خطرات شبیه سازی برای سلامتی

علی رغم این واقعیت که فناوری‌های شبیه سازی به تحول خود ادامه می‌دهند، شبیه سازی خطرات مختلفی برای سلامتی دارد، مخصوصاً برای سلامت موجود شبیه سازی شده. اطلاعاتی که در زیر آمده است به بحث در همین مورد می‌پردازد.
چهارشنبه، 29 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطرات شبیه سازی برای سلامتی
خطرات شبیه سازی برای سلامتی

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
علی رغم این واقعیت که فناوری‌های شبیه سازی به تحول خود ادامه می‌دهند، شبیه سازی خطرات مختلفی برای سلامتی دارد، مخصوصاً برای سلامت موجود شبیه سازی شده. اطلاعاتی که در زیر آمده است به بحث در همین مورد می‌پردازد.
وقتی در سال 1996 تیمی از دانشمندان اسکاتلندی اولین پستان دار که یک گوسفند به نام دالی بود را شبیه سازی کردند، شبیه سازی، به عنوان کشفی مهم در فناوری‌های پزشکی توجه همه‌ی دنیا را به خود جلب کرد. دالی که سال‌ها مرکز توجه جهانیان بود، زندگی دردناک و پر از بیماری را پشت سر گذاشت و سرانجام در 14 فوریه‌ی 2003 او را از روی ترحم کشتند. عمر کوتاه دالی از آن به بعد بحث اصول اخلاقی در شبیه سازی را داغ کرده است و از نظر پزشکی، در باره‌ی خطراتی که شبیه سازی برای سلامتی دارد سؤالات بسیار مهمی مطرح کرده است. تا به امروز، هیچ انسانی شبیه سازی نشده و در سراسر دنیا تعداد بی شماری از تلاش‌های بی نتیجه ثبت شده است. بیش از یک دهه از مرگ دالی گذشته است و فناوری شبیه سازی به سطح قابل توجهی رسیده است. استفاده از شبیه سازی در عمل جراحی بر روی حیوانات اهلی از سال 2008 در ایالات متحده قانونی اعلام شده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در ژانویه 2008 اجازه فروش گوشت حیوانات شبیه سازی شده را صادر کرده است.

شبیه سازی و خطراتی که برای سلامتی دارد

اگرچه تأیید FDA شبیه سازی و فروش گوشت حیوانات شبیه سازی را افزایش زیادی داد، شاهد اعتراضات زیادی از جانب محافظان محیط زیست و دوست داران حیوانات بوده‌ایم. حتی اگر رشد در علم و فناوری‌های مدرن از نظر ما به اوج خود رسیده باشد، خطراتی که شبیه سازی برای سلامتی دارد را نمی‌توان انکار کرد. نگاهی به مطالب زیر بیاندازید تا دلیلش را بدانید.

عدم تطابق تخم و هسته

رایج‌ترین خطر مشاهده شده در شبیه سازی میزان شکست بسیار بالای آن است. تحقیقات پزشکی بسیاری تأیید کرده‌اند که از هر 100 حیوان شبیه سازی شده معمولاً تنها 3 مورد موفق است! که این میزان شکست به طور غیرمنتظره‌ای بالا است. در بین راه‌های مختلف شبیه‌ سازی، انتقال هسته یاخته‌های تنی (سلول‌های سوماتیک) بسیار محبوب است، اما به دلایل بسیاری می‌تواند نتایج بسیار نا کار آمدی داشته باشد. اغلب تضمینی وجود ندارد که تخمی که هسته‌ی سلولی آن خارج شده و هسته‌ی انتقال داده شده با هم سازگار باشند، یا این که حاملگی موفقیت آمیز باشد. تخم و هسته‌ی کاشته شده ممکن است حتی در مراحل اولیه به درستی تقسیم نشوند.
خطرات شبیه سازی برای سلامتی

نقص‌های مادر زادی

حیوانات شبیه سازی شده بیشتر در معرض خطر ابتلا به نقایص مادر زادی مانند نا متناسب بودن اندام بدن ("سندروم فرزندان بزرگ") در بدو تولد می‌باشند. بخش‌های نا متناسب بدن نشان از وجود نوعی عوارض در بدن است که هر چه حیوان شبیه سازی شده رشد می‌کند این عوارض تشدید می‌شود. مشکلات مربوط به تنفس و سیستم گردش خون نیز به دلیل اندام‌های بزرگ شده افزایش می‌یابد.

مرگ زود رس

حیوانات شبیه سازی شده به علت سیستم ایمنی ضعیف‌تر و نقص در عمل کرد بسیاری از بخش‌های بدن، بیشتر در معرض مرگ زود رس قرار دارند، درست مثل دالی.

خطاهای تثبیت DNA

بزرگترین مسئله‌ای که هنگام شبیه سازی انسان با آن رو به رو هستیم تثبیت نا درست DNA است. تثبیت DNA در هنگام تشکیل جنین حاصل از یکی شدن اسپرم و تخم، فرآیند حساسی است. همان طور که در جامعه‌ی پزشکی شناخته شده است، روند تثبیت DNA روندی است که در آن DNA از نظر شیمیایی با ژن مادری یا ژن پدری علامت گذاری می‌شود. در صورتی که، نقصی در این روند پیش بیاید، موجب تثبیت معیوب در جنین و در نتیجه نا هنجاری در اندام‌ها می‌شود. در مورد خطراتی که شبیه سازی برای سلامت انسان دارد، بحث‌ها و اعتراضات زیادی در جامعه‌ی پزشکی وجود داشته است. در حالی که خطرات پزشکی مربوط به شبیه سازی انسان‌ها می‌تواند شدیدتر باشد، واقعیت این است که اطلاعات زیادی در باره‌ی جنبه‌های عاطفی و رفتاری انسان شبیه سازی نداریم. هنگامی که مشغول شبیه سازی یک گوسفند و یا یک موش هستیم، رفتار آن‌ها یا عمل کردشان در جامعه اهمیت زیادی برایمان ندارد. اما هنگامی که نوبت به انسان‌ها می‌رسد، نا دیده گرفتن "جنبه‌های انسانی" می‌تواند اشتباهی بزرگ باشد. اگر انسان شبیه سازی شده به گونه‌ای غیر طبیعی خطرناک رفتار کند چه؟ خطر استفاده از انسان‌های شبیه سازی شده برای اهداف شرورانه را نمی‌توان نادیده گرفت. بنا بر این علاوه بر خطراتی که شبیه سازی انسان ممکن است برای سلامتی ایجاد کند، مسائل روانی بسیاری نیز وجود دارد.
خطراتی که شبیه سازی برای سلامتی ایجاد می‌کند، چه برای حیوانات چه برای انسان‌ها، بسیار است و برای از بین بردن خطرات بالقوه به سال‌های سال تحقیق و درک درست از روند شبیه سازی نیاز است. حتی زمانی که علم پزشکی خطرات بالقوه‌ی شبیه سازی را به حد اقل برساند، که با توجه به میلیاردها دلاری که برای پژوهش‌های شبیه سازی قرار داده می‌شود امری است ممکن ، مسائل اخلاقی شبیه سازی همیشه فکر ما را به خود مشغول خواهد کرد. علاوه بر این، فرآیندهای شبیه سازی آن قدر گران است که در دست رس بودن آن در بیمارستان محل زندگیتان کاملاً غیر قابل تصور است. اما چیزی نیست که بتوان در باره‌ی میل وافر انسان به غلبه بر طبیعت گفت. هیچ یک از ما نمی‌تواند 50 یا 100 سال آینده را پیش بینی کند، شبیه سازی فرایند پزشکی کاملاً رایجی خواهد بود! هنگامی که بحث در باره‌ی شبیه سازی ادامه می‌یابد دعا کنید خوب پیش برود. نظر خود را در ستون نظر در مورد شبیه سازی انسان بیان کنید. اطمینان می‌دهیم که به اطلاع صدها نفر از مردم در سراسر کشور برسد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.