آیا مثلث برمودا واقعیت دارد؟

در حالی که نا پدید شدن هواپیما ها و کشتیها در اقیانوس اطلس در خارج از ساحل برمودا افراد را به این فکر وا داشته است که آیا مثلث برمودا واقعی است، تحقیقات نشان دهنده ی این مطلب هستند که تمامی این راز چیزی نیست به جز
چهارشنبه، 19 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا مثلث برمودا واقعیت دارد؟
آیا مثلث برمودا واقعیت دارد؟

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
در حالی که نا پدید شدن هواپیما ها و کشتیها در اقیانوس اطلس در خارج از ساحل برمودا افراد را به این فکر وا داشته است که آیا مثلث برمودا واقعی است، تحقیقات نشان دهنده ی این مطلب هستند که تمامی این راز چیزی نیست به جز یک فریب بیش از حد مبالغه آمیز.
آیا مثلث برمودا واقعیت دارد؟
مثلث برمودا که به آن نام مثلث شیطان نیز می دهند منطقه ای است که در اقیانوس اطلس واقع گردیده است و به خاطر نا پدید شدن تعدادی هواپیما و کشتی که در این مسیر به مسافرت می پرداخته اند به مکانی اسرار آمیز مشهور گردیده است. این مثلث متمایز گردیده در ساحل برمودا واقع گردیده است، که واژه ی "مثلث برمودا" از این مکان گرفته شده است. هر چند که مدرک مستحکمی در دفاع از این معما وجود ندارد، اما افراد بسیاری این نا پدید گردیدن های مورد ادعا را به پدیده هایی ماوراء الطبیعه و هم چنین فعالیت موجودات فرا زمینی نسبت داده اند.

نظریات مثلث برمودا

پس دقیقاً ماهیت منطقه ی مثلث برمودا چیست؟ آیا این نا پدید شدن ها به واقع به وسیله ی نیروهای ماوراء الطبیعه اعمال میگردند و یا این که دست موجودات فرا زمینی در کار است؟ آیا این مثلث به همان اسرار آمیزیای است که ادعا میگردد؟ صدها فرد، صدها توضیح را در رابطه با این به اصطلاح معمای ماوراء الطبیعه در اقیانوس اطلس دارند. برخی از مشهورترین نظریات درباره ی مثلث برمودا در زیر آورده شدهاند.
بر طبق گفته ی بعضی ها، این منطقه از الگوهای جاذبه ی نابهنجاری برخوردار است، چنان که هر گونه هواپیما و یا کشتیای بر روی سطح این منطقه به اعماق اقیانوس و گور آبی خود کشیده میشود.
برخی از افراد تصور می نمایند که موجودات فرا زمینی و یا بیگانگان تصمیم به انجام آزمایشاتی بر روی اشکال حیات بر روی سیاره ی ما گرفته اند و آنها از مثلث شیطان به عنوان نقطه ای برای جمع آوری نمودن نمونه هایی انسانی برای انجام آزمایش‌ های آزمایشگاهی بیشتر خود استفاده میکنند.
برخی از افراد وجود دارند که حتی این گونه بحث می نمایند که این مثلث در نوع خود دروازه ای است به سوی دنیایی دیگر و تمامی کشتی ها و هواپیما هایی که تا کنون در این منطقه نا پدید گردیده اند به "آن دنیا" انتقال پیدا نموده اند.
برخی از افراد هم بر این باور هستند که حاوی منابعی عظیم از متان است و حباب های بزرگی از این گاز که در کف اقیانوس به وجود می آیند موجب غرق شدن کشتی ها و پایین کشیده شدن هواپیما ها میگردند.
بر طبق آخرین ادعای صورت پذیرفته، این منطقه پایگاه سری کشور ایالات متحده ی آمریکا است، و جایی است که ارتش کشور ایالات متحده ی آمریکا سلاح های مرگ بار خود را در آن جا مورد آزمایش قرار میدهد. و این که تمامی تبلیغات منفی به وسیله ی خود ارتش به انجام رسیده است، تا این که تمام دنیا چیزی در مورد مقاصد پلید آنها نداند.
اینها تنها چند مورد از نظریات متعددی هستند که در دفاع از نا پدید شده های مورد ادعای مثلث برمودا گفته میشوند. آن چه که ما پس از خواندن این نظریه ها به آن پی می بریم این است که مردم به واقع و به طور فراوان از خلاقیت برخوردار هستند؛ و چیزی که آن را کم دارند تفکر خردمندانه است.

مثلث برمودا و تفکر خردمندانه

نظریه هایی که در بالا ذکر گردیدند به نحوی در خود دچار اشکالاتی هستند، اما تنها زمانی می توان به آنها توجه نمود که شما به صورتی خردمندانه آنها را مورد تجزیه و تحلیل خود قرار دهید. به عنوان نمونه، نظریه ی وجود گاز متان در مثلث برمودا به وسیله ی محققی از دانشگاه موناش مطرح گردید و سپس در مجله ی آمریکایی فیزیک به انتشار رسید. این منابع برای مردم کافی بودند تا این که به صورتی کور کورانه باور نمایند که این نظریه ی واقعاً برای نا پدید شدگان در این منطقه عملی است. اما افراد زیادی در صدد این کار بر نیامدند تا اطلاعاتی در باره ی دیگر مکانهایی که از تراکم متان بالایی برخوردار هستند به دست آورند. در صورتی که فردی دست به چنین اقدامی میزد متوجه این موضوع میگردید که این مثلث مرز بندی شده مکانی نیست که از بالاترین تراکم گاز متان برخوردار باشد. چندین مکان دیگر نیز مانند کرانه ی ساحل کارولینا وجود دارند که تراکم گاز متان در آن جا بسیار بالاتر است. گاز متان باعث بر هم زدن چگالی آب میگردد، که ممکن است به نوبه ی خود موجب غرق شدن یک کشتی گردد، اما این فرآیند چنان سریع نیست که بتواند مانع ارسال پیام از طرف کارکنان کشتی گردد و یا این که کشتی بدون بر جای گذاردن هر گونه اثری از خود نا پدید گردد. مانند نظریهی گاز متان، تمامی نظریات دیگری نیز که ادعا می نمایند این معما واقعی است، چیزی نیستند جز فرضیاتی بی اساس که به وسیله ی کار شناسان خود خوانده ی مثلث برمودا و افرادی مانند چارلز برلیتس مطرح میگردند.

آیا مثلث برمودا واقعیت دارد؟

البته که نه! و هیچ گونه کم بودی در ارائه ی مدارکی دال بر اثبات نمودن این مطلب وجود ندارد که معمای مثلث برمودا تنها فریبی است که به وسیله ی برخی از افراد فریب کار که تمایل به جلب توجه همگان را دارند ساخته و پرداخته شده است. چیزی که این به اصطلاح معما بر مبنای آن قرار گرفته است بزرگ نمایی واقعیات است. اما قبل از این که به بخش اغراق در واقعیات بپردازیم، اجازه دهید تا اندک نگاهی را به برخی از مشهورترین سوانح به وقوع پیوسته در این مثلث بیاندازیم.

سانحه ی پرواز 19

تمام این داستان از 5 دسامبر سال 1945 آغاز گردید، هنگامی که یک گروه از هوا پیماهای جنگنده ی کشور ایالات متحده ی آمریکا در پرواز 19 به ناگاه در این منطقه نا پدید گردید. با کمال تعجب، هوا پیمایی هم که به مأموریت جستجو اعزام گردید نیز با همین سرنوشت مواجه گردید. و این هنگام همان لحظه ای بود که معمای مثلث برمودا به وجود آمد. انسان میتوانست در آن زمان این امر را یک راز بخواند، چرا که هیچ کس به واقع نمی دانست که در حقیقت چه اتفاقی بر سر تمام آن هواپیماها افتاده است. اما تحقیقاتی که در پی آن به انجام رسید پرده دلایل پس پرده ی اتفاق افتادن این ناپدید گردیدنهای اسرار آمیز مورد ادعا را آشکار ساخت و از این رو معما مورد حل و فصل قرار گرفت.
در واقع یگان 19 یک گروه متشکل از خلبانان کار آموز بود که در حال انجام یک جلسه ی آموزشی معمولی بودند. در طول فرآیند آموزش، فرمانده ی این گروه برداشت اشتباهی را نسبت به موقعیت خود به انجام رسانید. و از آن جایی که تمامی گروه میبایستی فرمانده ی گروه را دنبال مینمودند، همه ی آنها راه را گم کردند، و در نتیجه آن قدر در آسمان به دور خود چرخیدند که سوخت آنها به اتمام رسید و سپس به سطح دریا برخورد نمودند. در آرایش چنین هواپیماهای جنگندهای، از تمامی هواپیماهای جنگنده انتظار میرود که خود را با رهبر گروه خود هماهنگ سازند و از وی پیروی نمایند. ممکن است این امر نا معقول به نظر آید، اما اجازه دهید به خاطر داشته باشیم که خلبانان این هواپیماهای جنگنده کار آموز بودند و هوا پیماها نیز به اندازه ی امروز پیش رفته نبودند. منابع ارتش تأیید نمودهاند هوا پیمایی که به عنوان بخشی از مأموریت امداد به منطقه اعزام گردید از نقص فنی برخوردار بوده است که در نهایت منجر به آتش گرفتن کابین خلبان آن گردید. نتیجه ی نهایی بروز یک انفجار و پایانی غم انگیز برای این مأموریت امداد بود.

موجودات فرا زمینی و اشیاء پرنده ی نا شناخته

افرادی که ادعا مینمایند مثلث برمودا کار دست موجودات فرا زمینی است، اغلب کسانی هستند که برداشتی غلط را نسبت به رخ دادهای آسمانی گوناگون دارند. به عنوان نمونه، به هنگامی که شهاب سنگها در این منطقه مشاهده میگردند، اشیاء پرنده ی نا شناخته خوانده میشوند. حتی کریستف کلمب هم در یاد داشتهای خود بیان مینماید که او و خدمه ی کشتیاش توپی از آتش را در آسمان مشاهده نمودند که قبل از این که به سوی دریا پایین رود مسافتی را طی نمود. در زمان کریستف کلمب، این موضوع که برخی از افراد یک شهاب سنگ را با یک شیء پرنده ی نا شناخته مورد اشتباه قرار دادند امر عجیبی نبود، اما هنگامی که فردی در زمان حاضر مرتکب چنین اشتباهی گردد، آن گاه این امر کاری عجیب نخواهد بود بلکه امری احمقانه محسوب میگردد. شاید این امر در نتیجه ی توده ی فیلمهای ET ای است که ما در این روزها به تماشای آنها مینشینیم. مواردی وجود داشتهاند که در طی آن آتش سوزی در چاه های نفت به وسیله ی خلبانان چندین هواپیما به صورت اشیاء پرنده ی ناشناخته معرفی گردیدهاند.

واقعیت هایی مبالغه آمیز درباره ی مثلث برمودا

هنگامی که ما صحبت از اغراق در واقعیتها را به میان میآوریم، به ادعاهای غلط گوناگونی اشاره داریم که در جهت دفاع از رازی انجام میپذیرند که وجود خارجی ندارد. یکی از چنین نمونه هایی تعداد بروز سوانح در این منطقه است. تعداد بالای سوانحی که بر طبق گزارشات در این منطقه ی مشخص شده به وقوع پیوستهاند آن قدر برای فرد کافی هستند تا بتواند باور نماید که به واقع چیزی خارق العاده درباره ی این منطقه وجود دارد. با این وجود، با انجام اندکی تحقیقات میتوانید این ترس را از خود دور نمایید. واقعیت این است که تعداد بالای سوانحی که گفته میشود در این منطقه ی مشخص به وقوع پیوسته باشند، در وهله ی اول در این مکان به وقوع نپیوستهاند.
این مثلث مشخص گردیده در میان سواحل میامی، پورتوریکو و برمودا قرار دارد و بسیاری از حوادث و یا نا پدید گردیدنهایی که بر طبق ادعاها در این منطقه اتفاق افتادهاند، در واقع مایلها دورتر و در بخش دیگری از اقیانوس به وقوع پیوستهاند. حتی کشتیهایی هم که هرگز اسکله را ترک نکردهاند و هوا پیماهایی که هرگز به پرواز در نیامدهاند نیز جایی برای خود در فهرست تلفات مثلث برمودا دست و پا نمودهاند. این امر کار احساس گرایی در بخش رسانه و ادعاهای غلطی بود که به وسیله ی کار شناسان خود خوانده ی مثلث برمودا به انجام میرسید. این به اصطلاح معما با انتشار پیدا کردن کتاب چارلز برلیتس به نام مثلث برمودا به نقطه ی اوج خود رسید. و هنگامی که از وی در باره ی کم بود شواهد آماری موجود در دفاع از ادعاهای مورد نظر او سؤال شد، برلیتس یک جواب متعارف در پاسخ داشت، "دولت و به خصوص نیروی دریایی در مخفی نگه داشتن این نا پدید گردیدن ها نقش دارد".

پس تمام اسرار پیرامون مثلث برمودا در باره ی چه چیزی است؟

این بخش از اقیانوس با سه نوع جریان آب سر و کار دارد: تند بادها، بادهای شرقی و جریان خلیج مکزیک. توفانهای حارهای کاملاً در این منطقه شایع هستند، و از این رو ماجرای کشتیهایی که به مصاف یک طوفان میروند و در نهایت، کار آنها به گور آبی خود در اقیانوس منتهی میگردد، ابداً چیزی اسرار آمیز نیست. تا آن جایی که به هواپیماها مربوط میشود، مه به همراه اندکی کمک از جانب خلبانان بی تجربه مهمترین مقصر در این ماجرا محسوب میگردد. همان گونه که همه ی ما میدانیم، این امر کار سادهای نیست که بتوان چیزی را که در اقیانوس پهناور ناپدید گردیده است پیدا نمود. و در نهایت، اغراق در عدد و رقمهای اعلام شده نیز نقشی اساسی را در به وجود آوردن محیطی اسرار آمیز پیرامون این پدیده ایفا مینماید.
این امر یکی از تمایلات عادی بشر است که هر چیزی که قادر به یافتن توضیحی منطقی برای آن نیست را به ماوراء الطبیعه نسبت دهد؛ همین مورد در باره ی نا پدید شدن های مثلث برمودا نیز صادق است. بسیاری از این نا پدید گردیدن ها هرگز به وقوع نپیوستند و برای همان تعداد اندکی هم که اتفاق افتادند توضیحاتی منطقی هم چون آب و هوای طوفانی و نقص فنی وجود داشت. این واقعیتها کافی هستند که به اثبات برسانند پدیده ی مثلث برمودا یک داستان ساختگی است که از بلاهت محض در طرف باور کنندگان آن، نا به کاری از طرف سازندگان آن و رفتارهای احساس گرایانه و بی مسئولیتانه از جانب رسانه ها به وجود آمده است.


 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما