کدهای QR چگونه کار می‌کنند؟

این روزها، پیدا کردن کد QR در آگهیِ روزنامه، در تحویل کالا به خانه و یا حتی مواد غذایی غیر معمول نیست. این کدهای QR چیستند؟ چگونه کار می‌کنند؟ خوب، اجازه دهید کد QR را رمز گشایی کنیم و برای خود معنی‌اش را پیدا کنیم.
شنبه، 17 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کدهای QR چگونه کار می‌کنند؟
کدهای QR چگونه کار می‌کنند؟

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
این روزها، پیدا کردن کد QR در آگهیِ روزنامه، در تحویل کالا به خانه و یا حتی مواد غذایی غیر معمول نیست. این کدهای QR چیستند؟ چگونه کار می‌کنند؟ خوب، اجازه دهید کد QR را رمز گشایی کنیم و برای خود معنی‌اش را پیدا کنیم.
کدهای QR چگونه کار می‌کنند؟
آیا می‌دانید که حتّی تقاضا برای یک کد QR (کد پاسخ سریع) محبوبیت زیادی در سال‌های اخیر به‌ دست آورده است؟ و آن در واقع مورد استفاده برای بیش از یک دهه بوده ‌است؟ کد QR در سال 1994، توسط (تولید‌ کننده‌‌ی قطعات خود رو جهانی) DENSO WAVE، یک شرکت تابعه از شرکت گروه تویوتا ایجاد شد. با توجه به این‌که فناوری نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند، تعجب آور نیست به نقطه‌ای دارای یک کد QR ضربه بزنیم حتی در حالی‌که در حال قدم زدن در خیابان با یک روزنامه در دست هستیم. اگر شما بخواهید یک برنامه کار بردی جدید را برای گوشی تلفن همراه خود دانلود کنید چه کار می‌کنید، و یا سفارش دادن پیتزا؟ ساده است - در گوشی های هوشمند خود، کد QR را اجرا می‌کنید و شما آن را در یک دقیقه اسکن و رمز گشایی می‌کنید.

کد QR چیست ؟

یک کد QR یک نوع بار کد ماتریسی است، که آن هم به عنوان کد 2 بعدی (2-D) شناخته شده است. این کد برای اولین‌ بار برای حفظ قطعات خود رو تولید شده است، با این حال، استفاده از آن در خارج از صنعت خودرو دیده می‌شود، افزایش یک نواخت در چند سال گذشته، حاکی از این است که QR از موردِ استفاده قرار گرفتن در بار کدِ استاندارد UPC پیشی گرفته است، که به علّت اعتبار خود برای ظرفیت ذخیره ‌سازی گسترده و خوانایی فوق‌ العاده سریع می‌باشد.

اجزای یک کد QR

کد از تعدادی از ماژول‌های سیاه و سفید تشکیل شده ‌است ، که در یک چند ‌ضلعی منظم (یا به عبارت ساده‌تر، یک مربع) ساخته شده ‌است. کد QR می‌تواند ظرفیت 7 کیلو کاراکتر را داشته ‌باشد. اجزای یک کد QR شامل چهار حالت استاندارد از داده‌ها، که شامل عدد و الفبایی، عددی و باینری و داده‌های کانجی است، می‌باشد. به جدول زیر که برای اطلاعات دقیق از کد QR داده شده، مراجعه کنید.

*The QR code included in the table is for illustrative purposes only.

کدهای QR چگونه کار می‌کنند؟

ژنراتورِ کدِ QR چگونه کار می‌کند؟

ژنراتور کد QR داده‌ها را به یک کد QRترجمه می‌کند. مقدار داده‌هایی را که می‌توان در یک کد QR ذخیره کرد بستگی به حالت (ورودی نوع داده)، بُعد سمبل و چهار سطحِ تصحیح ِخطا دارد. ژنراتور کد QR یک سیستم ساخته شده ‌است که در آن داده‌ها در یک الگوی زیگزاگ قرار داده شده ‌اند، که پس از آن با الگوهای ترازی و در لایه بلوک‌های اصلاح خطا که پیچیده‌تر از کد QRاست پر شده‌اند. ژنراتور کد QR داده‌ها را به بایت (8 بیت طول) ترجمه می‌کند و تعداد بیت در رشته با طول متفاوت بستگی به پشتیبانی و نسخه‌ای که استفاده می‌شود دارد.
کد QR ازکدِ Reed- Solomon (RS) استفاده می‌کند، که به طور خودکار می‌تواند تا 15 خطا در هر بلوک را اصلاح کند، در نتیجه پیچیدگی الگوریتم رمزگشایی را محدود می‌کند. این چهار سطح از این کد عبارتند از:

سطح L

، که به طور خودکار می‌تواند 7٪ از کلمه‌های کد را بازیابی کند.

سطح M

، که به طور خودکار می‌تواند 15٪ از کلمه‌های کد را بازیابی کند.

سطح Q

، که به طور خودکار می‌تواند 25٪ از کلمه‌های کد را بازیابی کند.

سطح H

، که به طور خودکار می‌تواند 30٪ از کلمه‌های کد را بازیابی کند.
بسیاری از این ژنراتور کد QRهای آنلاین در دست رس هستند. همه‌ی آن چه شما باید انجام دهید این است که، داده‌ها را در مترجم وارد کنید تا آن را به کد تبدیل کند، که می‌تواند در دستگاه‌های الکترونیکیِ اسکن شده، تولید شده و یا چاپ شود.

خوانندگان کد QR چگونه کار می‌کنند؟

رمز گشاییِ اطلاعات در حال حاضر تنها مانند بازی یک کودک است، که شما به اسکنر خاص برای تفسیر کد QR نیاز ندارید. همه‌ی آن چه شما باید انجام دهید، اسکن کد QR با دوربین داخلی تلفن همراه خودتان است. تلفن همراه شما تصویری از کد را در قالب متن ذخیره می‌کند، که می‌تواند پس از خواندن کد که قبلاً روی گوشی نصب شده، کد را برای شما تفسیر کند. هنگامی که گوشی شما اطلاعات در کد QR را پردازش کرده ‌است، شما می‌توانید متن یا تصویر که به صورت کد QR جا سازی شده بود را کشف کنید.
ژنراتور کد QR یک طرح مبتکرانه است که اجازه می‌دهد کد در هر جهت‌ گیری خوانده شود، که به این معنی است که شما می‌توانید اطلاعات را بخوانید، حتی اگر بخشی از کد آسیب دیده باشد.
مشاهده‌ی نحوه‌یِ کارکردن کد، QR آن را برای استفاده و درک نسبتاً ساده‌تر می‌کند. با توجه به این که می‌توان آن را هم در رسانه‌های چاپی و هم چنین در رسانه‌های الکترونیکی استفاده کرد، قابلیتِ استفاده از آن در روندی رو به بالا دیده می‌شود. مدتّها بعد شما می‌توانید کدهای QR را در جریان آموزشی استفاده کنید، که در آن شما تنها مجبور به انجام اسکن کد QR هستید و شما به همه‌ی آن چه که نیاز به دانستن در ساختار درس دارید، دست می‌یابید. آن چه که در استفاده از کد QR خلاقانه به نظر می‌آید، جریان خلاقیت است که می‌تواند بدون توقّف باشد. کدهای QR را می‌توان به طور خلاقانه برای بازار محصول خود و یا به عنوان یک کار به سبک خود مورد استفاده قرار داد، شما فقط نیاز به قرار دادن کلاه تفکر خود بر سر خود دارید!



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.