0
ویژه نامه ها

Angoisse

اضطراب در آثار فروید

اضطراب در نخستین نظریه ی فروید عبارت بود از تأثیراتی که از دگرگونی رانش یا لیبیدویی که به ارضاء نرسیده است، حاصل می شود. مطابق دومین نظریه ی او، اضطراب عبارت است از واقعه ای نفسانی که از افزایش خطر در ناحیه ی
اضطراب در آثار فروید
اضطراب در آثار فروید

 

نویسنده: پل لوران اسون
مترجم: دکتر کرامت موللی




 

 Angoisse
* لفظِ Angst در آلمانی به معنای نوعی ترس است که نمی توان مورد و عامل خاصی برای آن مشخص کرد. لذا اضطراب (1) برعکس ترس که حاصل خطری واقعی و آشکار است، حالتی اساساً مبهم دارد و دارای علتی درونی و نفسانی است. اضطراب احساسی است حاکی از افزایش خطر در بالا رفتن کمّی رانش ها و در تحلیل نهایی به تشویش ناشی از محرومیت از ذَکَر* باز می گردد.
حالات اضطراب آمیز را می توان از لحاظ روانی- حسی توصیف کرد: از یک سو تحریک اعصاب حرکتی و از سوی دیگر احساسی مرکب از لذت و درد. این احساسات روی هم رفته «لحن اساسی و پایه ای» اضطراب را به عنوان تشنجی نامطبوع نشان می دهند. با مطالعه ی بیشتر درمی یابیم که اضطراب مشروط به تهدیدهای درونی و رانشی است، بدین معنی که حاصل از افزایش تحریکاتی است که عنصر اصلی را در رانش* تشکیل می دهند.
** مسئله ی اضطراب تمام «تلاطماتی» را که نظریه ی رانش در طول حیات فکری فروید داشته، متحمل شده است.
اضطراب در نخستین نظریه ی فروید عبارت بود از تأثیراتی که از دگرگونی رانش یا لیبیدویی که به ارضاء نرسیده است، حاصل می شود. مطابق دومین نظریه ی او، اضطراب عبارت است از واقعه ای نفسانی که از افزایش خطر در ناحیه ی رانش ها هشدار می دهد و همچون «آژیر خطر» عمل می کند. بنابراین نظریه ی جدید (1926) اضطراب واکنشی از سوی مَنِ نفسانی* است که فرد را از بالا رفتن خطر رانشی آگاه می کند. فروید می گوید: «اصطلاح اضطراب به حالت نفسانی خاصی اشاره دارد که مشخصه ی آن انتظار در رسیدن خطری خاص است، به نحوی که گرچه مربوط به امری ناشناخته برای فرد است، مع الوصف او را برای مقابله با آن آماده می کند». لذا فروید از «آمادگی در مقابل اضطراب» صحبت می کند. او می نویسد: «اضطراب واکنشی است که در ابتدا فرد در مقابل درماندگی خود در پی واقعه ای آسیب زا بروز می دهد. به همین جهت است که بعدها هر موقع که در موقعیتی خطرناک قرار می گیرد، حالت هشدار و ‌آژیر را برای او پیدا می کند». در این معنا، اضطراب حالتی است که از فرد در مقابل وحشت (2) حمایت می کند، وحشتی که در مواجهه با خطری که برای آن آماده نبوده، حاصل شده است.
قابل توجه است که این نظریه رابطه ی میان اضطراب و واپس زدگی امیال را معکوس می کند. در نظریه ی اولیه ی فروید اساس بر آن بود که دفع یا واپس زدگی امیال به سوی ضمیر ناآگاه موجب اضطراب می شود، حال آن که در نظریه ی اخیر این اضطراب است که توسط منِ نفسانی به کار گرفته می شود و موجب دفع امیال می شود.
از این روست که فروید اضطراب فی البداهه (اتوماتیک)را- که واکنش بلافاصله ی فرد در مقابل خطر ناشی از رانش ها است- از اضطراب به عنوان «آژیر خطر» متمایز می کند. چه در مورد اخیر من نفسانی است که به فعالیت می افتد و در مقابل خطر ناشی از رانش ها قد علم می کند. اضطراب از درماندگی فرد و درد و هجران او ناشی می شود. لذا در احساس تهدید در محرومیت از ذَکَر است که ابعاد واقعی آن به خوبی ظاهر می شوند. ترسِ مرضی* پدیداری است که این امر را به خوبی روشن و واضح می کند. هنگام بروز ترسِ مرضی فرد با خطری واقعی مواجه است، یعنی مورد ترس او امری خارجی است و بدین علت اضطراب وارد عمل می شود.
*** اضطراب برای فروید نه حالت نفسانی ساده ای است نه نوعی نقصان در سازگاری فرد با محیط و نه تجربه ای متافیزیک یا ناشی از بحران وجودی او. اضطراب فرد را از وجود خطری درونی در رابطه با امیال و رانش هایش آگاه می کند و از این رو حالتی دفاعی و «نامطبوع» دارد. تناقض در این است که وجود اضطراب حاکی از چیزی جز وجود میل و آرزومندی نیست، میلی که فرد به عنوان تهدید نسبت به حفظ و حمایت وجود خود احساس می کند. ولی همین تهدید است که او را به آرزومندی اش می خواند.
مراجع:
-زیگموند فروید، درس هایی به عنوان درآمد بر روان کاوی(1917).
-زیگموند فروید، منع، عارضه و اضطراب.

