سرنگونی سوخوی ۲۴ روسیه توسط ترکیه(2015م)

سرنگونی سوخوی ۲۴ روسیه توسط ترکیه(2015م)
سرنگونی سوخوی ۲۴ روسیه بوسیلهٔ ترکیه رویدادی است که در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ (۳ آذر ۹۴ خورشیدی) در مرزِ سوریه و ترکیه رُخ داد. دفتر ریاست جمهوریِ ترکیه، سرنگونیِ جنگندهٔ سوخویِ ۲۴ روسیه و بوسیلهٔ دو جنگندهٔ اف ۱۶ نیروی هوایی ترکیه را اعلام کرد که موجبِ تنش در روابطِ ترکیه و روسیه گردید.

در پی ساقط شدن جنگنده روابط دو کشور دچار تنش‌های زیادی شد. پس از آن روسیه تحریم‌های سنگین یک جانبه‌ای را علیه ترکیه اعمال کرد. واردات از ترکیه (بویژه محصولات کشاورزی و خوراکی) را متوقف، صدور گاز به ترکیه را با مشکل مواجه کرد و تورهای گردشگری را لغو نمود. با توجه به آنکه بخش قابل توجهی از اقتصاد ترکیه بر پایه گردشگری است و بیش از ۵۰٪ از گاز ترکیه توسط روس‌ها تأمین می‌شود، اقدامات روسیه آسیب بزرگی به اقتصاد آن کشور وارد آورد.

در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ در ساعت ۹:۲۴ دو جنگنده گشت زن اف ۱۶ نیروی هوایی ترکیه که معتقد بودند جنگنده روسی قصد حمله به مواضع ترکمن‌های سوریه را دارد، آن را مورد هدف قرار داده‌اند. این جنگنده دو سر نشین که به گفته رسانه‌های ترکیه در منطقه جبل الزاویه سقوط کرده‌است به گفته ارتش ترکیه قبل از هدف قرار گرفتن ده بار اخطار دریافت کرده بود که البته به گفته کنستانتین موراختین، یکی از خلبانانی که نجات یافته است این جنگنده هیچ اخطاری دریافت نکرده‌است.ترکیه مدعی شده که این جنگنده وارد حریم هوایی کشورش گردیده و از طرف دیگر روسیه تأکید می‌کند که جنگنده اش وارد حریم هوایی ترکیه نشده‌است.دو خلبان این جنگنده قبل از اصابت موشک موفق به خروج از هواپیما شدند. یکی از این خلبان‌ها توسط تیمی از نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان و کماندوهای ارتش سوریه، تحت فرماندهی سردار قاسم سلیمانی (فرمانده سپاه قدس ایران) نجات یافت.

نقضِ ۱۷ ثانیه ایِ حریمِ هواییِ ترکیه
با توجه به بیانیه ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل، جنگنده روسی حریم هوایی ترکیه را تا عمق ۲٬۱۹ کیلومتر (۱٬۳۶ مایل) برای حدود ۱۷ ثانیه نقض کرده‌است، اما با این وجود ترکیه ادعا می‌کرد جنگنده‌هایش به جنگنده روس ده بار در پنج دقیقه هشدار داده‌اند.از طرفی دیگر روسیه معتقد است جنگنده اش حتی یک لحظه وارد خاک ترکیه نشده‌است.

منبع:
ar.wikipedia.org
fa.wikipedia.org
نسخه چاپی