10 نمونه از بزرگترین استادیوم‌های فوتبال جهان

آیا شما طرفدار فوتبال هستید؟ پس این مقاله شما را به سفری به دور دنیا دعوت می‌کند تا 10 استادیوم فوتبال بزرگ جهان را بشناسید. برای دانستن بیشتر درباره‌ی این استادیوم‌ها، تا آخر مقاله را بخوانید.
يکشنبه، 11 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 نمونه از بزرگترین استادیوم‌های فوتبال جهان

10 نمونه از بزرگترین استادیوم‌های فوتبال جهان

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 

آیا شما طرفدار فوتبال هستید؟ پس این مقاله شما را به سفری به دور دنیا دعوت می‌کند تا 10 استادیوم فوتبال بزرگ جهان را بشناسید. برای دانستن بیشتر درباره‌ی این استادیوم‌ها، تا آخر مقاله را بخوانید.


استادیوم اف. ان. بی آفریقا، ششمین ورزشگاه بزرگ جهان، شبیه یک کدو که روی یک اجاق است طراحی شده است.

10 نمونه از بزرگترین استادیوم‌های فوتبال جهان

مطمئناً شما نمی‌دانستید که . . .
ورزشگاه استادیو مونیسیپال دی براگا در کشور پرتغال در مجاورت یک معدن قرار دارد و یک تپه در یک طرف ورزشگاه وجود دارد. کسانی که توانایی پرداخت هزینه‌ی بلیت بازی را نداشته باشند می‌توانند با نشستن بر‌روی تپٌه از دیدن بازی لذت ببرند!

اگر به سایت گوگل بروید و عبارت "فوتبال به عنوان یک دین" را تایپ کنید، صفحات زیادی در مورد این موضوع در مقابلتان ظاهر می‌شود. این ورزش چنین نفوذ عمیق و زیادی در مردم دارد که وقتی مذاکرات صلح ‌آمیز و راههای دیگر برای ایجاد صلح جهانی شکست می‌خورد، فوتبال چیزی است که دیپلمات‌ها و رهبران جهان برای آشتی دادن مردم و جمع کردن آنها کنار یک دیگر به آن متوسل می‌شوند! پس جای تعجب نیست که صدها استادیوم در سرتاسر جهان به حرمت این بازی پر طرف دار بنا شده‌اند. و بیشتر این استادیوم‌ها، ورزشگاه‌های عادی نیستند. اینها حرم‌های بزرگ و خیره‌کننده‌ای هستند که شأن و منزلت ورزشی که برای انجام آن ساخته شده‌اند را حفظ می‌کنند. هر کدام از این استادیوم‌ها چیزی منحصر به ‌فرد و شگفت ‌انگیز در خود دارد. برخی از آنها از اهمیت تاریخی برخوردارند، برخی دارای سوابق باور نکردنی برای اندازه و قیمت ساخت آنها هستند و بقیه هم از شاه کارهای معماری محسوب می‌شوند. این مقاله، درصدد است 10 ورزشگاه بزرگ جهان را ملاقات کند . . .

رتبه‌ی10- ورزشگاه ارتش مصر یا برج‌ العرب (مصر، اسکندریه)
ظرفیت- 86000 نفر

ورزشگاه پوشیده از چمن برج ‌العرب، بزرگترین ورزشگاه در مصر و دومین ورزشگاه بزرگ در آفریقا می‌باشد. مصر، این ورزشگاه را به ‌دلیل میزبانی جام جهانی 2010 ساخته بود اما تنها مراسم افتتاحیه و اولین بازی این دور مسابقات بین تیم ملی مصر و ترینداد و توباگو در این ورزشگاه برگزار شد که با برد تیم مصر به پایان رسید. ورزشگاه برج ‌العرب دارای طراحی منحصر به‌ فردی است و توسط مهندسان نیروهای مسلح سپاه مصر ساخته شده است. از مهمترین خصوصیات این ورزشگاه این است که دارای 2 زمین ورزش، 32 غذاخوری، 76 پلکان، 68 اتاق استراحت و هتل 200 تخته برای بازیکنان می‌باشد.

