( تحصیلات : لیسانس ، 25 ساله )

گربين كاشي هاي كف دستشويي فاصله افتاده باشد اگر كف نجس شود وقتي كف را با شلنگ اب مي گيريم بعد كه كف را خشك مي كنيم از لاي شكاف ها اب بيرون مي ايد ايا اين اب نجس است؟
2-در رساله ي ايت الله سيستاني امده است كه اگر بدن به بول نجس شود براي پاك شدن با اب كر دوبار ابكشي نياز است .اگر پا با بول نجس شد اگرفقط شلنگ را بدون دست كشيدن روي پا بگيريم پاك است ؟
با توجه به حكم بالاطهارت گرفتن چگونه است چون مي گويند پس از برطرف شدن عين نجاست يكبار اب گرفتن پاك است اگربراي طهارت شير اب را بطور مداوم بگيريم ،مي شود گفت هم عين نجاست مي رود وهم پاك مي شود ؟ايا درست است؟
3-اگر لب خوني شود وخيسي ان به استين بخورد واستين به شلواربخورد اياشلوار كه به جاي ديگري بخوردانجا را نجس مي كند ؟


مشاور (hassan najafi)

بسم الله الرحمن الرحیم 1- اگر مطمئن شده اید که پاک است و عین نجاست و یا بو و رنگ آن نجاست در آن نیست پاک است . 2- مخرج بول چون مقداری در مجرا می ماند بهتر آنست در هنگام طهارت دست نیز بکشیم تا مطمئن باشیم و هیج حساسیت و وسواسی نیاز نیست و با یکبار گرفتن مداوم شلنگ پاک میشود . 3- اگر عین نجاست در آن باشد نجاست منتقل می شود اما تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود، نه بيشتر، يعنى اگر دست نجس مثلا به دست ديگرى بخورد آن هم نجس مى شود، و اگر آن به شىء سوم اصابت كند آن نيز نجس مى شود، ولى اگر شىء سوم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد. به تعبير ديگر، متنجّس اوّل و دوم سبب سرايت نجاست مى شود، ولى متنجّس سوم سبب سرايت نجاست نمى شود، هر چند خود آن نجس است