آسیب های روابط زناشویی

بسیاری از آسیب ها در روابط زناشویی به نوع و روش انتخاب همسر باز می گردد و تبعات آن تا سال ها گریبان گیر افراد می شود. این امر اهمیت مشاوره های قبل از ازدواج را دو چندان می کند. چه دختر و چه پسر باید این را بسیار
يکشنبه، 8 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسیب های روابط زناشویی
آسیب های روابط زناشویی

 

نویسنده: دکتر سید جلال یونسی




 

بسیاری از آسیب ها در روابط زناشویی به نوع و روش انتخاب همسر باز می گردد و تبعات آن تا سال ها گریبان گیر افراد می شود. این امر اهمیت مشاوره های قبل از ازدواج را دو چندان می کند. چه دختر و چه پسر باید این را بسیار جدی بگیرند. ازدواج خرید یک کالا نیست که فقط برای یک روز، یک ماه یا یک سال به آن نیاز باشد، پیمانی است که تبعات مستقیم آن حداقل نیم قرن و نتایج غیرمستقیم آن سال ها در زندگی انسان و نسل ها ی بعدی اثر می گذارد. البته ما تکنیک و روش های بسیاری داریم که با به کارگیری آن در روابط زناشویی تا حد زیادی می توان تبعات منفی انتخاب غلط را محدود کرد، ولی هر عاقلی به این نکته واقف است که باید علاج واقعه قبل از وقوع کرد. پس مشاوره های قبل از ازدواج را جدی بگیریم.
آسیب ها را می توان به طور خلاصه این گونه تبیین کرد:

الف) عدم توجه به وضعیت اقتصادی- اجتماعی فرد منتخب:

عدم تناسب زوجین در این معیار اغلب مشکلات فراوانی را ایجاد می کند. خانم یا آقایی از خانواده های فقیر با آقا یا خانمی ازخانواده های متمول با این شعار که ما به یکدیگر علاقه داریم با هم ازدواج می کنند. به یاد داشته باشیم همیشه عشق کافی نیست ولی لازم است. حتی اگر این دو نیز با هم مشکلی نداشته باشند ممکن است اطرافیان و خانواده های آن ها مشکلات عدیده ای را برای شان ایجاد کنند (مخصوصاً در فرهنگ ایران که یکی از مشخصه های آن دخالت های افراطی و نابه جای خانواده های دخترو پسر در امور زناشویی فرزندان خود است!). اگر این امردر تعامل با آسیب های دیگر قرار گیرد اغلب می تواند شکست در ازدواج یا روابط زناشویی را در پی داشته باشد.

ب) عدم تناسب سن:

تجارب نشان می دهد حدوداً 2 تا 3سال اختلاف سن زوجین قابل قبول است و فاصله ی سنی بسیار زیاد میان زن و مرد می تواند تفاوت میان دو نسل را ایجاد کند که این حکایت خاص خود را دارد. در این جا مشخصاً تفاهم و درک دو نسل از یک دیگر مطرح می شود. البته در مواردی بزرگ تر بودن زن از مرد می تواند شک و تردیدهای جدی را ایجاد کند، مانند شائبه ی قرار گرفتن زن در جایگاه مادر یا تردید هایی در پارانوئید بودن(بدبینی) مرد. تجارب بالینی ما نشان می دهد که مردان دارای خصیصه های پارانویا(بدبینی) اغلب تمایل دارند با زنان مسن تر از خود ازدواج کنند زیرا با توجه به این که این افراد دنیا را تهدیدکننده می یابند، سعی دارند با کسی ازدواج کنند که برای آنان بیش تر خصیصه های مادری داشته باشد کم تر به خصوصیات همسری او اهمیت دهند، در این گونه موارد تأمل در نظریات و دیدگاه های مربوط به دلبستگی(Attachment) اهمیت فراوانی دارد.

ج) عدم توجه به وضعیت والدین:

طلاق و جدایی، بیماری روانی، به ویژه روان گسیختگی و مشکلات جدی در روابط زناشویی والدین همسر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

د) توجه به خصوصیات نادرست در انتخاب همسر:

فقط خصوصیات فیزیکی یا بدنی را دیدن و توجه نکردن به خصوصیات شخصیتی یا برعکس، صرفاً به خصوصیات شخصیتی، اخلاقی توجه کردن و نادیده گرفتن میزان زیبایی و جمال همسر.

هـ) فرض های مختل:

بعضی از افراد به رغم داشتن اعتماد به نفس کافی دارای این فرض مختل اند:« اگر با این فرد ازدواج نکنم ممکن است هرگز فرد مناسب دیگری پیدا نکنم.» یا کسی که فکر می کند پا به سن گذاشته باشد:« من اگر جواب منفی به این خواستگار بدهم ممکن است با این سن و سال بعدها نتوانم فرد مناسبی بیابم».
منبع مقاله :
یونسی، سید جلال؛ (1388)، مدیریت روابط زناشویی (آسیب ها و راه حل ها در روابط زناشویی)، تهران: نشر قطره، چاپ دوم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.