رتبه‌ی 9- ورزشگاه ملی بوکیت جلیل (کوالالامپور، مالزی)
ظرفیت- 87500 نفر

این ورزشگاه که به شکل کاسه است در جنوب شهر کوالالامپور واقع شده است و یکی از ورزشگاههای مجموعه ورزشی بوکیت جلیل محسوب می‌شود. این ورزشگاه در سال 1998 برای برگزاری بازی‌های کشورهای مشترک ‌المنافع ساخته شد و ساخت آن دقیقاً یک سال زمان برد. بسیاری معتقدند این ورزشگاه بهترین ورزشگاه کشور مالزی است. اکنون این ورزشگاه برای مقاصد بسیاری به کار گرفته می‌شود و بیست ‌و ‌پنجمین ورزشگاه بزرگ دنیا شناخته شده است. صندلی‌های رنگارنگ آن شبیه پرچم ملی که در حرکت است طراحی شده‌اند! ورزشگاه بوکیت جلیل برای اجرای موسیقی و کنسرت‌های خوانندگان مشهوری مانند آشر، گروه راک پارامور و کلی براین کلارکسون استفاده می‌شود.

رتبه‌ی 8- ورزشگاه گلورا بانگ کارنو (جاکارتا- اندونزی)
ظرفیت- 88500 نفر

ورزشگاه گلورا بانگ کارنو پس از اولین رئیس جمهور اندونزی سوکارنو، نام‌ گذاری شد. ساخت ‌‌و ‌ساز ورزشگاه در سال 1960 آغاز شد و در سال 1962 به پایان رسید. این ورزشگاه چند منظوره است و زمین‌های متعددی مانند استادیوم تنیس، سالن ژیمناستیک، زمین تیراندازی، استخر و هم چنین زمین هاکی و سافت ‌بال را در خود جای داده است. ویژگی خاص این ورزشگاه، حلقه‌های غول ‌پیکری است که سقف فولادین را شکل داده است و این حلقه‌ها تمپو گلانگ نامیده می‌شوند. هدف از ساختن این حلقه‌های غول پیکر تأکید بر عظمت این ورزشگاه است و هم چنین باعث حفاظت تماشاگران از آفتاب گرمسیری می‌شود. سطح این ورزشگاه پوشیده از چمن است و برای ساخت آن هزینه‌ای شگفت‌آور برابر با 12500000 دلار شده است!

رتبه‌ی 7- ورزشگاه ومبلی (لندن- انگلستان)
ظرفیت- 90000 نفر

ورزشگاه ومبلی گران‌ترین ورزشگاه جهان است و هزینه‌ی ساخت آن، مبلغ باور نکردنی هشتصد‌ میلیون دلار می‌باشد. خصوصیت ویژه‌ی آن تاق ومبی است که ارتفاع آن 134 متر و پهنای آن 137 متر می‌باشد و در هنگام شب وقتی چراغهایش روشن است دیده می‌شود. ساختار این ورزشگاه به شکل کاسه است و سقف آن، قابلیت جمع شدن دارد و تنها ورزشگاهی است که نیاز به چراغ چشمک ‌زن برای راهنمایی هواپیماهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند دارد. در این ورزشگاه علاوه بر فوتبال، بازیهای راگبی و کنسرت‌های موسیقی برگزار می‌شود. این ورزشگاه در حقیقت باز سازی شده است؛ ساختمان اصلی آن ورزشگاه امپایر بود که یکی از مشهورترین ورزشگاه‌های فوتبال در جهان بود تا این که در 2003 تخریب شد.

رتبه‌ی 6- ورزشگاه اف. ان. بی (ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی)
ظرفیت- 95000 نفر

