آیا کمبود ویتامین دی موجب ریزش مو می‌گردد؟

ریزش مو (Hair loss due to vitamin D deficiency) مشکلی به سرعت رو به رشد برای همه‌ی ما است.عوامل متعددی مسئول این امر هستند، اما آیا کمبود ویتامین D می‌تواند عاملی بالقوه باشد؟ خوب، برای دریافت پاسخ خود این مقاله را مطالعه نمایید.
شنبه، 2 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا کمبود ویتامین دی موجب ریزش مو می‌گردد؟
ریزش مو مشکلی به سرعت رو به رشد برای همه‌ی ما است. با وجود این که ما می‌دانیم عوامل متعدد و زیادی مسئول این امر هستند. اما آیا کمبود ویتامین D می‌تواند عاملی بالقوه باشد؟ خوب، برای دریافت پاسخ خود این مقاله را مطالعه نمایید.
 
در حالی که رو به آینه خود را تماشا می‌نمایید، آیا واقعاً شخصی که در آن طرف با موهای کم پشتی قرار دارد شما هستید؟ در حال حاضر این امر شایع است که افراد در اولین نگاه هر روز خود به آینه در جستجوی چین و چروک‌ها، موهای کم پشت و غیره بگردند و ریزش مو می‌تواند درست دلیلی برای مشکل چین و چروک‌هایتان باشد. اکثریت ما از ریزش مو رنج می‌بریم. ریزش هر روزه‌ی چند تار مو عادی است اما در صورتی که شما به صورتی آشکار دچار ریزش موی بیش از حد متوسط شده‌اید زمان آن فرا رسیده تا به فکر دلایل و راه کارهای رفع مشکل ریزش مو بیافتید.

دلایل بسیاری برای ریزش مو وجود دارند، دقیقاً از دنبال کردن سبک زندگی‌ای ناسالم گرفته تا کم بودهایی در رژیم غذایی در کنار دیگر موارد. هر فرد دریافت و نگرش خود را از ریزش مو دارد. در حالی که برخی از آنها نقش ژن را در این میان مؤثر می‌دانند اما واقعیت این است که مسائل پیرامون ریزش مو هرگز تنها مربوط به ژن‌ها نیست و این امر از دلایل و عوامل امکان پذیر بسیاری برخوردار است. تحقیقات و آزمایشات بسیاری برای فهمیدن علت دقیق ریزش مو صورت پذیرفته‌اند اما مطالعات نشان می‌دهند که کاستی‌ها در رژیم غذایی و کم بودهای ویتامینی در این میان از بزرگترین عوامل هستند. یافته‌ها حاکی از وجود مقادیر زیاد و بالایی از دریافت کننده‌های ویتامین D در فولیکول‌های مو هستند اما کار کرد دقیق آنها هنوز شناخته نشده و به اثبات نرسیده است، با این وجود مشخص است که این ویتامین به رشد و نمو فولیکول مو کمک می‌نماید. حتی اگر هم نتوان به نتیجه‌ای مشخص در نقش کمبود ویتامین D در ریزش مو رسید اما مشاهده می‌شود که این کمبود یکی از عوامل سهیم در ریزش مو است.

آیا کمبود ویتامین دی موجب ریزش مو می‌گردد؟
 

درباره‌ی ویتامین D

این ویتامین که می‌توان آن را با استفاده از نور آفتاب به دست آورد ویتامینی چرب و قابل حل است که موجب ادامه‌ی سوخت و ساز کلسیم می‌شود. این ویتامین کلسی فرول نیز شناخته می‌شود، شما می‌توانید به آن لقب ویتامین آفتابی بدهید. بدن شما به طور طبیعی این ویتامین را تولید می‌کند. این ویتامین پیش هورمون چرب قابل حل، به جذب کلسیم و فسفر کمک می‌نماید. مدت زمان کوتاهی قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید باعث تولید ویتامین D در بدن شما می‌شود. این ویتامین را هم چنین می‌توان در غذاهایی خاص یافت نمود. تقریباً % 90 - 80 از این ویتامین با سنتز در پوست بدن در نتیجه‌ی قرار گیری در معرض تابش نور خورشید به دست می‌آید. دو شکل از ویتامین D که برای بدن انسان مهم هستند ویتامین D2 (ارگو کلسی فرول) و ویتامین D3 (کالی کلسی فرول) هستند. ( اگر تمایل دارید از تفاوت بین ویتامین D2 با D3 آشنا شوید به این مقاله مراجعه کنید.)
 

ریزش مو و ویتامین D

ویتامین‌های زیادی وجود دارند که عمل کردها و ظاهر بدن شما را سالم و فعال نگه می‌دارند. در مورد مو این امر کم و بیش همین طور است. ویتامین‌های زیادی موجود هستند که در شکل دهی موهایی قوی و سالم سهیم هستند، به خصوص ویتامین‌هایی برای جلو گیری از ریزش مو. دانشمندان و محققان در صدد پی بردن به نقش ویتامین D در ریزش مو هستند. مطالعه‌ای بر روی یک نوع موش صورت پذیرفته است که به طور ژنتیکی بی مو برنامه ریزی شده‌اند. نتایج این مطالعه نشان داده‌اند که وقتی ویتامین D3 به این موشها داده شد با تحریک فولیکول‌های مو در رشد موهای آنها بهبود دیده شد. با این وجود هنوز هم کارهای بسیار بیشتری وجود دارند که باید در این تحقیقات به انجام رسند. یافتن این که چگونه این امر بر روی ژن‌های انسان اثر می‌گذارد و این که آیا واقعاً از بروز ریزش مو در افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند جلو گیری می‌نمایند نیاز به انجام تحقیقات بیشتری دارد. برای رشد مویی مناسب نیاز به مقدار صحیحی از این ویتامین وجود دارد. افرادی که از مکمل‌هایی که حاوی ویتامین D بوده‌اند مصرف کرده‌اند کاهشی تدریجی را در میزان ریزش موی خود تجربه نموده‌اند. ویتامین D به افزایش و رشد موهایی سالم و بلوغ فولیکول‌های مو کمک می‌کند. اسیدهای چرب خاص موجود در این ویتامین با تنظیم نمودن جریان چربی‌هایی که به تغذیه‌ی کلاژن (بافتی که موهایتان را در زیر پوست شما نگه می‌دارد) می‌پردازند به از بین بردن شوره‌ی سر، سوریاس پوست سر و هم چنین ریزش مو کمک می‌نمایند. این ویتامین هم چنین به جذب کلسیم کمک می‌کند که برای رشد مو مهم است.

آیا کمبود ویتامین دی موجب ریزش مو می‌گردد؟

 

کمبود ویتامین d3 و ریزش مو

همان گونه که قبلاً هم به بحث پرداختیم ریزش مقداری مو عادی است و امری جدی در مقایسه با ریزش شدید مو نیست. انسان‌ها به طور متوسط روزی 50 تا 70 تار موی خود را از دست می‌دهند. چگونه میزان ریزش موی خود را مورد محاسبه قرار می‌دهید؟ ساده است، تنها یک "آزمون کشش" به انجام برسانید. یعنی حدود 60 تا 80 تار موی خود را در انگشتان خود بگیرید، حالا به آرامی اما محکم موهایتان را بکشید. معمولاً بین 5 تا 10 تار مو بیرون می‌آیند. چیزی بیشتر از 12 تا 15 تار مو عادی نیست و شما ممکن است از عارضه‌ی ریزش مو رنج ببرید. برخی از عوامل شایع این دلایل عبارتند از ژنتیک، داشتن رفتارهای شدید و خشن با مو، بیماری و اختلالات پوستی، برخی از داروها و عمل جراحی، کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین D و کاستی‌ها و کم بودهایی در رژیم غذایی مانند پروتئین، آهن، مس، L - لیزین و روی.

آیا کمبود ویتامین دی موجب ریزش مو می‌گردد؟
 

منابع ویتامین D

این سؤال که آیا کم بود ویتامین D موجب ریزش مو می‌شود به خوبی توسط تمامی این عوامل پاسخ داده شده است. اکنون شما می‌دانید که به هنگام مواجهه با ریزش مو به دنبال چه بگردید. داشتن یک رژیم غذایی و دنبال نمودن سبک زندگی سالم و مصرف مقادیری کافی از ویتامین D ضروری است. این ویتامین را می‌توان در شیر گاو و عصاره‌ی سویا، ماهی ساردین، ماهی‌های قزل آلای سرخ، ماهی تن، تخم مرغ، جگر، گوشت گاو، پنیر، حبوبات آماده به مصرف غنی شده با DV برای ویتامین D و روغن جگر ماهی کاد یافت نمود. مهمترین منبع جذب ویتامین D خورشید است، پس در حدود 5 تا 10 دقیقه در زیر خورشید حمام آفتاب بگیرید (ترجیحاً بین ساعت 9 تا 11 صبح) تا به میزان مورد نیاز ویتامین Dی خود دست یابید. پیشنهاد می‌شود که قبل از مصرف هر گونه مکمل و یا دارویی برای درمان ریزش مو از توصیه‌های پزشکی بهره جویید.

امسال در انتظار سانتا برای متوقف کردن ریزش موی خود نمانید. از تشخیص و درمانی مناسب به همراه دنبال نمودن سبک زندگی‌ای سالم بهره برید . . . این تمام کاری است که شما باید برای به دست آوردن موهایی که همواره به داشتن آنها غبطه می‌خوردید به انجام رسانید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.