دوشنبه، 20 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درگذشت دکتر علی شریعتمداری، چهره ماندگار علمی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی(1395 ش)

درگذشت دکتر علی شریعتمداری، چهره ماندگار علمی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی(1395 ش)

وی در سال ۱۳۰۲ شمسی در شهر شیراز به دنیا آمده و پس از اتمام تحصیلات متوسطه در این شهر وارد دوره آموزش عالی شد و در سال ۱۳۳۲ مدرک کارشناسی علوم تربیتی و در سال ۱۳۳۵ مدرک کارشناسی علوم قضائی خود را اخذ کرد.

 

سپس برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت و در سال ۱۳۳۶ موفق شد تا مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته آموزش متوسطه را از دانشگاه ایالت میشیگان و مدرک دکتری خود را در رشته  فلسفه، تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی را در سال ۱۳۳۸ از دانشگاه تنسی اخذ کند.

 

وی در طول دوران تحصیل در کسوت شریف معلمی نیز به انجام وظیفه مشغول بود و پس از بازگشت به کشور در سال ۱۳۳۹ به عنوان استاد در رشته علوم تربیتی در دانشگاه اصفهان به کار مشغول شد.

 

در سال ۱۳۴۴ و هنگامی که به علت فعالیت سیاسی علیه نظام ستم شاهی دیگر نمی توانست در داخل از کشور به فعالیت علمی بپردازد، به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های ایالت ایندیانا و تنسی به خدمت پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی برای ادامه خدمت به کشورش به ایران بازگشت و با عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران به فعالیت علمی پرداخت.

 

مرحوم مغفور دکتر علی شریعتمداری از همان ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی حضور در سمت های مهم و حساسی حضور داشت که می توان به عضویت در ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، ریاست گروه برنامه‌ریزی درسی رشته‌ های علوم انسانی، عضویت در هیات مرکزی گزینش و استخدام عضای هیات علمی دانشگاه‌ها، عضویت در شورای پژوهش‌های علمی کشور، عضویت در هیات رئیسه انجمن‌ ایرانی تعلیم و تربیت و نیز انجمن روانشناسی ایران اشاره کرد.

 

به پاس خدمات علمی و فرهنگی وی مدال درجه یک علمی و نشان درجه یک تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران  و لوح چهره ماندگار علمی کشور را نیز دریافت کرده است.

 

از جمله آثار علمی مرحوم دکتر شریعتداری می توان به کتاب‌های آموزش در حوزه و دانشگاه، روشنفکر کیست؟، تعلیم و تربیت اسلامی، جایگاه علوم انسانی در تولید علم، چگونگی ارتقاء سطح علمی کشور، نقد و خلاقیت در تفکر، نقد آرا برخی از دانشمندان معاصر و... اشاره کرد

 

وی  در روز 20 دی ماه 95 در شهر شیراز و در سن 93 سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.