همانند سازی درمانی

کلمه‌ی همانند سازی تداعی کننده‌ی تصاویر ترسناک انسان‌های شبیه سازی شده و به وجود آمده از یک فرد است. هنگامی که در آزمایشی ‌گوسفند دالی همانند سازی شد، در معرض خشم و اعتراض عمومی بسیاری قرار گرفت. فرآیند مورد
شنبه، 26 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همانند سازی درمانی
همانند سازی درمانی

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 

 

کلمه‌ی همانند سازی تداعی کننده‌ی تصاویر ترسناک انسان‌های شبیه سازی شده و به وجود آمده از یک فرد است. هنگامی که در آزمایشی ‌گوسفند دالی همانند سازی شد، در معرض خشم و اعتراض عمومی بسیاری قرار گرفت. فرآیند مورد استفاده در ساخت این گوسفند همانند سازی DNA بالغ بود که با همانند سازی درمانی متفاوت است. در همانند سازی درمانی هیچ گونه لقاح اسپرم با تخمک یا لانه گزینی در رحم صورت نمی‌گیرد. بنا بر این، انسان جدیدی خلق نمی‌شود بلکه یک اندام، بافت عصبی یا پوست تولید می‌شود.

همانند سازی درمانی

حقایق و تحقیقات مرتبط صورت گرفته بر روی سلول‌های بنیادی

همانند سازی درمانی چیست؟

همانند سازی درمانی روشی برای ایجاد و خلق سلول‌های بنیادی است اما تنها برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده در سلول کلون مادر به کار می‌رود. این سلول‌های بنیادی می‌توانند برای رشد متناوب اندام‌های مختلف مانند قلب، کبد و کلیه و در نهایت به عنوان نمونه‌ی کاملاً منطبق برای پیوند زدن مورد استفاده قرار گیرند. این روش می‌تواند سلول‌های بنیادی را‌ تولید کند که می‌توانند سلول‌های عصبی سالمی برای بیمارانی که از بیماری پارکینسون یا آلزایمر رنج می‌برند، تولید کنند.
فردی که به دنبال سلول‌های بنیادی سالم است می‌بایستی سلول‌های غیر اسپرمی و غیر تخمکی را ارائه دهد، که بتوان DNA آن‌ها را استخراج کرد. این DNA دو کپی از هر کروموزم انسانی دارد. سپس ‌DNA وارد یک تخمک اهدایی می‌گردد که قبلاً DNA و هسته‌‌ی آن خارج شده است. این فرآیند به عنوان انتقال هسته‌ی سلول پیکری معروف است. اکنون تخمک تازه تشکیل شده، مانند آن که به تازگی لقاح یافته، عمل می‌کند و شروع به تقسیم برای تشکیل یک رویان می‌کند. سلول‌های بنیادی از این رویان گرفته می‌شوند و برای تولید بافت سالم مورد نیاز تخلیص می‌گردند.

فواید همانند سازی سلول‌ها

با تولید موفق رویان با استفاده از همانند سازی درمانی، می‌توان اندام‌های جای گزین تولید کرد و می‌توان افراد بسیاری را که از این مشکل رنج می‌برند درمان کرد. می‌توان زندگی‌های بسیاری را حفظ کرد و هم چنین طول عمر افراد افزایش می‌یابد. فواید متعدد این روش شامل موارد زیر می‌باشد:
- از آن جایی که DNA اندام پیوندی کاملاً با DNA سلول‌های فرد تطابق دارد، ‌جای هیچ گونه نگرانی برای رد پیوند نیست.
-انتظار برای یافتن اهدا کننده و دریافت اندام مورد نیاز دیگر معنی ندارد زیرا اندام مورد نیاز بیماران می‌تواند به طور دل خواه ساخته شود.
- بر خلاف روش‌ قبلی که در آن برای پیوند از اندامی که قبلاً توسط اهدا کننده استفاده شده است، بهره می‌گیرند، در این روش اندام ساخته شده کاملاً جدید و بدون مشکلات همراه با اندام استفاده شده‌ی قبلی، خواهد بود.
- با استفاده از این روش، نیاز به اهدا کننده و در نتیجه کاهش طول عمر او بر اثر پیوند از بین خواهد رفت، و به این ترتیب پیوندهای کلیه آسان‌تر خواهد شد.
- ممکن است این روش بتواند بیماری‌هایی را درمان کند که به طرق دیگر درمان نمی‌گردند.
- زندگی بیماران نیازمند عضو اهدایی حفظ می‌شود.
مشکلات همراه با شبیه سازی درمانی
در حقیقت این روش فواید شگرفی دارد. اگر چه این فواید به هیچ وجه موانع مختلفی را که این فرآیند پیش از اجرای موفقیت آمیز با آن روبه رو می‌شود، از بین نمی‌برد. شبیه سازی نیز مانند هر مسئله در زندگی، طرف داران و منتقدان مختلفی دارد.
- سال‌ها تحقیق و پژوهش بر روی شبیه سازی درمانی نوید بخش است، اما سلول‌های بالغ به طور طبیعی دامنه‌ی کار بردی وسیعی ندارند. ثابت شده است که سلول‌های بنیادی به دست آمده از رویان‌ها انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سلول‌های بالغ دارند.
- با انتقال هسته‌ی سلول‌های پیکری، یک فرد جدید به وجود می‌آید. هنگامی که سلول‌های بنیادی از رویان خارج و حذف می‌شوند، رویان از بین می‌رود و کشته می‌شود و بسیاری از مردم آن را به عنوان قتل در نظر می‌گیرند. به همین جهت طرف داران مخالف با سقط جنین، به شبیه سازی درمانی اعتراض دارند.
- هم چنان نواقص کمی در این فرآیند وجود دارد، همان طور که آزمایش‌های معدودی نشان داده‌اند افراد و جانوران پس از شبیه سازی درمانی مبتلا به بیماری‌ها و تومورهای سرطانی می‌شوند. این نواقص می‌بایستی پیش از تصویب این روش برطرف شوند.
- اصلی‌ترین مسئله‌ی مورد توجه محل تأمین سلول‌های تخمک مورد نیاز است. برای شروع این فرآیند در سطح وسیع، به میلیون‌ها تخمک نیاز است. خارج کردن تخمک‌ها از زنان برای آن‌ها دردناک است و به طور عملی امکان پذیر نیست. بنا بر این، پیش از شروع همانند سازی درمانی، کشف راه‌های مؤثر برای تولید سلول‌های بنیادی مورد نیاز است.
بنا بر این همانند سازی درمانی بسیار امید دهنده است، اما در صورتی که این روش‌ با تکوین مرحله‌ی جدیدی از آن پیش رفت کند. دانشمندان در سراسر دنیا، برای آگاهی یافتن از چگونگی کنترل سلول‌ها، به دنبال‌ یافتن رازهای جدید درباره‌ی رویان هستند. این روش می‌تواند اختراعی تحول آور باشد که با استفاده‌ی مسئولانه از آن راه درمان بیماری را کاملاً متحول خواهد کرد. هم اکنون، مردم تنها می‌توانند منتظر بمانند و برای شکل گیری این فرآیند معجزه آسا دعا کنند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما