مزایای مهندسی ژنتیک

فرآیند مهندسی ژنتیک، دست کاری توالی DNA برای ایجاد یک کپی جدید است. نوشته‌ی زیر بر روی فواید متنوع مهندسی ژنتیک، تمرکز دارد.
شنبه، 8 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزایای مهندسی ژنتیک
مزایای مهندسی ژنتیک

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
فرآیند مهندسی ژنتیک، دست کاری توالی DNA برای ایجاد یک کپی جدید است. نوشته‌ی زیر بر روی فواید متنوع مهندسی ژنتیک، تمرکز دارد.
ژن موجود در بدن تمام موجودات زنده، ما را در تعیین عادات و رفتار اجزای بدن، کمک می‌کند. مهندسی ژنتیک به عنوان مجموعه‌ای از فن آوری‌های مورد استفاده برای تغییر ساختار ژنتیکی سلول‌ها و تبدیل ژن از گونه‌ای به گونه‌ی دیگر، جهت تولید ارگان‌‌های جدید، تعریف شده است. تکنیک‌هایی که استفاده می‌شود، بسیار پیچیده و ماهرانه بوده و با استفاده از مواد ژنتیکی و دیگر مواد شیمیایی بیو لوژیکی مهم، انجام می‌شود.

مزایای مهندسی ژنتیک چیست ؟

شروع مهندسی ژنتیک در شکل فعلی آن، از حدود 25 سال پیش بوده است. هم چنین، مهندسی ژنتیک از ابتدای شروع خود در سال 1970 یک موضوع بسیار گسترده و بحث بر انگیز بوده است. بسیاری از پیامدهای اجتماعی وجود دارند که با مهندسی ژنتیک در ارتباط‌ هستند، و باعث ایجاد خطرات و یا فواید همه ‌جانبه‌ای شده‌اند که ارز یابی و بر آورد آن بسیار پیچیده است. در زیر به مزایای مهندسی ژنتیک در همه رشته‌ها و زمینه‌ها اشاره شده است.
شبیه سازی انسان: تقریباً هر روز، دانشمندی باعث دست یابی به موفقیتی جدید در زمینه مهندسی انسانی می‌شود. پستان داران با موفقیت شبیه سازی شده‌اند و پروژه ژنوم انسانی نیز کامل شده است، که این باعث شده دانشمندان بسیاری در سر تا سر جهان به تحقیق درمورد حقایق مختلف مهندسی ژنتیک انسانی بپردازند. این پژوهش‌ها به درک بهتر از DNA و نقش آن در پزشکی، دارو شناسی، باروری و زمینه‌های مختلف دیگر، منجر شده‌اند. دانشمندان در مؤسسه Roslin در اسکاتلند، یک کپی دقیق از گوسفند، به نام "دالی" (Dolly)، را شبیه‌ سازی کرده‌اند. حیواناتی که به تازگی توسط فرایند مهندسی ژنتیک ایجاد شده‌اند، با عنوان xenographs شناخته شده‌اند.
مزایای مهندسی ژنتیک
درمان پزشکی: در انسان، نوید بخش‌ترین فایده‌ی ‌مهندسی ژنتیک، ژن درمانی بوده است، که یک درمان پزشکی برای نوعی بیماری است که در آن ژن های معیوب تعمیر و باز سازی می‌شوند و سپس جای گزین می‌شوند، و یا ژن‌های درمانی برای مبارزه با این بیماری وارد عمل می‌شوند. در طول دهه‌ی گذشته، بسیاری از بیماری‌های خود درمان و بیماری‌های قلب، با استفاده از ژن درمانی، درمان شده‌اند. بیماری‌هایی مانند بیماری هانتینگتون، ALS و فیبروز کیسه‌ای (بیماری لوز المعده‌‌ و عفونت‌ دستگاه‌ تنفسى‌)، توسط ژن معیوب ایجاد می‌شود. امید است که درمانی برای این قبیل بیماری‌ها، با قرار دادن ژن اصلاح شده یا اصلاح ژن معیوب، پیدا شود. و در نهایت، امید است که بیماری‌های ژنتیکی به طور کامل از بین برود و نیز بیماری‌های غیر ژنتیکی نیز با ژن درمانی مناسب، درمان شوند. آخرین تحقیقات در این زمینه، امکان تعمیر و یا رشد سلول‌های عضلانی جدید را، زمانی که آنها کار نمی‌کنند و یا آسیب دیده هستند، به وجود می‌آورد.
موردهای بار داری: مهندسی ژنتیک هم چنین یک مزیت و نعمت برای زنان بار دار است، که می‌توانند جنین خود را برای تشخیص نقص ژنتیکی ببینند. این نمایش می‌تواند کمکی به پدر و مادر و پزشکان باشد تا خود را برای ورود کودکی که ممکن است نیازهای خاصی درطول زایمان و یا بعد از زایمان داشته باشد، آماده کنند. یک فایده و مزیت قابل دست ‌رس از مهندسی ژنتیک در آینده، که بسیار مشتاقانه در انتظار آن هستیم، این است که جنینی با نقص ژنتیکی می‌تواند با ژن درمانی، حتی قبل از به دنیا آمدن نیز درمان شود. تحقیقات بر روی ژن درمانی برای جنین، قبل از کاشت آن در رحم مادر از طریق لقاح مصنوعی، ادامه دارد. آخرین اصطلاحی که ابداع شده؛ 'نوزادان طراح' (Designer Babies) نام دارد که در آن، زن و شوهر در واقع می‌توانند ویژگی های کودکی را که متولد خواهد شد، انتخاب کنند!
کشاورزی: زمینه کشاورزی نیز تا حد زیادی از مهندسی ژنتیک بهره برده است، به طوری که تناسب اندام ژنتیکی از گونه‌های مختلف گیاهی را به بود بخشیده است. فواید متداول آن، افزایش در بهره‌وری از فتو سنتز، افزایش مقاومت گیاه به شوری زمین، خشکی و ویروس‌ها و هم چنین کاهش نیاز گیاه به کود نیتروژن، می‌باشد. آخرین تحقیقات در دانشگاه کرنل (Cornell University)، تحقیق روی محصول " Oat" (جو دو سر صحرایی)، است که می‌توان مواد مغذی اضافی را به ترتیب به آن اضافه کرده و باعث سالم‌تر شدن محصول، شد. پژوهش‌های مشابه، روی محصول "سویا"، نیز انجام می‌شود.
در اینجا لیستی از برخی از مزایای چشم ‌گیر مهندسی ژنتیک آمده است:
استفاده از مهندسی ژنتیک در میکرو ارگانیسم‌ها، برای کمک در ایجاد مواد دارویی جدید که از راه‌های دیگر غیر قابل ساخت هستند.
مهندسی ژنتیک در روند باز سازی زیستی، که فرایند تمیز کردن زباله و آلودگی با هم یاری موجودات زنده می‌باشد، کمک می‌کند.
مهندسی ژنتیک در کاهش استفاده کلی از علف ‌کش‌ها و آفت کش‌ها کمک کننده بوده است.
مهندسی ژنتیک با تولید واکسن‌ها و دیگر داروهای گیاهان، کمک کننده بوده است.
مهندسی ژنتیک در ایجاد راه سریع‌تر و قابل پیش بینی‌تر، در زمینه‌ی تولید گونه‌های کشاورزی جدید، کمک کننده بوده است. علاوه بر این، ویژگی‌های گونه‌های کشاورزی امروزه بسیار شناخته شده تر از قبل شده است.
امروزه، مهندسی ژنتیک می‌تواند منجر به کشاورزی پایدار شود.
مهندسی ژنتیک نژادهای اصلاح شده ژنتیکی بسیار مفید تولید کرده، که می‌توانند کشاورزی کارخانه‌ای (Factory Farming) را بدون هر گونه درد و رنجی تحمل کند.
در انسان، مهندسی ژنتیک برای درمان اختلالات ژنتیکی و سرطان استفاده می‌شود. مهندسی ژنتیک هم چنین در جای گزینی قسمت‌های جدید بدن نیز کمک می‌کند.
اگر چه، این تا به امروز انجام نشده است، ولی مهندسی ژنتیک، پتانسیل ایجاد نوع جدیدی از انسان‌ها با بسیاری از صفات سودمند را دارد.
تکنولوژی ضد احساسی mRNA (Messenger RNA، یک مولکولRNA است که اطلاعات کدینگ را به مکان‌های سنتز پروتئین، ریبوزوم‌ها، حمل می‌کند).
مهندسی ژنتیک در زمینه استخراج از معادن، برای استخراج عناصر مفیدی که در مواد معدنی جا سازی شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یک نوع توالی باکتریایی خاص، برای تبدیل زباله به اتانول، دست کاری می‌شود، به طوری که می‌تواند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد.
جوانب مثبت مهندسی ژنتیک به مراتب خیلی بیش‌تر از چیزی است که در لیست بگنجد. اما درک مرزهایی که نژاد بشر می‌تواند خود را به سمت آن بکشد و قبل از این که انسان نقش خدا را بازی کند متوقف شود، بسیار مهم است.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.