کار و استراحت در دوارن بارداري

کار منزل نه تنها براي زن باردار بي ضرر است بلکه مفيد نيز مي باشد. نکته مهم اين است که در اين کار نبايد زياده روي نمود زيرا خستگي مفرط براي زنان باردار زيان آور است. اگر شما حامله بوده و کار خارج از منزل داريد هميشه
پنجشنبه، 26 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کار و استراحت در دوارن بارداري
 کار و استراحت در دوارن بارداري

 

نويسندگان:گروه نويسندگان





 

کار منزل نه تنها براي زن باردار بي ضرر است بلکه مفيد نيز مي باشد. نکته مهم اين است که در اين کار نبايد زياده روي نمود زيرا خستگي مفرط براي زنان باردار زيان آور است. اگر شما حامله بوده و کار خارج از منزل داريد هميشه اين سوال پيش مي آيد که تا چه وقت مي توانيد کار خود را ادامه دهيد. جواب سوال به نوع کار، وضع سلامتي و همچنين به وظايف شما در منزل بستگي دارد. هيچ وقت به خاطر اين که حامله هستيد نبايد دست از کار بکشيد زيرا امروزه مانند قديم نيست که در خانه بنشينيد و به هيچ جا نرويد و يا با کسي معاشرت نکنيد.
خانم هايي که در خارج از منزل شغلي دارند و در محل ديگري کار مي کنند هنگام بارداري مي توانند به کار خود در خارج از خانه ادامه دهند.
بعضي از مشاغل به خم و راست شدن، ايستادن و راه رفتن به مدت طولاني نياز دارد. در اين موارد دست کشيدن از کار بعد از ماه هفتم بارداري ضرورت دارد به طور کلي کناره گيري از کار به نوع کار، قدرت، استعداد و وضع جسماني زن باردار بستگي دارد. کارهاي دفتري و اداري تا نزديک زايمان مي توان ادامه داد. زيرا اين نوع کارهاي مراحل استراحت و آرامش داشته و بيشتر در حالت نشسته انجام مي شود.
استراحت و تغذيه صحيح را نبايد فراموش کرد و هميشه زمان دست کشيدن از کار را از پزشک خود سوال نماييد.
کارهاي سبک خانگي از نظر فعاليت جسماني بسيار خوب و ادامه آن در طول بارداري امکان پذير است. از کارهاي سخت و بلند کردن اشيا سنگين و جا به جا کردن اثاثيه منزل تا هنگامي که باردار هستيد حتي المقدور خودداري نماييد. با رعايت و پيروي از چند اصل فوق الذکر مي توان از درد کمر و خستگي جلوگيري به عمل آورد.
در زنان بارداري که کار منزلشان زياد است، راهپيمايي و قدم زدن خارج از منزل بسيار خسته کننده بوده و بهتر است که به جاي آن در پارک نشسته و از هواي آزاد لذت ببرند. اين کار به بشاشيت و شادابي کمک کرده و مانع از ايجاد بي حوصلگي و خستگي فکري مي شود.
تا شش يا هشت هفته بعد از زايمان که رحم و ساير قسمت هاي بدن و دستگاه توليد مثل به حالت طبيعي باز مي گردند کار کردن را بايد متوقف نمود به اين ترتيب فرصت بسيار خوبي خواهد بود تا کودک شما بزرگ شده و نگهداريش آسان تر گردد.
زنان بارداري که در کارخانه کار مي کنند و با مواد شيمايي سر و کار دارند نوع کار و مواد شيمايي را بايد با پزشک خود در ميان بگذارند.

خانم هاي شاغل

آيا کارتان خيلي خسته کننده يا پرتنش است؟ آيا کار سنگين جسمي انجام مي دهيد؟ ( کارهايي شامل بلند کردن، هل دادن، کشيدن، بالا رفتن، نشستن يا ايستادن طولاني مدت)، ساعت کارتان زياد است؟ آيا با مواد عفوني يا شيمايي سر و کار داريد؟ آيا محيط کارتان خيلي گرم است؟ اگر جواب هر يک از اين سوال هاي آري است با پزشک خود تماس بگيريد و با کارفرمايتان در مورد تغيير موقتي شغل خود صحبت کنيد.
اگر به مدت طولاني مي ايستيد، وزنتان را به طور متناوب روي يک پا بيندازيد، يا يک پا را روي جايي بالاتر از سطح ديگري قرار دهيد. اگر به مدت طولاني مي نشينيد به طور مداوم تغيير وضعيت داده و زير پاهايتان وسيله بگذاريد تا از سطح بالاتر بيايند. طي ساعات کاري دو زنگ تفريح براي خودتان در نظر بگيريد. در اين زنگ هاي تفريح، در يک محل آرام بشينيد و پاهايتان را روي يک صندلي دراز کنيد يا تختي پيدا کنيد که بتوانيد روي آن دراز بکشيد.
از کار کردن در ساعت هاي پر ازدحام پرهيز کنيد. برخي خانم ها براي اين امر شيفت کاريشان را تغيير مي دهند.

