الحاق صحرای نیوادا به امریکا (1864م)

الحاق صحرای نیوادا به امریکا (1864م)
در سال 1864 میلادی نوادا به عنوان سی‌وششمین ایالت، به ایالات متحده آمریکا پیوست، این ایالت در زمان الحاق ۶٫۸۵۷ نفر جمعیت داشت.
نوادا (به انگلیسی: Nevada) از ایالت‌های غرب ایالات متحده است. از شمال با اورگن و آیداهو، از شرق با یوتا و آریزونا و از جنوب و غرب با کالیفرنیا هم‌مرز است. ساختار زمین‌شناسی این ایالت از دشت‌ها، کوه‌ها و دره‌های تشکیل شده‌است. مرکز آن کارسون‌سیتی و بزرگ‌ترین شهر آن لاس وگاس است. نوادا دو میلیون و ۸۳۹ هزار نفر جمعیت دارد.
نوادا اقلیمی بیابانی دارد و در ایالات متحده به ایالت نقره معروف است. قوی‌ترین بخش اقتصادی این ایالت مربوط به گردشگری و قمار و کازینوهای معروف آن می‌باشد که به‌ویژه در لاس وگاس و رینو متمرکز هستند.
پیش از آمدن اروپایی‌ها به این منطقه، سرخ‌پوستان قبایل پایوتی، شوشونی و واشو در سرزمین کنونی نوادا سکونت داشتند. نخستین کاشفان اروپایی که به این منطقه آمدند اسپانیایی بودند. آن‌ها این ناحیه را نوادا نامیدند که در زبان اسپانیایی به معنای «برفی» است و علت آن برف‌گیر بودن کوهستان‌های این ناحیه در زمستان بود.
ناحیه نوادا بخشی از قلمرو اسپانیای جدید شد و سپس با استقلال مکزیک در سال ۱۸۲۱، نوادا نیز بخشی از مکزیک را تشکیل داد. پس از پیروزی ایالات متحده در جنگ آمریکا و مکزیک، ایالات متحده منطقه نوادا را در سال ۱۸۴۸ ضمیمه خود کرد و تقسیمات کشوری در سال ۱۸۵۰ آن را بخشی از قلمرو یوتا به‌شمار آورد. کشف نقره در رگه کامستاک در سال ۱۸۵۹ باعث مهاجرت زیاد جمعیت به نوادا شد و این امر جدایی از یوتا و ایجاد قلمروی جدای نوادا در سال ۱۸۶۱ را در پی داشت. در ۳۱ اکتبر ۱۸۶۴ نوادا به عنوان سی‌وششمین ایالت آمریکا به‌رسمیت شناخته شد.
 
منبع:
fa.wikipedia.org

 
نسخه چاپی