جمعه، 20 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا پیشنهاد هیتلر را رد کرد (1939 م)

روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا پیشنهاد هیتلر را رد کرد (1939 م)
دوازدهم اکتبر سال 1939 روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا پیشنهاد هیتلر را رد کرد که میان انگلستان و فرانسه از یک سوی و آلمان از سوی دیگر واسطه صلح شود تا خونریزی بیشتری روی ندهد!.
مورخان بی طرف که پس از جنگ جهانی دوم، روی این پاسخ تامل برانگیز تحقیق کرده اند نوشته اند که هدف روزولت، ابرقدرت کردن آمریکا بود و حساب کرده بود که تنها یک جنگ بین المللی می توانست این هدف را تحقق بخشد. آمریکا از قاره های قدیم فاصله زیاد دارد و با جنگ افزارهای آن زمان، از یک جنگ جهانی آسیب چندانی نمی دید. امروزه، موشک است که فاصله ها را از میان برداشته است. اگر پاسخ روزولت مثبت بود، شاید جنگ برسر لهستان به آن صورت گسترش نمی یافت و جهانی نمی شد.
پیش بینی روزولت درست بود و آمریکا از میان ویرانه های جنگ جهانی دوم، به صورت یکی از دو ابر قدرت جهان قد علم کرد و با کنار رفتن مسکو از میدان بازی در آغاز دهه 1990، یکه تاز جهان شد. ولی تحولات سال 2008 نشان داد که کنار رفتن مسکو موقتی بود لذا اینک همه تلاش غرب براین است که مانع فعال شدن مجدد دولت مسکو شود.
باید دانست که پیش از روزولت، دولتین انگلستان و فرانسه هم که قبلا به آلمان اعلان جنگ داده بودند پیشنهاد صلح هیتلر را ـ پیش از آن که آتش جنگ میان آنها روشن شود رد کرده بودند. اعلان جنگ انگلستان و فرانسه به آلمان به خاطر تعرض آلمان به لهستان بود. هدف هیتلر از تعرض به لهستان، بازگرداندن مناطق آلمانی بود که فاتحان - پس از شکست آلمان در جنگ جهانی اول از این کشور جدا کرده و به لهستان داده بودند. هیتلر در صدد متحد ساختن همه آلمانی تبارهای اروپا در زیر یک پرچم بود.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.