استراحت، خواب و تفريح

استراحت مخصوصا براي کساني که کار منزلشان زياد است بسيار ضروري است. براي اکثر زنان باردار مخصوصا آنهايي زود خسته مي شوند يک ساعت خواب بعد از ناهار بسيار لذت بخش است. در صورت امکان بهتر است که مادر به پهلوي چپ دراز بکشد. اگر فرصتي براي خوابيدن وجود ندارد با نشستن روي مبل و قرار دادن پاها روي صندلي مي توان تا اندازه اي رفع خستگي نمود. زنان بارداري که بعد از ماه چهارم بارداري لکه بيني و خونريزي دارند و سابقه يکي دو بار سقط جنين دارند بايد مدت زيادي در منزل يا بيمارستان تحت نظر پزشک متخصص زنان بستري شده و از هرگونه فعاليتي خودداري نمايند.
شرايط زندگي زنان حامله بسيار متفاوت است. بعضي تمام کارهاي منزل را انجام مي دهند و عده هيچ کاري نمي کنند و به علاوه وضعيت مزاجي زن آبستن در حاملگي اول و ششم کاملا متفاوت است. هر شرايطي که داشته باشيد و هر جا که هستيد شما حداقل به 8 ساعت خواب در 24 ساعت نياز داريد. البته ساعات احتياج به خواب در افراد مختلف متفاوت است. در ماه هاي اول اکثر زن هاي باردار تمايل بيشتري به خوابيدن دارند و گروهي ديگر برعکس مبتلا به کم خوابي مي شوند ولي قدر مسلم آن است که بارداري احتياج مادران به خواب را زياد مي کند.
استراحت در مدت روز سبب ذخيره انرژي مي شود. استراحت روزانه هر قدر کوتاه باشد باز مفيد خواهد بود. لباسهايتان را از تن بيرون آوريد و مدت 10 الي 15 دقيقه بعد از ناهار دراز بکشيد. اگر بچه هاي کوچک داريد مي توانيد همزمان با خواب بعد از ظهر آنها استراحت نماييد. در مدت روز نيز در موقع نشستن پاهاي خود را بالا بگذاريد. اين استراحت هاي کوتاه مدت بسيار مفيد است و سعي کنيد که تا آنجا که مي توانيد حتي المقدور به جاي ايستادن نشسته کارهاي منزل را انجام دهيد. اگر کار بيرون داريد هيچ گاه استراحت هاي کوتاه مدت را در ساعات روز فراموش نکنيد و اگر وسائل استراحت در محل کارتان وجود ندارد اين مشکل را با مسئول مربوطه در ميان بگذاريد به هر صورت در هر شرايطي که باشيد حتما مي توانيد چند دقيقه بعد از ناهار نشسته و پاهاي خود را بالا نگه داريد. بعد از اتمام کار روزانه موقعي که به منزل مراجعت مي کنيد کفش و لباسهايتان را بيرون آورده و در حالي که پاها را بالاتر از بدن قرار مي دهيد دراز بکشيد اين کار براي تمدد اعصاب خسته شما بسيار مفيد مي باشد و هم چنين به دفع آب اضافي توسط کليه ها کمک مي کند.
ماساژ بدن در دوران بارداري به ندرت لازم است ولي در کساني که به عللي مدت چند هفته در بيمارستان يا منزل بستري مي شوند بسيار لذت بخش است. ماساژ بايد بسيار ملايم بوده و توسط يک متخصص با تجربه و در صورت امکان فيزيوتراپيست انجام شود. در ماساژ، شکم را نبايد دستکاري کرد. منظور از ماساژ کم کردن وزن بدن نيست بلکه هدف آن است که بدين وسيله از فشار دائمي بر روي قسمت هاي مختلف بدن به علت خوابيدن طولاني در رختخواب و همچنين شلي عضلات جلوگيري شود. به علاوه ماساژ باعث تسريع و بهبود گردش خون نيز مي شود. به هر حال زن باردار بايد تمام کارهايي را که برايش لذت بخش است تا آنجايي که از نظر جسماني باعث خستگي مفرط نشود، ادامه دهد.
سينما و کنسرت و سرگرميهاي لذت بخش ديگر اشکالي ندارد ولي بايد از رفتن به مکان هاي شلوغ و ساختمان هايي که تهويه خوب نداشته و بسيار گرم هستند احتراز نمود.
منبع مقاله :
گنجي، مبين؛ پورفخاران، محمد؛ حجاران، مريم؛ (1391)، رموز طلايي بارداري موفق، قم: ابتکار دانش، چاپ ششم .



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.