عوامل تحکيم خانواده (9)

رسيدگي به وضع ظاهر در زندگي زناشويي

يکي از عوامل تحکيم و تقويت روابط همسران، جاذبه ها و ظرافت هايي است که هر دو مي توانند با استفاده از توانايي و توانمندي هاي جسماني خود، زمينه و بستر آرامش هاي رواني يکديگر را فراهم نمايند و آن رسيدن به وضع ظاهر خود است.
يکشنبه، 25 آبان 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رسيدگي به وضع ظاهر در زندگي زناشويي
 رسيدگي به وضع ظاهر در زندگي زناشويي

 

نويسنده: علي محمد رفيعي محمدي





 

 

- رعايت چند نکته مهم در آرايش زنان
يکي از عوامل تحکيم و تقويت روابط همسران، جاذبه ها و ظرافت هايي است که هر دو مي توانند با استفاده از توانايي و توانمندي هاي جسماني خود، زمينه و بستر آرامش هاي رواني يکديگر را فراهم نمايند و آن رسيدن به وضع ظاهر خود است.
همسران برتر در قلمرو خانواده، باحفظ ارزش ها و توجه به وضعيت شناختي و رواني بچه ها، بخصوص نوجوانان، همواره سعي مي کنند در حد توان و رعايت حدود و حرمت ها، از آراسته ترين، زيباترين و جذاب ترين لباس ها، زينت ها و آرايش ها براي همسر خود بهره بگيرند، چرا که همسرشان به اين جذابيت ها نياز دارد. همان گونه که پيش تر نيز اشاره شد هر گونه خود آرايي، خود نمايي و خود عرضه کردن براي نامحرمان، حرام و آراستگي و آرايش همسر براي همسر مستوجب ثواب است. با کمال تأسف در جامعه ي ما در بسياري از موارد شاهد هستيم که زنان و مردان، بهترين پوشش و آرايش و زينت ها را براي عروسي ها، ميهماني ها و مجالس خارج از خانه استفاده مي کنند و نازل ترين آن را در کانون خانواده براي همسر به کار مي برند!!
اي کاش همه زينت ها، آرايش ها و دلربايي هاي خانم ها، مطابق نظر اسلام، فقط و فقط براي همسر بود، چرا که آن وقت ديگر شاهد اين همه دعواها، کشاکش ها، جدال ها، و فتنه ها نبوديم، در اين زمينه يادآوري اين نکته ضروري است که حضرت زهرا عليها السلام از گران بهاترين عطري که در اختيار داشتند، فقط و فقط براي شوي خود، علي عليه السلام استفاده مي کردند.
همسران برتر، در طول حيات مشترک خود، به رغم گذر ماه ها و سال ها و باوجود افزوني مشکلات زندگي و حضور بچه ها، با داشتن باور عميق در مورد حفظ جاذبه ها هر روزشان را بسان نوعروسان و تازه دامادان آغاز مي کنند و شب هنگام نيز مانند اولين شب وصلت، با انديشه اي نو و دلي پرشور در بستري از ديباي محبت مي آرامند. (1)
ما گاهي تصور مي کنيم وقتي صحبت از آرايش کردن به ميان مي آيد، اين آرايش ويژه ي خانم هاست؛ در صورتي که مردان هم بايد وضع ظاهري آراسته داشته باشند.
آراستگي ظاهري نظافت و استعمال بوي خوش نيز نقش مهمي در حفظ پاک دامني همسر دارد. هر کس بر اساس فطرت خويش از آراستگي و زيبايي لذت مي برد و از زشتي، ژوليدگي و مراعات نکردن نظافت متنفر است. از اين رو در احاديث اسلامي به مردان متأهل سفارش شده که با آراستگي خود موجبات پاک دامني زنان خويش را فراهم سازند. (2)
رسول خدا صلي الله عليه و آله مي فرمايد:
« لباس هاي خود را بشوييد، موهاي خود را اصلاح کنيد. مسواک بزنيد، آراسته و پاکيزه باشيد، زيرا بني اسرائيل چنين نکردند و زنانشان زناکار شدند ». (3)
امام رضا عليه السلام مي فرمايند:
« آمادگي و آراستگي مردان بر پاک دامني زنان آنان مي فزايد، گروهي از زنان، پاکدامني خود را رها کردند، زيرا شوهرانشان خود را براي نيازهاي آن ها آماده نمي کردند ». (4)
امام صادق عليه السلام به زنان هم سفارش مي کند: « شايسته نيست که زن خود را بدون آرايش معطل گذارد. گرچه در گردن خود گردنبندي بياويزد. و شايسته ي او نيست که دستش را بدون خضاب بگذارد، اگر چه با کمي حنا باشد؛ هر چند آن زن سالخوره باشد ». (5)
امام باقر عليه السلام مي فرمايند:
« بر زن لازم است خودش را خوش بو کند، بهترين لباس هايش را بپوشد، به بهترين وجه زينت کند و با چنين وضعي صبح و شب با شوهرش ملاقات کند ». (6)
پيامبر صلي الله عليه و آله نيز به مردان سفارش مي کنند و مي فرمايند:
« بايد شما خودتان را براي همسرتان مرتب و آماده گردانيد، چنان که دوست داريد آنان خودشان را براي شما مهيا سازند ». (7)
يکي از اصلي ترين حقوق زن و مرد برهم، حق آراستگي است.
امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
« خداوند مهربان زيبايي و خودآرايي را دوست دارد ». (8)
علي عليه السلام مي فرمايند:
« خدا از کساني که بوي آزار دهنده اي دارند بيزار است ». (9)
مسئله ي زينت و آرايش آن قدر مهم است که حتي از پيامبر صلي الله عليه و آله سؤال شد:
« زن براي شوهر نابينا چگونه آرايش کند؟ »
حضرت فرمودند:
« عطر استعمال کند تا مرد از بوي آن لذت ببرد ». (10)
رعايت چند نکته مهم در آرايش زنان
« مرد از همسرش انتظار دارد که بهترين لباس هايش را در منزل بپوشد و زينت و آرايش کند و زيبا بگردد. زن هم وظيفه دارد بر طبق ميل شوهرش رفتار نمايد و خودش را هميشه آماده نگه دارد. از طرف ديگر زن حق مضاجعت (11) دارد، بايد زن و شوهر اين نياز را بر طرف نمايند. به هر صورت برنامه ي زناشويي و قانون همسرداري چنين اقتضايي را دارد و زن و شوهر بايد در منزل زيبا بگردند، ليکن لازمه تميز بودن و لباس خوب پوشيدن و زيبا گشتن، آرايش کردن و بي بند بار بودن و رفتار تحريک آميز داشتن نيست. زن و شوهر مي توانند در منزل زيبا و شيک باشند، و در عين حال براي رعايت وظيفه ي پدري و مادري و مقررات تربيتي از حرکات جلف و تحريک آميز اجتناب نمايند. و اين حرکات را به موقعي اختصاص دهند که فرزندانشان شاهد آن نباشند. البته تصديق مي کنم که جمع بين اين دو وظيفه کاري است دشوار، ليکن چون ضرورت دارد، بايد انجام بگيرد. پدر و مادر با عقل و تدبير و گذشت مي توانند برنامه هايي تنظيم کنند که در عين رعايت وظايف زناشويي، براي فرزندشان نيز مشکل تربيتي به وجود نياورند. ». (12)
در پايان به اين نکته اشاره مي کنيم که خانم ها متأسفانه کمتر از ده درصد از توانايي و توانمندي هاي جسماني و عشوه گري خود را براي جلب مردان خود به کار مي برند در خيلي از موارد ديده شده است خانم هايي که از اين توانايي براي جلب رضايت مردان خود استفاده کرده اند بيشتر توانسته اند به فضاي عاطفي خانه آرامش را برگردانند. عدم رعايت بهداشت فردي و آرايش زنان باعث مي گردد که مرد، خداي ناکرده، به گناه چشم چراني و جنسي مبتلا گردد. لذا رسيدن به وضع ظاهر مي تواند عامل تحکيم پيوند خانواده باشد.

پي نوشت ها :

1. دکتر غلامعلي افروز، همسران برتر، ص 81-80.
2. وسايل الشيعه، ج 14، ص 183.
3. نهج الفصاحه، ص 72.
4. وسايل الشيعه، ج 20، ص 246.
5. همان، ج 2، ص 97 و ج 20، ص 166.
6. بحارالانوار ، ج 103، ص 288.
7. مستدرک الوسايل، ج 2، ص 559.
8. بحارالانوار، ج 76، ص 299.
9. وسايل الشيعه، ج 1، ص 246.
10. همان، ج 20، ص 167.
11. ابراهيم اميني، اسلام در تعليم و تربيت، ج 2، ص 67.
12. ابراهيم اميني، اسلام در تعليم و تربيت، ج 2، ص 68-67.

منبع مقاله :
رفيعي محمدي، علي محمد؛ (1389)، نسيم عشق: عوامل تحکيم و تزلزل خانواده، قم: انتشارات رسول اعظم ( صل الله عليه و آله و سلم )، چاپ هفتم



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.