هدف داشتن و احساس خوشبختي

شما در شرايطي مي توانيد احساس خوشبختي داشته باشيد که زندگي تان داراي هدف و معنا باشد. انسان مي تواند بدون برخورداري از بسياري نعمت هاي زندگي مادي با خوشبختي زندگي کند. اما بعيد است کسي را بتوان يافت که بدون
سه‌شنبه، 22 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هدف داشتن و احساس خوشبختي
 هدف داشتن و احساس خوشبختي

 

نويسنده: دکتر شاهرخ اميري





 

شما در شرايطي مي توانيد احساس خوشبختي داشته باشيد که زندگي تان داراي هدف و معنا باشد. انسان مي تواند بدون برخورداري از بسياري نعمت هاي زندگي مادي با خوشبختي زندگي کند. اما بعيد است کسي را بتوان يافت که بدون داشتن هدف و معنا، از زندگي آکنده از خوشبختي برخوردار باشد.
روابط انسان با ديگران (افراد خانواده و دوستان) و با کار و حرفه ي خود اگر به درستي انتخاب شود، مي تواند معناي خوبي به زندگي بدهد. تشکيل خانواده و روابط عاطفي درون خانواده بيش از هر چيز ديگري مي تواند به زندگي آدمي معنا ببخشد. توصيه مي شود براي احساس خوشبختي قبل از اقدام به هر عملي ببينيد آيا آن عمل معنا بخش است يا نه؟
هدف و معنا در زندگي آن چيزي است که ما را هميشه در حرکت نگه مي دارد و بشر بدون هدف قادر به زندگي نيست. ولي به ياد داشته باشيد که مهم ترين چيز رسيدن به هدف مورد نظر نيست، آن چه اهميت دارد يادگرفتن و رشدکردن در خلال اين راه است. چيزي که ما در جست وجوي اهداف خود به آن دست پيدا مي کنيم اهميت کم تري دارد، مهم اين است که بدانيم در طي نمودن اين طريق است که به ما احساس سعادت و خوشبختي دست مي دهد.
بنابراين خوشبختي را مي توان تقريباً تحت هر شرايط و اوضاع و احوالي به دست آورد، مشروط بر اين باور که زندگي شما داراي هدف و معنا باشد.
نياز به معناجويي وهدفمندي در زندگي نه تنها در احساس خوشبختي ما نقش دارد بلکه يکي از بارزترين و ممتازترين مشخصه هاي انسان بودن است. و مهم ترين تفاوت انسان با حيوانات معناجويي انسان در زندگي است.
براي نيل به خوشبختي دو باور اساسي لازم است، يکي اين که زندگي فرد داراي معناست و ديگر اين که زندگي در نفس خود حاوي معناست. بيش تر مردمان متفکر اهميت يافتن معناي شخصي در زندگي خود را درک مي کنند اما معناجويي شخصي براي خوشبختي کافي نيست، افراد متفکر و هوشيار بايد اين باور را در خود ايجاد کنند که نفس زندگي داراي معناست.
هرگاه انسان فهميد که از کجا آمده، براي چه آمده و بعد به کجا مي رود، متوجه مي شود که چه بايد بکند، از آن پس سرگردان نمي ماند. زندگي معنادار است و هستي بي هدف نيست. ما نه زاييده ي اتفاق هستيم و نه به عدم باز مي گرديم.
آن چه انسان ها را از پاي در مي آورد، رنج ها و سرنوشت نامطلوب شان نيست بلکه بي معنا شدن زندگي براي آنها مصيبت بار است. واضح است که معناي زندگي از فردي به فرد ديگر، روز به روز و ساعت به ساعت در تغيير است و هر فرد بايد خودش معنا و هدف زندگي خود را دريابد.
منبع مقاله :
اميري، شاهرخ؛ (1387) خوشبختي- بدبختي انتخاب با توست! تهران: نشر قطره، چاپ اول.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.