پی‌نوشت‌ها:

1.Angst (به آلمانی)
2.Schreck (به آلمانی)

منبع مقاله:
اسون، پل-لوران؛ (1386)، واژگان فروید، ترجمه: کرامت موللی، تهران: نشر نی، چاپ سوم.



 

 

نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با طرز تهیه ساندویچ مونت کریستو به سه روش
آشنایی با طرز تهیه ساندویچ مونت کریستو به سه روش

آشنایی با طرز تهیه ساندویچ مونت کریستو به سه روش

«اسرائیلی وقیح» آبروی نداشته تل‌آویو را بر باد داد
«اسرائیلی وقیح» آبروی نداشته تل‌آویو را بر باد داد

«اسرائیلی وقیح» آبروی نداشته تل‌آویو را بر باد داد

مؤلفه های سلامت و بهداشت روان خانواده
مؤلفه های سلامت و بهداشت روان خانواده

مؤلفه های سلامت و بهداشت روان خانواده

مبین | سوره مبارکه شمس / استاد حسن دانش
مبین | سوره مبارکه شمس / استاد حسن دانش

مبین | سوره مبارکه شمس / استاد حسن دانش

موارد استفاده و عوارض جانبی آریپیپرازول
موارد استفاده و عوارض جانبی آریپیپرازول

موارد استفاده و عوارض جانبی آریپیپرازول

حضرت باران(قسمت 11)/ استاد رنجبر
حضرت باران(قسمت 11)/ استاد رنجبر

حضرت باران(قسمت 11)/ استاد رنجبر

موارد مصرف و عوارض جانبی سوستاک
موارد مصرف و عوارض جانبی سوستاک

موارد مصرف و عوارض جانبی سوستاک

طراحی جالب چهره لبرون جیمز ستاره NBA
طراحی جالب چهره لبرون جیمز ستاره NBA

طراحی جالب چهره لبرون جیمز ستاره NBA

قهرمانی حسن تفتیان مسابقات دوی 60 متر فرانسه
قهرمانی حسن تفتیان مسابقات دوی 60 متر فرانسه

قهرمانی حسن تفتیان مسابقات دوی 60 متر فرانسه

آهنگ جشن تولد/ تولدت مبارک! ایشالا صدساله شی
آهنگ جشن تولد/ تولدت مبارک! ایشالا صدساله شی

آهنگ جشن تولد/ تولدت مبارک! ایشالا صدساله شی

معرفی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
معرفی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

معرفی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

احتمال حضور قوچان نژاد در تیم ملی
احتمال حضور قوچان نژاد در تیم ملی

احتمال حضور قوچان نژاد در تیم ملی

لاستیک‌ جدید خودروهای نظامی!
لاستیک‌ جدید خودروهای نظامی!

لاستیک‌ جدید خودروهای نظامی!

رویای دموکراسی آمریکایی ...!
رویای دموکراسی آمریکایی ...!

رویای دموکراسی آمریکایی ...!

درخشش قوچان نژاد در بازی زووله
درخشش قوچان نژاد در بازی زووله

درخشش قوچان نژاد در بازی زووله

برترین گل باشگاه آاس رم در سال 2020
برترین گل باشگاه آاس رم در سال 2020

برترین گل باشگاه آاس رم در سال 2020

ترانه/ ساغلیق جانباز لاری (ای جانبازان سلامتی)
ترانه/ ساغلیق جانباز لاری (ای جانبازان سلامتی)

ترانه/ ساغلیق جانباز لاری (ای جانبازان سلامتی)

لحظات خاطره انگیز مهرداد میناوند در دوران فوتبالی خود
لحظات خاطره انگیز مهرداد میناوند در دوران فوتبالی خود

لحظات خاطره انگیز مهرداد میناوند در دوران فوتبالی خود

ترانه «ای علمدار»/ امیر حقیقت
ترانه «ای علمدار»/ امیر حقیقت

ترانه «ای علمدار»/ امیر حقیقت

ترانه «شقایق»/ آرمان گرشاسبی
ترانه «شقایق»/ آرمان گرشاسبی

ترانه «شقایق»/ آرمان گرشاسبی

تجلی نقش قم در پیروزی انقلاب باید به خوبی نمایان شود
تجلی نقش قم در پیروزی انقلاب باید به خوبی نمایان شود

تجلی نقش قم در پیروزی انقلاب باید به خوبی نمایان شود