علائم آرتروز در انگشتان دست

درد انگشتان، خشکی و گرمی مفاصل، متورم شدن بندهای انگشتان و کم شدن دامنه‌ی حرکتی آنها، برخی از علائم رایج آرتروز انگشتان دست به شمار می‌روند.
پنجشنبه، 21 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
علائم آرتروز در انگشتان دست
علائم آرتروز در انگشتان دست
 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون

 
تورم و درد مفاصل در انگشتان دست به مدت بیش از 6 هفته می‌تواند نشان‌دهنده‌ی آرتروز باشد.

علائم آرتروز

درد انگشتان، خشکی و گرمی مفاصل، متورم شدن بندهای انگشتان و کم شدن دامنه‌ی حرکتی آنها، برخی از علائم رایج آرتروز انگشتان دست به شمار می‌روند.
علائم آرتروز در انگشتان دست
آرتروز بیماریی است که باعث تورم مفاصل می‌شود. پس از حمله‌ی آرتروز به مفاصل، اولین علائم آن در انگشتان دست مشاهده می‌شود. التهاب، گرمی و قرمزی اطراف مفاصل از علائم شایع آرتروز می‌باشند. استئو آرتریت و آرتریت روماتوئید دو نمونه از آرتروزهای رایج هستند که انگشتان دست را تحت تأثیر قرار می‌دهند. آرتروز انگشتان دست معمولاً مفاصل واقع در نوک و بندهای انگشت وسط را درگیر می‌کند.

علائم استئو آرتریت

علائم آرتروز را می‌توان در مفاصل انگشتان دست به وضوح مشاهده کرد زیرا این قسمت‌های بدن به بدترین شکل آسیب می‌بینند. خشکی انگشت رایح‌ترین علامت استئو آرتریت به شمار می‌رود. که با درد و تورم همراه است. در استئو آرتریت خم کردن انگشتان به سختی صورت می‌گیرد. به علت تورم، مفاصل به درستی کار نمی‌کنند بنا بر این حرکت انگشتان دست را محدود می‌‌کنند. ممکن است فرد درد مداومی را در پایه‌ی انگشت شست خود تجربه کند که نشانه‌ای از استئو آرتریت مفصل پایه است. گاهی، ممکن است مفصل انگشت شست متورم گردد.
در برخی موارد، استئوآرتریت انگشتان دست باعث ایجاد توده یا گره در اطراف بند انگشتان می‌‌شود. در نتیجه، بندهای انگشتان خشک، متورم و بزرگ می‌شوند. افراد مبتلا به آرتریت انگشتان دست، اغلب متوجه می‌شوند که قدرت گرفتن دست آنها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. آنها قادر نیستند اشیا را محکم در دست بگیرند. باز کردن شیشه یا چرخاندن کلید برای آنها کار چندان ساده‌ای نیست. از دست دادن قدرت علامت هشدار دهنده‌ی استئوآرتریت انگشتان است. مفصل مچ نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مانع حرکت دست‌ها می‌شود.

علائم آرتریت روماتوئید

در ابتدا، آرتریت روماتوئید(که یک اختلال خود ایمنی است) مفاصل انگشت وسط را تحت تأثیر قرار می‌دهد ولی به مرور زمان بیماری پیش رفت کرده و در سایر انگشتان دست گسترش می‌یابد. خشکی در هنگام صبح یکی از رایج‌ترین شکایات در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید است. بنا بر این پس از بیدار شدن از خواب، خشکی مفاصل اولین چیزی است که آنها متوجه می‌شوند. این علامت معمولاً در حدود یک ساعت طول می‌کشد، و شروع برنامه‌های روزانه را با مشکل مواجه می‌کند. با توجه به سفتی مفاصل، صاف کردن انگشتان دست برای فرد غیر ممکن می‌شود. این بیماری، مفاصل یک سان را در هر دو دست در گیر می‌کند. گز گز کردن و بی حسی انگشتان دست نیز می‌تواند روی دهد. هم چنین بد شکلی‌های پیچیده در دست‌ها دیده می‌شود که علامت آرتریت روماتوئید است. بد شکلی‌هایی مانند" سوان نک" (گردن قو) یا "بوتونیر"( جا دکمه‌ای) نیز دیده می‌شوند. و باعث تغییر شکل انگشتان دست از حالت طبیعی می‌گردند. در نتیجه، حرکت انگشت مختل شده و از انگشت شست دور می‌شود.