اف. ان. بی مخفف عبارت اولین بانک ملی می‌باشد و انتخاب این نام به این دلیل بوده است که اسپانسر این ورزشگاه، بانک ملی آفریقای جنوبی است. این ورزشگاه بزرگترین ورزشگاه در آفریقا است و اگر بخواهیم با یک نگاه هنری و فرهنگی به طرح این ورزشگاه بنگریم باید گفت که این ورزشگاه با شباهت خود به کدو در عین حال گل دانی شکل نیز است و به نام مستعار کدوی قلیانی مشهور شده است. این ورزشگاهِ گلدانی در عین حال شباهت زیادی به نوعی سفالینه خاص آفریقای جنوبی نیز دارد. در جام جهانی 2010 به ورزشگاه ساکر سیتی مشهور بود و برای ساخت آن 450 میلیون دلار هزینه شده بود. چند مورد منحصر به ‌فرد در مورد این استادیوم وجود دارد که ممکن است به نظرتان جالب بیاید . . .
• این ورزشگاه، میزبان اولین تجمع 100 هزار نفری مردم این کشور پس از آزادی نلسون ماندلا از زندان در سال 1990 بوده است که این مهم در همه ادبیات داستانی و نمایشی مربوط به تاریخ سیاسی این کشور نیز آمده است.
• در ابتدا 9 میله‌ی سیاه عمودی برای ردیف کردن جایگاههای تماشاگران وجود داشت. یک میله‌ی دیگر به آن اضافه شد چون عدد 9 در فرهنگ آفریقای جنوبی نماد بد شانسی است.
• کریس هانی که رقیب دولت آپارتاید در آفریقا و هم چنین رهبر شورای کمونیست آفریقای جنوبی بود در تاریخ 10 آوریل 1993 ترور شد. مراسم تشییع جنازه‌ی او در این استادیوم برگزار شد.
• خارج از ساختار این ورزشگاه در قسمت پایینی آن چراغ‌های موزاییکی با رنگ‌های گرم تعبیه شده‌اند که شکل استادیوم را شبیه کدویی زیر آتش می‌کند!

رتبه‌ی 5- ورزشگاه کمپ‌نو (بارسلونا، اسپانیا)
ظرفیت- 99500 نفر

ورزشگاه کمپ ‌نو در سال 1957 ساخته شد و بزرگترین ورزشگاه اروپا محسوب می‌شود. اسم رسمی این ورزشگاه استادی دل اف سی بارسلونا (ورزشگاه باشگاه فوتبال بارسلونا) بود که در سال 2000 با رأی اعضای باشگاه مبنی بر تغییر نام آن به لقب محبوب کمپ نو، این نام به عنوان نام رسمی ورزشگاه انتخاب شد. حقیقت جالب درباره‌ی این استادیوم این است که وقتی این ورزشگاه در سال 1980 باز سازی شد، کمک‌های مالی زیادی از هزاران حامی دریافت شد که در ازای این کمک خواستار حک نامشان بر روی کاشی‌های ورزشگاه بودند! فینال چمپیون لیگ 1999، رقابت بین منچستر یونایتد و بایرن ‌مونیخ، با دقایق آخر مهیج در این ورزشگاه برگزار شد. کمپ ‌نو هم چنین میزبان اجراهای موسیقی خوانندگانی مانند مایکل جکسون، یو تو، پاپ جان پاول دوم، بروس اسپرینگستین و استینگ و روی دادهای غیر فوتبالی دیگر نیز می‌باشد.

رتبه‌ی 4- ورزشگاه آزادی (تهران- ایران)
ظرفیت- 100000 نفر

این ورزشگاه محلی است که شما می‌توانید علاوه بر این که بازی را به‌ طور زنده تماشا ‌کنید آن را در صفحه‌ای بزرگ نیز ببینید. اسکوربورد اصلی با یکی از بزرگترین تلویزیون‌ها در جهان(20m X 7.5m) جای گزین شد. این ورزشگاه که برای حریفان به نظر هولناک می‌آید، در‌اصل برای میزبانی بازی‌های آسیایی 1974 ساخته شده بود. ورزشگاه آزادی دارای ساختاری زیباست و به شکل کاسه از جایگاههای تماشاگران به سمت ورزشگاه شیبدار است. اسم اصلی این ورزشگاه، استادیوم صدهزار نفری بوده است اما بعد از انقلابِ ایرانیان، به نام آزادی تغییر یافت. این ورزشگاه، ورزشگاه ملی ایران است و پنجمین ورزشگاه بزرگ جهان و بزرگترین ورزشگاه در خاورمیانه محسوب می‌شود.

رتبه‌ی 3- ورزشگاه فوتبال آزتکا (مکزیکو‌سیتی- مکزیک)
ظرفیت- 105000 نفر

این ورزشگاه پوشیده از چمن، که در 29 می 1966 افتتاح شد به‌دلایل زیادی خاص می‌باشد. در زیر به چند دلیل اشاره شده است.

• ورزشگاه آزتکا تنها ورزشگاهی است که میزبان دو فینال جام جهانی بوده است! بازی بین برزیل و ایتالیا در سال 1970 و آرژانتین در مقابل آلمان غربی در سال 1986.
• مارادونا و پله که آنها را خدایان فوتبال لقب داده‌اند، آخرین کاپ فوتبالیشان را در این استادیوم گرفته‌اند. مارادونا کاپ جام جهانی را بالای سر برد در‌حالی که پله کاپ جولز ریمت را دریافت کرد.
• مارادونا به دو هدف درخشان شغل ورزشی‌اش در این ورزشگاه دست یافته است، "گل قرن" و "دست گل خدا".
• این ورزشگاه، بزرگترین ورزشگاه در جهان است که تنها به فوتبال تعلق دارد.
• بازی نیمه‌نهایی سال 1970 که بازی قرن نامیده شد و ایتالیا در وقت اضافه، آلمان غربی را با نتیجه‌ی 3-4 شکست داد در این ورزشگاه برگزار شد.


10 نمونه از بزرگترین استادیوم‌های فوتبال جهان
یک لوحه و بنای تاریخی برای جاودانه ساختن به ترتیب "گل قرن" و "بازی قرن" در خارج استادیوم بنا شده است. به طور حتم لیاقت رتبه‌ی سوم جهانی را دارد. موافقید؟

رتبه‌ی 2- ورزشگاه سالت لیک (کلکته- هند)
ظرفیت- 120000 نفر

اگرچه این ورزشگاه بیشتر برای بازی فوتبال استفاده می‌شود، اما ورزشگاهی چند منظوره است. سطح این ورزشگاه پوشیده از چمن مصنوعی است و از تجهیزات بسیاری برخوردار است. 4 مخزن با تنظیمات جلوگیری از آتش، مجموعه‌های دیزلی، تنظیم خودکار آب، و ایجاد روشنایی در بازیهای شبانه. همچنین ایور کان بازی خداحافظی خود برای بایرن مونیخ را در این ورزشگاه انجام داده است. این ورزشگاه میزبان کنسرت‌ها، وقایع ورزشی، مسابقات اسب‌دوانی و وقایع مهم دیگر می‌باشد. هم چنین میزبان بازیهای اس ای اف 1987 بوده است.

رتبه‌ی 1- ورزشگاه رونگاردا می دی (پیونگ یانگ- کره‌ی شمالی)
ظرفیت- 150000 نفر

این ورزشگاه، بزرگترین ورزشگاه فوتبال در جهان است. ساختار آن وسیع و بسیار بزرگ است که دارای مساحت 2ر2 میلیون فوت و ارتفاع 60 متر می‌باشد. اما این ورزشگاه هم چنان یک ورزشگاه زیبا و دل ‌انگیز است و دارای 16 تاق است که حلقه‌ای شبیه گل ماگنولیا تشکیل داده‌اند. یک واقعیت جالب در‌مورد این استادیوم این است که بسیاری از ژنرال‌های ارتش کره‌ی شمالی پس از اقدام به ترور کیم جونگ دوم در این ورزشگاه، زنده زنده سوزانده شدند. این ورزشگاه نیز تنها مخصوص فوتبال نیست و ورزش‌های دیگری مانند ژیمناستیک و وقایع فرهنگی را میزبانی می‌کند.
فوتبال، از زمان اختراعش تا کنون میلیونها طرفدار برای خود اندوخته است. ورزشگاه جایی است که در آن رویاها متولد می‌شوند، احساسات برانگیخته می‌شوند و دلها شکسته می‌شوند. طرف داران در ورزشگاه‌ها حرکات زیادی مانند ترقه پرتاب کردن، شعار دادن و کارهایی دیوانه‌وار انجام می‌دهند. باید آن جا باشید تا یک خاطره‌ی به‌ یاد ‌ماندنی به دست آورید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.