وزنه برداری در هنگام صبح

اگر وزنه برداری با پیروی از دستور العمل‌های خاص زیر انجام گیرد می‌تواند برای بدن مفید واقع شود. در این مقاله اطلاعاتی در این باره ارائه می‌گردد.
پنجشنبه، 17 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وزنه برداری در هنگام صبح
وزنه برداری در هنگام صبح

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
اگر وزنه برداری با پیروی از دستور العمل‌های خاص زیر انجام گیرد می‌تواند برای بدن مفید واقع شود. در این مقاله اطلاعاتی در این باره ارائه می‌گردد.
وزنه برداری یا تمرینات قدرتی با استفاده از تجهیزات وزنه برداری مانند وزنه و دمبل، یا به وسیله‌ی دستگاه‌های وزنه برداری انجام می‌گیرد. از فواید وزنه برداری در هنگام صبح می‌توان به عضلات قویتر و افزایش میزان سوخت و ساز بدن اشاره کرد. این ورزش سوختن چربیها را تسریع کرده و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌گردد. مزایای ورزش کردن در ساعات اولیه‌ی روز در مورد وزنه برداری در هنگام صبح نیز مصداق دارد. تحقیقات حاکی از آن است که تمرینات بدنی در هنگام صبح باعث بهبود وضعیت خواب می‌گردد. خواب خوب و کافی منجر به بهتر شدن تعادل هورمونی و در نتیجه کنترل اشتها و کاهش وزن می‌شود. افرادی که صبح‌ها به انجام تمرینات ورزشی می‌پردازند غالبأ از احساس نشاط و شادابی و انرژی در طول روز سخن می‌گویند. به اعتقاد بسیاری از مردم، ورزش صبحگاهی به هوشیاری آنها در طول روز کمک می‌کند و نظم و انضباط را در کارهای روزانه‌ی آنها به ارمغان می‌آورد.
وزنه برداری در هنگام صبح
اگر چه وزنه برداری در هنگام صبح خطرناک تلقی می‌شود، اما به کار بردن اقدامات احتیاطی خاص می‌تواند آن را به ورزشی بی‌ خطر ومفید تبدیل کند.

قبل از انجام وزنه ‌برداری چیزی بخورید.

اولین و مهمترین چیزی که پیش از انجام ورزشهای قدرتی باید انجام شود خوردن غذا است. این مسئله به دو علت زیر بسیار مهم است:

سطح هورمون‌ها

هورمون‌ها در بدن به دو دسته‌ی آنابولیک و کاتابولیک تقسیم می‌شوند. هورمون‌های آنابولیک "هورمون‌های خوب" هستند که وظیفه‌ی ساخت و باز سازی بافت‌ها را بر عهده دارند، در حالی که هورمون‌های کاتابولیک "هورمون‌های بد" هستند که موجب خرابی بافت‌ها می‌شوند. سطح هورمون‌های کاتابولیک مانند کورتیزول و گلوکاگون در اوایل صبح بالاتر است، در حالی که سطح هورمون‌های آنابولیک مانند تستوسترون و هورمون رشد در اواخر روز به بالاترین میزان خود می‌رسد. بنا بر این مصرف غذاهای سالم قبل از انجام تمرینات بدنی می‌تواند به تبدیل هورمون‌های کاتابولیک به آنابولیک کمک کند.

قند خون

میزان قند خون در اوایل صبح و پس از بر خاستن از خواب بسیار پایین است. علت این امر این است که فرد در هنگام خواب برای مدت 8 ساعت ناشتا می‌ماند. اگر فرد بدون خوردن چیزی وزنه برداری کند در معرض خطر تهوع و ضعف قرار می‌گیرد. بنا بر این خوردن غذا پیش از انجام تمرینات بدنی سطح قند خون را افزایش داده و انرژی لازم برای انجام ورزش را فراهم می‌کند.
همیشه به خاطر داشته باشید که پیش از انجام تمرینات بدنی غذا یا نوشیدنی غنی از پروتئین و کربو هیدرات را مصرف کنید. مواد غذایی غنی از پروتئین و کربو هیدرات سطح گلوکز خوب خون را حفظ کرده و سطح هورمون آنابولیک را در طول انجام ورزش افزایش می‌دهند.

قبل از انجام وزنه برداری بدن خود را گرم کنید

مفاصل و عضلات در هنگام صبح به علت بی ‌حرکت ماندن در زمان خواب سفت می‌شوند. در نتیجه، اگر ورزش وزنه برداری در ساعات اولیه‌ی روز و پس از برخاستن از خواب انجام شود می‌تواند به مفاصل و ماهیچه‌ها آسیب برساند.
بنا بر این بهتر است برای آماده کردن مفاصل اصلی و ستون فقرات نرمش را برای مدت طولانی‌تری انجام داد. اگر در هنگام شروع تمرینات وزنه برداری در ناحیه‌ی مفاصل احساس سفتی می‌کنید تمرینات نرمشی بیشتری را انجام دهید. شدت تمرینات خود را به تدریج و تنها زمانی که در انجام آنها احساس راحتی می‌کنید افزایش دهید.
بنا بر این، اقدامات قبل از تمرین فوق می‌توانند وزنه برداری در صبح را به ورزشی بی ‌خطرتر و مؤثرتر تبدیل کنند.
تذکر: این مقاله صرفاً جنبه‌ی آگاهی دارد. همیشه پیش از شروع هر گونه برنامه‌ی ورزشی به منظور کاهش خطر آسیب دیدگی با یک پزشک مشورت کنید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.