گوشت جدید را زیارت کنید

دانشمندان با استفاده از گوشت پرورش داده شده در آزمایشگاه موفق به تولید همبرگر شدند. هیچ حیوانی جان خود را در راه تولید این گوشت از دست نداده است.
سه‌شنبه، 21 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوشت جدید را زیارت کنید
گوشت جدید را زیارت کنید

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
محققان بدون آسیب به حیوانات موفق به تولید همبرگر شدند؛ اما قیمتش برابر با قیمت یک خانه است
دانشمندان با استفاده از گوشت پرورش داده شده در آزمایشگاه موفق به تولید همبرگر شدند. هیچ حیوانی جان خود را در راه تولید این گوشت از دست نداده است.
در تاریخ 15ام آگوست، قبلا از آغاز یک برنامه ی زنده ی تلویزیونی در لندن، دو کارشناس چشیدن مزه ی غذا، به یک آشپز و یک دانشمند روی صحنه ملحق شدند. از این کارشناسان در خواست شده بود به این همبرگر نمره دهند، به همین سبب آنها همبرگر را بو کرده و بخشی از آن را در دهان گذاشته و جویدند. پس از آن، آنها به همبرگر – بله، همان همبرگری که با هم به اشتراک گذاشتند – نمره ی قبولی دادند. آنها گفتند این گوشت در دهان مزه ی گوشت معمولی می دهد. و اگرچه طعم آن کمی از حد ایده آل پایین تر بود، نتیجه گرفتند که این پتی (نان شیرینی گوشت دار) کاملا شبیه به گوشت گاو است. در نهایت این گوشت تهیه شده تعریف و تحسین های بسیاری کسب نمود. دلیلش هم این بود، که این گوشت یک گوشت معمولی نبود.
گوشت های گاو سنتی بافت های عضلانی قصابی شده از یک گاو ذبح شده است. اما هیچ حیوانی جان خود را برای این گوشت از دست نداده است. به جای آن، دانشمندان دانشگاه ماستریچ در هلند، 5 سال گذشته را به دنبال راهی برای رشد بافت عضلانی گاو بودند. Mark Post، دانشمند اصلی درگیر در این آزمایش پرورش گوشت گاو، این ابداع خود را "گوشت گاو کشت شده" می نامد.
گوشت جدید را زیارت کنید
تیم Post کار خود را با سلول های بنیادی آغاز نمودند. این سلول های به خصوص، به سرعت، چند برابر شده و می توانند به شکل هر نوع سلول دل‌خواه درآیند. Post سلول های مورد نیاز برای آغاز کار خود را از یک گاو دریافت نمود. با استفاده از یک سوزن، وی بخشی از سلول های بنیادی عضلات یک گاو زنده را از وی جدا نمود. (این سلول ها عموما جای‌گزین سلول-های از بین رفته یا آسیب دیده شده و به حیوان در بهبود خود کمک می کنند). در آزمایشگاه، Post این سلول ها را تغذیه نمود تا چند برابر شوند، و میلیون ها سلول عضلانی دیگر تولید نمایند.
با گذشت زمان، این سلول ها را می توان به شکل نوارهایی درآورد. اما این نوارها کوچک هستند. دانشمندان به 20000 نوار جهت تولید یک پتی نیاز داشتند. بنابراین، جهت ایجاد شباهت بیشتر این گوشت با گوشت گاو، کمی خرده نان برای شکل همبرگر و آب گوشت هم برای رنگ آن بدان اضافه نمودند.
Hanni Rutzler یکی از دو نفری بود که جهت چشیدن این همبرگر دعوت شده بود. وی بسیار با ملاحظه گوشت خود را بو کشید و جوید. این متخصص تغذیه در وینا اتریش می گوید: "این گوشت دارای طعم قوی ای بود، و این طعم بسیار نزدیک به طعم گوشت بود."
وی همچنین اضافه نمود "این گوشت به اندازه ی گوشت گاو آبدار نیست." کارشناس دیگر، روزنامه نگار غذایی آمریکایی،Josh Schonwald، هم اعلام کرد که این همبرگر بسیار نزدیک به همبرگرهای واقعی می باشد.
Mark Post به همراه یکی از همبرگرهای کشت شده ی خود.
Post به اخبار علمی دانشجویان گفت:"چنین ارزیابی از آنچه که من انتظار داشتم مثبت تر بود." "ما قبلاً هم این گوشت را چشیده بودیم و می دانستیم که طعم مطلوبی دارد، اما گمان نمی کردم که این‌قدر کامل باشد." وی همچنین اعلام کرد، پاسخ کارشناسان چشیدن غذا، به وی ایده هایی جهت بهبود دستورالعمل ساخت گوشت داده است.
گوشت جدید را زیارت کنید
نمی دانیم اکنون این گوشت چه طعمی دارد؟ باید زمان زیادی در انتظار باشیم. Sergey Brin، متخصص کامپیوتر، که گوگل را مبهوت نموده بود، روی تحقیقات Post جهت تولید گوشت کشت شده سرمایه گذاری نمود. جستجوی Post به دنبال اولین همبرگر کشت شده در آزمایشگاه با یک برچسب بسیار سنگین قیمت به بازار آمد – بیش از 300000 دلار. Brin در ویدیویی که در زمان ضبط برنامه گرفته شد اعلام کرد با وجود بالا بودن قیمت آن، همبرگری که به شما داده می-شود ارزشش را دارد.
هرچند که گوشت تهیه شده در آزمایشگاه ممکن است عجیب به نظر رسد، Brain و متخصصان فیزیولوژی مانند Post رشد و پرورش این گوشت را پیشرفت بسیار خوبی برای آینده می دانند. یک تحقیق صورت گرفته در سال 2011 در سازمان ملل متحد، افزایش چشمگیری را در تقاضای جهانی گوشت در 40 سال اخیر گزارش داده است. اما پرورش حیواناتی همچون گاو نیازمند زمین های زراعی بسیار و اختصاص حجم بسیاری از محصول جهت غذا دادن این حیوان است. بعلاوه، این حیوانات گاز متان تولید می کنند – یک گاز گلخانه ای بدون رنگ که نقش مهمی در گرم شدن زمین دارد.
Post در این‌باره می گوید، گوشت کشت داده شده ممکن تقاضای روبه رشد جهانی را به گوشت بدون نیاز به کشتار احشام پاسخ‌گو باشد. نمایش 15 آگوست نشان داد که چنین فن‌اوری‌ای وجود دارد. اما از هم اکنون به دنبال گوشت کشت داده شده در فروشگاههای موادغذایی نباشید. Post می گوید دانشمندان هنوز نیاز دارند فن آوری های جدیدی جهت تولید انبوه و پردازش گوشت طراحی نمایند. اما این خود شروع خوبی است، و Post می گوید امیدوار است که در 20 سال آینده، گوشت کشت داده شده قابل قبول بوده و به شکل گسترده در دسترس قرار گیرد.
پس از پخش آن برنامه ی تلویزیونی، 60 درصد از بینندگانی که در انگلستان و هلند در نظرسنجی شرکت نمودند اعلام کردند مایلند این گوشت کشت داده شده را امتحان کنند.
وی می گوید: "برخی از مردم فکر می کنند این یک داستان علمی تخیلی است. اگر کاری که در حال انجامش هستید به نظر بعضی از مردم علمی تخیلی نباشد احتمالاً به اندازه ی کافی تحول‌ساز نیست".

کلید واژه‌ها
دگرگونی: فرایندی که از طریق ان یک سلول تبدیل به سلول به خصوصی می شود که می تواند در جهت یک هدف خاص مورد استفاده قرار گیرد، مثلا زمانی که از سلول های بنیادی می توان به سلول های عضلانی دست یافت.
فیزیولوژی: شاخه ای از علم بیولوژی که با فعالیت های روزانه ی ارگانیسم های زنده سروکار داشته و بر چگونگی عملکرد اجزا نظارت دارد.
سلول بنیادی: مانند یک لوح سفید می باشند که می توانند موجب رشد سایر انواع سلول در بدن شوند. سلول های بنیادی در بازسازی بافت ها نقش کلیدی دارند.
گاز گلخانه ای: گازی که با جذب گرما در اثر گلخانه ای شرکت دارد. کربن دی اکسید نمونه ای از یک گاز گلخانه ایست.
تحول‌ساز: به همراه داشتن یا قابلیت ایجاد یک تغییر بنیادی.




 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما