بهترین گواهینامه‌های IT برای سال 2012

گواهی نامه‌ی IT در واقع تأیید کننده‌ی مهارت‌های فرد در زمینه‌ی IT است. مؤسسات گوناگونی وجود دارند که گواهینامه‌های مختلف ارائه می‌دهند؛ اما در سال 2012 اخذ کدام‌ یک از آن‌ها با ارزش‌تر بود؟ مطلب زیر را مطالعه کنید تا در این‌ باره
پنجشنبه، 21 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترین گواهینامه‌های IT برای سال 2012
بهترین گواهینامه‌های IT برای سال 2012

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
گواهی نامه‌ی IT در واقع تأیید کننده‌ی مهارت‌های فرد در زمینه‌ی IT است. مؤسسات گوناگونی وجود دارند که گواهینامه‌های مختلف ارائه می‌دهند؛ اما در سال 2012 اخذ کدام‌ یک از آن‌ها با ارزش‌تر بود؟ مطلب زیر را مطالعه کنید تا در این‌ باره بیش‌تر بدانید.
بهترین گواهینامه‌های IT برای سال 2012
امتحان اخذ گواهینامه‌ی IT همانند یک امتحان معمولی نیست. آمادگی جهت این امتحان، به سادگی خواندن کتب درسی و موارد آموزشی نمی‌باشد. کسب گواهینامه‌ی IT نیازمند ترکیب مناسبی از دانش عملی و فنی است. اکثر سؤالات آزمون‌های آن چند گزینه‌ای می باشند و برخی از آزمون‌ها، آزمون عملی یا تجربه‌ی کاری را نیز شامل می‌شوند. در بازار متغیر IT امروز، گواهینامه برای با تجربه‌گان و تازه کاران یک تکه کاغذِ مهم است.

چرا گواهینامه‌ی IT لازم است؟

گواهینامه مشخص کننده‌ی مرزی است که وجود آن بسیار لازم است؛ در واقع تفاوت میان افراد حرفه‌ای و زمینه‌ی کاری آن‌ها را نشان می‌دهد. کارگران با تجربه، با استفاده از گواهینامه‌های فنی می‌توانند خود را در زمینه‌ی تجربه و تخصص‌شان به روز رسانی کنند. آن‌ها می‌توانند به جای اخذ مدرک تحصیلی بالاتر، با أخذ یک گواهینامه‌ی فنی دانش خود را افزایش دهند. گواهینامه، نشان دهنده‌ی میزان و چگونگی تخصص فرد در زمینه‌ی کاری‌اش است.
مزیت گواهی فنی برای دانش آموخته‌گان تازه کار، قابلیت استخدام و رقابت با دیگر افراد است. این یک واقعیت است که در صنعت IT، فردی که تجربه‌ی کاری نداشته اما گواهی حرفه‌ای دارد در مقایسه با شخص بدون گواهینامه‌ انتخاب بهتری است. یکی از کار بردهای گواهی فنی، اثبات مهارت است. برای افراد بی تجربه، دانشی که با اخذ گواهی فنی همراه است در مقایسه با آن‌‌چه که فرد طی دوران تحصیل می‌آموزد، از ارزش بیش‌تری برخوردار است. به عنوان مثال یک فرد در طول دوره‌ی چهار ساله‌ی رشته‌ی مهندسی، مقدار اندکی از زبان‌های مختلف همانند جاوا و یا SQL را فرا می‌گیرد. حوزه‌ی زبان SQL در برگیرنده‌ی وارد کردن داده، جستجوی داده، به روز رسانی و حذف داده، ایجاد طرح و اصلاح و کنترل دست رسی به داده است. اما زمانی که یک دانش جوی مهندسی برای شغلی در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که گواهی فنی SQL داشته باشد ارزش بیش‌تری برای یک سازمان خواهد داشت چرا که او در یک تکنو لوژی خاص (SQL) تبحر ویژه دارد.

کدام‌یک از گواهینامه‌های IT بیش‌ترین تقاضا را دارند

متخصص فناوری مایکرو سافت (MCTS): آزمون أخذ این گواهینامه، مهارت و تخصص افراد را در یک تکنو لوژی خاص تست می‌کند. به عنوان مثال آزمون MCTS ASP.NET بر رشته‌ی .NET 3.5 ASP.NET تمرکز دارد. در حال حاضر در چارچوب .NET، سرور SQL، ویندوز و هوش تجاری بیست تخصص با پنج گروه عمده‌ی موضوعی وجود دارد. این اولین مرحله‌ی آزمون أخذ گواهینامه‌ی مایکرو سافت است.
گواهی حرفه‌ای مایکروسافت (MCTIP): این گواهی برای افراد حرفه‌ای با تجربه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که مجموعه‌ مهارت‌های لازم برای اخذ یک نقش حرفه‌ای خاص را تأیید می‌کند. آزمون این گواهی توانایی داوطلب را در استفاده از فناوری‌های مایکر وسافت، برای اشتغال در یک شغل IT همانند مدیریت پایگاه داده با مدیریت سرور تست می‌کند. هر فرد برای شرکت در این آزمون، ابتدا باید یک یا چند گواهی اجباری MCTS را کسب کند.
CompTIA A+: نوعی گواهی بدون جانب‌ داری از فروشنده است (عدم جانب‌ داری و گرایش به سمت شرکت‌های فروشنده) که سیستم‌ها و فناوری‌های مختلفی را پوشش می‌دهد. این گواهی نامه دانش پایه‌ای مؤلفه‌های نرم‌ افزار و سخت افزار را تأیید می‌کند. فقط آن دسته از افراد حرفه‌ای می‌توانند این گواهی را أخذ کنند که حداقل پانصد ساعت تجربه‌ی عملی داشته باشند چرا که سؤالات آزمون آن تماماً عملی هستند. گواهی نامه‌ی A+ تأیید کننده‌ی مهارت کافی یک تکنسین پشتیبانی رایانه است و حوزه‌های اصلی سؤالات آزمون عبارتند از نصب و راه اندازی، شبکه، تعمیر و عیب یابی شبکه‌های کامپیوتری.
گواهی هماهنگ سازی فنی اَپِل (ACTC): این گواهی نامه برای افراد علاقه‌مند به کار با سیستم عامل MacOSX لازم و ضروری است. مناسب‌ترین افراد برای اخذ این گواهی مدیر سیستم‌های کم تجربه‌ای هستند که ارائه دهنده‌ی خدمات پشتیبانی و حفظ سیستم عامل Mac OS X در محیط سرور مشتری می‌باشند.
گواهی رِد هَت (Red Hat) مدیر سیستم (RHCSA): گواهی نامه‌های رِد هَت، محبوب‌ترین و بهترین گواهی‌های لینوکس می‌باشند. اخذ این گواهینامه‌ها نیازمند شرکت در آزمون عملی واقعی است (به جای سؤالات معمول چند گزینه‌ای). RHCSA آزمون اخذ گواهی اولیه‌ی رد هت بوده و مدیران سیستم بدون هیچ پیش شرط تجربه اجازه‌ی شرکت در آن را دارند. این آزمون، پیش نیاز اصلی گواهی‌های رد هت در سطوح بالاتر همانند RHCE است.
گواهی حرفه‌ای سیستم‌های اطلاعات امنیتی (CISSP): این گواهی نامه توسط کنسرسیوم بین ‌المللی صدور گواهی نامه‌ی امنیتی سامانه‌های اطلاعاتی (ISC2) صادر می‌شود. این گواهی با اطلاعات و امنیت شبکه و موضوعات بسیار مهم در هر صنعت و سازمانی در ارتباط است. این گواهی نامه‌ی خاص مورد تأیید ANSI (انجمن استاندارد ملی آمریکا) بوده و به عنوان استاندارد سیستم‌های اطلاعاتی در نظر گرفته می‌شود. پیش نیاز این گواهی عبارتست از پنج سال سابقه‌ی کار امنیتی تمام وقت.
Comp TIA Security+: گواهی حفظ و نگه داری یک سیستم مطمئن در شبکه‌های کوچک و بزرگ که مراحل و تخصص‌های فنی بسیاری را شامل می‌شود. در مراحل أخذ مجوز security+ از Comp Tia، دانش پایه‌ای و پیش رفته‌ی امنیت کامپیوتر، از کنترل حقوق دست رسی تا رمز نگاری آموزش داده می‌شوند. افراد حرفه‌ای شرکت کننده در این آزمون باید دو سال تجربه‌ی کار با شبکه و گواهی CompTia Network+ را داشته باشند.
گواهی نامه‌ی هکر اخلاقی (CEH): هکر اخلاقی یا آزمونگر نفوذ، به استخدام یک شرکت در می‌آید تا با تلاش در نفوذ یا هک کردن شبکه یا سیستم‌های کامپیوتری، نقاط ضعف و نقایص سیستم‌ امنیتی آن‌ها را کشف کند. هکرهای غیر قانونی همواره تهدیداتی جدی برای یک سازمان به شمار می‌آیند، در حالی که هک اخلاقی روشی مشهور و محبوب در آزمایش امنیت شبکه‌ی ارگان‌ها است. این گواهی نوعی مجوز بدون جانب داری از فروشنده است که شورای بین المللی بازرگانی مشاوران الکترونیکی ارائه دهنده‌ی آن است.
گواهینامه‌ی امنیت اطلاعات جهانی (GIAC): GIAC یکی از مؤسسات پیش رو در کنترل و اجرای امور گواهی امنیت اطلاعات، در چند رشته‌ی امنیتی است. GIAC حوزه‌های دانش خاص یک فرد را در زمینه‌ی اطلاعات امنیتی ارز یابی می‌کند و حدود بیست مسئولیت ویژه‌ی شغلی را پوشش می‌دهد؛ از این دست می‌توان تحلیل‌گر فایر وال، تحلیل‌گر نفوذ و یا کار شناس امنیت را نام برد. این گواهی در حوزه‌ی امنیت اطلاعات از ارزش خاصی برخوردار است.
مجوز مدیریت امنیت اطلاعات (CISM): این گواهی نامه در واقع مجوز ISACA پیش رفته است که افراد با تجربه‌ی حرفه‌ای در زمینه‌ی امنیت اطلاعات به اخذ آن می‌پردازند. آزمون CISM مهارت‌های مدیریتی و آگاهی فرد از فوت و فن کنترل امنیت اطلاعات در سطوح بسیار گسترده را تأیید می‌کند. این گواهی ارزش کلیدی کسانی را نشان می‌دهد که در تلاش‌اند تا موقعیت شغلی خود را ارتقاء داده و از یک فرد حرفه‌ای در امنیت اطلاعات، به یک مدیر در این زمینه تبدیل شوند. این گواهی مورد تأیید ANSI بوده و پیش نیاز آن عبارت است از حداقل پنج سال سابقه کار در زمینه‌ی امنیت IT.
گواهینامه‌ی سیسکو: حوزه‌ی شبکه از نظر میزان رشد و فرصت‌های موجود، سریع‌ترین و بهترین زمینه‌ی IT است. Cisco (سیسکو) با ارزش‌ترین گواهی نامه‌ در زمینه‌ی شبکه می‌باشد. سیسکو برای هر سطح تخصصی در زمینه‌ی شبکه (از سطوح پایین تا پیش رفته) به اعطای گواهی پرداخته و موضوعات مختلفی از قبیل امنیت، نصب و راه اندازی و طراحی شبکه را پوشش می‌دهد. در این‌جا برخی از بهترین گواهینامه‌های IT سیسکو در زمینه‌ی شبکه، را مشاهده می‌کنید:

• گواهی سیسکو برای تکنسین‌های تازه وارد شبکه (CCENT)
• CCNA (گواهی سیسکو دانش یار شبکه) در زمینه‌های امنیت، صدا، بی ‌سیم، مسیر یابی و سوئیچینگ
• گواهی سیسکو حرفه‌ای در زمینه‌ی امنیت (CCSP)
• گواهی سیسکو حرفه‌ای در زمینه‌ی بی ‌سیم (CCNP Wierless)
• گواهی سیسکو حرفه‌ای در زمینه‌ی شبکه (CCNP)

مدیریت حرفه‌ای پروژه (PMP): این گواهی تأیید کننده‌ی مهارت‌ها و معلومات خاص یک فرد حرفه‌ای IT، در زمینه کنترل و اجرای پروژه‌ها و وظایف با بودجه و زمان محدود، در سطح مدیریتی است. پیش نیاز این گواهی عبارت است از مدارک آموزشی و تجربه. گواهی PMP در زمینه‌ی مدیریتی شهرت جهانی داشته و در سطح بین ‌المللی مورد تأیید است.
گواهی نامه‌های IT همواره منبع مورد بحث کار شناسان صنعتی بوده و هستند. در ذهن کسانی که مایل به جذب نیروی کار هستند، فاکتور کلیدی تصمیم گیری در مورد استخدام یک فرد میزان تجربه‌ی کاری او است. أخذ یک گواهینامه هرگز نمی‌تواند جای گزین تجربه شود. هم چنین ممکن است شما تعداد زیادی از این گواهینامه‌ها را أخذ نمایید، اما سازمانی که در آن مشغول به کار هستید حاضر نباشد موقعیت‌تان را ارتقا دهد. به دنبال کسب گواهی نامه‌ای باشید که افزایش حقوق یا بهبود موقعیت شغلی را برای‌تان به ارمغان آورد. هم چنین میزان تطبیق پذیری برنامه‌ی کاری خود را سنجیده و دریابید که آیا برای مطالعه‌ی قبل از امتحان وقت دارید؟ در دراز مدت، مهارت‌ها و استعدادهای‌تان فاکتورهای اصلی موفقیت‌ شما در حوزه‌ی IT خواهند بود.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.