پنج چیزی را که وب 2.0 در طی پنج سال تغییر داده است

اینترنت در طول چند سال گذشته دست خوش تغییرات بسیاری گردیده است، ما باید بیشتر این سپاس گزاری را مدیون تأثیر وب 2.0 و ابزارهای قدرتمندی باشیم که این نرم افزار به سازندگان در جهت بهره گرفتن برای خدماتشان اراده
يکشنبه، 23 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پنج چیزی را که وب 2.0 در طی پنج سال تغییر داده است
پنج چیزی را که وب 2.0 در طی پنج سال تغییر داده است

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
اینترنت در طول چند سال گذشته دست خوش تغییرات بسیاری گردیده است، ما باید بیشتر این سپاس گزاری را مدیون تأثیر وب 2.0 و ابزارهای قدرتمندی باشیم که این نرم افزار به سازندگان در جهت بهره گرفتن برای خدماتشان اراده میدهد. در این جا پنج مورد از تحت تأثیر قرار گرفته ترین جنبه های اینترنت از آن زمان آورده شده است.
نا پوشیده نیست که اینترنت در طی پنج سال گذشته تکامل پیدا کرده است. پس از کار ایستاییِ به ظاهر ویرانگری که در د ه ه‌ی 90 به وقوع پیوست، همه بر این تصور بودند که کار اینترنت به پایان رسیده است. متأسفانه، بازار از این عادت برخوردار است که در برابر شکستهای کوتاه مدت واکنشهایی بیش از اندازه نشان میدهد و بدترین برداشت را از اتفاق صورت پذیرفته خواهد داشت. اگر فرد نگاهی به سایتها و خدماتی بیاندازد که در نهایت از کار افتادند، این موضوع کمتر از این که مسئلهای مربوط به انفجار درونی باشد، بیشتر به عدم برخورداری از بازاری مناسب مربوط میشود. اینترنت به سرعت رو به پیش رفت نهاد و همه ی افراد چنان هیجان زده گردیدند که هر ایده ی کوچکی به صورت روزانه با بازخوردی بسیار زیاد از طرف عموم مردم روبرو میگردید. در نهایت، و به هنگامی که همه ی مردم مواجه این امر گردیدند که نه هر ایده ای که به پسوند دات کام در انتهای آن خاتمه یابد با خود پول خوهد آورد، همه چیز به ناگاه ترقی پیدا نمود.
پنج چیزی را که وب 2.0 در طی پنج سال تغییر داده است
اما، در نهایت فناوری تکامل پیدا نمود و به همراه خود بازار پر روتقی را برای تجارت اینترنتی به همراه آورد، به خصوص در مورد تبلیغات. مدت زمانی به طول انجامید، اما درصد بالاتری از شهروندان جهان به پهنای باند بالایی از اینترنت دست یافتند و میلیونها نفر شروع به ورود روزانه به اینترنت نمودند تا ایمیل خود، اخبار و جدیدترین فیلم بازیهای تنیس روی میز را در وب سایت YouTube چک نمایند، همه ی مسائل رو به راه گردیدند و اینترنت به واقع شروع به ارز آوری کردن نمود.
امروزه، وب 2.0 هر گونه فناوری ای را توصیف مینماید که به کاربران این اجازه را میدهد تا به طور مستقیم اثری متقابل را بر روی محتوای صفحات وب و یا خدمات آن داشته باشند و یا این که محتوای آنها را تغییر دهند. این امر همه چیز را در برمی‌گیرد، من جمله وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و یا انجمن های دیجیتالی مانند YouTube و یا Flickr. این وب سایتها مبلغ بسیار بالایی پول را برای شرکتهایی فراوان فراهم میآورند.
و در نهایت، این پول سازی به چشم بازیگران مهم صنعتی و فرهنگی در آمریکا آمد و در حال حاضر همه چیز رو به سوی نقطه ای از انجام کارها میرود که هرگز تا قبل از این چنین نبوده است. این پنج نو آوری نه فقط فناوری هایی جالب و جدید بلکه هم چنین تغییراتی هستند در روشی که ما زندگی خود را بر یک مبنای روزانه مورد مشاهده قرار میدهیم.

اخبار و سیاست

اخیراً اخبار و سیاست دست خوش سهم درست خود از تغییرات بزرگ شده اند، که این سهم اکثراً به خاطر این واقعیت است که رسان ه های خبری در طول چند سال گذشته در حال انجام این تغییر مداوم بوده اند. از میانی که روزنامه ی نیویورک تایمز در حدود یک دهه ی پیش جهش اینترنتی خود را به انجام رسانید، افراد دیگر هم به آرامی شروع به انتقال دادن منابع خود بر روی اینترنت نموده اند. با این وجود، با وب 2.0، اینترنت تبدیل به یک قطب مرکزی برای انتشار اخبار به توده ی مردم گردیده است. وبلاگ نویسی چگونه رفتار متقابل سیاستمداران را با رأی دهندگان آنها تغییر داد و در حال حاضر اخبار بدون تأخیر و از طریق چند صد منبع مختلف ارائه میگردند. در حال حاضر هر کسی با استفاده از یک کامپیوتر میتواند دربارهی حوادث اتفاق افتاده در آن سوی دنیا اطلاع پیدا نماید و جدیدترین پیام انتخاباتی نمایندهی محلی آنها را تماماً ظرف مدت چند دقیقه مشاهده نماید.

ارتباطات

تغییرات در صنعت تلفن از زمانی که VoIP برای نخستین بار از حدود چند سال پیش پا به عرصه ی وجود گذاشت رو به پیش رفت بوده است. این تغییر بزرگ در چشم انداز ارتباطات تغییری عمده در صنعت تخته مدار مبنا است. تماسهای تلفنی دیجیتالی به نسبت تماسهای قدیمی ارزانتر، ساده تر و قابل تغییرتر از آب در میآیند و با کمک فناوری وب 2.0 شرکتهای بیشتر و بیشتری در حال وارد گردیدن به این عرصه هستند و خدماتی را از خود ارائه مینمایند که این تجربه را به بود می‌بخشد. به عنوان نمونه، کاربران VoIP در حال حاضر از این امکان برخوردار هستند که کلید تبدیلی را از کامپیوتر خود نصب نمایند تا به جایی متصل گردند که تماس ها از طریق خدماتی چون گراند سنترال فرستاده میشوند و یا پیامهایی که تنها با یک کلیک سادهی ماوس کامپیوتر و میکروفن های ارزان قیمت مستقیماً و از طریق بلاگهای دوستان و یا پروفایل های شبکه های اجتماعی ارسال میگردند.

سرگرمی

سرگرمی از مدتهای بسیاری است که پیش گام فناوری های جدید شده است و در حالی که شرکتهای بزرگ اندکی از این روند عقب افتاده اند، اما صنعت سرگرمی ایجاد شده برای کاربر در سالیان اخیر به شدت و با سرعت رشد پیدا کرده است و سایتهای بسیار بزرگی را مانند YouTube به وجود آورده است. با این وجود، فیلم ترفندهای توپ پینگ پنگ و سگهایی که تخته اسکیت سواری مینمایند تنها تغییراتی نیستند که در صنعت به وجود آمده اند. اکنون موسیقی دانان فیلمهای خانگی خود را میسازند و از اینترنت در جهت پخش کردن موسیقی های خود در سطح گسترده استفاده مینمایند. شرکتهای فیلم سازی آگهی هایی تبلیغاتی را میسازند که بتوانند به کمک آنها اجناس خود را پخش نمایند و در حال حاضر تلویزیون به راحتی از وب سایتهای اینترنتی و صفحاتی که فیلمها را جمع آوری مینمایند در دست رس است. سرگرمی درست هم چون بازی مانند همیشه به سادگی در دست رس بوده است و تا آن جایی که استودیوها و شبک ه هایی که تاکنون عرضه گردیدهاند تشخیص دهند که این کار آیندهی صنعت آنها را درست میکند، به رشد خود ادامه میدهد.

اجتماعی کردن

بارزترین تغییری که به لطف فناوریهای وب 2.0 در دور نما به وجود آمده است، رشد شبکه سازی اجتماعی و روشهای ارتباطاتیای است که افراد از آنها بهره میجویند. با وجود تقریباً 200 میلیون کاربر به تنهایی بر روی وب سایت MySpace و میلیونها نفر بیشتر بر روی وب سایتهای Facebook و Orkut و Hi5 و Xanga، میلیونها کاربر در سر تا سر جهان وجود دارند که از فناوری های رو به رشد ارائه شده در اجتماعی سازی اینترنتی استفاده میکنند. این امر شامل تمامی موارد، از وبلاگ نویسی دربارهی روز یک فرد گرفته تا آپلود کردن پروفایل های شخصی و نظرها و یا ذخیره ساختن یک دو جین آلبوم از عکس بر روی اینترنت برای مشاهده ی دوستان و خانواده میشود.

تحصیلات

احتمالاً تحصیلات آخرین حوزه ای است که امکان دارد هر کسی با توجه به تصویری که از اینترنت از بُعد وقت تلف کردنی آن برای خود می‌سازد، انتظار یافتن پیش رفت در آن را خواهد داشت. با این وجود، برای آن دسته از افرادی که در صنعت تدریس فعالیت می نمایند، ثمر بخشی بلاگ نویسی، ایجاد انجمن و وب سایت های بر هم کنشی به نحوی غیر قابل باور بالا است. در حال حاضر مدت زمان طولانیای میشود که اساتید برنامه های درسی و یاد داشتهای کلاسی خود را بر روی اینترنت پست میکنند و فضایی را برای دانش جویان فراهم میسازند که آن کار کلاسی را مورد بحث و عمل متقابل قرار دهند. هر چند که در حال حاضر، کلاسهای بیشتری در حال سازگار شدن با این واقعیت قرار گرفته اند که بخش عمده ای از تحقیقات بر روی اینترنت به انجام برسند و دانش جویان بیش از پیش به طور اینترنتی به عمل متقابل بپردازند، کلاس ها به سمت فضاهای کاری دیجیتالی رو به حرکت هستند و معلم ها در حال ساختن وبلاگهایی هستند که کامنت گذاشتن بر روی آنها به عنوان بخشی از نمرهی روزانه الزامی محسوب میگردد. آزادی و عمل متقابل پای داری را که اینترنت برای معلمها و دانش آموزان فراهم میآورد بدین معنی است که مربیان آینده به طور قطع و یقین از آن تا بیشترین اندازه ی ممکن بهره خواند گرفت.

دیگر رسانه ها

ثمر بخشی چیزی مانند وب 2.0 تقریباً تمامی صنایع را به این فکر فرو برده است که دربارهی چگونگی انجام عمل متقابل با جهان تجدید نظر نمایند. مشاغل از وبلاگ استفاده مینمایند تا بتوانند مشتریان و کارمندان خود را در جریان آخرین اخبار قرار دهند تا این که از یاد داشت استفاده کنند؛ ارتباطات به سمت نقطهای تغییر میکنند که تقریباً به طور کلی دیجیتال گردند و در نهایت حتی جنبه های بیشتری از فعل و انفعالات روزانه به خاطر توانایی در ساختن و ویرایش نمودن محتوا به طور پویا از هر کجا در دنیا دست خوش تغییر خواهند شد. این امر تنها مربوط به نو آوری و خلاقیت مناسب میشود که چنین روی دادی به وقوع بپیوندد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.