ اما باید مراقب باشیم که درختهائى را که موجود است، حفظ کنیم؛ یکى از کارهاى مهم این است. انسان متأسفانه گاهى مى‌بیند که به آنچه داریم، بى‌توجهى میشود؛ درختها را قطع میکنند، باغها را خراب میکنند. (۱۳۹۰/۱۲/۱۵)
مسئولین دولتى اینجا حضور دارند؛ من جداً از این طرح باغشهرها نگرانم. آقاى رئیس جمهور هم چند بار با من مطرح کردند، به ایشان هم گفتم. من نمیدانم چه پیش مى‌آید، سوءاستفاده‌چى‌ها چه کار خواهند کرد. با این دید نگاه کنید که راه را باز نکنید. یک عده‌اى سوءاستفاده‌چى‌اند. هرجا که براى یک کار عام‌المنفعه‌اى در نظر گرفته میشود - همین آمارهائى که آقاى شهردار محترم دادند - من میدانم و مطمئنم که یک عده‌اى نشسته‌اند و کمین گرفته‌اند ببینند چطور میتوانند این طعمه را بربایند. جنگلهاى اطراف شهر هست، زمینهاى جنگلى و مناطق جنگلى هست - که خب، اینها با زحمت زیاد و در طول سالیان زیاد به وجود آمده - نگاهشان به اینهاست. من گاهى به ارتفاعات میروم، از آنجا نگاه میکنم، مى‌بینم چه اتفاقى دارد مى‌افتد. بارها هم به شهردارهاى مختلف این مطلب را گفتم. البته فقط کار شهردارى نیست؛ مجموعه‌هاى مرتبط با شهرسازى، مجموعه‌هاى مرتبط با مراتع، همه باید همکارى کنند. (۱۳۸۹/۱۲/۱۷)

اشتغالزایی و کارآفرینی

مشکلاتى است در سطح کشور... که در درجه‌ى اول، مسئله‌ى بالا رفتن قیمتهاست، مسئله‌ى اشتغال است؛ اینها جزو گرفتارى‌هاى مردم است؛ مخصوص اینجا هم نیست، در سرتاسر کشور است. دوستان ما، قبل از سفر من نظرخواهى کردند، از مردم پرسیدند؛ دیدیم اینجا هم عین همان چیزى است که در جاهاى دیگر وجود دارد. مسئله‌ى بالا رفتن قیمتها و مسئله‌ى اشتغال و بیکارى، جزو دغدغه‌هاى اصلى است. (۱۳۹۱/۰۷/۱۹)
مسئله‌ى اشتغال هم مسئله‌ى مهمى است. طرحهائى که از چند سال پیش به این طرف براى اشتغال پیش‌بینى شده، آنچنان که انسان انتظار داشت، نشد. اگرچه حالا کارهائى انجام گرفت و خوب بود، بد نیست؛ لیکن ما را مستغنى نمیکند از اینکه نسبت به مسئله‌ى اشتغال یک اهتمام ویژه‌اى داشته باشیم. (۱۳۸۹/۰۶/۰۸)
مسئله‌ى اشتغال که آقایان هم اشاره کردند و به مسئولین محترم تأکید شد، واقعاً مسئله‌ى اساسى‌اى است. خانواده‌هائى که جوانهائى دارند، بسیارى هم تحصیلکرده، در سرتاسر این استان، در خود کرمانشاه، در شهرستانهاى مختلف، جوانهاى فهمیده، اینها بیکار باشند؛ خب، این خیلى سخت است. باید براى اینها اشتغال به وجود بیاید؛ این اساس کار است. وقتى اشتغال بود، مفاسد ناشى از بیکارى هم به خودى خود جمع خواهد شد؛ چون بیکارى به دنبال خود مفاسدى را مى‌آورد - مفاسد اخلاقى، مفاسد اجتماعى، مفاسد امنیتى؛ انواع و اقسام مفاسد - اشتغال که به وجود آمد، همه‌ى اینها به خودى خود جمع میشود؛ هزینه‌ها از دوش دولت برداشته میشود. خب، اگر بخواهیم این اشتغال با همین شکلى که مسئولین محترم تصمیم‌گیرى کردند، تحقق پیدا کند، کار لازم دارد. (۱۳۹۰/۰۷/۲۸)
منبع: پایگاه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری(مدظله العالی)



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.