علائم التهاب مفصلی پزوریاتیک

انگشتان سوسیس مانند اغلب در افراد مبتلا به التهاب مفصلی پزوریاتیک (که یک بیماری خود ایمنی است) مشاهده می‌گردد. در این نوع از آرتروز، مفاصل کوچک که نزدیک به ناخن‌ها هستند آسیب می‌بینند. تغییراتی مانند برآمدگی، ضخامت، سوراخ شدگی و تغییر به رنگ زرد متمایل به نارنجی در ظاهر ناخن قابل مشاهده است. این نوع آرتروز بسیار نادر است و عموماً در مردان اتفاق میافتد.

علل

آرتروز به علت زوال تدریجی غضروف، بافت الاستیک سخت متصل به انتهای استخوان رخ می‌دهد (که عارضه‌ای از پیری است). به علت از بین رفتن غضروف، استخوان‌های مبتلا بر روی هم ساییده شده، و باعث ایجاد التهاب در مفاصل می‌شوند. با این حال بروز آرتروز همیشه به علت ساییدگی و پارگی غضروف نیست. عادت‌های نا سالم غذایی و رژیم های غذایی فاقد مواد مغذی می‌تواند باعث تجمع مواد سمی در مفاصل گردد. تجمع مواد سمی باعث می شود که سیستم ایمنی واکنش شدیدی نشان داده و به بافت‌های مفصلی حمله کند، که این امر منجر به التهاب و درد می‌شود.

تسکین علائم آرتروز

تغذیه‌ی سالم

آیا می‌دانستید که ایجاد تغییر در رژیم غذایی می تواند به بهبود درد کمک کند؟ همان طور که قبلاً ذکر شد، بیشتر اوقات درد ناشی از آرتروز به علت تجمع سموم در بدن ایجاد و باعث اختلال در عمل کرد سلول می‌شود. به منظور خلاص شدن از شر این سموم و باز سازی سلول، فرد باید به طور خاص یک رژیم غذایی خام را دنبال کند. غذاهای خام تأثیر بسیاری در خنثی کردن سموم دارند که به نوبه‌ی خود باعث تسکین درد می‌گردند. رو آوردن کامل به رژیم غذایی خام به طور موقت برای از بین بردن سموم ضروری است. فرد می‌تواند سبزیجات خام، میوه‌ها، شیر بی‌ چربی و آب نارگیل را در رژیم غذایی خود بگنجاند ولی ازغذای پخته شده و شیر باید به شدت اجتناب گردد. تنها با خوردن مواد غذایی خام به مدت 3 هفته درد از بین می‌رود. حتی بعد از نا پدید شدن درد اطمینان حاصل کنید که 50% وعده‌ی غذایی شما از مواد غذایی خام تهیه ‌شود.

گیاهان

گیاهانی مانند زنجبیل و سیر دارای خواص ضد التهاب هستند، از این رو برای درمان بیماری‌های التهابی مانند آرتروز انگشتان بسیار مؤثر می‌باشند. افزودن این مواد غذایی ضد التهاب یکی از بهترین روش‌ها برای جلو گیری از عود بیماری است. شما به سادگی می‌توانید هر یک از این گیاهان را رنده کرده و به سالاد خود بیافزایید. تهیه‌ی چای از این گیاهان نیز می‌تواند به کنترل آرتروز کمک کند. زرد چوبه، یکی از چاشنی‌هایی است که به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به علت فعالیت قوی ضد التهابی خود بسیار شناخته شده است. بنا بر این استفاده از آن به عنوان سس سالاد نیز می‌تواند به طور مؤثر با آرتروز مقابله کند.

ورزش

آرتروز انگشتان دست باعث محدود شدن دامنه‌ی حرکتی انگشتان می‌شود ولی ثابت نگه داشتن آنها به مدت طولانی می‌تواند باعث بدتر شدن بیماری گردد. بنا بر این، به منظور بهبود انعطاف پذیری مفاصل و ماهیچه‌ها، انجام کمی ورزش بسیار ضروری است. باز و بسته کردن کف دست و کشش انگشتان از هم از ورزش‌هایی هستند که به افزایش حرکت مفاصل کمک می‌کنند.
درمان‌های رایج مانند استفاده از داروهای ضد التهاب (ایبوپروفن) به کاهش درد و التهاب مفاصل کمک می‌کنند. تزریق کورتیزون نیز ممکن است در کنترل علائم آرتروز مؤثر باشد. در صورتی که گزینه‌های درمانی مذکور قادر به کاهش علائم آرتروز نباشند، درمان به روش جراحی مانند تعویض مفصل ضروری است.
تذکر: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً برای آگاهی خوانندگان است، و به هیچ عنوان جای گزینی برای توصیه‌های پزشک متخصص نمی‌باشند.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.