گوش شناگران ( التهاب گوش خارجي )

اگر مي توانستيد به اندازه ي يک کَک کوچک شويد و به داخل مجراي گوش يک شناگر برويد، احتمالاً مي ديديد که مجراي گوش خشمگين و قرمز است؛ و متوجه مي شديد که جرم کمي داخل گوش بوده و در اثر نقب زدن و حفر کانال
يکشنبه، 2 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوش شناگران ( التهاب گوش خارجي )
 گوش شناگران ( التهاب گوش خارجي )

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

15روش درمان و اقدام پيشگيرانه

اگر مي توانستيد به اندازه ي يک کَک کوچک شويد و به داخل مجراي گوش يک شناگر برويد، احتمالاً مي ديديد که مجراي گوش خشمگين و قرمز است؛ و متوجه مي شديد که جرم کمي داخل گوش بوده و در اثر نقب زدن و حفر کانال توسط باکتري ها در داخل پوست، مجراي گوش خيس و چسبناک شده است. اگر به داخل گوش شناگر مي رفتيد، آنچه مي يافتيد ابتلاي شناگر به التهاب گوش خارجي بود. يعني عفونتي که طبعاً بيشتر به عفونت گوش شناگر معروف است تا عفونت گوش خارجي، تنها چيزي که براي ابتلا به اين عفونت لازم است عبارتست از يک جفت گوش و رطوبت کافي. دکتر «برايان هندز» در اين باره مي گويد: «درست مثل اين است که دست هايتان را داخل ماشين ظرفشويي نگه داريد. در اين صورت پوست خيس مي خورد و چرمي شکل مي شود. گوش ها دايماً در اثر استحمام، شنا و دوش گرفتن و شامپو کردن شسته مي شوند. سپس مردم سعي مي کنند گوش هاي خود را با پنبه اي که به شکل نوک تيز در آورده اند خشک کنند. اين کار باعث مي شود لايه سطحي پوست به انضمام باکتري هاي مفيد محافظ پوست از بين بروند و باکتري هاي مضر و خطرآفرين جايگزين آن ها شوند». عفونت گوش با قرمزي، تحريک و خارش آغاز مي شود و چنانچه تحت درمان واقع نشود ممکن است به يک عفونت گسترده و تمام عيار تبديل گردد. درد ناشي از بيماري ممکن است واقعا رنج آور باشد. هنگامي که عفونت آغاز مي شود کمک گرفتن از پزشک و مصرف يک دوره آنتي بيوتيک براي سرکوب کردن باکتري ها، ضروري است. اما در اين فاصله براي کاهش دادن درد و هم چنين به منظور جلوگيري از وخيم تر شدن بيماري و حتي متوقف کردن بيماري و قبل از شروع آن اقدامات بسياري مي توان انجام داد.

گوش ها را خشک کنيد

دکتر«هندز» توصيه مي کند گوش ها را هر بار پس از مرطوب شدن چه احتمال عفوني شدن آن ها وجود داشته باشد و چه نداشته باشد خوب خشک کنيم. لاله ي گوش را به طرف بالا و بيرون بکشيد تا مجراي گوش در وضعيت صاف و مستقيمي قرار گيرد. سپس سشوار را در فاصله 50تا 55 سانتي متري از گوش بگيريد. مي توانيد از باد سرد و يا گرم سشوار استفاده کنيد. اما حداقل به مدت 30ثاينه گوش را با سشوار خشک کنيد. با اين کار مجراي گوش کاملاً خشک مي شود و باکتري ها و قارچ هايي که براي رشد و تکثير، به محيطي مرطوب نياز دارند، قادر به فعاليت نخواهند بود.

استفاده از داروهاي مجاز بدون نسخه

در اکثر داروخانه ها قطره هايي براي مبارزه با باکتري هاي گوش يافت مي شود. اگر پس از شنا تنها قرمزي و تحريک گوش عارض شده است با مصرف اين دارو مي توان از بروز عفونت پيشگيري نمود. از اين داروها هر زمان که گوش مرطوب مي شود استفاده کنيد.

استفاده از گوشي حين شنا

دکتر «هاوس» مي گويد: «بازداشتن يک شناگر بسيار علاقمند، از شنا کردن درست مثل آن است که بخواهيم فردي را از نفس کشيدن منع کنيم. پس شنا کنيد اما از گوشي استفاده نماييد تا مانع ورود آب به مجراي گوش شويد.
مي توانيد از موم يا گوشي هاي سيليکوني که نرم و انعطاف پذيرند و مي توان آن را به شکل گوش هر فرد فرم داد و در داروخانه ها به فروش مي رسند، استفاده کنيد. به ياد داشته باشيد که قبل از دوش گرفتن يا حمام کردن نيز گوشي ها را داخل گوش ها بگذاريد. خشک نگه داشتن گوش ها به ويژه در افرادي که مستعد ابتلا به عفونت گوش خارجي مي باشند بسيار حائز اهميت است».

شنا کردن در سطح آب

حتي در صورت مواجه بودن با مشکل عفونت گوش شناگران نيز مي توانيد به شنا کردن ادامه دهيد. اما در سطح آب شنا کنيد. هنگامي که در سطح آب شنا مي کنيد، نسبت به زماني که به عمق آب مي رويد آب کمتري وارد گوش مي شود.

مصرف مسکن به عنوان يک اقدام اوليه و موقت

چنانچه (در اثر عفونت) گوش درد داريد مصرف يک مسکن مجاز بدون نسخه مانند آسپيرين يا استامينوفن مي تواند درد را تا رسيدن به پزشک تسکين دهد.

تسکين درد با گرما

هم چنين گرم کردن گوش به کمک بطري آب جوشي که حوله اي دور آن پيچيده شده، تشکچه ي حرارتي که بر روي درجه ي کم تنظيم شده و يا حوله اي گرم و مرطوب، به تسکين درد آن کمک مي کند.

به جرم گوش دست نزنيد

جرم داخل گوش چند وظيفه مهم را به عهده دارد از جمله اين که باکتري هاي مفيد را در خود نگه مي دارد. پس با خارج نکردن جرم گوش با گوش ها در دفاع و حفاظت از آن ها همکاري نماييد. جرم گوش با پوشاندن مجراي گوش از مرطوب شدن آن جلوگيري مي کند.

خشک نگه داشتن گوش ها

از آنجا که تحريک گوش در اثر شنا کردن موجب از بين رفتن جرم گوش مي شود مي توان اين پوشش را به طور مصنوعي با استفاده از ژل هاي هيدروکربني (1) مجدداً ايجاد نمود. يک تکه پنبه را به ژل آغشته کنيد و آن را مانند درپوشي در قسمت خارجي گوش بگذاريد. پنبه آغشته به ژل هرگونه رطوبت را جذب مي کند و گوش را گرم و خشک نگه مي دارد.

استفاده از چند نوع محلول

چند نوع محلول با اثر فوق العاده در کشتن باکتري ها و نيز خشک کردن گوش، وجود دارند. اگر مشکوک به ابتلا به عفونت گوش هستيد و يا مدت زيادي در آب به سر برده ايد بايد هر بار که سرتان خيس مي شود از يک ماده خشک کننده استفاده کنيد. هر يک از محلول هاي دست ساز خانگي زير اثر بسيار خوبي در خشک کردن گوش دارند.

ريختن الکل در مجراي گوش

ابتدا، سر خود را پايين نگه داريد. به طوري که گوش آسيب ديده به سمت بالا قرار بگيرد. لاله ي گوش را به طرف بالا و عقب بکشيد (تا مجراي گوش صاف شود) و با يک قطره چکان الکل را به داخل مجراي گوش بريزيد. گوش را تکان دهيد تا الکل به قسمت تحتاني گوش نيز برسد. سپس سر را در جهت مخالف خم کنيد تا الکل از گوش خارج شود.

ريختن سرکه در گوش

ريختن سرکه يا مخلوطي از سرکه و الکل به نسبت مساوي در داخل گوش موجب کشته شدن باکتري ها و قارچ ها مي شود. براي ريختن سرکه و يا مخلوط سرکه و الکل به داخل گوش نيز از روش بالا استفاده نماييد.

استفاده از روغن معدني، روغن بچه و لانولين

با چکاندن اين مايعات در گوش قبل از شنا مي توان از بروز مشکلات ثانوي جلوگيري نمود. براي ريختن اين مايعات نيز به روش فوق عمل کنيد(2)

استفاده همزمان از گوشي و کلاه

دکتر«دِرو» کلاه شناي مخصوصي ابداع کرد و براي آن که هنگام شيرجه زدن عينک شناگر از چشم ها خارج نشود، عينک را به کلاه متصل کرد. او سپس متوجه يک مزيت ديگر اين کلاه شد: کلاه هايي که از لاتکس تهيه شده بودند، چون گوش هاي شناگر را نيز مي پوشاندند مانع از ورود آب به داخل گوش مي شدند. به عقيده دکتر «درو» استفاده ي همزمان از کلاه و يک جفت گوشي جهت ثابت نگه داشتن گوشي ها مي تواند روشي ايده آل باشد.

دقت در انتخاب استخر

احتمال ابتلا به عفونت گوش در نتيجه ي شنا کردن در يک حوض نسبت به يک استخر بزرگ که به خوبي ضد عفوني شده، بسيار بيشتر است. پس در آب هاي آلوده شنا نکنيد.

خارج کردن گاه به گاه سمعک

اگر از سمعک استفاده مي کنيد حتي بدون نزديک شدن به آب نيز ممکن است به مشکل عفونت گوش شناگران دچار شويد. سمعک اثري شبيه به گوشي هاي مخصوص شنا دارد. سمعک علاوه بر صدا، رطوبت موجود در مجراي گوش را نيز جمع مي کند. تجمع رطوبت موجب رشد و تکثير باکتري ها شده و رشد باکتري ها عفونت گوش را درپي خواهد داشت. چاره چيست؟ هر زمان که مي توانيد سمعک را از گوش خارج کنيد تا گوش فرصت کافي براي خشک شدن داشته باشد.

پي نوشت ها :

1. مثل وازلين يا پارافين مايع دقت کنيد که پنبه را تا حدي داخل مجراي گوش کنيد که در آوردن آن به راحتي ممکن باشد. «ويراستار پزشکي»
2. ريختن هر نوع ماده اي در گوش مستلزم اطمينان داشتن از سالم بودن پرده ي گوش است. در صورتي که کوچک ترين شکي به اين مسئله داريد، از ريختن هر نوع قطره اي در گوش خودداري کنيد. «ويراستار پزشکي»

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما