سينما و شيطان پرستي

شماري از آثار سينمايي و تلويزيوني شيطان پرستي را در قالب به تصوير کشيدن انديشه ها، مراسم، نمادها، نوع پوشش و ديگر امور مرتبط با آن، نشان مي دهند. فيلم « رانندگي خشمگين » مراسم گروهي از شيطان پرستان را نشان
سه‌شنبه، 15 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سينما و شيطان پرستي
سينما و شيطان پرستي

 

نويسنده: جواد امين خندقي




 

شماري از آثار سينمايي و تلويزيوني شيطان پرستي را در قالب به تصوير کشيدن انديشه ها، مراسم، نمادها، نوع پوشش و ديگر امور مرتبط با آن، نشان مي دهند. فيلم « رانندگي خشمگين » (1) مراسم گروهي از شيطان پرستان را نشان مي دهد. اين افراد قصد دارند با قرباني کردن نوزادي براي شيطان، حکومت شيطان را بر روي زمين پايه ريزي کنند. در اين فيلم نمادها و انديشه هاي جريان شيطان پرستي مشاهده مي شود که مهم ترين آن قدرتمند نشان دادن شيطان است.
اولين گروه از اين موضوع را فيلم هايي تشکيل مي دهند که عقايد خرافي نسبت به شيطان را با رويکرد ذکر شده در انواع شيطان پرستي نشان مي دهند. نمونه هايي در بحث مربوط به شيطان و نفي وجود خدا آمد که بيش تر آن ها در اين موضوع نيز قرار مي گيرند. هم چنين نمونه هاي ديگري نيز وجود دارد؛ از جمله در فيلم « بچه ي رزماري » گروه شيطان پرستان در پي تولد و نگه داري از نوزادي اند که فرزند شيطان محسوب مي شود. اين مولود در آينده اي نزديک، جهان را به تسخير شيطان درخواهد آورد.
سينما و شيطان پرستي
ويروسي ناشناخته در فيلم « روز قيامت » (2) باعث تبديل شدن انسان ها به موجودات آدم خوار مي شود و دولت ها براي جلوگيري از شيوع اين ويروس، محل وسيعي را در قرنطينه قرار مي دهند و ديوارهاي بلندي سرتاسر اين محوطه مي سازند. پس از مدتي، گروهي از سربازان براي يافتن دانشمندي که احتمال مي رود درمان اين ويروس را يافته باشد به داخل اين منطقه مي روند. آنان در اين مکان با دو گروه از انسان ها مواجه مي شوند: گروهي انسان هاي سنتي و گروهي که وضع و پوششي همچون شيطان پرستان دارند و آدم مي خورند. اين گروه براي قرباني کردن انسان و خوردن آن مراسمي همراه رقص و موسيقي انجام مي دهند.
سينما و شيطان پرستي
گروه موسيقي راک در فيلم « بدن جنيفر » (3) براي رسيدن به شهرت قصد دارند دختري را براي شيطان قرباني کنند. آن ها براي اجراي اين مراسم از آموزه هاي « کتاب مقدس شيطان » استفاده مي کنند. اين کتاب همان گونه که ذکر شد- مربوط به شيطان پرستان فلسفي است. نکته ي قابل توجه در اين فيلم، آن است که اين گروه موسيقي با قرباني کردن براي شيطان به شهرتي فراگير مي رسند.
سينما و شيطان پرستي
در گروهي از فيلم ها نمادهاي مربوط به شيطان پرستان (4) نشان داده مي شود؛ به اين صورت که برخي نمادها معرفي مي شوند و در پي آن، فلسفه و معناي نماد در قالب داستان بيان مي شود. نمادهاي اين جريان را مي توان در فيلم هايي همچون « خانه »، (5) « منطقه ي سيزده »، (6) « موفق باشي چاک »، (7) « شرلوک هلمز »، (8) « رمزداوينچي » (9) و « طالع نحس » (10) مشاهده کرد. بايد توجه داشت که صرفاً وجود يک نماد در فيلم نمي تواند به معناي قرار گرفتن آن فيلم در گروه هاي شيطان پرستي باشد. در فيلم هايي که براي نمونه ذکر شد، نمادها به همان معنايي استفاده شده است که در شيطان پرستي لحاظ مي شود.
بخشي از فيلم هايي که با شيطان پرستي مرتبط اند، علاوه بر تبيين انديشه هاي مرتبط با اين جريان، از شخصيت هاي مطرح در اين فرقه نيز استفاده مي کنند. با اين توضيح که اشخاص مهم و صاحب جايگاه در اين فرقه در جايگاه عاملي اصلي در توليد فيلم قرار مي گيرند. با اين کار علاوه بر تبيين نگرش شيطان پرستي و تبليغ آن، اين افراد نيز در معرض توجه مخاطبان که باعث مطرح شدن و محبوبيت آنان مي شود.
سينما و شيطان پرستي
از جمله « آنتون زندر لاوي » مؤسس شيطان پرستي فلسفي و کليساي شيطان، در فيلم « باران شيطان » بازي مي کند و علاوه بر آن در توليد فيلم هاي ديگري نيز نقش داشته است که پيش تر نمونه هاي آن آمد.
« مريلين منسون » (11) خواننده ي شيطان پرست، در ده ها فيلم با عنوان خواننده، موسيقي دان، کارگردان، تهيه کننده، بازيگر و... حضور داشته است. (12) البته تمام اين آثار، نشاني از شيطان پرستي ندارند؛ اما حضور او تبليغي براي اين جريان است. مهم ترين اثر در مجموعه کارهاي او، بازيگري در فيلم « بزرگ راه گمشده » (13) اثر کارگردان مطرح سينما « ديويد لينچ » (14) است.
براي آخرين نمونه از اين افراد مي توان « راب زامبي » (15) را نام برد. او پرکارترين شيطان پرست در عرصه ي سينما و تلويزيون است و تاکنون ده اثر را کارگرداني کرده است. از مهم ترين فيلم هاي او مي توان فيلم « خانه ي هزار جسد » (16) و دو قسمت « هالووين » (17) را نام برد. تمام آثار وي پر از مفاهيم شيطان و سکانس هاي خشونت بار و جنسي است.
قالب سينمايي که در زمينه ي فيلم هاي مرتبط با شيطان پرستي استفاده مي شود معمولاً گونه ي ترسناک است. زيرا در اين فيلم ها ترس از موجود ماورايي يا اتفاقي هولناک وجود دارد که معمولاً به شري از جانب شيطان بازگشت مي کند.

پي نوشت ها :

1. Drive Angry.
2. Doomsday
3. Jennifer's Body.
4. همين اثر، صص 195- 221.
5. House
6. District 13.
7. Good Luck Chuck
8. Sherlock Holmes
9. The Da Vinci Code.
10. The Omen
11. Marilyn Manson.
12. Marilyn Manson, lMDb site.
13. Lost Highway
14. David Lynch.
15. Rob Zombie
16. House of 1000 Corpses
17. Halloween.

منبع مقاله :
امين خندقي، جواد، (1390)، شناخت و بررسي شيطان پرستي، قم: ولاء منتظر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، چاپ پانزدهم



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.