اصطلاحات بدمینتون

آیا شما در بازی بدمینتون تازه کار هستید و نمی دانید که اصطلاحات معمول مربوط به این رشته ی ورزشی چه هستند؟ ما در این جا فهرستی از اصطلاحات بدمینتون را ارائه می دهیم تا موجب شود که شما این ورزش را بهتر درک نمایید.
سه‌شنبه، 14 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اصطلاحات بدمینتون
اصطلاحات بدمینتون

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
آیا شما در بازی بدمینتون تازه کار هستید و نمی دانید که اصطلاحات معمول مربوط به این رشته ی ورزشی چه هستند؟ ما در این جا فهرستی از اصطلاحات بدمینتون را ارائه می دهیم تا موجب شود که شما این ورزش را بهتر درک نمایید.
بدمینتون، ورزشی با استفاده از راکت و گوی پر دار به انجام می رسد، امروزه بدل به ورزشی محبوب گردیده است. این ورزش به علت محبوبیت فزاینده ی خود در سال 1992 به جمع رشته های موجود در المپیک افزوده شد. این بازی شامل دو بازی کن در برابر یک دیگر (انفرادی) و یا دو جفت بازی کن در برابر هم (دوبل) می شود. هدف در این بازی اصابت دادن گوی پردار به نیمه ی زمین حریف است.

راکت

راکت وسیله ی است که توسط یک بدمینتون باز برای ضربه زدن به گوی پردار مورد استفاده قرار می گیرد. وزن راکت حدوداً به 3 اونس می رسد و طول آن تقریباً 27 اینچ است. امروزه معمولاً قاب راکت بدمینتون از بور، گرافیت، کربن و یا سفال ساخته می شود. آنها هم چنین از فیبرهای کربن و کامپوزیت های گرافیتی - پلاستیکی نیز ساخته می شوند. این مواد به بازی کن این امکان را می دهند تا کنترل بهتری را در حالت تدافعی بر روی گوی پردار داشته باشند و به هنگام وارد آوردن ضربه ی اسمش نیروی بیشتری را وارد آورند. رشته ها یا با استفاده از الیاف مصنوعی و یا مواد طبیعی ساخته می شوند. رشته های طبیعی با استفاده از دل و روده ی گراز ساخته می شوند و کنترل و احساس بیشتری را به راکت می بخشند، اما آنها گران قیمت و کم دوام هستند.
اصطلاحات بدمینتون

گوی پر دار

این گوی که با نام پرنده نیز شناخته می شود، جسم پرتاب شونده ای است که برای رد و بدل نمودن در بازی بدمینتون مورد استفاده قرار می گیرد. این گوی، مخروطی شکل است و یک طرف آن رو باز است. قسمت پایین این گوی از یک چوب پنبه تشکیل می شود که در لایهای از چرم پوشیده شده است. در این چوب پنبه معمولاً وجود پرهای اردک و غاز به کار گرفته می‌شود. این پرها به پرنده حالتی ایرودینامیک می بخشند. با این وجود، با پیشرفت این بازی ضربه ها نیز به نحو فزاینده ای قدرتمند گردیده اند و رالیها طولانی تر شده اند. این امر منجر به معیوب شدن گوی پردار می شود، جایی که گوی پس از انجام 2 تا 3 رالی می شکند. از این رو سازندگان گوی های پر دار در محصولات خود به جای پر از پوششی نایلونی استفاده مینمایند. این امر پرنده ها را با دوام تر میسازد و از این رو موجب افزایش طول عمر آنها می شود.

سرو کردن و یا سرویس زدن

در زمان زدن سرویس، حریفان در دو طرف مقابل زمین های سرویس و به شکلی مورب می ایستند. آن گاه زننده ی سرویس گوی پردار را به سمت زمین سرویس حریف خود میزند. سرویس زن در زدن سرویس خود ملزم است تا از ارتفاع پایین کمر خود، و در حالی که سر راکت رو به پایین قرار دارد به گوی پردار ضربه وارد نماید.

زمین سرویس

به منطقه ی محدود شده ی زمین بازی که پس از زدن سرویس گوی پر دار اجازه ی فرود آمدن در آن را دارد اصطلاحاً زمین سرویس میگویند. زمین سرویس در بازی های تک نفره و دو نفره متفاوت است. در صورتی که گوی پردار بر روی هر نقطهای در خارج از محدوده ی سرویس فرود آید، خطا محسوب می شود و خطای سرویس اعلام میگردد.

خط کوتاه سرویس

خطی که در فاصله ی 1.98 متری از تور قرار دارد، خط کوتاه سرویس است. برای این که سرویس طبق مقررات باشد باید از این خط گذر کند. در صورتی که سرویس به این خط نرسد، این سرویس خطا و یا فول اعلام می شود.

بازی

بازی چیزی نیست به جز تعداد گیم های به انجام رسیده برای تعیین نفر برنده.

زمین بازی

زمین بازی منطقه ای است که بازی در آن انجام می پذیرد و به وسیله ی خطوط محدوده ی بیرونی مشخص میگردد.

خط مرکزی

خط مرکزی، خطی است که به طور عمودی به سمت تور امتداد دارد. هم چنین این خط، خطی است که قسمت راست و چپ زمین های سرویس را از هم جدا می نماید.

خط سرویس بلند

در انتهای زمین بازی دو خط در هر دو نیمه قرار دارند. در بازی دو نفره، خط درونی انتهای زمین بازی را مشخص می کند، یعنی خط سرویس بلند دو نفره. در بازی انفرادی، از این دو خط موجود خطی که در بیرون قرار دارد انتهای زمین بازی را مشخص میکند، یعنی خط سرویس بلند انفرادی. این بدین معنی است که برای زدن سرویس، طول زمین در بازی انفرادی در حدود 0.76 متر بلندتر از طول زمین در بازی دو نفره است.

بخش جلوی نت

بخش جلوی نت منطقه ی میان تور و خط سرویس کوتاه است. این منطقه از زمین بازی جایی است که معمولاً ضربات دراپ شات فرود می آیند.

زمین میانی

زمین میانی بخشی از زمین است که در نیمه ی راه بین خط مرزی واقع در قسمت عقب زمین و تور قرار دارد. ضربات اسمش در انتهای این بخش از زمین بازی هدف گیری می شوند.

معبر

منطقه ی بین خطوط موازی قرار گرفته شده در هر دو طرف زمین بازی بدمینتون با نام معبر نیز شناخته می شود. به این منطقه زمین سوم هم گفته می شود. این منطقه جایی است که معمولاً یک ضربه ی لاب، درایو و یا سرویس بلند فرود می آید. هم چنین این منطقه از زمین به وسیله ی بازی کنان بد مینتون معبر پشت نیز خوانده می شود.

کلیر

کلیر ضربه ای است که به چنان روشی بر گوی پر دار وارد می آید که در عمق زمین حریف مقابل فرود می آید. این ضربه با نام تاس نیز شناخته می شود. این ضربه معمولاً با ارتفاع همراه است، چنان که بازی کنی که این ضربه را وارد ساخته است به اندازه ی کافی زمان برای باز گشت به مکان خود در اختیار خواهد داشت.

درایو

هنگامی که یک بازی کن در ارتفاع پایین و سریع به نحوی به گوی پر دار ضربه وارد نماید که به طور افقی از روی تور عبور نماید، به این ضربه درایو گفته می شود.

دراپ

دراپ ضربه ای است که بازی کن در آن به نحوی به گوی پر دار ضربه وارد می آورد که در فاصله ای نزدیک به تور در زمین حریف به زمین بر خورد می نماید.

فلیک

فلیک ضربه ای است که از آن در زدن سرویس و به هنگام بازی کردن ضربات دفاعی استفاده می شود. حرکتی ناگهانی در مچ دست و در امتداد حرکت ساعد به انجام خواهد رسید، که یک سرویس کوتاه را به یک سرویس بلند تبدیل می کند. از این رو، این امر به فریب دادن حریف کمک می نماید. این ضربه برای پاسخ دادن به یک ضربه ی دراپ شات از سوی حریف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این جا، امکان دارد که بازی کن تظاهر به زدن یک ضربه ی دراپ شات نماید، ولی به جای آن با یک ضربه ی فلیک اقدام به زدن یک لاب نماید.

ضربه ی تور نعلی شکل

یک ضربه ی تور نعلی شکل از دو گونه بر خوردار است. گونه ی اول آن در زدن سرویس است، جایی که زننده ی سرویس از ارتفاعی پایین گوی پر دار را مورد ضربه ی خود قرار می دهد. در این جا، گوی پردار تنها از روی تور رد می شود و درست در پشت خط سرویس کوتاه فرود می آید. در گونه ی دیگر آن، بازی کن چنان به گوی پردار ضربه وارد میسازد که درست در درون زمین حریف فرود می آید، و به سختی از روی تور عبور می نماید. خطری که امکان دارد تا به هنگام تلاش برای زدن این ضربه پدید آید این است که امکان دارد که گوی پر دار به خاطر مسیر پرتابی نعلی شکل مانند خود موفق به عبور از روی تور نگردد.

ضربه ی نیمه ی زمین

ضربه ی نیمه ی زمین، ضربهای است که طی آن بازی کنی که زنندهی سرویس است، به نحوی به توپ ضربه وارد میسازد و آن را هدایت مینماید که به سمت میانه ی زمین بازی برود.

ضربه ی هل

یک ضربه ی هل، ضربهای است که طی آن بازی کن زنندهی سرویس به آرامی گوی پر دار را با یک حرکت کوچک مچ هل می‌دهد. این ضربه معمولاً از میانه ی زمین بازی کن و یا تور تا میانه ی زمین حریف مقابل انجام میپذیرد.

رالی

زمانی که بازی کنان در طول آن چندین بار مشغول ضربه زدن به توپ به سمت عقب و جلو هستند قبل از این که یکی از بازی کنان موفق به کسب یک امتیاز گردد رالی خوانده میشود.

مساحت زمین

مساحت یک زمین بدمینتون 13.4 متر طول و 6.1 متر عرض دارد و دارای شکلی مستطیلی است. در زمان بازی دو نفره، تمامی عرض زمین مورد اسفاده قرار میگیرد. این عرض به هنگام انجام بازی انفرادی به 5.18 متر کاهش پیدا مینماید. ناحیهی سرویس با استفاده از خطوطی افقی در نزدیکی تور مشخص میگردد، که در هر دو طرف زمین وجود دارند. در مرکزیترین نقطهی این خط افقی، یک خط عمودی شروع میشود که در عقب زمین به انتها میرسد. در نتیجه‌ی این کار، منطقه ی سرویس به دو بخش تقسیم میگردد.
دو خط افقی در قسمت عقب زمین وجود دارند که نشان دهندهی مرزهای بیرونی برای سرویس یک بازی انفرادی و سرویس یک بازی دو نفره است. خطی که نزدیکتر است، به منطقه ی سرویس در طول یک بازی دو نفره اشاره دارد، در حالی که خط دورتر به منطقه ی سرویس در طول یک بازی انفرادی اشاره دارد. تور بازی در ارتفاع 1.55 متری و در مرکز زمین آویزان است و به دو تیرک که در هر دو طرف زمین قرار دارند آویزان است.

نحوه ی امتیاز گیری

هدف بازی کنان در یک بازی بدمینتون بردن تعداد ثابتی گیم، معمولاً حد اکثر در سه بازی، است. هر گیم تا زمانی بازی می‌شود که یکی از طرفین اول به امتیاز 21 برسد. هر زمان که یک رالی به وسیله ی بازی کنی خاص برده شد، امتیازات داده میشوند و آنها حق زدن سرویس را به دست خواهند آورد. بازی کنی که اولین بار به امتیاز 21 برسد برندهی بازی خواهد شد.
یک گیم باید با اختلاف حد اقل دو امتیاز برنده شود. در موردی که امتیازات 20 - 20 برابر شود، این کار دوس خوانده می‌شود. در این حال بازی ادامه پیدا می نماید تا این که یکی از دو طرف دو امتیاز برتری به دست آورد.

الگوی سرویس زنی

در بازی بدمینتون، یک بازی کن به هنگام سرویس زدن در یک ضربه باید به ته گوی پردار ضربه وارد آورد و سر راکت باید رو به سمت پایین باشد. تا زمانی که سرویس کامل نگردیده است، پای هیچ یک از بازی کنان، چه بازی کن زننده ی سرویس و چه بازی کن دریافت کننده ی سرویس نباید از زمین بازی خارج گردد. در صورتی که سرویس خطا شود، این امر موجب بروز تغییر در زدن سرویس میگردد و هم چنین یک امتیاز به بازی کن دریافت کننده داده می شود. بر خلاف بازی تنیس بر روی چمن، هیچ گونه خطای دو گانه ای در بازی بدمینتون وجود ندارد.
از این رو، بدمینتون نوعی از بازی است که شما را ملزم به چابک و انعطاف پذیر بودن می نماید، و هنگامی که شما در مهارتها و تکنیکهای این بازی مهارت پیدا نمودید، نه تنها شما از بازی کردن آن لذت خواهید برد، بلکه هم چنین به سلامت و تن درستی خوبی دست پیدا می کنید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.